Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats Tecklenburg

wouter100
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jun 2007 00:51

wouter100 15 jun 2011 21:24

Prachtige route! Ik vind de Sudenfelder strasse ook een aanrader, mooie lange klim. Evt bij Osnabruck strasse naar beneden. Verder op de heen en terug weg over de snelweg naar de zendmast. Op heen weg als je beneden komt vanaf Am kleeberg meteen bij Stappenhorststrasse linksaf (1e T-splitsing, mooie klim weer ophoog 10% naar Gut Stapenhars. En uiteraard op de terugweg ook Am Kleeberg doen (max 18%), mooier dan onder de snelweg door. Verder is naar restaurant Am Umberg vanaf Amstweg aan te raden, mooie klim, in 1x door dan naar hoogste punt.

eelcoz

eelcoz 15 jun 2011 21:28

Het zullen vrijdag mijn eerste kilometers in het gebied rond Tecklenburg worden. Ik ben erg benieuwd, maar een mooie omgeving in combinatie met steile klimmetjes doet het altijd goed, zeker op je eerste vakantiedag :D.

moriquendi
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 nov 2005 21:11

moriquendi 15 jun 2011 22:42

Trouwens de doorgang bij de Molen Am Ritterkamp ligt er geloof ik nog uit dus van uit Natrup Hagen niet over t fietspad rijden van af de rotonde (bij Combie) maar een eerder afslaan even richting Leeden rijden en dan links afslaan de Leedener Mühlen weg nemen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jun 2011 13:03

Thx guys, ik ga vanmiddag jullie opmerkingen nog eventjes verwerken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jun 2011 16:05

Ik presenteer u de 2e versie van de route. Amtsweg zit er nu in, het stuk rondom Bad Iburg is vervangen door het prachtige fietspad dat Ponsteen aanbeveelde. Ook is de Sudenfelder Strasse opgenomen en heb ik de doorgang bij de molen Am Ritterkamp omzeild. Lengte is toegenomen naar 143 km met (volgens GPsies) 2100 hm.

eelcoz

eelcoz 16 jun 2011 16:50

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter100
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jun 2007 00:51

wouter100 16 jun 2011 22:20

Mooie route Havana, ik ben benieuwd hoe hij bevalt! En nu hopen op goed weer!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2011 18:25

Ben weer terug van een mooie dag! Eelcoz moest helaas op het allerlaatste moment afhaken wegens materiaalpech :cry:

Rond 10 uur arriveerde ik ter plaatse. Prima weer de hele dag; redelijk wat zon en zo'n 18 graden. De startplaats die ik had uitgezocht was perfect, gewoon een klein landweggetje met voldoende plaats in de berm om mijn wagen te parkeren. Na een vlakke 5 km volgde de eerste beklimmingen van Tecklenburg. Daarbij moest ik voor een eerste keer improviseren, omdat ik bij een onverharde weg uitkwam. Volgende keer toch maar weer meer afgaan op OSM en niet op Google want ik zou tijdens de rit meerdere onverharde paden tegenkomen. Op mijn scherm kon ik goed zien dat de OSM echt heel goed is in deze regio. Om de meeste overharde stukken kon ik trouwens heenrijden, sommige heb ik op de koop toe genomen (gelukkig niet lek gereden).

Afijn de 3e beklimming van de dag was al meteen de gevreese Steinstrasse en die liep 200% beter dan de vorige keer. Op de 39x27 stampte ik vrolijk naar boven - ik voelde mij vandaag heel goed, de vorm zit er nu echt aan te komen en da's maar goed ook met nog maar 2 weken voor La Marmotte. Toen ik bijna boven was gaf mijn Garmin 16% aan met een HR van 184; was een tijdje geleden dat ik zo'n hartslag gereden heb, maar voelde goed.

Dan de beklimmingen van de TV-toren. De Brandenberg is stiekem nog best steil. Daarna afdalen en via de Alter Postweg omhoog. Leuke klim. Weer afdalen en weer omhoog.... onverhard ! Toch besloten door te fietsen, ging eigenlijk best. Mooi paadje wel. Weer afdalen en afscheid nemen van de TV-toren.

Volgende klim is de Sudenfelder Strasse, door Wouter100 aangeraden. Erg leuke klim. Daarna volgt de klim naar de cementfabriek voor de 1e keer. Ook hier moet ik weer wat improviseren i.v.m. een onverhard stuk maar gelukkig begin ik de weg een beetje te kennen. Ik daal eerst af en draai dan om. Eenmaal boven afdalen en richting het hoogtepunt van de dag (letterlijk en figuurlijk): de Döreberg. Hij ligt er prachtig bij, zo mooi dat ik 2x omhoog ga (goed voor 100 extra hm). Ik stop zelfs even om een fotootje te maken. Juist op dit moment SMS't Eelcoz me dat zijn fiets weer gemaakt is, gelukkig.

Uitzicht Döreberg

Afbeelding

Döreberg omhoog

Afbeelding

en omlaag

Afbeelding

Via de Amtsweg rijd ik naar Bad Iburg. De klim daar staat me niet zo aan; langs een drukke weg. Ben dan ook blij dat ik het dorp weer verlaat en uitkom op het prachtige fietspad van Ponsteen. Echt super mooi. Ook de terugweg over de Borgloher Strasse mag er zijn. Daarna zoek ik aan de achterkant nog naar een klimmetje (Musenberg) maar ook die blijkt onverhard te zijn. Daarom nog maar eens de Osnabrücker Strasse op en snel wegwezen. Na kwartier of wat ben ik weer in Lienen en beklim ik de cementfabriek voor de 2e keer. Nog steeds kan ik makkelijk D3 rijden; een goed teken.

Bovenop sla ik nu linksaf en ja hoor; weer een stuk onverhard. Ik kijk even snel op de Garmin en besluit toch maar verder te rijden; omrijden is me teveel gedoe. Gelukkig is het stuk maar een km of wat. Het stuk dat volgt is prachtig en niet al te moeilijk. Ik bestijg de Jägerberg, die niet zo moeilijk is. Daarna volgt een vrij lang stuk richting Lengerich. Daar sla ik rechtsaf de gevreesde Kleeberg op. Ik had die klim al eens gedaan, maar dan van de andere kant en da's de makkelijke kant. Dit is toch echt een ander paar mouwen om met José de Cauwer te spreken - 16% max. volgens de Garmin! Daarna nog één keer Tecklenburg bestijgen en dan uitbollen naar de wagen.

Heerlijke dag. 148 km met 2400 hm. Gemiddeld iets van 27 nogwat, niet gek gezien de onverharde stukken! De route zal ik binnenkort aanpassen zodat de onverharde stukken verwijderd zijn. Ik heb al wel een titel, namelijk de "Zendmasten-route", je komt namelijk langs 3 zendmasten; ééntje op de Brandenberg, ééntje bij de Kleeberg en ééntje bij de Döreberg.

Nogmaals dank alle forumleden voor de input!

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 17 jun 2011 18:51

Mooi verslag en bekende beelden. Houd me aanbevolen voor je route (zonder onverharder stukken) want dat fietspad van Ponsteen en BorgloherStrasse ken ik niet voor zover ik weet.

Waar ben je precies afgeslagen bij de cementfabriek? Als je boven de weg links neemt ga je richting Lengerich of Sudenfeld (later linksaf).

Uitzicht vanaf de Doreberg is trouwens op Bad Iburg.

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 17 jun 2011 19:03

kunnen we daar niet een forumtocht organiseren? mooi gebied maar je moet wel enige lokale kennis hebben van de routes.
Funny the way it is

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 17 jun 2011 19:04

kool486 schreef:kunnen we daar niet een forumtocht organiseren? mooi gebied maar je moet wel enige lokale kennis hebben van de routes.
Goed idee; Diamond kent de omgeving ook al een beetje :D

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2011 19:08

Ben beide keren pas bij de tweede splitsing afgeslagen; je hebt dan feitelijk al een stukje afgedaald. De eerste keer rechtsaf en de tweede keer linksaf.

Ik zal de route morgen als ik tijd heb even aanpassen zonder onverharde stukken.

Plaats reactie