Alles over vakanties op én met de fiets

Naar München fietsen en terug

robin777
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2020 21:59

robin777 13 nov 2020 22:02

Ik wil volgende lente/zomer vanaf hier (Vlaanderen) naar Munchen fietsen. Het is zo'n 1500 km heen en terug met toch redelijk veel hoogtemeters. Hoeveel km kan je zo ongeveer per dag rijden, hoeveel rustdagen, .. Ik dacht aan zo'n 150 km per dag te doen en in totaal 4 rustdagen in te plannen. Of heeft iemand een betere planning? En hoe train ik hier het best voor? ik fiets nu zo'n 300-400 km per week

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 nov 2020 23:19

Het gaat nogal uitmaken of je onderweg de route moet uitzoeken, kampeert, zelf kookt en solo versus volledig uitgestippeld op de GPS, hotelletjes met een tandenborstel, een creditcard en een groepje. Als je volledig light gaat dan is 150km wel te doen gok ik, maar bedenk wel dat 150km pd betekent 5-6u pd in het zadel en meer zodra er hoogtemeters of wind in het spel zijn, exclusief stops. En dat dagen achtereen, probeer in te schatten of je dat leuk vindt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27557
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 nov 2020 07:44

Als je nu 300-400 km per week fietst dan hoef je je over je getraindheid in ieder geval geen zorgen te maken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 nov 2020 10:32

Als je rivieren volgt, Rhein, Main, Donau, Isar, dan valt het met de hoogtemeters reuze mee.
M.aw. wat is je plan? Hoe loopt je route?
Red je je werkelijk 150km p.d? En na 600km een rustdag?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 14 nov 2020 10:48

Zowel het aantal kilometers per dag als het aantal rustdagen lijkt me buitensporig. Ik zou gaan voor minder kilometers per dagen minder rustdagen. Vergeet niet, voor rustdagen moet je stadse kleren meenemen, en die nemen dan plaats en gewicht in.
Een redelijk standaard kilometerrange onder volbepakte en getrainde vakantiefietsers is 2500km per maand.
Met hotels kan het meer worden.
Rij je met hotels dan zou ik zeggen voor de 750km heen een dag of 6 begroten, dus iets van 125km/dag. Dan 1 rustdag in München en in 7 dagen terugrijden.
Met kampeerbagage en gezien het terrein waar je gaat rijden, zou ik zeggen iets van 15-16 fietsdagen en 1 rustdag.
Zelf rij ik inmiddels liever totaal zonder rustdagen maar met af en toe een halve dag fietsen.
Rij je buiten de maanden mei-juli dan is het verstandig om ook serieuze verlichting op de fiets te hebben om je dagafstanden te halen.
Voor de rest, ga ervoor, dit is een mooie route.
Qua routetip, rij eerst richting Luxemburg en van daar een eind langs Moezel en Rijn. Dan een stuk van de Main met af en toe een kronkel afsnijden. Zo kun je dagen van veel en weinig hoogtemeters afwisselen en wordt de route niet te saai.
Maak goed gebruik van je GSM, booking.com is je grote vriend als je via hotels gaat rijden. Dan kun je gewoon in de late middag kijken waar ergens op je route een hotel voor een aangename prijs vrij is en dat onderweg boeken.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 14 nov 2020 11:07

Welke route ga je fietsen? Ik wilde dit jaar via de Eifel naar de Vogezen en dan linksaf onder Stuttgart door naar München fietsen. Kwam op 130 gemiddeld per dag uit (terug met de trein).
Zonder tent en kookgerei is dat best te doen, al zijn het wel lange dagen. Paar jaar terug naar Zuid-Frankrijk gereden, lichte bepakking (slapen in B&B). Per dag reed ik gemiddeld 140km, dat vond ik eigenlijk net te lang. Had achteraf gezien dagelijks een uurtje eerder moeten stoppen met trappen.
München is dit jaar niet doorgegaan, als alternatief in m’n eentje door de Ardèche gereden met bepakking (tent, matje, slaapzak). Langste dag was 120km en dat was meer dan genoeg.
Om terug te komen op je vragen: veel hangt af van welke route je neemt en hoeveel bepakking je nodig hebt.
Maar hoe dan ook wel gaaf om te doen!!
Michiel

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 nov 2020 14:52

Als je je een goede gezondheid hebt en op deze manier je kilometers blijft maken tot je begint aan je tocht dan is 150 km per dag prima te doen. 4 dagen rust is ruim voldoende.

En zoals Nee_Nee zegt, als je de rivieren een beetje volgt dan valt het qua hoogtemeters ook erg mee, hooguit kom je een keer een venijnig klimmetje tegen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 nov 2020 15:46

Enele vragen
- Ga je volledig solo of rijden er nog anderen mee op de fiets?
- Rijdt er nog iemand met de auto van stop naar stop?
- Ga je onderweg kamperen of ga je slapen in een hotelkamer?
Afhankelijk van het parcours kan je de ene dag wat meer en de andere dag wat minder km rijden.
Als je nu al 3-400 km per week rijdt dan moet je niet meer doen, dat moet voldoende zijn.
Normaal kan je, afhankelijk van het weer, 750 km aan zonder echte rustdag onderweg, rij eventueel een dag wat minder km.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 nov 2020 17:16

ultra_ivo schreef: 14 nov 2020 10:48 Zowel het aantal kilometers per dag als het aantal rustdagen lijkt me buitensporig. Ik zou gaan voor minder kilometers per dagen minder rustdagen.
Dikke vette plus.
Ik heb weliswaar nooit meer bagage meegenomen dan voor 1 nacht maar ik heb wel een zeer groot aantal meerdaagse (7-21 dagen) tochten gereden.
Een aantal zelfs over ongeveer dezelfde route als de TSer van plan is.

Rustdagen zijn KUT!

Gewoon lui fietsen (100-110 per dag) en dan heb je onderweg tijd zat om dingen te bekijken.
Hoef je niet vroeg op en kom je nooit laat binnen EN.............rij je nooit lang in de regen!
4-5 uur fietsen per dag kan ieder gezond mens weken volhouden.
Zeker met wat de TSer per week al gewend is.

robin777
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2020 21:59

robin777 14 nov 2020 18:31

oke dus minder rustdagen inplannen dan ... En ja dat is inderdaad wel een goed idee om de rivieren te volgen, liever een beetje meer km's als veel hoogtemeters voor mij persoonlijk
Ik had gedacht om 'redelijk' goedkopen B&B te huren met ontbijt inbegrepen .. Ook qua bagage scheelt het natuurlijk veel. Ik had gedacht om opt voorand al de b&b te huren, zo heb je altijd een goed mikpunt en weet je hoeveel je moet rijden dus da leek mij wel handig
Mijn broer is pas sinds de lockdown echt beginnen fietsen dus of hij dit tegen volgend jaar gaat kunnen weet ik niet, ik kan hem wel zo goed mogelijk begeleiden angezien ik in mijn laatste jaar Lichamelijke opvoeding zit op de hogeschool dus qua begeleidng zal wal moeten lukken, maar hij moet het natuurlijk ook willen
Al bedankt voor de reacties

robin777
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2020 21:59

robin777 14 nov 2020 18:37

Waar ik ook een beetje schrik van heb is onderweg met grote mechanische problemen te maken hebben, maar ja in Duitsland zijn er ook fietswinkels natuurlijk. Ook zadelpijn na zoveel dagen kan misschien beginnen tegen te zitten? Ik fiets normaal wel lange ritten rond de 100km maar niet vaak tot amper 2 dagen achter elkaar

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 nov 2020 20:27

Broer en jij hebben een hele winter om te wennen en te proberen.
Qua overnachten zou ik me niet teveel zorgen maken. B&B, Zimmer Frei, Hotel. Gewoon nemen zoals het komt. Kijk ook eens op "Warm Showers".
Nu nog een sprong te ver, maar iemand die in september jl. op pad is gegaan voor een fietstocht naar heel-ver-weg heeft vooraf een coronatest laten doen en heeft een papier bij zich waar de negatieve uitslag op staat.

Plaats reactie