Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Supergranfondo Galibier-Izoard

Koen42
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2018 16:13

Koen42 01 jul 2019 21:05

Heeft iemand ervaring met deze cyclo? Parcours, organisatie, bevoorradingen,...
Aangezien dit nog een vrij nieuwe tocht is (denk dit jaar 2de editie?) vind er ook maar weinig info over, vandaar mijn vraag.
Mogelijk wordt dit in 2020 een van de uitdagingen voor mij.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 02 jul 2019 09:03

Heb deze ooit eens gereden, heette toen Le Galibier en finishte waar hij startte in Vollaore. Nu is de finish in Chantemerle, even voorbij Briancon. Dit betekent dat start en finish niet op dezelfde plaats zijn.
Was wel een heel mooie tocht, met schitterend weer bij de start en regen en ijskoud op de Izouard.
prj

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 02 jul 2019 09:46

Heb hem in 2018 gereden, toen was de start in Valloire, zie dat ze de start en de finish nu hebben veranderd.

Beklimmingen blijven hetzelfde zo te zien, sfeer is niet ala La Marmotte het is een kleinschalige cyclo. Maar qua parcours zeker niet onderschatten vond het vooral zwaar het stuk vanaf de voet Izoard tot aan Lauteret licht omhoog en heel veel wind tegen. Voordeel van het nieuwe parcours is dat je begint met dit stuk ipv gelijk de Galibier op te rijden.

Bevoorrading is Frans, wel verder goed georganiseerd.
YFood !!!

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 02 jul 2019 15:54

Ik heb deze tocht anderhalf keer gereden.

In 2018 de granfondo. Inderdaad gestart in Vailloire en toen het einde boven op de Galibier. Echt een mooie tocht.

Dit jaar zou ik weer rijden, maar vanwege het erg slechte weer die nacht en de vooruitzichten heb ik gekozen voor de mediofondo (3 uur latere start en maar de helft van de kilometers/hoogtemeters). Geen hele slechte keuze omdat ik mensen heb gesproken die op de Galibier in de ijsregen zaten. Ik zelf heb de afdaling van de Izoard ook hagel, onweer en ijsregen gehad waardoor de temperatuur naar 7 graden daalde op mijn fietscomputer en ik tot het bot toe koud kreeg in de afdaling.

Het aantal deelnemers is gering (< 500) dat heeft voor- en nadelen:
Grootste nadeel: je kunt moeilijker schuilen in een groep. Je moet meer kopwerk doen en als je geen groep hebt, kan je zo een 30 km alleen rijden wat het best zwaar maakt.
Grootste voordeel: je hebt geen lange rijen bij de bevoorrading.
Er zijn voldoende seingevers en de afdalingen op de Galibier en Izorad zijn bepaalde tijden verkeersvrij waardoor je beter kan afdalen.

Tip: zowel dit jaar als vorig jaar ben ik de maandag voor de tocht al aangekomen en dinsdag - donderdag een aantal lekkere tochten gemaakt. Dat ik zaterdag niet alles kon fietsen was daardoor minder erg.

Plaats reactie