Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen naar de Vogezen

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 12 jan 2021 11:46

Voor lange toertochten vind ik http://brouter.de/brouter-web/ onovertroffen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 12 jan 2021 12:53

Goudhaantje schreef: 11 jan 2021 20:51 Misschien ben ik wel heel ouderwets, maar ik vind voor dit soort tochten een Michelin kaart toch ook wel heel fijn. Met de groen gemarkeerde wegen heb je meteen de mooiste wegen te pakken.
Bedenk daarbij wel dat de groene wegen (trajecten) op een Michelin-kaart lang niet altijd aantrekkelijk zijn om te fietsen. Daar zitten namelijk ook diverse drukke verkeerswegen bij. Zoals de B258 in de Eifel tussen Monschau en Höfen, alsook de B256 tussen Gemünd en Hergarten. Of bijvoorbeeld de N68 in de Ardennen tussen Trois-Ponts en Malmedy, en de N62 tussen Spa en Francorchamps. Om maar een paar dwarsstraten te noemen. :winkthumb:

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 12 jan 2021 13:06

buzz schreef: 12 jan 2021 12:53
Goudhaantje schreef: 11 jan 2021 20:51 Misschien ben ik wel heel ouderwets, maar ik vind voor dit soort tochten een Michelin kaart toch ook wel heel fijn. Met de groen gemarkeerde wegen heb je meteen de mooiste wegen te pakken.
Bedenk daarbij wel dat de groene wegen (trajecten) op een Michelin-kaart lang niet altijd aantrekkelijk zijn om te fietsen. Daar zitten namelijk ook diverse drukke verkeerswegen bij. Zoals de B258 in de Eifel tussen Monschau en Höfen, alsook de B256 tussen Gemünd en Hergarten. Of bijvoorbeeld de N68 in de Ardennen tussen Trois-Ponts en Malmedy, en de N62 tussen Spa en Francorchamps. Om maar een paar dwarsstraten te noemen. :winkthumb:
Ja, natuurlijk niet blind alleen groen gemarkeerde wegen nemen. Maar alle gele en witte wegen op Michelin zijn goed te doen met de fiets. En igg beter dan de speciale 'fietspaden', want dat zijn vaak oude spoorwegen waarbij je vooral zoveel mogelijk vlak rijdt en niks tegenkomt onderweg. Die zijn wat saai.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 12 jan 2021 13:08

amclassic-fan schreef: 11 jan 2021 22:19
Goudhaantje schreef: 11 jan 2021 20:51 Misschien ben ik wel heel ouderwets, maar ik vind voor dit soort tochten een Michelin kaart toch ook wel heel fijn. Met de groen gemarkeerde wegen heb je meteen de mooiste wegen te pakken.
De moderne variant:
https://www.viamichelin.com/web/Maps?tid=city-1323792

Gecombineerd met OpenFietsMap moet je dan toch tot een mooie route kunnen komen.
Ja, dat kan zeker. 👍 Maar ik houd ook erg van papieren kaarten. Mss een beetje romantiek?

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 12 jan 2021 14:22

Misschien ook wel relevant voor de TS:

Op https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... sweb#kaart kan je zien welke bestaande fietsroutes er door de Vogezen passeren, zijn er best heel wat.

sgtpepper1986
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2019 11:05

sgtpepper1986 12 jan 2021 21:01

Bedankt voor de reacties.

Ik heb al eens viamichelin.com bekeken en wat ik van groene en gele wegen zie in de omgeving waar ik woon, zijn meestal drukke wegen en steenwegen.
Niemand ervaring met routeyou.com voor lange fietstochten? Leek mij eigenlijk het eenvoudigste voor een goede basis.

Die maasroute was ik ook al tegengekomen. Daar kunnen we wel een deeltje van meepikken.

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 12 jan 2021 22:15

+1 voor de groteroutepaden van europafietsers. deze zijn autoluw en getest. ik zet ze om in komoot en pas aan volgens mijn noden. in komoot kan eenvoudig zien of je over onverhard wegdek moet en zelfs kasseien worden getoond.

als de gpx gemaakt is overloop ik de route met google streetview (niet volledig) om te dubbelchecken.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 12 jan 2021 22:21

Ik heb zelf goede ervaringen met komoot.com. Werkt perfect.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jan 2021 09:10

velopierre schreef: 12 jan 2021 22:21 Ik heb zelf goede ervaringen met komoot.com. Werkt perfect.
Ik heb niet voldoende baard om Komoot te mogen gebruiken, dus ik blijf lekker old school in Mapsource hangen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 15:08

abdr schreef: 12 jan 2021 11:46 Voor lange toertochten vind ik http://brouter.de/brouter-web/ onovertroffen.
De laatste keer dat ik keek kon je daarmee niet direct routen en niet meerdere routes tegelijk inladen. Tegenwoordig wel?

Ik zweer bij Judise. Maar dat is een planner die vooral geschikt is als je zelf je route wil bepalen, als je op zoek bent naar een planner die voor jou de route maakt kun je beter een andere nemen.

Ik heb toevallig voor een vriend een route naar Frankrijk gemaakt (1300 km). Ik heb toen gewoon A > B in Komoot gedaan, die ingeladen in Judise en op basis daarvan mijn route getekend. Met uiteraard zeer veel aanpassingen want Komoot pakt mij veel te veel grote wegen.

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 13 jan 2021 15:44

havana schreef: 13 jan 2021 15:08
abdr schreef: 12 jan 2021 11:46 Voor lange toertochten vind ik http://brouter.de/brouter-web/ onovertroffen.
De laatste keer dat ik keek kon je daarmee niet direct routen en niet meerdere routes tegelijk inladen. Tegenwoordig wel?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, als ik vraag om een route te maken van Kampenhout naar La Bresse dan doet die dat toch gewoon? (528 km)

Routes aan elkaar plakken is niet mogelijk, je kan wel tracks op de achtergrond laden en terug overtekenen en blijkbaar is er sinds kort een mogelijkheid om een track als route in te laden zodat je deze kan wijzigen (heb ik net ontdekt).

Ik vind brouter goed omdat die hier in de buurt automatisch het soort wegen kiest dat ik zelf kies. Het is ook fijn dat je 3 alternatieven hebt.

Judise gebruikt de routering van Openstreetmap, naar mijn ervaring loopt dat nogal mis bij grote afstanden met grensovergangen. Maar het is wel interessante tool...

Nu, voor dit soort ondernemingen wil ik zelf wel graag kiezen in wat voor soort landschap ik ga fietsen, dus ik zou niet zomaar klakkeloos een voorgerekende route volgen. In het geval van de Topic Starter is de eerste vraag toch of zij los over de Ardennen willen fietsen of liever vlak langs de Maas om dan door te steken naar de Moezel?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 15:55

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, als ik vraag om een route te maken van Kampenhout naar La Bresse dan doet die dat toch gewoon? (528 km)
Ik ben een zelf tekenaar. Ik teken zelf mijn routes. Het wil nog wel eens gebeuren dat ik een lijn wil trekken over een bepaalde weg (waarvan ik weet dat je er mag fietsen) maar de planner dit niet wil doen. In Judise, maar zelfs in Komoot, kun je dan de routing uitzetten. Je kunt dan desnoods dwars door een weiland tekenen.

Die optie zie ik niet in Brouter, of ik kijk verkeerd.

Plaats reactie