Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Invloed corona op fietsevenementen

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 08 mei 2020 16:00

Is dit een strade bianche nh XXXXXXXXXL ?

Wel leuk trouwens, 30 Mei is mijn geboortedag, en die vier ik al een paar jaar door een dagje te fietsen met (meestal) m'n zusje. Dit jaar was de planning (om als testrit voor een andere rit) om 12 uur 's nachts te vertrekken vanaf m'n ouders huis en +-250km later thuis in Alkmaar te komen.

Logistiektechnisch word dat nu wat lastiger, ik begreep dat fietsen meenemen in de trein niet meer mogelijk is, en ik vind het opzich ook niet heel verstandig om in de huidige situatie 's nachts te fietsen.

Dus nu bezig om een route van 250~300km te maken om lekker een dag rond te fietsen.
Rule #5

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 15 mei 2020 09:34

Deze zomer vrijwel zeker geen buitenlandse toeristen in Frankrijk volgens de staatssecretaris van het Franse ministerie van toerisme. Ziet er dus lelijk uit voor eventuele mogelijkheden om eind augustus / september nog in de Franse Alpen te fietsen. Om nog maar te zwijgen over de kansen voor de uitgestelde evenementen zoals bijvoorbeeld de Marmotte.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 mei 2020 10:57

Een beetje in lijn met de voucher discussie kreeg ik van de organisatie Ardechoise het volgende voorstel (in het Frans uiteraard, want alle belangrijke communicatie vertikken ze om te vertalen):

1) Inschrijving overzetten naar volgend jaar minus hotelovernachtingen (dat lijkt me het gros van de kosten)
2) Geld nu retour -40% kosten
3) Geld over 18 maanden retour
4) Geld te besteden aan (foeilelijke) kleding van de organisatie
5) Donatie aan de organisatie

De kosten van de annuleringsverzekering ben ik sowieso kwijt. Ik begrijp dat het een stichting is en je zo'n organisatie graag een beetje wilt steunen, maar ik heb nog niet de ervaring van de 28 voorgaande edities en ze verzoeken je vriendelijk doch dringend om €200 bij te leggen bij iedere optie.

Andere organisaties hebben het geld gewoon terug gestort, in sommige gevallen minus een paar tientjes aan kosten of je inschrijving gaat voor de volle 100% mee naar volgend jaar. Ik laat het maar gewoon uitbetalen in 18 maanden en schrijf me volgend jaar opnieuw in. Dan loop je in ieder geval niet de 4 hotelovernachtingen a €50 p.n. mis.

Wat zijn jullie ervaringen met gecancelde fietsevenementen? Moeten we niet zeuren en ons verlies maar gewoon accepteren? Of product niet geleverd = volledige bedrag retour?

Voor kleine en lokale organisaties maak ik graag een uitzondering (bijv. de BRM1200 van de randonneursvereniging Nederland), maar vele evenementen die al tientallen jaren draaien en €100+ per dag vragen schaar ik niet onder die categorie.

P.s: Van de Giro delle Dolomiti kreeg ik van de week een mailtje dat mijn prijs via Cyclokalender nog steeds geldig is en de vraag of ik volgend jaar alsnog deelnemen wil. Een mooie opsteker en ook leuk om te zien dat ze hier zelf contact over opnemen.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 15 mei 2020 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 mei 2020 11:08

ypuh schreef: 15 mei 2020 10:57 Wat zijn jullie ervaringen met gecancelde fietsevenementen?
Bij Parijs-Roubaix kon je alles terug krijgen minus de een 2,40 reserveringskosten van Velo.
je kon kon ook doneren. Omdat het geen commerciële organisatie is waar ik al hel lang kom heb ik voor dat laatste gekozen.
Als er meer donatie is dan de kosten die ze gemaakt hebben storten ze het overschot op de rekening van Les Amis de Paris-Roubaix. Dat is de hermitage organisatie van het parcours en eren van oud winnaars en nog wat van die grappen.

Dag dat bekend werd ze het event niet door mochten laten gaan werd in 3 talen (FR, NL ENG) een tekst met formulier geplaatst waar je kon aangeven wat je wilde.
Ieder die al ingeschreven was kreeg een mail met een link en op hun facebookpagina was ook melding gemaakt.
Ik kom al jaren bij deze club (niet alleen voor PR) en voor mij blijven ze een benchmark hoe je met klanten omgaat. En dat voor een NIET commerciële organisatie.

Edit: voor de duidelijkheid het gaat om de klassieke editie van Velo Club Roubaix
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 15 mei 2020 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 mei 2020 11:10

Product niet geleverd, volledig bedrag retour, dan ben ik heel bang dat vorig jaar de laatste keer was dat een evenement georganiseerd is.

Edit: na even tot me door laten dringen wat er Franse overheid bekend gemaakt heeft, meer dan 10 miljard euro injectie voor toerisme. Zullen deze organisaties daar ook uit krijgen? Dan lijkt het wel dubbelop.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 mei 2020 13:42

Ik wens geen enkele (fiets)evenementen organisatie een faillissement, maar blijf het wel een beetje dubbel vinden waar je de grens trekt. Een lokale organisatie zoals de Driebergense Tour Club die normaal gesproken iets van €7 voor hun evenementen vragen zou ik het met alle liefde gunnen. Vreemd genoeg hebben dit type organisaties vrijwel allemaal het geld per direct en zonder vragen teruggestort.

Een Marmotte or RVV bijvoorbeeld, of de tourtochten die georganiseerd worden door Golazo of RCS (en her en der toch wel betiteld als commerciële dieven) vind ik een ander verhaal. Die bestaan doorgaans al 30 jaar en vragen zonder blikken of blozen €130 voor een dagje fietsen over openbare wegen. Het moge duidelijk zijn dat die het niveau van een lokale stichting ontstegen zijn en een nadrukkelijk commercieel belang nastreven waardoor mijn gunfactor verdwijnt.

Een Ardechoise met jaarlijks 10-15 duizend bezoekers zit daar een beetje tussenin, maar het gaat wel om een bedrag van €400+. Ik heb niet eerder mogen genieten van één van hun evenementen, ken de organisatie nauwelijks, verwonder me al een tijdje dat alles tot de betaling in het Engels ging en vervolgens alle communicatie overging in Frans etc.

In de mails wordt nadrukkelijk verzocht om het geld te doneren omdat ze ook gewoon vaste kosten hebben en graag zien dat je volgend jaar terug komt, maar vreemd genoeg ben je de hotelovernachtingen kwijt als je je inschrijving meeneemt. Ik was in de veronderstelling dat ze dit al 29 jaar samen met de hotels/b&b's in de gemeente organiseren om de regio te promoten, dan lijkt het me toch ook normaal dat je volgend jaar het volledige pakket kunt krijgen en zo een bijdrage levert? Het zal wel aan mij liggen, maar het gaat weer met de Franse slag waardoor mijn bereidheid juist afneemt.

Voor vliegtuigmaatschappijen heb ik nog minder draagvlak, net als dat ik weinig zin heb om Afrojack of Tiesto z'n 8e Ferrari draaiende te houden omdat de festivals niet doorgaan. KLM en Schiphol strijken al jarenlang miljarden op, beïnvloeden de politiek en de eerste beste keer dat het tegenzit houden ze hun hand op en dwingen ze klanten tegoedbonnen te nemen voor hetgeen ze niet kunnen leveren. Als consument betaal je dan gewoon 3x de rekening, eerst de reis die niet doorgaat, dan de staatssteun en vervolgens de gestegen kosten wanneer je alsnog gaat. Ik vind dat bedrijven dan wel héél veel goodwill van je vragen (bij fietsevenementen kan ik dat makkelijker verdragen dan grote industrieën).

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 mei 2020 14:27

De reden dat clubs als DTC terugstorten is juist omdat ze met vrijwilligers werken en dus weinig/geen kosten hebben. Daar zit wel genoeg vet op de botten volgens mij. Organisaties als Golazo maar ook Le Champion in Nederland hebben gewoon mensen in loondienst. Als die alle inkomsten terug moeten storten is het waarschijnlijk snel gebeurd. In de voorwaarden van inschrijving zijn ook bepalingen opgenomen die hen niet verplichten terug te betalen. Bij Le Champion ben je gewoon je geld kwijt, als compensatie mag je volgend jaar voor half tarief inschrijven.

Zelf een ticket voor de Ötztaler bemachtigd en betaald. Deze wordt doorgeschoven naar 2021.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37358
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mei 2020 14:31

Kutfransen daar in Parijs. Weer heel typisch dat uitgerekend Frankrijk dit als eerste besluit.
Heeft volgens mij geen reet met Corona te maken, maar ergens een dubbele agenda bij Macron&co.
Onbegrijpelijk om dit nu al te doen. Ik heb mijn alternatief al geboekt, hopen dat het geld wel terug komt.
Less is bore

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 mei 2020 15:14

buzz schreef: 07 mei 2020 18:06 Ja, die gaat vooralsnog wel door... :winkthumb:
Afbeelding
:like:
Staat route al ergens ?

Zat zelf te denken iets met NoordHolland boven kanaal en dan te combineren met Hilversum ofzo.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 mei 2020 15:15

McMiGHtY schreef: 08 mei 2020 16:00 Logistiektechnisch word dat nu wat lastiger, ik begreep dat fietsen meenemen in de trein niet meer mogelijk is, en ik vind het opzich ook niet heel verstandig om in de huidige situatie 's nachts te fietsen.
Trein mag niet meer idd, alhoewel je kan een fietstas doen en dan mag het weer wel.
Maar of je het moet willen, paar uur met mondkapje in trein zitten...

Waarom zou 's nachts fietsen niet verstandig zijn ?
Vorige week rit van 440km gereden, kwam rond half2 ofzo thuis en laatste paar uur door het donker lekker uitgestorven op de wegen :)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 mei 2020 15:24

daniel1975 schreef: 15 mei 2020 14:31 Kutfransen daar in Parijs. Weer heel typisch dat uitgerekend Frankrijk dit als eerste besluit.
Heeft volgens mij geen reet met Corona te maken, maar ergens een dubbele agenda bij Macron&co.
Onbegrijpelijk om dit nu al te doen. Ik heb mijn alternatief al geboekt, hopen dat het geld wel terug komt.
Wat een krachttermen.... Wat vind je typisch en waarom is het "uitgerekend" Frankrijk?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37358
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mei 2020 15:35

Chauvinisme is niet voor niets een frans woord. Europa tracht al dagen om tot een min of meer gezamenlijk beleid te komen en daags na het eerst bericht daar over komt Frankrijk met dit egoïstische statement. Europa? Alleen maar goed om de hand op te houden.
Medelijden met de toeristische sector; worden even 17 MiO toeristen geweerd. Dat gaat binnenlands toerisme nooit compenseren.
Less is bore

Plaats reactie