Alles over vakanties op én met de fiets

Route vanuit Nice

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 sep 2019 07:08

Jans schreef: 26 sep 2019 22:44
NuitKor schreef: 26 sep 2019 22:03
Jans schreef: 26 sep 2019 14:52
Afgelopen week prima weer, maar gemiddeld 25 graden.
Ik was er tot 18 sept. Mijn Garmin en de thermometers bij de farmacia gaven toch echt regelmatig 30 graden aan.
Dat zijn nu net de "thermometers" die midden in de zon hangen. Dat is niet echt de juiste manier om de temperatuur te meten. Maar uiteindelijk maakt dat niets, ook 25, of zelfs 22 graden met een lekker zonnetje is een prima temperatuur.
Ik heb de maximale temperatuur op infoclimat.fr en wunderground.com met elkaar vergeleken en die waren nagenoeg gelijk voor de hele maand september.
Jans, ga asjeblieft ff lekker anders sneu discusseren of het 25 of 30 graden was. Als mijn Garmin 30 graden aangeeft, was het hier 30 graden. Je was er niet bij en bij het zwembad in de zon was het zonder schaduw niet te doen, dat heb ik echt niet met 25 graden.

Ga je nu echt sites met elkaar vergelijken ivm met een post op een forum? Niets beters te doen? Je wordt met de dag sneuer.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 sep 2019 07:14

havana schreef: 27 sep 2019 06:53
Daniel1989 schreef: 26 sep 2019 21:02 Lekker man. Ga je nog langs café du cyclist. ?
Men heeft mij aangeraden dit vooral niet te doen ;)

Vandaag hebben we een autootje gehuurd om de omgeving een beetje te verkennen.

[edit] zie nu dat Cafe du Cycliste pal tegenover de autoverhuur zit :D

We verblijven overigens in een leuke Airbnb midden in het oude centrum, echt heel leuk.
Wij zijn net ook in Nice geweest en even bij dat Cafe. Deelnemers van Torino-Nice kwamen net binnen, dat was wel leuk, maar verder weinig aan. Sowieso vonden wij Nice erg tegenvallen vergeleken met Cannes, Frejus en Antibes.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8274
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 sep 2019 10:01

Jammer @Nuitkor dat het op deze manier moet. Zet lekker je fiets in de zon en ga vertellen hoe warm het wel niet was in het kastje van je Garmin.
Wij vergelijken weersites, ook als jij niet gepost hebt. Maar goed jij hebt je eigen manier van temperatuur meten en gaat er maar van uit dat de Garmin werkelijke waarden geeft. Het principe van kassen heb je dus niet begrepen.

We zitten nu te ontbijten in de zon met 18 graden en inmiddels met zweetdruppels. Het hoeft dus echt geen 30 graden te zijn om het warm te hebben.
(Garmin in de zon gelegd, in 10 minuten is de temp. opgelopen van 18 naar 38 graden.)
Ondanks dat we het qua temperatuur niet met elkaar eens zijn hoop ik dat je een fijne vakantie hebt gehad.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 sep 2019 15:09

OM deze vrij nutteloze discussie even helder te maken; het was er daadwerkelijk warmer dan 25gr. Mijn bron? Tuinbouwklimaatcomputer van een van mijn genetica leveranciers net buiten Frejus. Ik ben er kleine twee weken geleden nog op bezoek geweest en ze gaven toen ook aan dat het nog warm was voor mid-september. Zat 's middags rond 13.30 toen ik er was rond de 29gr.
De reden waarom temperatuur daar heel secuur in de gaten wordt gehouden is de warmtegevoeligheid van het gewas; bij te hoge temperaturen komt er niet de kwaliteit op die je wil hebben.
Zowel een Garmin in de zon is totaal niet geschikt als meet-waarde, maar domweg sites afzoeken naar maximale waardes ook niet.
En by the way; temperatuurhistorie geeft voor Cannes meerdere dagen rond de 28-29 gr aan voor Cannes en omgeving.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8274
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 sep 2019 15:24

Ja, het is warmer dan normaal, maar dat heb je wel vaker met temperatuur t.o.v. klimaat.
En ja, is nutteloze discussie. Toen het in juni in Carpentras 45 graden werd, was het 20km verderop "maar" 36 graden. Dus waarom je Fréjus en Cannes wilt gaan vergelijken ontgaat me ook.
Maar even andere opmerking. "Nederlanders in Frankrijk" denken altijd dat er geen genetische manipulatie is met Franse gewassen? Dat is dus een droom van ze?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 sep 2019 15:57

Omdat Cannes en Frejus een zeer vergelijkbaar temperatuursverloop hadden afgelopen week obv ligging en windrichting ;-)

Genetische manipulatie hebben wij in onze bedrijfsregels vastgelegd dat wij er niet mee werken en niet met genetica werken die door GM is ontwikkeld.
Ik weet niet wat de GM regels zijn in Frankrijk, maar wat ik wel weet is dat deze betreffende leverancier volledig middels traditionele kruising werkt. Ze hebben niet eens een lab.
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 sep 2019 18:24

Jans schreef: 27 sep 2019 15:24 Ja, het is warmer dan normaal, maar dat heb je wel vaker met temperatuur t.o.v. klimaat.
En ja, is nutteloze discussie. Toen het in juni in Carpentras 45 graden werd, was het 20km verderop "maar" 36 graden. Dus waarom je Fréjus en Cannes wilt gaan vergelijken ontgaat me ook.
Maar even andere opmerking. "Nederlanders in Frankrijk" denken altijd dat er geen genetische manipulatie is met Franse gewassen? Dat is dus een droom van ze?
En omdat wij precies tussen Frejus en Cannes in zaten (Adrets-de-l'Estérel). Je hebt het over een nutteloze discussie, waarom begin je hem dan? Niet de eerste keer ook..heb dan liever ook niet meer dat je op mij reageert.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8274
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 sep 2019 18:39

NuitKor schreef: 27 sep 2019 18:24
Jans schreef: 27 sep 2019 15:24 Ja, het is warmer dan normaal, maar dat heb je wel vaker met temperatuur t.o.v. klimaat.
En ja, is nutteloze discussie. Toen het in juni in Carpentras 45 graden werd, was het 20km verderop "maar" 36 graden. Dus waarom je Fréjus en Cannes wilt gaan vergelijken ontgaat me ook.
Maar even andere opmerking. "Nederlanders in Frankrijk" denken altijd dat er geen genetische manipulatie is met Franse gewassen? Dat is dus een droom van ze?
En omdat wij precies tussen Frejus en Cannes in zaten (Adrets-de-l'Estérel). Je hebt het over een nutteloze discussie, waarom begin je hem dan? Niet de eerste keer ook..heb dan liever ook niet meer dat je op mij reageert.
Negeer me dan maar. Maar als jij de temperaturen af wilt lezen van je Garmin en de Pharmacie, dan moet je dat vooral doen, maar zegt weinig over de werkelijke temperaturen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8422
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 sep 2019 11:33

Gevoelstemperatuur daar gaat het om.
Wat een geneuzel😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27408
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2019 17:27

Man man man wat een mooie route was dit Buzz. Alleen het steile begin was even doorzetten, verder louter milde percentages.

Huurfiets (BMC) deed t ook prima.

Kwam uit op 125 km met net geen 3100 hm.

Dank voor de route!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2309
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 sep 2019 13:11

'Nice' to know. :winkthumb:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27408
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 sep 2019 18:30

Goed hierbij nog een wat uitgebreider verslag van mijn avonturen. ‘s Morgens precies om 9:10 loop ik met mijn tasje met fietsschoenen en bidons naar de fietsverhuur die precies op 20 min lopen ligt. Klokslag half 10 gaan ze open en kan ik mijn carbon BMC in ontvangst nemen. De juiste pedalen erop, Wahoo monteren, het zadel afstellen en rijden maar.

Ik besluit eerst langs zee te rijden over de boulevard, richting de haven en vanaf daar de route op te pakken. Ik ben de stad nog niet uit of het begint al omhoog te gaan. Eerst geleidelijk, maar al snel kom ik op een vreselijke muur. Dit blijkt het voorportaal van de Col d’Eze te zijn. Na een paar km harken kom ik bij een kruising en draai ik de col zelf op. Die stelt gelukkig niet veel meer voor, ik ben zo boven.

Meteen de afdaling in, maar heel lang kan ik daar niet van genieten want het gaat meteen weer omhoog. Dit is de fameuze Madone, al ben ik me daar niet van bewust. Het eerste deel stelt niet veel voor, de kilometers tikken dan ook rap weg. Het laatste stuk is wat steiler. Het uitzicht wordt hoe langer hoe mooier. Boven staat nergens een bord, op dit punt heb ik nog steeds niet niet door dat ik zojuist de trainingscol van Lance heb afgevinkt. Maar dat mag de pret niet drukken.

De afdaling is typisch Frans: smal en hobbelig. Mijn god wat remt deze fiets matig, echt op het onverantwoorde af. De matige Shimano wielen en de el cheopo Michelin Dynamic banden helpen niet echt mee. Ik moet echt verdomd hard knijpen en laten blokkeren lukt gewoonweg niet. Daar hoef ik mijn 2 eigen fietsen niet eens veel moeite voor te doen.

De afdaling is tamelijk lang en leidt naar Menton. Daar slalom je wat onder de snelweg door en begin je aan de derde klim van de dag, de Castillion. Een klim van ca. 10 km tegen ca. 6% gemiddeld. Best goed te doen dus. Helaas speelt mijn rug op, dus het wordt harken. De BMC is toch heel wat anders afgesteld dan mijn eigen fietsen. Ik moet cash betalen.

Onderweg pak ik even wat water uit de berg, heerlijk! Vlak onder de top komen de heren Kwiatkovski en T. Poels omlaag bollen - beide heren uiteraard in lang-lang. Ter info: het was op dat moment ca. 25 graden.

De afdaling is niet al te lang en al snel mogen we beginnen aan de Col de Braus. Net iets meer dan 1000 meter hoog. De klim is 11 km en de percentages zijn prettig. Mijn rug wordt er niet beter op maar ik bereik de top. Even snel een fotootje en dan de afdaling in. Onderweg stop ik nog even snel in een dorpje om de bidons te vullen.

De volgende hindernis is de Colle Donna. Een paar km lang slechts, maar genoeg om flink af te zien. Ik ben helemaal dood. Ik weet dat er nog 1 klim komt, de Col de Chateauneuf. Iets meer dan 400 hoogtemeters moeten er overwonnen worden.

Het wordt een ouderwets potje afzien, vooral door mijn rug. De vlakkere stukken fiets ik rechtop met de handen los, en dan ga ik juist weer diep in de beugel zitten. Het moet een clownesk gezicht zijn geweest. Ik moet zelfs even een korte stop inlassen. Mijn rug ontploft van de pijn.

Afijn ik bereik de top en knal meteen de afdaling. Tot aan Nice is het 18 km omlaag knallen. Heerlijk! Ik lever mijn fiets in en loop naar het strand, waar mijn vrouw ligt te relaxen. Na een duik in de zee ben ik er weer bij en na een koud biertje heb ik alweer genoeg praatjes.

Heerlijk gefietst in een prachtige omgeving. Beetje een kruising tussen omgeving Barcelonette en de Provence. Wegen soms niet al te beste staat, maar heel slecht wordt het nergens.

125 km / 3070 hm.

Plaats reactie