Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 400 Bunnik – Rondje Texel 24-5-2019

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 10 mei 2019 17:36

Na veel voorbereiding en aanpassingen presenteren we met trots een ‘spik-spinter-nieuwe’ route met als hoogtepunt een route van 50 km over het pittoreske Texel. Op Texel rijd je de toeristische route over fietspaden, door de duinen en langs de Waddenzee.

Maar voordat je op Texel bent zul je eerst ongeveer 220 km moeten ‘trappen’.
De route voert eerst westwaarts richting Krimpen aan de IJssel, waar een eerste controlepunt (fotocontrole) zal zijn, waarna het richting Zoetermeer gaat. Waar de dames van Toervereniging Zoetermeer ’77 de deelnemers gastvrij zullen ontvangen en zullen voorzien van een ‘natje en en droogje’.

Vervolgens voert de route noordwaarts over goed berijdbare wegen, waar bij Spaarndam het Noordzeekanaal wordt overgestoken per pont (gratis). Dit pont vaart 24 uur per dag.
In de buurt van Heemstede (na 160 km) is er een mogelijkheid om een verzorgingspunt aan te doen. Het betreft het benzinestation aan de A9 (24-uur per dag geopend). Op het zelfde punt is ook een restaurant “De twaalfmaat” waar je kunt rusten, mits je na 6 uur ’s morgens aankomt. Deze staan als waypoint in de track vermeldt.

Vervolgens is het nog 60 km te gaan naar het pont (voor de oversteek naar Texel) in Den Helder.
Vanaf Schoorl gaat de route middels een goed berijdbaar fietspad, door de duinen naar Den Helder.
Een prachtig stuk, waar zelfs geklommen moet worden.

Net voor het pont zal, op een parkeerplaats, de organisatie, zorgdragen voor een welkom ‘ontbijtje’. Het pont vaart om het half uur, met als eerste vertrektijd 6:30 uur en de laatste vertrektijd vanuit Texel 21:00 uur.

Na het rondje Texel zijn er nog 180 km te gaan. De route voert door het prachtige landschap van de “Kop van Noord-Holland”. Goede fietswegen, veel water en molens zullen je blik passeren. Via Amsterdam gaat de route verder langs het Amsterdam-Rijnkanaal naar Breukelen. Om vervolgens langs de rivier de Vecht bij de finish te komen.

Voor € 27,00 (exclusief de gangbare kortingen) doe je mee.
Dit is inclusief de overtocht naar Texel (en terug), de consumpties bij controlepunt 2 (Zoetermeer) en het ontbijtje in Den Helder.

Aanmelding, GPS track en routebeschrijving op: https://randonneurs.nl/event/brm-400-bu ... e-texel-2/

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 10 mei 2019 17:52

Detail:
Ik lees dat het verzorgingspunt langs de A9 bij Heemstede ligt. Maar het is Heemskerk.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Lean
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2019 11:56

Lean 10 mei 2019 18:06

Ik had al een tijdje zin in dit brevet. Nu met de beschrijving erbij helemaal. Met de boot naar Texel blijft toch altijd bijzonder, echt het ultieme vakantiegevoel. Ben ook erg enthousiast en benieuwd naar de verzorgingspunten onderweg.

Heel snel van start gaan heeft met de eerste boot om 6:30 niet zoveel zin, dus wie weet houdt ik dit keer nog wat over voor een snelle tweede deel in plaats van dat ik al mijn kruit in het begin verschiet :roll:

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 10 mei 2019 19:07

Idem hier; al sinds 1998 (?) niet meer op Texel geweest en dit is een mooi excuus om weer eens te gaan.

Het is 225 km naar Den Helder. Ik denk dat niet heel veel randonneurs dat 's nachts binnen negen uur gaan afleggen. Kortom: voor de meesten zit de timing met de boten wel goed.

Alleen nog even kijken hoe ik het op vrijdagavond ga doen: ik ben of net na 21:00 in Bunnik (eerste trein vanuit Groningen, waar ik met de fiets in mag, komt rond 20:45 op Utrecht CS binnen) of veel vroeger die kant op en bij vrienden in Utrecht iets eten/dutje doen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 mei 2019 19:15

Mooie tocht! Zou best eens graag een BRM 400 willen rijden. Ik begrijp alleen de starttijden niet. Het is toch veel fijner om om 9:00 s ochtends te vertrekken. Hele dag te fietsen (+- 300km) en dan in de nacht/donker een paar uurtjes te slapen en dan s ochtends tot 12:00 de laatste 100km te fietsen.
Je hoeft dan niet in het donker te fietsen en je hebt je reguliere dag/nacht ritme.

Ligt dat aan mij? Of is hier een bijzondere reden voor?
o'7o

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 10 mei 2019 19:51

Douglas schreef: 10 mei 2019 19:15 Mooie tocht! Zou best eens graag een BRM 400 willen rijden. Ik begrijp alleen de starttijden niet. Het is toch veel fijner om om 9:00 s ochtends te vertrekken. Hele dag te fietsen (+- 300km) en dan in de nacht/donker een paar uurtjes te slapen en dan s ochtends tot 12:00 de laatste 100km te fietsen.
Je hoeft dan niet in het donker te fietsen en je hebt je reguliere dag/nacht ritme.

Ligt dat aan mij? Of is hier een bijzondere reden voor?
Slapen kan nu toch ook, in plaats van de hele nacht door te fietsen?
´s avonds beginnen zorgt ervoor dat de deelnemers overdag finishen. Bij de 400 van Amsterdam bijvoorbeeld was de eerste om 10:30 in de ochtend binnen, en de laatste 10 uur ´s avonds.
Als je ´s ochtends start, komen heel veel mensen dus ´s nachts bij de finish, of heel vroeg in de ochtend. Dat brengt allerlei moeilijkheden met zich mee.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 10 mei 2019 19:55

En als je graag 's ochtends start: in zowel België als Duitsland staan er genoeg 400-km tochten op de kalender met een ochtendstart.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 mei 2019 20:09

slugbait schreef: 10 mei 2019 19:55 En als je graag 's ochtends start: in zowel België als Duitsland staan er genoeg 400-km tochten op de kalender met een ochtendstart.
:winkthumb: goede tip. Ik woon toch tegen de grens met Belgie.
o'7o

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 mei 2019 20:22

Voor een 400km brevet krijg je 27 uur. Je moet dus voor 23.59 de andere dag terug zijn voor een geldige uitslag. Je kunt zelf bepalen of je bij dageraad vertrekt, maar dan rijd je waarschijnlijk wel een groot stuk alleen.

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 10 mei 2019 21:34

Officieel mag je niet later dan een uur na de startijd vertrekken. En de controleposten hebben ook een openings- en sluitingstijd. Dus daar val je buiten als je veel later vertrekt.
Zal in de praktijk misschien niet altijd moeilijk over gedaan worden. Maar als het je eerste 400 is lijkt het me niet handig om meteen rare dingen te gaan doen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 mei 2019 22:17

Klopt dat start op vrijdagavond is ?

Misschien dat ik hem wel op rare manier ga rijden dan, gewoon vanuit werk naar Bunnik en dan tot aan huis rijden, paar uurtjes slapen en dan op tijd bij pont aankomen.
Anders sta ik aantal uur te wachten bij de pont :lol:

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 11 mei 2019 09:38

DDX schreef: 10 mei 2019 22:17 Klopt dat start op vrijdagavond is ?

Misschien dat ik hem wel op rare manier ga rijden dan, gewoon vanuit werk naar Bunnik en dan tot aan huis rijden, paar uurtjes slapen en dan op tijd bij pont aankomen.
Anders sta ik aantal uur te wachten bij de pont :lol:
Jep, start op vrijdagavond.

Plaats reactie