Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

La Marmotte 2020

AppieN
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:59
Locatie: Groningen

AppieN 28 jan 2020 11:19

Op gang komen is wel relatief. 2019 12.000km gefietst en ook nu maak ik mijn km's wel. Gaat dus vast goedkomen. Doel is goud rijden maar vooral genieten. Ga een week van tevoren heen voor de nodige voorpret.

Southspeed
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2015 11:10
Locatie: Leiderdorp

Southspeed 28 jan 2020 13:34

Na jaren van overal meelezen eindelijk maar eens echt deelnemen... 8-)

Ieder jaar doe ik wel 1 of 2 uitdagende tochten als de Jean Nelissen Classic of Velomediane, maar 2020 staat in het teken van de Marmotte. Trainen moet wel goedkomen.

Kom daar op dinsdag aan, maar twijfel nog enorm over verblijf. Bovenop de Alpe d'Huez of ergens in het dal. Tips zijn welkom.

Verder moet ik nog aan de slag met de Medische verklaring. Al wel eerder medische test ondergaan maar dat was paar jaar geleden. Eerste contact met de huisarts gehad maar die was niet echt van plan mee te werken aan een handtekening en stempel...

blik
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 mei 2008 11:35

blik 28 jan 2020 14:25

Ik doe ook mee aan de Marmotte 2020, ben al sinds november veel indoor aan het fietsen om de conditie op peil te houden en gelukkig ook al een aantal keer buiten een langere tocht kunnen fietsen. Doel is uitrijden, heb geen zin in de stress om te finishen in een bepaalde tijd

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 jan 2020 09:57


AppieN
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:59
Locatie: Groningen

AppieN 29 jan 2020 10:12

Helder stuk Frank. Voor mij heeft LM nog zeker genoeg glans om hem te gaan rijden. Gaat de 1e keer worden en waarschijnlijk gelijk de laatste want de lijst met nieuwe uitdagingen is nog lang. :)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 jan 2020 10:42

havana schreef: 29 jan 2020 09:57 Stukje geschreven over LM

https://www.cyclokalender.nl/nieuws-art ... loren-/885
Leuke samenvatting Frank en helemaal mee eens!

Op de poll: "Heeft La Marmotte haar glans verloren?" heb ik absoluut niet gestemt (ook al heb ik nog nooit meegedaan). Het heeft aan populairiteit ingeboet mede door concurrentie of mensen die hem al X keer gereden hebben, maar dat maakt de glans (vanuit het Nederlandse perspectief) niet minder.

Het is ook wel mooi dat iets voor de verandering niet elk jaar maar groter en groter moet worden tot het punt dat je ten onder gaat aan je eigen succes.

Kschellekens85
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2020 11:21

Kschellekens85 29 jan 2020 11:11

Mooi stukje en helemaal mee eens.. Ik denk inderdaad dat door de toename van het aantal cyclos en tochten mensen sneller geneigd zijn om hem 1x te rijden, af te vinken en door te gaan naar een volgende (dat is ook mijn plan). Maar La Marmotte Alpes moet je toch zeker een keer gedaan hebben 😊

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 29 jan 2020 11:40

Mij lijkt het ook alsof het recreatieve racefietsen de laatste jaren wat minder prestatiegericht wordt.

Een tocht als de Marmotte rijdt toch iedereen om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten en dat ook officieel te maken door goud of zilver te halen.
Wie zegt dat dat niet zo is en alleen maar gaat voor de sfeer en de beleving, wil zich gewoon indekken voor een eventuele offday ;).

Wie vroeger een racefiets kocht, had toch altijd de bedoeling om daar vooral snel mee te fietsen.

De laatste jaren zie je steeds meer sportieve fietsers voor wie het allemaal niet zozeer om prestaties gaat.
Het fietsen is meer een gezonde lifestyle, uitstap in de natuur of naar een leuke plaats, sociaal contact.
Het hoeft niet meer op het scherp van de snee te zijn.

Je ziet dat ook aan het succes van comfortracers, gravelracers en sportieve fietsen met electrische ondersteuning.

Ik vermoed dat het voor dit soort fietsers niet echt een prioriteit is om monstertochten als de Marmotte te betwisten.

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 09 feb 2020 18:55

Afgelopen jaar de 3B gedaan, wat ik een geweldige ervaring vond. Mijn voorbereiding bestond uit kilometers maken, stuk of 3000 denk ik, dat was echt zat. En niks specifieks gedaan qua training, de ene keer een rit van 150, de andere keer intensief en kort. En daarnaast, wat hierboven ook al gezegd werd: afvallen. Gewoon stoppen met troep naar binnen werken. Geen chips, chocolade, koek, gebak, gewoon niet doen, en ik was prima op gewicht. Kan je 's avonds nog gewoon een biefstukje en frietjes met mayo eten. Af en toe dan.

Wat betreft de doelen: hangt er helemaal vanaf wat je wil. Ik hoef geen goud, ik wil vooral lekker rijden. Ooit helemaal verrot gegaan op de derde Ventoux beklimming voor de Cingle. Wel gehaald, maar dat niveau van gesloopt zijn hoeft niet meer van mij. 3B ging prima, makkelijk zilver, 42 jaar oud, en niet kapot. Het is zwaar, maar echt niet onmogelijk allemaal. Je hoeft geen 8000 kilometer in de benen te hebben. Belangrijker is dat je doseert en niet gaat proberen een PR te zetten op de Hundsruck. Dan ga je het lastig krijgen.

Komend jaar Marmotte. Afvallen is alweer begonnen, en de tacx snort lekker. Gaat helemaal goed komen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 feb 2020 19:00

Southspeed schreef: 28 jan 2020 13:34 Verder moet ik nog aan de slag met de Medische verklaring. Al wel eerder medische test ondergaan maar dat was paar jaar geleden. Eerste contact met de huisarts gehad maar die was niet echt van plan mee te werken aan een handtekening en stempel...
Huisartsen geven geen medische verklaringen af. Gewoon zelf iets klussen. :like:


dwangarbeider schreef: 29 jan 2020 11:40 Mij lijkt het ook alsof het recreatieve racefietsen de laatste jaren wat minder prestatiegericht wordt.
Ik heb juist de indruk dat het steeds maar gekker en gekker moet. Cinglé, Festive 500 in één keer, Ad6, Drenthe 200 etc.

Maar dat zijn wel van die Instagramwaardige exercities waar je vooral gestoord en geduldig genoeg voor moet zijn om het te doen, niet zozeer bijzondere zuivere atletische prestaties.

Als atletische prestatie is 1x de AdH binnen 50 (of zelfs 55) minuten bijzonderder dan 6x op een dag in 1u30 per keer.


Ik wil op 5 juli trouwens gewoon scherp aan de start staan, eten/drinken en pacingstrategie foutloos doen en <7 uur rijden.
Laatst gewijzigd door scepticus op 09 feb 2020 19:23, 3 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 feb 2020 19:10

Voorbeeld staat op p1 van dit topic

viewtopic.php?f=26&t=91352&hilit=Medische

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 feb 2020 08:31

scepticus schreef: 09 feb 2020 19:00
dwangarbeider schreef: 29 jan 2020 11:40 Mij lijkt het ook alsof het recreatieve racefietsen de laatste jaren wat minder prestatiegericht wordt.
Ik heb juist de indruk dat het steeds maar gekker en gekker moet. Cinglé, Festive 500 in één keer, Ad6, Drenthe 200 etc.

Maar dat zijn wel van die Instagramwaardige exercities waar je vooral gestoord en geduldig genoeg voor moet zijn om het te doen, niet zozeer bijzondere zuivere atletische prestaties.

Als atletische prestatie is 1x de AdH binnen 50 (of zelfs 55) minuten bijzonderder dan 6x op een dag in 1u30 per keer.


Ik wil op 5 juli trouwens gewoon scherp aan de start staan, eten/drinken en pacingstrategie foutloos doen en <7 uur rijden.

Endurance ;)
Als je niet het talent of lichaam hebt om iets heel snel te kunnen. Dan kan je de uitdaging zoeken in iets extreem lang.

Voorbeeld. Ik heb een paar jaar terug een hele triathlon gedaan, uitdaging: volbrengen. Maar ik heb niet de behoefte om triathlon competitie te doen, waarin 1/8e of 1/4e afstanden afgewerkt worden. De uitdaging van volbrengen is er niet - te makkelijk - en enigszins meedoen om de knikkers is er ook niet.
Bij cyclo's is dan het leuke (voor mij), dat als ik enigszins geoefend heb ik zo rond de limiet voor goud kan rijden. Doe ik ook niet mee voor knikkers, maar is leuk genoeg om voor te gaan. Maar cyclo's zijn ook al weer endurance dingen. Alweer heel anders dan 1x alp d'huez zo hard mogelijk op.

En die endurance dingen zijn misschien wel meer een mentaal dingetje dan een fysiek dingetje - er vanuitgaande dat je je fysiek enigszins fatsoenlijk hebt voorbereid. Geldt ook voor lange afstandslopen, voor de lange fietsbrevetten, voor de cingle (of 2x de cingle ;) ).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie