Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Les Trois Ballons 2019

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jun 2019 10:38

kaartje van de afdaling voor je? Inschatten van de bochten?

Als je op je GPS gaat kijken in een afdaling heb je al verloren! Je moet kijken waar je heen wilt niet naar je computertje. Als je kijkt waar je heen gaat, kan je in ieder geval het wegdek (gaten/hobbels) en andere fietsers om je heen zien. Ga er vanuit dat de rest niet kan dalen en dus remmen waar jij het niet verwacht.

Bochten die je niet kunt overzien, zul je veel meer voor moeten afremmen dan de toprenners in de tour de france. Want je rijdt gewoon op een openbare weg, tussen vele andere amateurfietsers waarvan je niet weet wat ze wel en niet doen.

Het verbaast mij eigenlijk altijd hoeveel mensen erg rustig naar beneden gaan. Ben je lekker aan het dalen, ontspannen, comfortabel, maar zeker niet teveel remmend. In een toertocht of cyclo behoor ik dan (daar waar ik rijdt op mijn niveau) tot de vlotte dalers. Dan is het dus ook opletten voor de fietsers om je heen.

Kortom, die GPS uitzetten, routes zijn goed uitgepijld en fietsers zat voor je die de route ook rijden. Gewoon kijken waar je heen wilt en niet de limieten opzoeken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Brianzz
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2012 12:38

Brianzz 07 jun 2019 13:09

Last-minute praktisch vraagje: Waar parkeren jullie in luxeuil les bains? Mogen we onze auto op de parking van de hypercasino of auchan plaatsen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jun 2019 13:17

Brianzz schreef: 07 jun 2019 13:09 Last-minute praktisch vraagje: Waar parkeren jullie in luxeuil les bains? Mogen we onze auto op de parking van de hypercasino of auchan plaatsen?
Wij stonden op deze parkeerplaats, die supermarkt vlak bij de start is veel te druk en de wegen zijn afgezet omdat daar de cyclo start is.

https://www.google.com/maps/@47.8079045 ... 312!8i6656

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jun 2019 13:20

MarkVeenstra schreef: 07 jun 2019 10:38 kaartje van de afdaling voor je? Inschatten van de bochten?

Als je op je GPS gaat kijken in een afdaling heb je al verloren! Je moet kijken waar je heen wilt niet naar je computertje. Als je kijkt waar je heen gaat, kan je in ieder geval het wegdek (gaten/hobbels) en andere fietsers om je heen zien. Ga er vanuit dat de rest niet kan dalen en dus remmen waar jij het niet verwacht.

Bochten die je niet kunt overzien, zul je veel meer voor moeten afremmen dan de toprenners in de tour de france. Want je rijdt gewoon op een openbare weg, tussen vele andere amateurfietsers waarvan je niet weet wat ze wel en niet doen.

Het verbaast mij eigenlijk altijd hoeveel mensen erg rustig naar beneden gaan. Ben je lekker aan het dalen, ontspannen, comfortabel, maar zeker niet teveel remmend. In een toertocht of cyclo behoor ik dan (daar waar ik rijdt op mijn niveau) tot de vlotte dalers. Dan is het dus ook opletten voor de fietsers om je heen.

Kortom, die GPS uitzetten, routes zijn goed uitgepijld en fietsers zat voor je die de route ook rijden. Gewoon kijken waar je heen wilt en niet de limieten opzoeken.
Ben ik het niet mee eens..ik heb bij het dalen altijd de kaart ervoor en kan zo via de kaart zien wat voor bochten er aan komen etc. Mijn Garmin zit best ver voor het stuur, dus kan dat allemaal in 1 blik zien... ik kan aardig goed dalen, al zeg ik het zelf...dus het is echt niet zo dat je al hebt verloren als je op de gps kijkt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jun 2019 13:29

Ik zie het voor goede/ervaren dalers minder een issue dat ze op een GPS apparaat kijken, dan voor minder ervaren dalers. En "verloren" hebben ging mij met name om de veiligheid. Ik kreeg het idee dat dat Matthiav het noemde in het kader van risico's en valpartijen op gevaarlijke afdalingen (zoals de Servance en Chevres).

Ik blijf erbij, als het stijl is en/of smal en/of onoverzichtelijk en/of slecht of wisselende kwaliteit wegdek. Kijk liever voor je dan op een gps apparaat. Zoals bij jou, in 1 blik de route en de weg voor je... zo zit het natuurlijk bij lang niet iedereen. En dan wil ik nog even een discussie over focus/aandacht verdelen buiten beschouwing laten in het geval dat je wel beiden voor je neus hebt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jun 2019 13:50

MarkVeenstra schreef: 07 jun 2019 13:29 Ik zie het voor goede/ervaren dalers minder een issue dat ze op een GPS apparaat kijken, dan voor minder ervaren dalers. En "verloren" hebben ging mij met name om de veiligheid. Ik kreeg het idee dat dat Matthiav het noemde in het kader van risico's en valpartijen op gevaarlijke afdalingen (zoals de Servance en Chevres).

Ik blijf erbij, als het stijl is en/of smal en/of onoverzichtelijk en/of slecht of wisselende kwaliteit wegdek. Kijk liever voor je dan op een gps apparaat. Zoals bij jou, in 1 blik de route en de weg voor je... zo zit het natuurlijk bij lang niet iedereen. En dan wil ik nog even een discussie over focus/aandacht verdelen buiten beschouwing laten in het geval dat je wel beiden voor je neus hebt.
Ja daar heb je wel gelijk in, ik gebruik het ook puur om voor een bochtig stuk even te kijken hoe de bochten zich opvolgen en richt me dan op de weg. Ik hoef mijn hoofd niet eens te knikken als ik het scherm wil zien. Er zijn inderdaad ook veel die de gps op de stuurpen hebben, die moeten echt van de weg af kijken om de gps te zien, dat is veel minder veilig ja.

Aandacht op de weg en gaten/stenen gaat altijd voor. En inderdaad concentratie, goede platte houding, handen ontspannen onderin de beugel. Juiste druk op de pedalen is ook erg belangrijk.

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 07 jun 2019 14:03

Even een blik of het een lopende maar blinde bocht is, of een teruglopende bocht.. Wereld van verschil in remmen.
Uiteraard geen secondes lang turen, maar ff een vlugge blik, enkel voordelen lijkt me

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jun 2019 14:19

Critic schreef: 07 jun 2019 14:03 Even een blik of het een lopende maar blinde bocht is, of een teruglopende bocht.. Wereld van verschil in remmen.
Uiteraard geen secondes lang turen, maar ff een vlugge blik, enkel voordelen lijkt me
Precies wat ik bedoel..

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 07 jun 2019 14:53

Met de gps op rijd ik persoonlijk veel sneller naar beneden, toch waar ik het parcours niet ken uit ervaring. Inschatten van bochten met gps is veel beter en je kan er sneller ingaan.

Op de Chevrères zal dit niet veel hulp bieden. Dat wordt op de steile stukken gewoon vol remmen. Zeer onaangenaam.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jun 2019 15:03

moa schreef: 07 jun 2019 14:53 Met de gps op rijd ik persoonlijk veel sneller naar beneden, toch waar ik het parcours niet ken uit ervaring. Inschatten van bochten met gps is veel beter en je kan er sneller ingaan...
Ik vrees dat sneller dalen niet het grote doel moet zijn (buiten de top 20 van een cyclo wellicht). Gezien de snelheden, al zou je 10 km/u sneller dalen, dat scheelt je in tijd misschien 1 minuut, misschien 2 minuten (afhankelijk van de lengte).
De veiligheid lijkt mij een groter goed. Aan de ene kant, kan je met beter inschatten van bochten voorkomen dat je bochten niet houdt. Aan de andere kant, afhankelijk van hoe vaardig je bent, kan kijken op een klokje je ook afleiden van focus op wegdek en rijders om je heen.
En wat je zelf al zegt. Op de smalle, stijle gevaarlijke afdaling.. ben je automatisch al meer bezig met veilig beneden komen, dan met snel beneden komen :like:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jun 2019 15:13

MarkVeenstra schreef: 07 jun 2019 15:03
moa schreef: 07 jun 2019 14:53 Met de gps op rijd ik persoonlijk veel sneller naar beneden, toch waar ik het parcours niet ken uit ervaring. Inschatten van bochten met gps is veel beter en je kan er sneller ingaan...
Ik vrees dat sneller dalen niet het grote doel moet zijn (buiten de top 20 van een cyclo wellicht). Gezien de snelheden, al zou je 10 km/u sneller dalen, dat scheelt je in tijd misschien 1 minuut, misschien 2 minuten (afhankelijk van de lengte).
De veiligheid lijkt mij een groter goed. Aan de ene kant, kan je met beter inschatten van bochten voorkomen dat je bochten niet houdt. Aan de andere kant, afhankelijk van hoe vaardig je bent, kan kijken op een klokje je ook afleiden van focus op wegdek en rijders om je heen.
En wat je zelf al zegt. Op de smalle, stijle gevaarlijke afdaling.. ben je automatisch al meer bezig met veilig beneden komen, dan met snel beneden komen :like:
Vorig jaar toch wel met een snelle afdaling weer aangesloten bij een groep waar ik in de 1e beklimming moest lossen. Door die groep wel snel naar de Col d Oderen en Le Markestein gereden, wat mij op de totale rit zeker tijd heeft opgeleverd.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 07 jun 2019 23:11

Voor iedereen die morgen rijdt, bon chance en mogen de weergoden met jullie zijn!

Plaats reactie