Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie Italië Piëmont

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jun 2019 11:06

Hallo,

Ik ben wat aan het oriënteren voor vakantie in september en nu is mijn oog gevallen op Italië de streek Piëmont. Hebben jullie tips voor mooie plekken. Wij gaan met een tent en mijn vrouw en ik fietsen beide. Hoeft niet allemaal bergop te zijn. Zou mooi zijn als we aan de grens van een berg/heuvelgebied zitten zodat we kunnen kiezen voor relatief vlakkere rit of de bergen in..

We zijn ook gek op de italiaanse keuken en wijn.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 18 jun 2019 12:15

2x geweest in die regio. 1e x omgeving Mondovi en 2e x bij Barolo in de buurt.
Voor mooie rustige wegen en leuke stadjes zou ik Barolo aanbevelen. Lekker lopende heuvels, enorm veel wijnvelden en goed eten en drinken.
Campings ben ik er weinig tegen gekomen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 18 jun 2019 12:35

Aan het begin van Valgrana, iets ten noorden van Cuneo zit deze camping: http://www.ghironda.com/valgrana/pages/988113.htm Prachtige omgeving, ten westen en ten noorden gaat het bergop (Montemala en Fauniere; iets verder weg de Sampeyre), naar het oosten zit je bijna meteen in de rolling hills van de Barolo. Qua eten en drinken zit je helemaal goed in de regio, de camping heeft ook een bistro die op Facebook een hoop dingen voorschotelt die er lekker uitzien https://www.facebook.com/Petitbistotrochedeletoile/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jun 2019 13:07

Barolo.......weet je zeker dat je dan aan fietsen toekomt? :mrgreen:
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jun 2019 13:20

daniel1975 schreef: 18 jun 2019 13:07 Barolo.......weet je zeker dat je dan aan fietsen toekomt? :mrgreen:
:mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jun 2019 13:22

Wij zijn al een aantal keren naar Frankrijk geweest om te fietsen en Girona afgelopen voorjaar. Frankrijk vinden we echt heerlijk qua wegen etc..maar missen wel wat de sfeer qua mensen etc. Spanje was al een stuk beter dan Frankrijk qua cultuur etc. Wij hopen dit in Italië ook te vinden. Ik heb het idee dat ze daar nog wat meer wielrenners minded icm heerlijk eten en goede wijn.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jun 2019 14:13

Bedankt voor de tips Vincent75 en Joopi, kan ik wat mee!

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 18 jun 2019 22:26

Ok, nog een tip dan. Hebben twee jaar geleden op camping Lago delle Fate gezeten aan het Mergozzo meer: even de Simplon pass over vanuit Zwitserland en je bent er. Prachtig klein meertje, vlak naast het veel te drukke Lago Maggiore. Echt Italiaanse campinkje, helaas dicht langs een (niet al te drukke) weg, maar als je plekje midden op of aan 't meer hebt, zit je top. Je loopt zo langs het meer naar het dorp, wat aantal verrassend goede restaurants en een biertuin/eetcafe aan het meer heeft (naast de camping zit zelfs een Michelin ster restaurant..).

Vanuit hier kun je naar noorden of zuiden verschillende lange klimmen doen die je fantastisch uitzicht op het Lago Maggiore geven. Ook naar het westen genoeg te klimmen. Je kunt ook kiezen voor een vlakke tocht langs de (rustigste) west kant van het Lago Maggiore, cappucinoótje in Verbania of Stresa, prima.

Maarre.. niet doorvertellen, moet er niet te druk worden ;)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 jun 2019 09:40

@bastiaan:

Bedankt voor de tip, ga ik even naar kijken. Mijn ervaring is wel dat het rond de meren in het noorden van Italië altijd wel erg druk is, ook de wegen rond de meren zijn vaak druk en gevaarlijk om te fietsen. Misschien is dat hier anders.. en hoe is dat in september?

Die westkant van het lago maggiore, dan ben je wel aangewezen op het fietsen op die snelwegen of niet?

Dat michelin restaurant is ook een gouden tip! Wij proberen namelijk elke vakantie een top restaurant uit :like:

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 jun 2019 20:47

juist terug van piemonte. Op 2 kms van barolo gelogeerd. Een rit van 90 kms, ( 1600 hm) eentje van een 38 ( 680 hm) en 1 van 45 kms in tegenwijzerzin van de 38 kmrit maar met een extra 7 kms en 720 hm) gereden.
De twee cols (fauniera (heel mooi met de fiets maar niet doen met de auto!) en de col d'agnel heb ik aan mij laten voorbij gaan (te weinig conditie).
Indien je wil zet ik de gps-routes hierbij.
Mooie parcours, overwegend rustige wegen en niet te druk dus.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 19 jun 2019 21:21

NuitKor schreef: 19 jun 2019 09:40 @bastiaan:

Bedankt voor de tip, ga ik even naar kijken. Mijn ervaring is wel dat het rond de meren in het noorden van Italië altijd wel erg druk is, ook de wegen rond de meren zijn vaak druk en gevaarlijk om te fietsen. Misschien is dat hier anders.. en hoe is dat in september?

Die westkant van het lago maggiore, dan ben je wel aangewezen op het fietsen op die snelwegen of niet?

Dat michelin restaurant is ook een gouden tip! Wij proberen namelijk elke vakantie een top restaurant uit :like:
Was er in juli en was goed te doen, westkant Lago Maggiore is sowieso minder druk. September lijkt me nog beter qua drukte. Loopt een SS langs het meer, maar vanaf Mergozzo naar noorden van het meer, loopt een mooi weggetje parallel, check Google Maps zou ik zeggen.

La Quartina heet dat restaurant, maar kan op de site nu niets meer vinden over een ster.. Al ziet het nog steeds goed uit. Verderop in 't dorp zitten nog 1 of 2 betere restaurants en helemaal aan 't eind een biertuin, mocht je geen keuze kunnen maken :lol: Is klein, maar fijn dorp, veel zwitsers, dus niet al te baldadig volk :D

Joris
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 aug 2013 14:18

Joris 19 jun 2019 22:32

Heb dit ook al in een ouder topic over Piemonte gepost. Barolo en omgeving is één van mijn favoriete fietsgebieden. Ik ga al jaren iedere zomer een paar weken met vrouw, kinderen en fiets naar Italië en ga ieder jaar minimaal een weekje naar Barolo.

De omgeving is prachtig, heuvelachtig en wijngaarden zover het oog reikt. Het mooie qua fietsen is dat het heel makkelijk is om lussen van 20-30km aan elkaar te rijgen door van dorp naar dorp te rijden. De meeste dorpen liggen op een heuvel die door een klim van 300-500m te bereiken zijn. Ben je boven kun je mooi een espresso/wijntje doen en om je heen kijken naar het volgende dorp. Barolo is al genoemd en met La Morra ws de mooiste dorpen en bijbehorende klimmetjes, maar er zijn er nog een groot aantal meer (Novello, Diano, Roddi, Grinzane C. , C. Faletto). Ik slaag er altijd in om iedere dag een ander ritje te doen van 30-70 km en 500-1300 hm.

Iets naar het westen in Cuneo is ook prachtig fietsen met meer serieus klimwerk zoals de Col dell’Agnello en de Colle Fauniera. Die laatste staat voor mij dit jaar op het programma, heb ik nog niet eerder gedaan.

En verder is het uiteraard de streek waar de mooiste Italiaanse wijn vandaan komt en met een fantastische keuken. Top (sterren) restaurants zijn er ook volop. Al met al een aanrader!

Oh ja, had ik al gezegd dat daar de allerlekkerste wijn gemaakt wordt?

Plaats reactie