Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie Italië Piëmont

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 jun 2019 08:02

Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jun 2019 10:55

Bedankt allemaal...
Ik zie dat je rond Barolo erg mooi heuvelachtig kunt fietsen en vanaf Valgrana vooral de bergen in. Nu vinden wij die lange klimmen ook zeker mooi, dus een beetje een lastige keuze. Of in de buurt van Barolo zitten en af en toe met de auto richting de bergen voor een mooie bergrit (anders wordt het wel een erg lange rit) of juist bij Valgrana zitten en af en toe met de auto naar Barolo voor een rit daar..

Ik heb het idee dat het stuk rond Cuneo wat minder mooi om te fietsen. Dus juist in de heuvels rond Barolo of juist echt in de bergen vanaf Valgrana.

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 20 jun 2019 13:50

NuitKor schreef: 20 jun 2019 10:55 Ik heb het idee dat het stuk rond Cuneo wat minder mooi om te fietsen. Dus juist in de heuvels rond Barolo of juist echt in de bergen vanaf Valgrana.
Cuneo is een fijn stadje met prima restaurants en biedt het voordeel dat je van daaruit met de fiets onder andere én Lombarda, én Fauniera, én Sampeyre, én Agnello op je palmares kan schrijven. Er is ook een boekje (in het Italiaans) met klimmen en beschrijvingen: https://www.amazon.it/Passi-valli-bicic ... 8885318819

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 20 jun 2019 22:21

Joris schreef: 19 jun 2019 22:32 Heb dit ook al in een ouder topic over Piemonte gepost. Barolo en omgeving is één van mijn favoriete fietsgebieden. Ik ga al jaren iedere zomer een paar weken met vrouw, kinderen en fiets naar Italië en ga ieder jaar minimaal een weekje naar Barolo.



Iets naar het westen in Cuneo is ook prachtig fietsen met meer serieus klimwerk zoals de Col dell’Agnello en de Colle Fauniera. Die laatste staat voor mij dit jaar op het programma, heb ik nog niet eerder gedaan.
Succes :twisted:

Hij is episch....

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jun 2019 09:40

Ik had die Colle Fauniera en Col dell Agnello etc al gespot en met google streetview ziet het er echt super uit.
Als wij naar de regio bij Cuneo gaan, dan heb ik het idee gevat om vanuit Valgrana via de colle d'esischie naar Stroppo. Vanuit daar over de colle di sampeyre naar Sampeyre. Mijn vrouw gaat ondertussen met de auto en haar fiets naar Sampeyre en dan fietsen we gezamenlijk de Col d Agnel op en weer afdalen terug naar de auto. Een rit van 145km met 5000hm.

https://www.strava.com/routes/19718366

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 21 jun 2019 12:53

NuitKor schreef: 21 jun 2019 09:40 Ik had die Colle Fauniera en Col dell Agnello etc al gespot en met google streetview ziet het er echt super uit.
Als wij naar de regio bij Cuneo gaan, dan heb ik het idee gevat om vanuit Valgrana via de colle d'esischie naar Stroppo. Vanuit daar over de colle di sampeyre naar Sampeyre. Mijn vrouw gaat ondertussen met de auto en haar fiets naar Sampeyre en dan fietsen we gezamenlijk de Col d Agnel op en weer afdalen terug naar de auto. Een rit van 145km met 5000hm.

https://www.strava.com/routes/19718366
Beide zijn kleppers. Onderschat ze niet!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jun 2019 13:10

Roelants schreef: 21 jun 2019 12:53
NuitKor schreef: 21 jun 2019 09:40 Ik had die Colle Fauniera en Col dell Agnello etc al gespot en met google streetview ziet het er echt super uit.
Als wij naar de regio bij Cuneo gaan, dan heb ik het idee gevat om vanuit Valgrana via de colle d'esischie naar Stroppo. Vanuit daar over de colle di sampeyre naar Sampeyre. Mijn vrouw gaat ondertussen met de auto en haar fiets naar Sampeyre en dan fietsen we gezamenlijk de Col d Agnel op en weer afdalen terug naar de auto. Een rit van 145km met 5000hm.

https://www.strava.com/routes/19718366
Beide zijn kleppers. Onderschat ze niet!
Dat doe ik ook zeker niet, maar ben wat gewend ;) al gaat die laatste wel naar 2700hm zie ik nu.... :o

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 21 jun 2019 14:30

NuitKor schreef: 21 jun 2019 13:10
Roelants schreef: 21 jun 2019 12:53
NuitKor schreef: 21 jun 2019 09:40 al gaat die laatste wel naar 2700hm zie ik nu.... :o
En zit daar het venijn in de staart (van zo'n 6km).

Edit: Op geen van de twee is er op de top een 'rifugio'. Bij Agnello is er wel een aan de Franse kant na een kilometer of zo dalen.

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 22 jun 2019 23:39

NuitKor schreef: 20 jun 2019 10:55 Bedankt allemaal...
Ik zie dat je rond Barolo erg mooi heuvelachtig kunt fietsen en vanaf Valgrana vooral de bergen in. Nu vinden wij die lange klimmen ook zeker mooi, dus een beetje een lastige keuze. Of in de buurt van Barolo zitten en af en toe met de auto richting de bergen voor een mooie bergrit (anders wordt het wel een erg lange rit) of juist bij Valgrana zitten en af en toe met de auto naar Barolo voor een rit daar..

Ik heb het idee dat het stuk rond Cuneo wat minder mooi om te fietsen. Dus juist in de heuvels rond Barolo of juist echt in de bergen vanaf Valgrana.
Gezien je eerste post lijkt me bovenstaand verhaal een goed idee. Ben al drie keer in Cuneo op vakantie geweest. Ik vind het daar fantastisch, maar je zit er wat mij betreft vooral goed voor stevig klimmen. Sowieso Fauniera, Sampeyre, Agnello en Lombarda+Santa Anna di Vinadio,
Daarnaast o.a. Santuario di Valmala, La Piatta Soprana en Madonna del Colletto (allemaal in GF Fausto Coppi), Colletto del Moro, Colle di Tenda, San Giácomo, Terme di Valdieri, Madonna del Colletto, Valle Maira, Montemale di Cuneo en San Bernolfo. (Ja, ik ben fan... )

Zeker niet allemaal (super)zwaar trouwens.

De dalwegen zijn over het algemeen best druk en ook tamelijk onboeiend, dus wat dat betreft kun je beter in een glooiende omgeving zitten.

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 23 jun 2019 00:14

NuitKor schreef: 21 jun 2019 09:40 Ik had die Colle Fauniera en Col dell Agnello etc al gespot en met google streetview ziet het er echt super uit.
Als wij naar de regio bij Cuneo gaan, dan heb ik het idee gevat om vanuit Valgrana via de colle d'esischie naar Stroppo. Vanuit daar over de colle di sampeyre naar Sampeyre. Mijn vrouw gaat ondertussen met de auto en haar fiets naar Sampeyre en dan fietsen we gezamenlijk de Col d Agnel op en weer afdalen terug naar de auto. Een rit van 145km met 5000hm.

https://www.strava.com/routes/19718366
Mooie route heb je daar te pakken! Houd wel rekening met slecht asfalt in de afdalingen van zowel de Colle della Fauniera als de Colle di Sampeyre.

Rifugio
Heb tijd geleden een nieuwsbericht gelezen over een (ter (her)openen) rifugio, hoog op op de Fauniera (vanaf Demonte). Op Google Maps staat 'ie ingetekend als Rifugio Fauniera, op Strava als Rifugio Trofarello. Op ongeveer 2300 meter hoogte, dus iets onder de top. Geen idee wat de status daarvan precies is, maar wellicht de moeite om te checken.
Een alternatief is ter hoogte van het klooster (Santuario S. Magno Castelmagno), maar dat is al op 1500 meter hoogte, dus niet zo nuttig om te stoppen.

Ik zou zelf zeggen: de top ronden en afdalen naar Ponte Marmora. Daar bidons vullen. In Ponte Marmora zit geloof ik wel iets van horeca, en anders in Stroppo.

Sampeyre
O ja, nog een tip. Als je de Fauniera bent afgedaald, sla je in het dal rechtsaf richting Stroppo. In plaats van de Colle di Sampeyre vanaf Stroppo kun je ook na iets minder dan een kilometer linksaf de SP104 inslaan. Dat is een klein, smal weggetje met allemaal schitterende uitgehakte tunneltjes. Supermooi en wat mij betreft de mooiste klimkant van de Sampeyre. Op Google Maps Streetview staat een geslotenbord, maar dat is een foto van 2011. In 2016 was het in ieder geval geen probleem (meer).
Tevens is er in Elva een kraantje.

Sampeyre is ook een meer dan uitstekende finishplaats. Prima ijszaak daar.


(Haha, ik geloof dat ik hoognodig weer eens die kant op moet.)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 jun 2019 09:49

Mooie tips heren!
Komende weken maar eens rustig verder kijken. Wij zoeken eigenlijk een camping met zwembad of aan een meertje. Ik zie daar rond Valgrana niet super veel campings...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 jun 2019 16:39

Wat zijn die campings trouwens kneiterduur in Italië. Wij zijn gewend om 15-20 euro per nacht te betalen in Frankrijk. In Italië ga je al snel voor een simpele camping (niet eens aan het meer of zwembad) naar 40-50 euro per nacht.

Plaats reactie