Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 200 Groningen - Rondom Bourtangermoor

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 08 sep 2019 12:20

Na Parijs-Brest-Parijs houden we het voorlopige bij 200km-ritjes. De volgende staat gepland op 21 september 2019 vanuit Groningen.

Rondom Bourtangermoor

Vanuit Groningen vertrekken we in zuidoostelijke richting. Na het verlaten van de Stad loopt het eerste deel van de route door het stroomdal van de Drentsche Aa, een van de plekken waar het oude Drentsche landschap nog goed bewaard is, met kleinschalige landbouw, heidevelden en esdorpen. Langzaam maken de velden plaats voor bossen, die begin 20e eeuw zijn aangelegd om zandverstuiving tegen te gaan. De eerste (bemande) controle bij Hunebed D30 (51km) ligt in het hart van dit bosrijke gebied.

Tot Emmen fietsen we grotendeels door de bossen die op de Hondsrug liggen. In dit (licht) glooiend landschap kan men van het geasfalteerde fietspad afgaan en zijn kansen wagen op de kasseien die er naast liggen! Na Emmen steken we door het hart van het voormalige Bourtangermoeras over richting Duitsland naar de tweede controle op Hebelermeer (82km), een van de oudere veenkolonieën in deze streek.

Nu gaat het in noordelijke richting, waar we grotendeels de loop van de Eems volgen met afwisselend dorpjes en wegen door uiterwaarden. De volgende controle is bij Bunde (niet te verwarren met het plaatsje bij Maastricht, 148km).

Bij het meest oostelijke punt van Nederland, Nieuweschans, betreden we weer de Nederlandse grond en gaan we westwaarts door het voormalig communistische bolwerk in het Oldambt en over het gasveld bij Slochteren. De wegen hier zijn rustig en de uitzichten zijn wijds, maar met wind tegen kan het pittig zijn om deze open vlakte te bedwingen. We arriveren na 202 km bij de finish in Groningen.

Voor verdere informatie en voorinschrijving, zie https://randonneurs.nl/brevet/brm-200-g ... germoor-2/

Een paar foto's om een impressie te geven van de route

Start en finish:

Afbeelding

Geen route door Drenthe zonder hunebedden:

Afbeelding

Fietspad door het Valtherbos:

Afbeelding

Meanderen door de uitwaarden van de Eems

Afbeelding

De laatste loodjes, met wind tegen door "Denemarken"

Afbeelding

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 08 sep 2019 17:24

Wanneer ik overweeg mee te doen, zit ik met het probleem dat de eerste trein pas aankomt om 9.12 uur. Is het dan nog mogelijk om te vertrekken?

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 08 sep 2019 19:24

aloisvonesterhazy schreef: 08 sep 2019 17:24 Wanneer ik overweeg mee te doen, zit ik met het probleem dat de eerste trein pas aankomt om 9.12 uur. Is het dan nog mogelijk om te vertrekken?
Dat is geen probleem: je mag starten tot 10:00. Wel graag voorinschrijven, dan weet ik dat ik even op je moet wachten.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 08 sep 2019 20:00

Ik word bezemwagen :) Kom 's ochtends bij Spaak m'n brevetkaart ophalen en koffieleuten maar moet dan eerst nog lesgeven tot 11 uur, dus zal wel 11:30 zijn voordat ik goed en wel op de fiets zit.

Finish bij De Minaar zo te zien?

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 08 sep 2019 20:10

FryskBloed schreef: 08 sep 2019 20:00 Ik word bezemwagen :) Kom 's ochtends bij Spaak m'n brevetkaart ophalen en koffieleuten maar moet dan eerst nog lesgeven tot 11 uur, dus zal wel 11:30 zijn voordat ik goed en wel op de fiets zit.

Finish bij De Minaar zo te zien?
Finish bij Spaak, tenminste als je voor 22:30 binnen bent.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 08 sep 2019 20:45

Dat was wel de bedoeling, ik zal doorrijden (voor mijn doen dan :P)

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 23 sep 2019 09:40

Even een verslagje van deze rit van mijn kant.

De start van de rit was bij Spaak in Groningen. Van daar uit vertrokken we door de binnenstad richting het Noord-Willemskanaal. Direct vanuit de start werd er flink tempo gereden. Daarbij viel het mij op dat een aantal mensen de rode verkeerslichten zonder gene negeerden. Ik vraag me dan af; Waarom?!
Via een prachtige route door het Nationaal Landschap Drentsche Aa kwamen we aan bij de eerste controle. De zon scheen al uitbundig en de temperatuur liep op: tijd om het body warmertje uit te trekken.
Met een tempo ruim boven de 30km per uur reden we in een groep van ongeveer 10 man richting Emmen en Klazienaveen (over de Limietweg) Duitsland in.
Vlak over de grens volgde de tweede controle. Zonder dat dit werd uitgesproken bleef de groep bij elkaar en werd zonder een woord te wisselen besloten dat het nog geen tijd was voor koffie.
Met de wind op de kant werd over wegen van wisselende kwaliteit koers gezet richting het noorden.
Op een splitsing reden we verkeerd en bij het omdraaien viel een van de mannen helaas, naar het leek zonder erg, gelukkig.
Met de wind steeds op de kant, en mannen die duidelijk niet gewend zijn om in een groep te rijden werd toch dapper doorgereden richting de volgende controle op 144 km.
Vlak voorbij die controle werd besloten om een terras te bezoeken voor wat eten en drinken.

Na deze korte stop werd met gezwinde spoed koers gezet richting Bad Nieuweschans. Vanaf daar stond de wind in de rug en ging het tempo weer drastisch omhoog.
Het hoge tempo begon inmiddels zijn tol te eisen. Nog slechts enkele mannen verrichten kopwerk en een tweetal mannen moest de groep laten gaan.

Vanaf Slochteren ging het serieus hard met snelheden boven de 40km per uur. De stal was in zicht en de mannen wilden daar kennelijk graag naartoe.

Precies 7 uur na de start stonden we weer bij Spaak.cc in Groningen. 6 uur fietsen over 202km, gemiddeld 33,5. Deze dag is voor niemand comfortabel geweest...
Opgeven is geen optie!

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 23 sep 2019 10:01

kappa-man schreef: 23 sep 2019 09:40 Even een verslagje van deze rit van mijn kant.

De start van de rit was bij Spaak in Groningen. Van daar uit vertrokken we door de binnenstad richting het Noord-Willemskanaal. Direct vanuit de start werd er flink tempo gereden. Daarbij viel het mij op dat een aantal mensen de rode verkeerslichten zonder gene negeerden. Ik vraag me dan af; Waarom?!
Via een prachtige route door het Nationaal Landschap Drentsche Aa kwamen we aan bij de eerste controle. De zon scheen al uitbundig en de temperatuur liep op: tijd om het body warmertje uit te trekken.
Met een tempo ruim boven de 30km per uur reden we in een groep van ongeveer 10 man richting Emmen en Klazienaveen (over de Limietweg) Duitsland in.
Vlak over de grens volgde de tweede controle. Zonder dat dit werd uitgesproken bleef de groep bij elkaar en werd zonder een woord te wisselen besloten dat het nog geen tijd was voor koffie.
Met de wind op de kant werd over wegen van wisselende kwaliteit koers gezet richting het noorden.
Op een splitsing reden we verkeerd en bij het omdraaien viel een van de mannen helaas, naar het leek zonder erg, gelukkig.
Met de wind steeds op de kant, en mannen die duidelijk niet gewend zijn om in een groep te rijden werd toch dapper doorgereden richting de volgende controle op 144 km.
Vlak voorbij die controle werd besloten om een terras te bezoeken voor wat eten en drinken.

Na deze korte stop werd met gezwinde spoed koers gezet richting Bad Nieuweschans. Vanaf daar stond de wind in de rug en ging het tempo weer drastisch omhoog.
Het hoge tempo begon inmiddels zijn tol te eisen. Nog slechts enkele mannen verrichten kopwerk en een tweetal mannen moest de groep laten gaan.

Vanaf Slochteren ging het serieus hard met snelheden boven de 40km per uur. De stal was in zicht en de mannen wilden daar kennelijk graag naartoe.

Precies 7 uur na de start stonden we weer bij Spaak.cc in Groningen. 6 uur fietsen over 202km, gemiddeld 33,5. Deze dag is voor niemand comfortabel geweest...
Mooi verslag. De valpartij leek inderdaad zonder erg te zijn (tenminste die indruk kreeg ik toen de rijder mij opbelde met het bericht dat hij direct doorreed naar huis ipv naar de finish). Dat was wel voor mij de aanleiding om als de sodemieter naar de finish te gaan, want ik had niet verwacht dat iedereen zo vroeg weer terug zou zijn.

Zelf heb ik geen probleem met hardrijders (wel met mensen die door rood heenrijden), iedereen mag een BRM op zijn eigen manier fietsen en zelf probeer ik ook wel eens een goede tijd neer te zetten, maar om even het volledige beeld te schetsen. Er was ook iemand die een kar achter zijn fiets had waarin hij zijn hond vervoerde (met een paar stops om de hond uit te laten). Daarnaast was er nog iemand met een vakantiefiets incl. baggagedragers voor en achter en een vlinderstuur. Uiteraard heeft hij iets langer dan 7 uur over de tocht gedaan.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 23 sep 2019 22:29

Wat een moyenne! Het weer liet zich zaterdag dan ook wel van haar beste kant zien.
Respect voor degenen die de tocht volbracht hebben.

Zelf een 'halfje' tegengestelde richting gedaan. Solo NO Drenthe-Bourtange-Emsland-Ter Apel-NO Drenthe en dat was me met 115 kilometer al machtig genoeg. Het gemiddelde lag overigens ruim onder dat van jullie.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Plaats reactie