Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Invloed corona op fietsevenementen

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 apr 2021 20:20

Over de grenscontroles: de hoek bij Calais, dus de route Rotterdam, Antwerp, Brussel, Lille, wordt goed gecontroleerd maar hoofdzakelijk op de provinciale wegen. Op de snelweg valt het mee naar ik heb gehoord. Dit heeft te maken met het feit dat je uiteraard niet zomer even een fuik kunt opzetten op een snelweg. Bij afritten en tankstations wordt er daar wel soms gecontroleerd.

De oostelijke route via Luik, Luxemburg, Metz is een stuk rustiger qua controles omdat daar de besmettingen veel lager liggen. De regionale wegen in die hoek worden echt helemaal niet gecontroleerd (tussen BE en FR dus)
Middendoor, dus op Reims en dan via de middenroute in België is ook nauwelijks controle. Dit is verreweg de “veiligste” route die kunt nemen. Er ligt een vrij nieuwe snelweg die vanaf Charlois ongeveer in één ruk naar Reims voert.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 30 apr 2021 22:10

daniel1975 schreef: 29 apr 2021 18:28 Europees Parlement is akkoord gegaan met een reispaspoort. De bedoeling is dat je daarmee vrij kunt reizen.

Dat gezegd hebbende: ze zijn helemaal geschift! Afgelopen zomer ging het ook prima, zonder een grote gevaccineerde groep.
Ze zijn inderdaad helemaal van het padje af in Brussel.
Gewoon lekker in eigen land blijven, eens kijken hoe lang ze het volhouden in het zuiden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 apr 2021 22:19

mao schreef: 30 apr 2021 22:10
daniel1975 schreef: 29 apr 2021 18:28 Europees Parlement is akkoord gegaan met een reispaspoort. De bedoeling is dat je daarmee vrij kunt reizen.

Dat gezegd hebbende: ze zijn helemaal geschift! Afgelopen zomer ging het ook prima, zonder een grote gevaccineerde groep.
Ze zijn inderdaad helemaal van het padje af in Brussel.
Gewoon lekker in eigen land blijven, eens kijken hoe lang ze het volhouden in het zuiden.
Is ook de vraag hoe lang de Nederlanders dat vol houden. Ik heb er totaal geen moeite mee, alleen wel vervelend voor diegenen die voor de zomervakantie nog niet gevaccineerd kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 mei 2021 00:11

mao schreef: 30 apr 2021 22:10
daniel1975 schreef: 29 apr 2021 18:28 Europees Parlement is akkoord gegaan met een reispaspoort. De bedoeling is dat je daarmee vrij kunt reizen.

Dat gezegd hebbende: ze zijn helemaal geschift! Afgelopen zomer ging het ook prima, zonder een grote gevaccineerde groep.
Ze zijn inderdaad helemaal van het padje af in Brussel.
Gewoon lekker in eigen land blijven, eens kijken hoe lang ze het volhouden in het zuiden.
Wie zijn “ze in het zuiden”?
Je realiseert je toch wel dat veel gebieden rond de Middellandse zee, de Adriatische zee en de Egeïsche zee heel erg afhankelijk zijn van toerisme? Daar is het hele economische systeem op gebouwd. Het zou een grote schande zijn als de EU die gebieden laat vallen!
Hetzelfde geldt trouwens voor de Alpen, de Dolomieten, de Jura, de Pyreneeën en de Picos de Europa. Ander tourisme maar eveneens van economisch belang

Het is echt wel in ons (fietsers) belang dat zo’n coronapaspoort er snel komt. Hoe belachelijk het ook is. Maar het is nog belangrijker voor de gedupeerde ondernemers in de bovengenoemde streken. Als die er niet meer zijn kun je namelijk ook als wielertoerist niet meer terecht in die gebieden.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 mei 2021 10:23

@Enzzo : dus omdat het toerisme zo belangrijk is, moet het coronapaspoort er snel komen ?

Zoals Mao al zegt; dan maar effe niet. Ik ben absoluut niet van plan het coronapaspoort te halen / aan te vragen, want het is nogal eng in mijn beleving.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 mei 2021 12:04

Los van de ethische bezwaren van zo'n paspoort ben ik benieuwd hoe de controles eruit gaan zien.

Daar kan ik mij geen enkele voorstelling van maken.

Vorig jaar september ben ik naar Italië geweest. Dat ging allemaal prima en ik snap echt niet wat zo'n paspoort gaat toevoegen. Zeker niet nu - zoals Daniel al opmerkt - er heel veel mensen als zijn gevaccineerd. Zelf eerste prik gehad.

Zo'n paspoort is zonde van het geld, energie en frustratie die dat oplevert.

Er komt geen risicoloze maatschappij. Nu niet, morgen niet, nooit niet. Stop met dit soort idioterie!

PS; net voor ik enter druk krijg ik uit Italië van een vriend een mailtje. Zoals ieder jaar doe ik met die mannen een eigen rit.
Ik zie in de mail dat het dit jaar een rondje tussen Garda meer en meer van Idro met Passo di Cavallino en Passo di Tremalzo gaat het worden.
Ik voel weinig voor zo'n paspoort maar dit feestje wil ik toch niet voorbij laten gaan.....

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 mei 2021 12:07

rene schreef: 01 mei 2021 10:23 @Enzzo : dus omdat het toerisme zo belangrijk is, moet het coronapaspoort er snel komen ?

Zoals Mao al zegt; dan maar effe niet. Ik ben absoluut niet van plan het coronapaspoort te halen / aan te vragen, want het is nogal eng in mijn beleving.
Lekker gechargeerd hoor! Lees mijn betoog even goed aub
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 mei 2021 12:15

Is een corona paspoort enger dan je gewone paspoort? Ik heb er geen last van in ieder geval

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 mei 2021 12:32

Jans schreef: 01 mei 2021 12:15 Is een corona paspoort enger dan je gewone paspoort? Ik heb er geen last van in ieder geval
Veel enger!!
Het voegt niets toe, kost heel veel gemeenschapsgeld, het is belachelijk (want vorige zomer konden we ook prima reizen) en het is slechts voor enkele maanden (want in de herfst iedereen gevaccineerd).

Ik ben principieel tegen dat vod, maar ik laat de ambtenaren niet mijn ontspanning afpakken. Dus ik haal zo’n stom testje, steek virtueel mijn middelvinger op en ga lekker reizen. En ik blijf positief kapitalistisch ingesteld, dus de lokroep van het vakantiegeld gaat zorgen dat reizen mogelijk is.
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 mei 2021 12:38

Ik ga er van uit dat dat corona paspoort het komende jaar voor heel veel activiteiten ingezet gaat worden. Of een groen paspoort of een recente negatieve test. En dat naast het reizen, voor een bezoek aan een concert, fiets toertocht, museum of wellicht zelfs restaurant.
Ik heb zeker geen zin om voor elk wissewasje een staafje in mijn neus gedrukt te krijgen en zal mij zsm laten vaccineren.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 mei 2021 12:44

@Daniël, iedereen gevaccineerd in de herfst? Ik zou het hopen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 mei 2021 13:14

Enzzo schreef: 01 mei 2021 12:07
rene schreef: 01 mei 2021 10:23 @Enzzo : dus omdat het toerisme zo belangrijk is, moet het coronapaspoort er snel komen ?

Zoals Mao al zegt; dan maar effe niet. Ik ben absoluut niet van plan het coronapaspoort te halen / aan te vragen, want het is nogal eng in mijn beleving.
Lekker gechargeerd hoor! Lees mijn betoog even goed aub
Je betoog :

Wie zijn “ze in het zuiden”?
Je realiseert je toch wel dat veel gebieden rond de Middellandse zee, de Adriatische zee en de Egeïsche zee heel erg afhankelijk zijn van toerisme? Daar is het hele economische systeem op gebouwd. Het zou een grote schande zijn als de EU die gebieden laat vallen!
Hetzelfde geldt trouwens voor de Alpen, de Dolomieten, de Jura, de Pyreneeën en de Picos de Europa. Ander tourisme maar eveneens van economisch belang

Het is echt wel in ons (fietsers) belang dat zo’n coronapaspoort er snel komt. Hoe belachelijk het ook is. Maar het is nog belangrijker voor de gedupeerde ondernemers in de bovengenoemde streken. Als die er niet meer zijn kun je namelijk ook als wielertoerist niet meer terecht in die gebieden.


Erg dat ik hieruit destilleer dat vakantie/toerisme de hoofdmoot is ??

Maar nogmaals : Ik ga me zeker niet laten vaccineren omdat de vakantie zogenaamd heilig is. Dan maar een jaartje in eigen land. Wie weet illegaal naar het buitenland - en zolang iedereen uit mijn comfort zone blijft ( 1,5 mtr ) is er niets aan de hand.

Nu ben ik ook niet zo'n triest persoon die het shoppen heeft gemist en in de rij staat bij de IKEA of Primarkt, of afgelopen week al heel hip op het terras heeft gezeten ... oe oe oe omdat het weer kan. :roll:


Maar ook dit topic gaat weer de kant op van het oude corona topic met voor en tegenstanders ( vaccinatie / coronapaspoort / vakantie e.d. )...

Maar nog een kritische kanttekening.

* je bent op vakantie voor 3 weken in het buitenland. Blijft dan je negatieve test en paspoortje dan 3 weken geldig of moet je tussentijds testen ? Kan iemand je de deur wijzen ( restaurant of zo ) als je test ouder is dan 1 week - wie gaat de 2e test betalen voor jou en je gezin. Moet je bij terugkomst in Nederland weer een test ondergaan of ergen in quarantaine als je vakantieland risico land wordt...

En waar worden de negatieve testen verkocht ( goede handel ) ? Want waar er brave burgers zijn , daar zijn zeker ook minder brave burgers.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie