Alles over vakanties op én met de fiets

Welk fietsland wil jij graag ontdekken?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 nov 2020 17:15

In Griekenland heerst het sentiment dat iemand met een mentale stoornis, er niets aan kan doen. Je kan het hem niet kwalijk nemen en geef je hem de ruimte.

Als kind op de achterbank van onze auto, hoorde ik alleen maar het volgende, als we weer eens een fietser tegenkwamen op een berg (bijna altijd buitenlanders): "moet je die gek daar zien!"

Nu weet je waarom ze daar aardig zijn tegen fietsers op de weg. Terwijl ze elkaar de auto uit sleuren om de les te lezen vanwege een verkeerssituatie. Of eigenlijk gewoon omdat je op "zijn" weg rijdt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 nov 2020 20:20

Lap, nu heb ik zin om in Griekenlang te gaan fietsen :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 18 nov 2020 22:13

Eigenlijk vind ik voor (fiets)vakantie Italie gewoon Super! Heerlijk weer, prachtig landschap, heuvels, bergen, vlakke stukken, fantastische koffie, lekkere wijn, heerlijk eten en.....vriendelijke en prettige mensen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

luc de baere
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2017 20:21

luc de baere 18 nov 2020 22:40

Ga toch eens gewoon naar Mallorca, het fietseiland met voorsprong op alle andere landen.
Fred Rompelberg is de max van een organistatie. We gingen normaal voor de 25e keer naar daar, maar door corona uitgesteld.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 nov 2020 23:03

Topic gaat om ontdekken. Mallorca, hoe prachtig ik het daar ook vind, is niet per se onontgonnen (fiets)gebied.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 nov 2020 13:22

Gastheerg schreef: 21 okt 2020 10:25 Groot aantal heb ik ruimschoots gefietst en eigenlijk zijn het bepaalde streken van landen waar ik wel eens zou willen fietsen
Italie : Sicilië / De Marche en misschien Sardinië
Spanje : Galicië/Asturias/Cantabria

Ik mis in het lijst toch wel een beetje Kroatie.
Kustgebergte kan je fantastisch MTBen en voor wie dat te heftig vindt kan terecht in de heuvels door de wijngaarden en olijfboomgaarden. Langs de kust een aantal serieus cols met meer dan 1000 hm's met schitterend uitzicht over de eilanden voor de Kroatische kust.
En Istrië (westelijk deel Kroatië) is een fietsparadijs. Het barst van de fietsroutes voor race en mtb.
Erg leuk om naar de heuveltopdorpen zoals Motovun en Oprtalj te fietsen. Fraaie uitzicht en meestal met venijnig laatste meters.

Als ik NU een bestemming moet kiezen voor de volgende trip is het Italie-De Marche
Dit is de website van mijn kameraad Fabio Marziali.
https://pedalareconlentezza.com

Hij heeft veel ritten uitgestippeld in de provincies Fermo en Ascoli Picono tussen de Adriatico en de Monte Sibillini.
Eindeloos fietsplezier!
hun fietsen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 19 nov 2020 21:40

BertL schreef: 19 nov 2020 13:22 Dit is de website van mijn kameraad Fabio Marziali.
https://pedalareconlentezza.com

Hij heeft veel ritten uitgestippeld in de provincies Fermo en Ascoli Picono tussen de Adriatico en de Monte Sibillini.
Eindeloos fietsplezier!
+1 4 0f 5 keer daar op vakantie geweest. Prachtig gebied etc etc etc ;)
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 dec 2020 22:33

Philippos schreef: 20 okt 2020 20:51 Ik mis een land. Wordt altijd over het hoofd gezien. Ook voor wintersport (52 officiële wintersport gebieden). Ben alleen wel een beetje bevooroordeeld.

Griekenland.

Op cyclist.co.uk zijn dit jaar al meerdere artikelen verschenen met tochten op verschillende plekken in GR.
Even mijzelf citeren met 2 artikelen

Evia: https://www.cyclist.co.uk/in-depth/7824 ... a-big-ride
Parnitha: https://www.cyclist.co.uk/in-depth/8909 ... o-mallorca

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 25 okt 2021 12:28

Afgelopen week in Chalkidiki in Griekenland geweest. Vliegen naar Thessaloniki en dan nog een klein uurtje naar het zuiden rijden.

Daar een fiets gehuurd. Dat was even zoeken en uiteindelijk heb ik Amsterdam bikeshop (whats in a name?) in Neo Moudania gevonden. Basic racefiets (triple met 3x7 of 8) maar dat mag de pret niet drukken. De prijs is navenant prima voor €10 per dag. Ze spreken Engels en zijn erg relaxed. Fiets zijn ze komen brengen en zonder ook maar iets van gegevens te overhandigen of te betalen was die meneer weer weg. Fiets naderhand ook opgehaald en toen cash afgerekend.

Dan het rijden. Ik heb twee ritjes gemaakt. Totaal een kleine 100km. Een rit het binnenland in. Daar heuvelt het wat aan de kust en iets meer naar het binnenland van Polygiros krijg je wat kleine bergen. Aan de kust is het redelijk vlak. Ik heb een rit gemaakt van Neo Moudania naar Neo Kallikratia.

Dan de grote maar: de wegen zijn erg slecht als je zeg maar de kleine verlaten wegen wil pakken. De doorgaande wegen zijn wel redelijk. Daarnaast veel agressieve zwerfhonden. Ik heb er meerdere keren bijna eentje aan in mijn kuit gehad..... als je loopt doen ze niets maar op de fiets of zelf in de auto dan komen ze achter je aan...

Dat heeft mij ook laten besluiten mijn fietsen daar te staken. Ik had nog wel een paar ritjes gepland ook richting de kleinere bergen.

De medeweggebruikers waren op zich prima. Geen gekke zaken meegemaakt. Ook niet op de snellere doorgaande wegen (90km/u). Maar het is zeker aan te raken verlichting te voeren en opvallende kleding te dragen.

In Komoot kon ik welgeteld 1 route vinden. Dus ik wist vooraf wel dat de omgeving niet erg gericht is op fietsen. Dus ik heb zelf routes gemaakt. Maar die kwamen soms ook uit op zandpaden. Komoot is op zich wel erg accuraat maar ditmaal toch niet helemaal.

Desalniettemin erg genoten van de omgeving (en het weer). 8-)
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 25 okt 2021 12:37

Ik zou heel graag IJsland ontdekken op de gravelfiets! Wat filmpjes en foto's gezien, dat lijkt me echt de ultieme gravel ervaring. (en lange waar ik al geweest ben hoef ik niet meer te ontdekken, dus die noem ik hier niet).
Ach, ik zeg ook maar wat

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 okt 2021 13:35

Er zoveel nog te ontdekken! Teveel om op te noemen. En mijn voorkeur voor het onverharde fietsen heeft er alleen maar voor gezorgd dat bekende landen, toch weer genoeg te ontdekken hebben. De afgelopen 2 maanden ben ik een paar dagen in de Lorraine, rond de Ventoux en afgelopen week aan Cote d'Opale geweest. Alleen de middelste is een erkende bestemming voor de wegrenner, de andere 2 vooral 'vergeten' gebieden in FR. Op de gravelbike heb ik delen gezien van omgeving rond de Ventoux die ik vooraf niet mogelijk achtte, wauw! Lorraine en Opaalkust: ruig, stil, uitdagend, en ongekende mogelijkheden voor de gravelfietser binnen redelijke rijdafstand van NL.
Voor aankomende zomer kijk ik al belangstellend naar een weekje Istrie (Kroatie), paar dagen Slovenie, weekje Oostenrijk en nog een paar daagjes in Duitsland voor familytime en ontdekkingstochten op de dikke banden.

IJsland zou ik ook graag bezoeken, maar dat is dan weer moeilijker in een familie zomervakantie in te pakken....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie