Alles over vakanties op én met de fiets

Naar München fietsen en terug

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 17 nov 2020 09:52

Hoeveel tijd heb je hiervoor uitgetrokken?
150 km fietsen gaat natuurlijk, maar 5 dagen achter elkaar 150km fietsen is een uitdaging.
En na je rustdagen in Munchen kan het zo maar zijn dat de terugweg een mentale hel hel gaat worden. Want, dan moet je óók 5x 150 per dag fietsen.

Ik zeg niet dat het niet gaat, maar dan moet je alles tot in de puntjes voorbereiden. Route, hoogtemeters, hotels. Verstand op nul en fietsen, vergeet dat 'onderweg-genieten-op-het-terras-vakantie-gevoel' maar met zulke afstanden. :roll:

Persoonlijk zou maximaal 100 km per dag uittrekken.
Wel een ambitieus plan.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 17 nov 2020 17:36

Als je normaal 3-400km per week fiets moet 150km per dag geen probleem zijn (zolang het niet elke dag regent of wind tegen is). Het ligt er maar net aan hoe lang je dagelijks op de fiets wilt zitten.

Ik fiets in de zomer ongeveer dezelfde weekafstanden als jij en heb in september 4 dagen aaneen 190-200km per dag gefietst met bepakking. Wel vnl. in NL, dus max. 1000 hoogtemeters per dag.
Ik zat elke dag 7-8 uur op de fiets, dus er was ruim voldoende tijd om nog te eten en te rusten.
Bij een langere vakantie zou ik denk ik zo af en toe een iets kortere rit inplannen. Vnl. om het mentaal een beetje relaxed te houden. Vooral de motivatie om 's ochtends op tijd te vertrekken en een (nog natte) tent af te breken e.d. werd minder op dag 4, maar met B&B's heb je dat probleem al minder. Lichamelijk viel het me alles mee, gewoon niet te hard van stapel lopen en genieten van de onbekende omgeving waar je doorheen fietst.

Rustdagen zou ik op gevoel doen en niet van tevoren inplannen, als je ze niet nodig blijkt te hebben lijkt het me enkel een onwelkome breuk in het ritme.

Zadelpijn helemaal uitsluiten op een meerdaagse tocht kun je nooit denk ik. Soms heb je pech, zelfs getrainde ultra-endurance fietsers krijgen er soms (teveel) last van. Maar het scheelt al veel als je goed op de fiets zit en het juiste zadel hebt.
Als je toch al 400km per week fiets kun je een keer 4 of 5 dagen lange ritten achter elkaar doen om te testen hoe dat uitpakt qua zadelpijn? Of een hele lange rit fietsen, dan komen de pijntjes ook wel naar boven als er iets concreet niet goed zit.

Veel mechanische problemen kun je onderweg zelf oplossen, of minstens tot de volgende fietsenmaker oplappen, als je zorgt dat je wat essentials bij je hebt. Multitool, derailleurhanger, quicklink, remkabel, misschien een paar spaken, dat soort dingen.
🚴🏻Strava

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 17 nov 2020 22:46

125 km per dag is mooie afstand. Vergeet niet dat 300 per week iets anders is dan elke dag 6-7 uur in het zadel zitten. Je gaat pijntjes krijgen die je anders nooit hebt. Vergeet ook niet dat alleen op pad soms ook mentaal lastig kan worden.

Als beginnend meerdaagse fietser ga je vast de fout maken dat je gewoon zo snel mogelijk naar eind van de dagrit wilt rijden. Geniet van de reis zelf en niet van het einddoel. Maak van te voren leuke route. Zorg dat je elke dag paar leuke dingen tegen komt. Foto’s maken, reisverslag , hou ons op de hoogte elke dag

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 18 nov 2020 13:51

Er zijn al veel tips gegeven hierboven. Ik ben een aantal keer met mijn broer in een week tijd ergens naartoe gefietst, en één keer alleen. Alleen heeft een paar voordelen (je kan helemaal zelf je tempo bepalen bijv.), maar ik vond met z'n tweeën veel leuker dan alleen.

125 km per dag is een prettig, haalbare, ontspannen afstand. 150 was een beetje de max op een dag (een keer van Maastricht tot diep in Luxemburg was 175, dat was er net een beetje te veel aan), en soms een etappe van 100 tussendoor was ook wel lekker. Wat ik bij lange dagen vooral merkte was dat we gehaast waren bij onze stops, en snel weer door wilden, terwijl even lekker op het terras genieten van lekker eten en van je tocht, je mentaal er echt veel beter doorheen helpt.

Wij gingen couchsurfen (bij mensen thuis slapen) of namen een hotelletje. Door het couchsurfen was het plannen van te voren, en dus fietsen tot je er was op de dag zelf. Dat vonden wij fijn (het plannen gaf heel veel voorpret), en een doel op de dag zelf maakte het voor ons wat makkelijker om door te gaan, maar het doel moet dus niet te hoog gegrepen zijn, want dan ga je haasten, en dat wil je niet, het is immers vakantie 8-)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 18 nov 2020 14:23

lnnrtlnnrt schreef: 18 nov 2020 13:51 ........Wat ik bij lange dagen vooral merkte was dat we gehaast waren bij onze stops, en snel weer door wilden, terwijl even lekker op het terras genieten van lekker eten en van je tocht, je mentaal er echt veel beter doorheen helpt...........
Mijn tip, sta op tijd op en zorg dat je rond het middaguur op of over de helft van je trip bent. Dan heb je nog ruim 6 uur om die laatste <75 km te doen als je voor het avondeten binnen wil zijn.
Psychologisch is geeft het je veel rust als je weet dat de middag een makkie is.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 nov 2020 17:19

Dat is voor mij het beste advies, zorg dat je rond de middag over de helft bent, en pas dus je vertrektijd daaraan aan. En dan niet de lunch opschuiven naar 14u he. Been there done that, slecht bevallen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 nov 2020 17:52

Zo deed ik het ook altijd. 's Ochtends doorfietsen en dan voor de middag op z'n minst op de helft en liefst op 100km.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 nov 2020 20:18

Ik doe het precies andersom. Pas na de ochtendspits vertrekken en rustig op gang komen. Goed eten halverwege de middag en als het koeler en rustiger op de weg wordt lekker in trance doorrijden tot de slaapplek. Soms eet ik dan in de avond en rij daarna nog een uurtje of 1-2 door (vooral in Frankrijk waar je bij een F1 hotel gewoon laat kunt aankomen).

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 19 nov 2020 00:06

Even nagekeken... vorig jaar in oktober reden mijn kopvrouw en ikzelf in Mallorca 850 km van zaterdag tot zaterdag, weliswaar in groep. En er zat vaart in.
Conditioneel had ik geen enkel probleem, maar het zitvlak, dat was wat anders. Laatste dagen kon ik nog moeilijk blijven zitten op het zadel van de huurfiets.
Oorzaak van het zitprobleem is een zeer klein huidaanwasje. Mits een zadel dat daar geen druk geeft en goed zeem geeft dit slechts af en toe hinder, na zoveel kilometers was het ondraaglijk. Een consultatie bij een dermatooog dringt zich op.
Over de zitproblemen van mijn madam zal ik maar niet uitwijden.

Ik vrees dat zitvlakproblemen bij dagelijks veel fietsen het vaakst de pret bederft. Vooraf de goede kleding kiezen is dan ook belangrijk.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 19 nov 2020 00:10

Dat is idd kwestie van goede kleding/juiste zadel en goed op je fiets zitten.
Maar toch ook ik heb wel eens irritatie, vooral als het wat warmer is.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 19 nov 2020 08:21

Kort off-topic: tip bij huurfietsen: eigen zadel meenemen. En omdat je liever niet met je vingers aan het zorgvuldig afgestelde zadel van je eigen fiets komt, betekent dat een identiek backup zadel op de plank hebben.

robin777
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2020 21:59

robin777 09 feb 2021 22:12

Ik zal mijn plannen om naar Munchen te fietsen en terug moeten uitstellen. Ik ben een paar weken geleden al fietsend aangereden door een auto (alles ok maar fiets helemaal kapot) dus zit al een tijdje zonder mijn koersfiets. Ik ga als vervanging is van bij mij thuis (20km onder Brussel) tot duisburg rijden en zo nog effe naar het noorden en dan via Nederand terug. Da komt uit op zo'n 700 km en natuurlijk veel vlakker. Dit zou zeker doenbaar moeten zijn volgens mij.

De rit naar Muchen en terug zal voor een andere keer zijn. Alvast bedankt voor de tips iedereen.

Plaats reactie