Alles over vakanties op én met de fiets

Racefiets huur Zillertal

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 05 jun 2020 13:25

Hoi Forummers,

Naar het lijkt gaan we deze zomer toch op vakantie naar het Zillertal (Aschau) in Oostenrijk. Nu twijfel ik of dat de racefiets mee gaat.
Moet dan namelijk nog een Thule proride 598 aanschaffen.

Maar zijn er ook adressen waar je goede racefietsen kan huren? De meeste verhuurders die ik nu kan vinden richten zich op e-bikes en mtb's.
Zo ook bij deze http://www.sport-unterlercher.at/radcenter.html waren alleen maar MTB's te huur. Begrijp ik ook in dat gebied. Maar ik ga liever niet alleen op pad met de mtb.

Alvast bedankt voor de tip!
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 jun 2020 14:04

bmiller schreef: 05 jun 2020 13:25 alleen maar MTB's te huur. Begrijp ik ook in dat gebied. Maar ik ga liever niet alleen op pad met de mtb.
Nou ik denk dat je daar op de MTB veiliger bent en meer pret gaat hebben. Je zit daar toch op een knooppunt (Zell am Ziller).
Druk op die autowegen en daarom zoeken veel de parallelwegen die je als fietser moet gebruiken.
Zeker in de schoolvakanties ging ik daar niet op de racefiets zitten maar nam ik lekker de MTB.
Echt lekker rondje rijden kan je daar ook niet met de racefiets.
Zillertalstrasse omhoog is gaaf maar eigenlijk pas vanaf eind augustus als het wat rustiger is.

Met de MTB zijn daar veel mogelijkheden en als je geen extreme routes neemt veiliger dan al die wegen met die malle automobilisten.
En verder is het simpel: is er een passage die JIJ gevaarlijk vindt loop je toch een stukje?

Zillertalstrasse kan natuurlijk ook prima met een MTB en de andere kant op (Hochleiten?) is ook de moeite maar ook alleen als het niet te druk is.
Lekker in het bos en op de alpenwei met de MTB :winkthumb:

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 05 jun 2020 14:16

Ik durf het bijna niet te zeggen; met een MTB of misschien moet ik dan ATB zeggen kun je ook gewoon op de weg fietsen, gaat prima. En kom je dan eens wat leuks tegen onderweg dat onverhard is dan houdt niets je tegen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 05 jun 2020 21:59

Mss wel goed even goed te kijken naar de kosten van het huren van een fiets en de kosten van een dakdrager (er van uitgaande dat het je de basisdragers al hebt en alleen een drager voor de fiets nodig hebt). Een goede fiets voor de vakantie huren kan soms duurder uitpakken dan een drager aanschaffen.
(Alleen een proride komt bij Futurum nu op 125 euro. Deze maand 125 km fietsen levert een kortingscode van 25 euro op, )

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 jun 2020 07:08

Dat zou voor mij 2x een no-brainer zijn: een dakdrager komt vaker van pas, dus dat is geen weggegooid geld (kies wel een type drager dat op meerdere auto's past), en MTB'en is leuker dan racefietsen. Als je onervaren bent op de MTB, dan neem je de schotter paden, dan kom je nog steeds op prachtige plekken (alleen is het rijden zelf minder uitdagend, maar dat ben je denk ik toch niet naar op zoek)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jun 2020 07:14

Dakdragers zijn ook te huur.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jun 2020 08:57

53x11 schreef: 06 jun 2020 07:08. Als je onervaren bent op de MTB, dan neem je de schotter paden, dan kom je nog steeds op prachtige plekken (alleen is het rijden zelf minder uitdagend, maar dat ben je denk ik toch niet naar op zoek)
Ik heb paar jaar terug de Col du Parpaillon gedaan op de ATB; gewoon een (soms niet al te beste) gravelweg die je in alle rust tussen de marmotten door naar een hoogte van bijna 2800m brengt.
Technisch uitdagend? Neuh, maar fysiek gewoon minimaal zo pittig als een geasfalteerde col maar geen auto’s, motoren met die k*therrieuitlaten of andere drukte.
Zonder twijfel staat deze klim/dag voor mij veel hoger op de ranglijst dan vele andere geasfalteerde cols van naam.
Het mooie aan de ATB vind ik dat je het zo moeilijk/technisch kunt maken als je wilt, maar ook gewoon off road kunt dwalen en zelfs in het toeristisch hoogseizoen gewoon alleen-op-de-wereld kunt zijn.
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 jun 2020 09:05

Je kunt niet stellig zeggen dat een dakdrager beter is dan een achterdrager. Hangt af van de situatie. Je kunt wel altijd beter investeren in een eigen drager, wat voor type dan ook, dan steeds fietsen huren.

Gaan nog meer fietsen mee? (Gezin?) Dan is een dakdrager niet zo handig. Maar gaat het om een racefiets alleen? Dan is een dakdrager kopen zeker een goede investering!

Tip: kijk op marktplaats voor de dakdragers die bij je auto passen, heel veel mensen zetten die te koop als ze van auto veranderen. De Thule ProRide past op bijna alle dakdragers. Ik zou wel kijken naar een exemplaar waar je je voorvork in prikt en niet eentje met een arm wat vast gemaakt moet worden aan je onderbuis. Ik heb vorig jaar voor 100,- dakdragers en een Thule gescoord op MP. Ik was wel in januari al begonnen met rondneuzen.

In Oostenrijk heb je bijna altijd een parallel weg voor langzaam verkeer, naast, onder of een eind verderop naast de hoofdweg, door een dorp. Soms ook door een stuk bos (met hele fijne grind, 25mm kunnen dat aan). Het is alleen niet altijd zichtbaar vanaf de hoofdweg en niet altijd even logisch waar je heen moet. Een routeplanner a la Komoot is wel handig, dan zie je ook direct om wat voor ondergrond het gaat.

Rondjes fietsen zit er niet echt in Oostenrijk, het zijn meer heen en weertjes. Maar het kan wel (wij gaan altijd een dal verderop, Brixental).

Racefietsen kan, maar zoals eerder vermeld, is Oostenrijk meer gericht en geschikt voor schitterende mountainbike (of gravelbike) avonturen.

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 09 jun 2020 15:42

Bedankt voor jullie reacties.

We hebben twee meiden van 1 en 3 jaar oud. Dus fietsen zal niet prio nummer 1 zijn. Maar als het kan zou ik zo 2 a 3 keer op pad willen. Zelf heb ik al een fietsdrager voor achterop de auto. Maar die plek gaat nu ingenomen worden door een bagagebak. Tevens gaat op het dak nog een dakkoffer. En ja we nemen (te veel) genoeg mee. ;)

Omdat ik al een fietsdrager heb en niet direct een nieuwe wilde kopen, dacht ik dan is huren misschien een optie. Maar dat blijkt wat de racefiets betreft in het Zillertal nog niet zo makkelijk te zijn.
Ik ga de mtb overwegen. Ook die heb ik zelf en zal daar dan een dakdrager voor kunnen aanschaffen. Een keer een extra ronde Montferland kan dan geen kwaad om het gevoel weer te krijgen. De mtb heeft door tijd gebrek te lang stil gestaan helaas.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 jun 2020 16:55

bmiller schreef: 09 jun 2020 15:42 [...] twee meiden van 1 en 3 jaar oud[...].[...]En ja we nemen (te veel) genoeg mee. ;) [...]
Herkenbaar :lol: :lol:

Hoe breed is je dakkoffer? Ik heb genoeg auto's zien rijden waarbij de dakkoffer naar de zijkant is gedirigeerd zodat er aan de andere zijkant nog een racefiets mee kan op het dak.

Voorbeeld:
20140528-het-vervoermiddel.jpg
Dan ben je klaar met een Thule ProRide. Heb je steekas of snelspanners? Misschien dat je bij een lieve forumlid eentje kunt lenen (of op MP kunt scoren)

QR: https://www.marktplaats.nl/q/thule+outride/
Bovenste resultaat (althans bij mij): 75,-. Kost je minder dan fietsverhuur....

Plaats reactie