Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux - gemiddelde amateur snelheid

lwolting
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2020 13:48

lwolting 27 mar 2020 14:48

Jaren geleden heb ik hem eens ongetraind op een gehuurde fiets beklommen. Gemiddeld zo'n 10km/h en heb er toen ook zo'n 2 uur over gedaan vanuit Bedoin.
Ik denk ook dat 2 uur wel een aardige richtlijn is,

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 mar 2020 16:55

Ongetraind en 2 uur vind ik best snel.

Jorge
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2018 10:55

Jorge 27 mar 2020 20:11

Ik heb Mont Ventoux 2X gedaan, weliswaar enkele jaren geleden. De eerste keer reed ik ongeveer 10 maand met de fiets (2x/week) en deed ik er 2u03 over. Enkele jaren later was ik wat beter getraind en ging het in 1u48.

Een collega van mij meet 1m73 en weegt 109kg. Hij reed hem vorige jaar ook op met de koersfiets, zij het wel in 3u en na 2 stops. Misschien niet het gezondste in zijn geval, maar met een goede portie wilskracht (en een beetje training) moet het wel lukken denk ik.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 28 mar 2020 11:22

ik heb hem 2j geleden gedaan.

ik ben 1m90 rond de 100kg.
specialized diverge met de trigger pro banden 37mm.
6w na een verkeersongeval met vooral whiplash als gevolg.
iedereen uit mijn omgeving, arts, kine, ... zei mission impossible.
ervoor reed ik minimun 500km per maand (dus vorm was ok als basis)

heb in die 2 weken dat we er waren de 3 kanten gedaan telkens vertrek vanop de camping 9km van malaucene.
basis idee was gewoon boven geraken zonder er een tijd op te plakken, kwestie van ook wat te genieten.

rit malaucene was 85km klim heb ik in 3u gedaan
rit sault was 112km klim sault heb ik in 2u50 gedaan
rit bedoin was 70km klim heb ik in 3u10 min.

de rit via sault was veruit de zwaarste qua gevoel, door het aantal km in de benen en had al quasi een halve ventoux aan klimmen in de benen ook toe ik startte aan de ventoux. het ergste eraan vond ik dat het na de chalet opeens direct heel erg steil wordt terwijl je voorheen bijna constant rustig klimt.

heb 3 keer afgezien op een andere manier, maar door 't rustig te doen en vroeg te vertrekken (telkens rond 7u) was het echt fijn.

wat je hier vraagt is zeer persoonlijk en je moet het vooral bekijken als doel om boven te komen, zeker als't een eerste keer is.
op't gemak beginnen, hartslag laag/ onder controle proberen te houden en zien wat je nog kan na een aantal km of op een aantal km van de top.
niks is zo pijnlijk om vollenbak te starten en dan halfweg te moeten afstappen omdat het niet meer gaat.
moet je eens stoppen np, stop op een leuk plekje, maak een foto en vertrek terug.
desnoods eerst eens de kant die je wenst te doen verkennen met de auto, da weet je wat er komt, eet je waar je eens kan stoppen om te rusten/op adem te komen zonder giga steil te moeten starten.

malaucene vond ik persoonlijk de leukste kant. daar gans de klim alleen gedaan, geen auto geen fietser, niks ...
aleen de stilte, natuur om je heen, je hartslag en ademhaling een puur genot onder het "afzien"
boven kwam ik alleen aan, niemand op de top! was de max!.

neem zeker een jasje mee voor boven en de afdaling.
boven staat er altijd veel wind.
en in de afdaling kan het best frisjes zijn zeker als in de schaduw in en s morgens vroeg.

hopelijk heb je hier iets aan.
david
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 28 mar 2020 11:29

53x11 schreef: 02 mar 2020 13:16 Ga je daar beter van sturen dan?
Onzin natuurlijk; ook met old-skool velgremmetjes heb je meer dan voldoende remkracht (gelukkig), wat niet wegneemt dat goed dalen een kunstje op zich is. Met name op "beroemde" bergen als de Ventoux wordt naar mijn mening vaak dramatisch slecht gedaald (met schijf- en met velgremmen). Deze dalers zijn een gevaar voor zichzelf en hun medefietsers. Ik ben het met Djemz eens dat je het dalen niet moet onderschatten
das hier ook wel niet te onderschatten! malaucene kan je echt gortig snel afdalen,
in't middenstuk zitten veel lange en overzichtelijke bochten waar je heel snel sneller gaat dan de auto's en sommige andere fietsers.
heb deze 2 keer gedaan, eerlijk, die 2de keer ging ik verdomd snel, schrok ikzelf van.

bedoin afdalen is een hel, heel veel klimmend verkeer, veel autos en soms heel tricky afdalen door 't vele verkeer en de mindere dalers.

je moet zelf aanvoelen hier wa je kan en durft.
als ik naar mijn strava kijk zijn voor de 3 afdalingen 50-60 km per uur de gemiddelden met uitschieters tot 80-90 km per uur.
(meer dan 100 staat er ook tussen (140 max), maar dat zullen wel ergens foutjes zijn)
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 28 mar 2020 15:32

Eens Sailt sf is bijtrappen. Malaucene is 100+ haalbaar al vind ik zelf 80/90 zonder verkeer al echt de max.

Bedoin is een karige afdaling waar je alleen laat op de dag kunt laten lopen, maar bochten zijn tricky.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 29 mar 2020 12:49

Ik prefereer de afdaling naar Malaucene ook boven Bedoin (klimmen is juist andersom). In het verleden heb ik een aantal keren besloten om via Malaucene af te dalen (Bedoin vind ik kut, Malaucene genieten), om dan via een klein klimmetje (Madeleine) terug te rijden naar Bedoin.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 29 sep 2020 21:18

Inhakend op dit thema: hoe 'bang' moet je zijn voor zo'n beklimming? Ik heb er dit jaar bijna 6000 km op zitten, rij dus regelmatig. Bij een sportkeuring afgelopen jaar bleek ik 350 W maximaal te trappen, geen idee wat ik langdurig kan leveren. Ik wil graag, maar iets houdt me tegen.

Ik ben niet zo'n avonturier: hoe zou ik het voor een eerste keer aan moeten pakken? Mee met een georganiseerde trip of zo?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 sep 2020 21:36

gewoon gaan en rijden zoals je thuis doet.... Aan de voet van de klim ben je niets met de organisatie want je moet hem toch alleen op... Niemand kan jouw tempo bergop rijden: dat doe je alleen.
Maar als een georganiseerde trip de enige manier is om tot aan een berg te geraken, zeker doen!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 sep 2020 21:43

Ronschr schreef: 29 sep 2020 21:18 Inhakend op dit thema: hoe 'bang' moet je zijn voor zo'n beklimming?
Niet. Keertje oefenen in de Ardennen kan wel nuttig zijn om een beetje te oefenen met klimmen.

Ik ben niet zo'n avonturier: hoe zou ik het voor een eerste keer aan moeten pakken? Mee met een georganiseerde trip of zo?
Ff checken hoe het weer in Bedoin is, via Airbnb of booking.com iets zoeken in de buurt (of old school op de camping), fiets achterin of -op de auto, en karren maar!
Laatst gewijzigd door scepticus op 29 sep 2020 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 29 sep 2020 21:53

Ronschr schreef: 29 sep 2020 21:18 Inhakend op dit thema: hoe 'bang' moet je zijn voor zo'n beklimming?
.....
Ik ben niet zo'n avonturier: hoe zou ik het voor een eerste keer aan moeten pakken?
deze winter een fietstrainer aanschaffen en daar via BigringVR vergelijkbare beklimmingen oefenen. Los van de omgeving, het weer en de hoogte krijg je dan een goed idee van de benodigde inspanning. Wanneer je de Mt Ventoux of Alpe d'Huez virtueel goed op kunt rijden is het echte werk een stuk beter in te schatten. Bij mij komen de virtuele klimtijden en benodigde inspanning goed overeen met de werkelijkheid.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 sep 2020 22:00

Laat die fietstraining voor wat het is; gewoon rijden is voldoende....

Plaats reactie