Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Waalse Pijl 2019

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 01 jun 2019 22:41

Zit er weer op.
Mooie tocht gehad met prachtig weer. Het drieluikje Stockeu, Wannerval en Thier de Coo is weer terug en dat maakt het tot een woeste Ardennenrit die gewoon best zwaar is. De organisatie had voor de 215 km 4000 hm opgegeven maar de degenen die ik sprak kwamen allemaal zo rond de 3700 hm, ikzelf incluis.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27542
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 jun 2019 22:45

Was gisteren door m'n rug gegaan dus was even de vraag hoe dit zou uitpakken maar ging uiteindelijk prima. Was al bij al een superdag. Goed gezelschap, dito weer, wat wil je nog meer?

Nou ja, iets beter wegdek... 2x stootlek in één rit - voor mij een unicum. Route is op zich heel mooi al wordt het drieluik Maquisard - Redoute - Chambralles toch wel gemist. Voor de 180 km versie kwamen wij uit op 3200 hm. Meer dan genoeg gezien de hitte!

Organisatie prima, behalve dan de seingevers die werkelijk niets presteerden behalve dan op hun telefoon kijken...

Ik heb jaren geen Ardennen meer gereden vanwege het wegdek, en ik weet weer waarom... voor mij voorlopig weer Eifel..... Klinkt een beetje zuur maar is het niet: heb een topdag gehad maar het wegdek in de Ardennen is gewoon nog steeds drama als ik net zoveel km hoef te rijden naar de Eifel is de keuze snel gemaakt...

Overigens op de Rosier forumlid Colnagofreak nog ingehaald en direct even kennis gemaakt, aangenaam! :winkthumb: En aan de finish HermanN nog even gesproken.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 02 jun 2019 00:20

havana schreef: 01 jun 2019 22:45
Nou ja, iets beter wegdek.......

Ik heb jaren geen Ardennen meer gereden vanwege het wegdek, en ik weet weer waarom... voor mij voorlopig weer Eifel..... Klinkt een beetje zuur maar is het niet: heb een topdag gehad maar het wegdek in de Ardennen is gewoon nog steeds drama als ik net zoveel km hoef te rijden naar de Eifel is de keuze snel gemaakt...
Vandaag in de buurt van Durbuy even het parcours gekruist.
Wat het wegdek betreft heb je overschot van gelijk.
Wij fietsen hier ong om de 2 weken, het wordt na iedere winterperiode slechter.
En de herstellingen blijven achterwege. Jammer, want het is een fijne regio om te fietsen.
( en vaak onderschat qua moeilijkheidsgraad)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 02 jun 2019 07:30

arjan schreef: 01 jun 2019 22:41 De organisatie had voor de 215 km 4000 hm opgegeven maar de degenen die ik sprak kwamen allemaal zo rond de 3700 hm, ikzelf incluis.
Persoonlijk vond ik dit wel voldoende! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 02 jun 2019 07:41

Gisteren mooie en plezante rit met de heren Magoo en Havana gedaan, het was schitterend weer en het parcours van de Waalse Pijl blijft uitdagend, ook al zitten in het begin de Maquisard - Redoute - Chambralles er niet in... heb ze niet gemist in ieder geval.

Het ging wel lekker, had een slechte winter, dus was positief verrast dat alle beklimmingen lekker liepen - de inhoudt moet nog wel verbeteren de versnelling op Haute Levée zat er niet in dit jaar maar ging nog wel in een rap tempo!

Wegdek, missend asfalt blijft een apart verhaal in dit deel van Belgie, maar ben het gewend maar wordt soms toch nog verrast ;-)

Aan de finish smaakte de Jup in ieder geval heerlijk, want het werd zo aan het einde van de rit toch wel behoorlijk warm en dat smaakt ie toch wel het beste :winkthumb:
YFood !!!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 jun 2019 08:11

Hier ook een heerlijk dagje. Vroeg gestart om 7u met een paar mannnen die 185/216 ambieeerden maar samen met één maatje toch de keuze voor 135km gemaakt. De combinatie vroege start en korte afstand bleek een aantal voordelen te hebben. De splitsing kwam vrij vroeg en daardoor was het heerlijk rustig op het parcours van de 135km. Ik had bij die splitsing nog wel een pijltje gemist en kon dus een stukje terugklimmen maar dat mocht de pret niet drukken. Ruim voor de middag dus al aan Stockeu, Wanne en Thier de Coo kunnen beginnen. Blijft een verschrikking die voor mij niet heel veel met fietsen te maken heeft. Maar links laat het ook niet liggen. Eigenijk vind ik het drieluik een vierluik met de eerste km van de Haute Levee erbij. Heb de oude afdaling van Haute Levee naar Rosier gedaan, begrijpelijk dat men deze niet meer gebruikt (erg slecht wegdek en scherpe bochtjes). Op de Rosier was het beste er wel af dus blij met mijn keuze voor de 135, Nog even heerlijk afdalen terug naar Spa en op een nog erg leeg terrein op tijd voor een broodje worst en een blonde Ciney. Aan het aantal geparkeerde auto's te zien moet het erg druk zijn geweest gisteren maar zo voelde het absoluut niet. Organisatie zeer dik in orde, goed gepijld, super bevoorrading, etc.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 02 jun 2019 08:55

Hierbij dan nog even een verslag van mij, het was inmiddels al weer 4 jaar geleden dat ik deze tocht gereden had. In het verleden was dit jaarlijks verplichte kost vooral toen Proximus nog niet bestond en je voor 5 euro deze tocht kon rijden.....maar ja, je wordt ook wat ouder (en wijzer). In het verleden reed ik deze tochten met 30 gemiddeld, kan er nu alleen nog maar van dromen. De eerste 150 kilometer gingen gewoon goed voor mijn doen, wel heel veul klimmen, maar gezien het aantal kilometers in de benen goed te doen.

De echte ellende begint natuurlijk pas in Stavelot als je de Stockeu op moet, dit wordt bevestigd als ik iemand passeer en meewarig zegt "Gekkenwerk dit". Vooral die ellendig uitloper in de zon haalt alle energie uit de benen bij mij.

Iets van de 3 kilometer afdalen en dan begint deel 2 van het 3-luik de Wanneranval, harkend ga ik naar boven, overigens zijn er weinige meer die hier nog soepel rijden, Nog een ravito in Coo, om vervolgens de Thier de Coo op te harken. Om vervolgens na een fietspad van pakweg 3 kilometer op het steilste gedeelte van de Haute Levee uit te komen.....Auw. Alleen de Rosier blijft nu nog over, dat overleven we ook nog wel.

Vervolgens rest alleen de afdaling richting Spa, het is weer volbracht.
Was dit nu leuk, op het moment niet, maar na afloop ga je het weer relativeren en denk ja, het was best een mooie en uitdagende dag! Zal best wel weer eens terugkeren in Spa. ;)

PS. ik ben niet diegene die lijkt te poseren onder de finish-boog! :lol:
Bijlagen
IMG_1796.JPG
IMG_1793.JPG
BCRM2151.JPG
IMG_1792.JPG
Laatst gewijzigd door colnagofreak op 02 jun 2019 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 02 jun 2019 09:12

Gisteren voor het eerst deze tocht gereden en mede door mijn gezelschap was het ondanks de afstand eigenlijk zo gedaan. Voor mij ideale omstandigheden door de hitte. Ik vond het een prachtige route, meeste klimmetjes kende ik wel al van eerdere tochtjes in dit gebied. Heb donderdag nog de Klimclassic gereden en dan bevalt dit een stuk beter, route loopt veel beter en je kan veel beter doorrijden. Tuurlijk, wegdek is af en toe erg slecht (maar in de Klimclassic nog slechter?), maar ik vond de meeste afdalingen echt wel prima. Waar je in de Voerstreek vaak volledig in de remmen naar beneden moet kan je het hier veel beter laten lopen. En ook bergop is het minder stoempen. Bevoorradingen waren prima. Al met al een aanrader!

Grtz

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 jun 2019 09:58

colnagofreak schreef: 02 jun 2019 08:55 Hierbij dan nog even een verslag van mij, het was inmiddels al weer 4 jaar geleden dat ik deze tocht gereden had. In het verleden was dit jaarlijks verplichte kost vooral toen Proximus nog niet bestond en je voor 5 euro deze tocht kon rijden.....
Volgens mij bij voorinschrijving nu €12 en dat vind ik eigenlijk nog steeds heel netjes als je kijkt hoe de Proximus/Peloton! organisatie het nu doet. Wat ik vooral leuk vind aan de tocht is dat bepijling, bevoorrading echt heel dik in orde is en tegelijkertijd bij de aankomst het karakter is bewaard door de vrijwilligers aan de tap en bij de worsten bbq en bijvoorbeeld de klaptafels met bankjes.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 02 jun 2019 10:39

Goede tocht inderdaad. Helaas qua seingevers is het ind e Ardennen huilen met de pet op. Gewoon apathisch langs de kant staan kijken is het beste dat je kan verwachten.
Ook het jongetje dat stond te wijzen op het bordjengevaaar, je vraagt je af wat hij daar stond te doen en toen stopte het wegdek al. Hij stond daar eerder in de weg dan echt helpend.

Voor mij is het de tweede keer dat ik deze tocht rij, iets te snel begonnen maar dat kon de pret niet drukken. Het asfalt was inderdaad niet geweldig maar in vergelijking met de buurt rond namen is dit gewoon goed te noemen.
Het drieluik is wel een verschrikking om op te rijden, zeker in het heetste van de dag (we reden de 180) maar toch overal goed boven geraakt. (Ik heb ook maar weinig mensen zien wandelen , dat zie je toch meer in tochten in de vl Ardennen)

Al bij al een geweldige dag gehad, me helaas iets te hard overzet waardoor ik nu met een geblokkeerde rug zit.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 02 jun 2019 12:20

Tarkin schreef: 02 jun 2019 10:39 Het asfalt was inderdaad niet geweldig maar in vergelijking met de buurt rond namen is dit gewoon goed te noemen.
Rij heel vaak in de omgeving van Namen, maar daar is het asfalt toch echt stukken beter!
Driehoek Namen, Dinant, Ciney is het asfalt gewoon goed.
Zo veel gaten als ik gisteren gezien heb, zie je daar niet. Blijkt ook wel, ondanks het droge weer stonden er veel met lek. Wat ik bij de ravito hoorde en bij de finish was dit bijna altijd stootlek. Bij de ravito moesten verschillende extra binnenbandjes kopen.

Joseba schreef: 02 jun 2019 09:58 Volgens mij bij voorinschrijving nu €12 en dat vind ik eigenlijk nog steeds heel netjes als je kijkt hoe de Proximus/Peloton! organisatie het nu doet.
Ik zeg ook niet dat het te duur is, inderdaad nog zeer redelijk geprijst.
Maar in Belgie zijn nog wekelijks tochten te vinden met ravito's die niet onder doen voor Proximus en minder dan 10 euro kosten. Maar laat dat maar lekker geheim blijven! ;)
Bijlagen
IMG_1714.JPG
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jun 2019 16:01

In het verleden reed ik deze tochten met 30 gemiddeld, kan er nu alleen nog maar van dromen.
Zeer herkenbaar. Mevr75 en ik hebben jaren heel veel samen gereden en nu de kleine dame er is kan dat niet meer. Vind het dan toch wel lastig om de tijd, energie en motivatie te vinden om écht te trainen.
Frustreerd ook wel beetje
Less is bore

Plaats reactie