Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Les 3 Ballons 2020

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 04 dec 2019 21:50

Voila, ik heb me ingeschreven voor mijn eerste deelname aan 3 Ballons. Tevens ook mijn eerste echte 'cyclo', dus ik kijk er al naar uit! :)

Meteen ook al een praktische vraag omtrent het medisch attest. Op de website vind ik twee verschillende zinnetjes terug:

- We require a cycling license or triathlon license, of the current year.
- According to French law, the medical certificates are valid for 1 year.

Is een medisch attest uit december 2019 nog geldig in juni 2020?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 05 dec 2019 09:15

Ja, je hebt dus enerzijds een medisch certificaat (dat in jouw geval geldig is van december 2019 tot december 2020) en anderzijds een licentie (een lidkaart van een wielerbond, of een competitie-licentie). Die zijn enkel geldig per kalenderjaar. Maar voor bv een wedstrijdlicentie heb je ook een medische keuring nodig, die de meeste renners in november of december laten doen. Geen zorgen maken dus!

bwinkel
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 jan 2018 07:17

bwinkel 05 dec 2019 20:56

Een licentie van knwu is voldoende , maar voor een wedstrijd licentie van knwu heb je geen medische keuring meer nodig. alleen een flinke boel geld . ongeveer 100 euro.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 dec 2019 21:47

Red je het tegenwoordig niet meer met een simpele basis lidmaatschap bij de knwu?

Overigens, volgens mij kan je vrijwel eender welke creditcard formaat pasje laten zien bij het ophalen van je startnummer. ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27407
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 dec 2019 21:54

Tekening van je 3 jarige dochter uploaden, klaar.

Of in Word een doktersverklaring in elkaar flansen. Google doctor's stamp voor het betere stempelwerk...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 dec 2019 07:47

Soms kijken ze er echt wel naar. 2 jaar geleden had ik per ongeluk het doktersattest van het jaar daarvoor geüpload, heb ik toch melding gehad dat het niet meer geldig was.

Ik moet sowieso elke 6 maanden naar de dokter om voorschriften te halen voor hooikoorts/allergie medicijnen, mag ze ineens dat briefje invullen :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27407
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 dec 2019 07:50

In NL mogen huisartsen deze verklaring volgens de richtlijn NIET ondertekenen (overigens volledig terecht), dus het is wel zo netjes het ze ook niet te vragen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5860
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 dec 2019 07:56

havana schreef: 05 dec 2019 21:54Of in Word een doktersverklaring in elkaar flansen. Google doctor's stamp voor het betere stempelwerk...
+1
Twee jaar geleden heb ik aan een Franse cyclo meegedaan (les Ballons Vosgiens). Samen met 3 collega's en allemaal met dezelfde gefakete Franse dokterverklaring. Allemaal door dezelfde dokter gekeurd, allemaal met een nep handtekening, allemaal met dezelfde mooie google nep stempel. Als het maar op een verklaring lijkt, dan vinden ze het al snel goed genoeg.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27407
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 dec 2019 07:57

Hoppatee, doe je voordeel ermee. Letterlijk 3 minuten werk was het...

Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 dec 2019 15:46

havana schreef: 06 dec 2019 07:50 In NL mogen huisartsen deze verklaring volgens de richtlijn NIET ondertekenen (overigens volledig terecht), dus het is wel zo netjes het ze ook niet te vragen.
Waarom niet?

Bij ons in België zal dat wel geen probleem zijn zeker. Mijn dokter kijkt eens naar het verslag van de cardioloog (ik moet 2-jaarlijks gaan, kleine afwijking en vroeger in rust af en toe een overslag) en neemt bloeddruk. Ze vraagt of ik nog goed train (want ongetraind zoiets doen, is niet verstandig :mrgreen: ) en klaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 06 dec 2019 16:30

Wat gaaf dat je dit gaat doen. Was dit jaar voor mij ook de eerste echte cyclo. De eerste keer dat ik echt naar zo'n evenement heb toegewerkt.

Mijn huisarts heeft dit jaar de verklaring gewoon ondertekend. Geen enkel probleem. Volgens mij is een basislicentie KNWU niet voldoende. Een master licentie wel dacht ik.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27407
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 dec 2019 08:31

Waarom niet?
In de eed van Hippocrates staat onder meer dat een arts nooit dingen mag doen die buiten zijn mogelijkheden liggen.

Iemand gezond verklaren om een zware cyclo te rijden op basis van alleen een gesprekje en het meten een bloeddruk is simpelweg onmogelijk. Zo'n onderzoek heeft een zeer beperkte voorspellende waarde.

Als je een meer onderbouwde uitspraak wil doen zul je toch op zijn minst een hartfilmpje moeten maken en evt. een inspanningstest. Een sportkeuring dus.

Daarnaast moet je als arts afvragen of het wel ethisch is om mee te werken aan een systeem dat primair bedacht is om de organisatie juridisch te beschermen. Uiteindelijk dient een arts maar één belang en dat is dat van de patiënt.

Om de bovenstaande redenen heeft het Nederlands Huisartsengenootschap een richtlijn uitgevaardigd waarin artsen wordt opgeroepen vooral niet mee te werken aan zo'n schijnkeuring. Een keuring voor een cyclo is natuurlijk een goed idee, maar dan wel een volledige keuring.

Dat veel artsen er toch aan meewerken kan met meerdere dingen te maken hebben. Bijvoorbeeld dat men niet op de hoogte is van de richtlijn, of gewoon omdat ze de patiënt een dienst willen bewijzen of er snel vanaf willen zijn. In weet niet hoe het in België is maar in NL is huisarts inmiddels een hondenbaan geworden. De verdiensten staan niet in verhouding tot het zware en ook belangrijke werk dat deze mensen doen. Patiënten zeuren meer en meer en zijn nooit tevreden.

Plaats reactie