Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 200 Merselo – Frank Simons Memorial

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 14 aug 2019 09:31

Een speciale tocht vraagt om iets eerdere aandacht, de Frank Simons Memorial ter nagedachtenis aan Frank Simons, verongelukt tijdens de Trans Continental Race 2017.

Een herinnering van de tochtorganisator:

Frank Simons, een herinnering

Toen ik, Jan van Osch, in 2013 het idee opvatte een monstertocht – Merselo-Verona- te gaan organiseren, was mijn eerste gedachte om Frank te vragen om assistentie. Ik heb hem gevraagd om een begrotingsschets te maken van zo’n tocht.
Hij maakte van alle fietsers de meeste indruk op mij als het op inzicht en intelligentie aankwam. Door zijn drukke werkzaamheden toentertijd is het er niet van gekomen en ben ik met andere mensen in zee gegaan. Wel heeft hij zich toen als deelnemer ingeschreven en heeft hij met veel genoegen de tocht in 2014 gereden.

Frank was gewoon een fijne man met een open en eerlijk karakter.

Op de sportieve ladder stond hij behoorlijk wat hoger dan ik; hij was een geweldige fietser, hij had een ongelooflijke conditie. Maar als we voor dezelfde tocht hadden ingeschreven, kwam hij in het begin van de tocht altijd even bij me langs om een praatje te maken en daarna fietste hij dan bij me weg samen met de snellere jongens.

Mijn laatste ervaringen met Frank zijn van de tocht vanuit Merselo, waarbij hij ongelukkig ten val kwam en niet meer verder kon. Hij was ook niet gespeend van milde humor. Toen hij na die val bij Mariet in de auto zat, zei hij: nu kan ik Catherine de schuld geven. Mariet reageerde verbaasd: Frank, wat maak je me nu? Ja, zei hij, dan had ze maar niet ziek moeten worden, want dan had ik niet kunnen gaan fietsen en was ik ook niet gevallen.

Tijdens de Transcontinental Race 2017 is Frank door een auto aangereden en tengevolge hiervan overleden. Het zo plotseling wegvallen van iemand als Frank, die nog zo vol in het leven stond, is bij mij en Mariet en in de hele randonneurswereld ingeslagen als een bom. Het veiligheidsaspect tijdens zo’n tochten dient hoogste prioriteit te hebben, zoveel is duidelijk, maar ongelukken 100% uitsluiten is onmogelijk. Het is wel erg zuur, dat Frank zoiets moest overkomen.

Deze tocht is een hommage/herinnering aan Frank en een blijk van ondersteuning aan zijn vrouw Catherine en hun kinderen.

Tijdens de controle in Lochem bij Mevrouw Simons wordt aan de deelnemers soep met broodjes verstrekt, waardoor het inschrijfgeld met € 5 is verhoogd.

Aanmelding, routebeschrijving en GPS track op: https://randonneurs.nl/brevet/brm-200-a ... emorial-2/

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 19 aug 2019 09:34

Daar moet ik uiteraard wel bij zijn. Ik heb goede herinneringen aan de Fleche 2017, waar Frank bij ons in het team zat. Destijds veel gepraat (je moet wat tijdens een 24-uurstocht) over zijn voorbereidingen op de Transcontinental, die hem uiteindelijk fataal zou worden,

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 05 sep 2019 18:40

Even een kleine bump. Weet iemand wat de veer naar Vierlingsbeek kost?

Gebruikersavatar
csgman
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2008 18:18

Gebruikersavatar csgman 05 sep 2019 21:34

Volgens de website 90cent ... Dienst zaterdag tot 22uur

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 05 sep 2019 21:55

csgman schreef: 05 sep 2019 21:34 Volgens de website 90cent ... Dienst zaterdag tot 22uur
Dat zag ik ook, maar daar staat ook "sinds 2016". Dat doet vermoeden dat niemand deze informatie update.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 05 sep 2019 22:56

De maasveren zijn behoorlijk goedkoop.

Ik zal in ieder geval starten zaterdag. Op m'n vakantiefiets om m'n schouder te ontzien.
Of ik ook aankom hangt van m'n schouder af. Voor een gewone BRM zou ik dit niet wagen, bij de Frank Simons memorial wel.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 06 sep 2019 10:17

Venray wordt 'm niet voor mij dit weekend. Heel misschien dat ik een DIY rondje vanuit Hoogeveen naar Lochem rij.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 sep 2019 23:41

Vandaag m'n eerste brevet gereden, het weer viel uiteindelijk erg mee, althans voor de groep waarin ik reed. De route had wat mij betreft wel wat verbeterpuntjes, maar een dagje lekker vermaakt met goed gezelschap. Eerste half uur nog even met Ivo kennis gemaakt.

https://www.strava.com/activities/2687831468
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 08 sep 2019 10:49

Bij mij was de schouder uiteindelijk toch nog niet goed genoeg. Dus in Doetinchem uitgestapt en met de trein teruggegaan, doorrijden tot de finish was te risicovol.
Maar goed, toch 140m met die schouder kunnen rijden, waarvan de 1e 30 in de snelle groep.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 08 sep 2019 11:47

Uitstekend weer, inderdaad (op die ene stortbui bij Lochem na). Zelf vond ik het een prima route. In een klein pelotonnetje was zelfs de B67 prima te doen. Tot de eerste controle met de snelle groep meegefietst, daarna een stukje solo omdat het tempo mij iets te hoog lag. Toen ik bij Goch stond te wachten bij een spoorwegovergang (moet die slagboom echt dicht als de trein een paar minuten stilstaat bij het perron?), kwam ik weer in klein groepje terecht met een overblijfsel van de snelle groep. Dus het laatst stukje daar maar weer aangeklampt. (Als je je afvraagt waarom ik een voorsprong had op het snelle peloton: mijn Kruijswijk-coefficiënt is een stuk beter.)

Controle in Lochem was ook uitstekend georganiseerd door Catherine en de leden van Frank's wielerclubje.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 08 sep 2019 20:48

Alex Neumann heeft een filmpje gemaakt van het brevet:

https://www.youtube.com/watch?v=CpzTtxA ... ckdcbSPCTg

Plaats reactie