Alles over vakanties op én met de fiets

Lago di Como

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 09 mei 2019 09:43

Ben er nu twee keer geweest aan de oostkust, SS niet doen, mag op hele delen ook niet. Rondje Como meer heb ik gedaan met locals, wisten zeer goed de weg en was prachtig, maar trek er wel een hel dag voor uit. Als je de mooie en prettige wegen neemt, rijd je nogal wat extra kilometes en hoogte meters. Prachtig om te doen maar echt een dagtoer. Heb die ronde helaas niet op strava of zo. Ik heb me verder vooral beperkt tot ritjes op en neer van een uurtje of 2, erg mooi en leuk en op zijn minst italiaans vlak. ronde om het Comomeer zal ik denk ik nooit meer doen te veel tijd kwijt en te veel gezoek als je dit zelf doet.
Ach, ik zeg ook maar wat

jornj
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2019 14:54

jornj 19 aug 2019 16:17

[Te laat, maar wellicht voor andere lezers]
Twee jaar in Como-Milaan gestudeerd en heel veel rond het Comomeer gefietst. Kom regelmatig nog eens terug (huur dan pinarello bij CicliFerca in Como).

Het verhaal van drukke wegen herken ik wel. Is ook veel grensverkeer. Dat is soms even doorbijten, maar heb me daar nooit onveilig gevoeld. Wordt over algemeen wel rekening met wielrenners gehouden.

- Binnen driehoek Como-Lecco-Bellagio is het stuk rustiger. Colma Sormano is een fantastische klim, vooral vanuit Nesso.

Een klassiek rondje is dan Como-Nesso-Sormano-Onno-Bellagio-Ghisallo-Asso-Albavilla-Civiglio-Como. Evt extra lusje voor Murro di Sormano? :twisted:

https://www.strava.com/activities/740119369

Mocht je vanaf Sormano richting Nesso afdalen: zitten een paar verraderlijke bochten in. Ben daar eens de vangrail in gereden, precies daar waar Laurens de Plus er 6 jaar later ook over ging.

- Wil je echt autoluw (en avontuurlijker), dan kun je vanuit Como ook klein druk stukje Zwitserland doorsteken via Chiasso, omhoog richting Muggio. Daar steek je met een klein stukje klunen de grens met Italie weer over (Erbonne). Stukje afdalen naar San Fedele Intelvi en van daar kun je in een lange klim over de via Militare door naar Rifugio Venini. (Daar niet vergeten om klein stukje door te lopen naar naar de top van Monte Tremezzo voor een fantastisch uitzicht). Terug kan dan op verschillende manieren (bijv afdalen over de "via ai monti" > Claino > Menaggio > Boot naar Bellagio>Como.).

Verder zijn er ook kleinere klimmetjes in de buurt, evt met elkaar te combineren:

- Monte Bisbino
- Monte Generoso
- Brunate - door tot parkeerplaats.

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1785
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 21 aug 2019 23:02

dennisNu schreef: 05 mei 2019 14:46 En deze sturen mij over de SS36 vanaf Lecce. Dat lijkt mij levensgevaarlijk als wielrenner. ook al is het maar een paar kilometer.

Zijn er mensen met ervaring in Italie of in het bijzonder met ronde rond het Como Meer. ?
STRADA STATALE (SS)
Een strada statale staat op de verkeersborden aangegeven met de afkorting ‘SS’. Het is een snelweg die beheerd wordt door de staat. Deze wegen zijn tolvrij. Ze leiden in de meeste gevallen naar steden en hun centra. De maximale snelheid varieert van 90 tot 110 kilometer per uur.
Vandaag rond het meer gefietst: het stuk SS36 is ongeveer 2,5 km lang, dwz dat je even op de vierbaansweg moet. Het mag allemaal en niemand toeterde, ze schrikken er in Italië niet snel van. Verder was ik blij met goede verlichting; je moet door een aantal tunneltjes. Aan de westkant rijd je er vooral omheen.
Afbeelding
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Plaats reactie