Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Vigo di Fassa

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 19 jun 2019 19:19

In de Dolomieten ligt het nodige klimwerk uiteraard ook voor het oprapen. Aantrekkelijke bijkomstigheid is dat het rijden van rondjes relatief eenvoudig is, zonder een overdosis aan km's en/of hm's. Populaire uitvalsbases zijn o.a. Moena, Canazei, Corvara en Caprile. Vigo di Fassa mag in dat populaire rijtje natuurlijk niet ontbreken. Ben er zelf immers twee keer geweest. ;)

Om enig idee te geven, zijn diverse beklimmingen (met profiel & stijgingspercentages) rondom Vigo di Fassa in een negental aantrekkelijke routes gegoten. En voor wie toch enige behoefte heeft aan extra km's en/of hm's zijn er tevens nog twee 'serieuze' routes uitgestippeld, namelijk de Maratona di Fassa en Maratona Malga Framont (inclusief speciale Strava-uitdaging).

Zie de Viggo di Fassa-map met betreffende routes. Aangezien Alltrails nogal overdrijft met het aantal hoogtemeters, staan hieronder de reëlere aantallen.

1) VdF - Valparola: 115 km, 2850 hm...
Passo Sella
Passo Gardena
Passo Valparola
Passo Pordoi


Passo Gardena...
Afbeelding

2) VdF - Rolle: 80 km, 2150 hm...
Passo Rolle
Passo Valles
Passo San Pellegrino


3) VdF - Fedaia: 85 km, 2150 hm... De rit over de Fedaia (O) is via de fraaie Serrai de Sottoguda uitgestippeld. Deze oude pasweg (2,6 km à 10%) verloopt tussen hoge rotswanden door. (Het vervangende, nieuwe traject (3,3 km à 8%) gaat gewoon linksaf verder over de SP641.) De loodrechte wanden rijzen tientallen meters boven je uit. Hoog boven je is de nieuwe pasweg te zien, die de kloof oversteekt. De weg door de kloof is verboden voor auto's, er kunnen wel veel wandelaars zijn. Tegen het einde van de kloof gaat de weg steiler omhoog. Bij Malga Ciapéla kom je dan weer op de nieuwe weg uit...
Passo San Pellegrino
Passo Fedaia (via Serra di Sottoguda)


Serrai de Sottoguda...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

4) VdF - Pampeago: 70 km, 2000 hm. Kort rondje, maar met de Passo di Pampeago (10 km à 9,5%) erin, zeker niet de makkelijkste. De onverharde verbinding tussen Alpe di Pampeago en Obereggen is in 2012 geasfalteerd vanwege de 19e etappe van de Giro d'Italia...
Passo di Pampeago
Passo Costalungo


Passo di Pampeago...
Afbeelding

5) VdF - Giau: 130 km, 3400 hm... Pittige route met circa 45 km klimwerk op het menu, waaronder de venijnige Passo Giau (10 km à 9%). Met afsluitend een 25 km-lange afdaling vanaf de Passo Pordoi naar de finish in Vigo di Fassa...
Passo Fedaia
Passo Giau
Passo Falzarego
Passo Pordoi


Passo Giau...
Afbeelding

6) VdF - Lavazè: 75 km, 1900 hm...
Passo di Lavazè
Passo Costalungo


Toch maar linksaf...
Afbeelding

7) VdF - Nigra: 85 km, 2400 hm...
Passo Costalungo
Obergummer
Passo Nigra (via Santa Caterina)


Passo Nigra...
Afbeelding

8) VdF - Sella: 85 km, 2200 hm... Het klassieke Sella-rondje...
Passo Pordoi
Passo Campolongo
Passo Gardena
Passo Sella


Afbeelding

9) VdF - Gardeccia: 35 km, 1200 hm... Klinkt eenvoudig, maar is het niet! Wel een mooie, rustieke route met de nijdige Refugio Gardeccia (6 km à 9,5%) waar gemotoriseerd verkeer grotendeels verboden is, en de fraaie Val San Nicolò met een viertal steile stroken. Was voor mij destijds een prima optie als middagrit na een verregende ochtend, terwijl de concurrentie besloot om 's-middags maar eens een terrasje op te zoeken... 8-)
Refugio Gardeccia
Val San Nicolò


Refugio Gardeccia...
Afbeelding

10) Maratona di Fassa: 165 km, 5200 hm... Minder km's en meer hm's dan in de Marmotte. Stevig rondje dus met onderweg 4 beklimmingen van de buitencategorie: Obereggen, Rifugio Prati, Obergummer en Passo Nigra...
Passo Costalungo
Obereggen
Monte San Pietro
Rifugio Prati di Kohl
Obergummer
Passo Nigra (via Briè)


Passo Nigra (via Briè), was pittig maar goed te doen... 8-)
Afbeelding
Afbeelding

11) Maratona Malga Framont: 150 km, 4700 hm... Straffe route met 5 beklimmingen, waarvan 3 notoire sluipmoordenaars: Malga Framont, Passo Duran en de Fedaia. De eerstgenoemde heeft nog een leuk, uitdagend extraatje. Gezien het betreffende Strava-klassement zijn er tot op heden (19 juni 2019) namelijk slechts 19 bikkels naar de Malga Framont-top gereden! En daar zit vooralsnog geen enkele Belg of Nederlander bij...!
Passo San Pellegrino
Malga Framont
Passo Duran
Passo Staulanza
Passo Fedaia


Het sfeervolle Moena...
Afbeelding

Malga Framont, halverwege...
Afbeelding

Malga Framont, de laatste loodjes...
Afbeelding

12) Pista Ciclabile Val di Fiemme e Fassa... Deze fietsroute in het Fassa-dal is 42 km lang en verloopt grofweg tussen Campitello di Fassa en Molina di Fiemme. Kan bijvoorbeeld (deels) gebruikt worden t.b.v. het inrijden en/of uitbollen van een 'serieus' rondje. ;)

Alle routes op een hoopje...
Afbeelding

===================================================================================================
Laatst gewijzigd door buzz op 30 jul 2020 14:58, 7 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 jun 2019 19:58

Mooi gedocumenteerd en mooie beeldwerk erbij. Je eerste boek is al bijna klaar. Kan zo naar de drukker!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jun 2019 20:33

Puik werk,well done.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 19 jun 2019 21:30

Grazie mille, Buzz ! Fantastisch werk en thanks for sharing. Prachtig gebied idd, stukkie er van ervaren tijdens mijn Maratona in 2016: blijft als totaal beleving de leukste cyclo die ik deed. Die lange afdaling van Arabba naar voet van de Giau en dan vooral de view naar rechts, ga ik nooit vergeten: fenomenaal.

Ga zeker "putten uit je arsenaal" als ik die kant op ga, wellicht kruis ik er deze zomer al doorheen, maar anders zeker een andere keer.

Johansson
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jul 2015 18:17

Johansson 19 jun 2019 21:52

Super! Ik zal zeker een paar routes rijden

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 19 jun 2019 22:22

Ik was afgelopen dagen daar aan het fietsen en o.a. de Fedaia gereden vanuit Caprile.
De beklimming via de Serra di Sottoguda was niet mogelijk volgens onze hotelbaas. (niet gecontroleerd)
De kloof is te zwaar beschadigd door het noodweer eind 2018.
Allard

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 jun 2019 22:46

Passo Nigra oude weg goed te doen 😂 Ik ben er een keer als bij toeval en per vergissing op terecht gekomen, maar dat was toch ongeveer het stevigste wat ik ooit voor de wielen geschoven kreeg.

Mooie rittenverzameling, waarvoor dank!
Afbeelding

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 20 jun 2019 09:10

beren040 schreef: 19 jun 2019 22:22 Ik was afgelopen dagen daar aan het fietsen en o.a. de Fedaia gereden vanuit Caprile.
De beklimming via de Serra di Sottoguda was niet mogelijk volgens onze hotelbaas. (niet gecontroleerd)
De kloof is te zwaar beschadigd door het noodweer eind 2018.
Klopt is niet begaanbaar.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 20 jun 2019 11:53

Dank voor de leuke reacties!

En ja, zo te zien, heeft dat noodweer in 2018 inderdaad wel flink huisgehouden...


Gebruikersavatar
9-W
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mei 2019 02:25

Gebruikersavatar 9-W 20 jun 2019 19:53

Mooie gids zo! Ik heb in het verleden wel eens gekeken om naar de Dolomieten op vakantie te gaan, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Ik zat toen wel wat te dubben waar het kamp op te slaan, dus zo'n mooie beschrijving als dit is welkom!

MennoG
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2017 20:15

MennoG 11 okt 2019 08:50

Dank Buzz, mooi werk!

Heeft iemand suggesties voor een mooi onderkomen voor een groep van 13 in deze vallei? Een aantal jaar op rij grote chalets gevonden, maar dat lijkt niet beschikbaar in dit deel van Italië. Criteria: sfeer, prijs/kwaliteit en goede fietsmogelijkheden, maar dat heb je volgens mij hier overal..

Dank!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 okt 2019 11:32


Plaats reactie