Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rondom Bidart

heuvelrug-rider
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2017 15:48

heuvelrug-rider 05 mei 2019 00:41

In juni gaat de reis voor 2 weken naar naar Bidart (Frans Baskenland, net onder Biarritz). Uiteraard gaat tijdens de vakantie de racefiets mee.

Nu ben ik benieuwd wat de tips zijn van anderen die daar al eens gefietst hebben . Mocht iemand wat routes hebben dan stel ik linkjes zeker op prijs.
Aangezien het vakantie is en de vakantie niet enkel om fietsen draait (klinkt sommige misschien vreemd in de oren) zij kortere routes tussen de 50 en 80 km. meer dan welkom.

Is het überhaupt een beetje veilig om daar in de buurt te rijden, liefst fiets ik niet op drukke doorgaande wegen (tenzij je als fietser een beetje "beschermd" rond kan rijden).

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 07 mei 2019 13:32

Het achterland van Bidart is prima fietsgebied. Het wegennet is dicht genoeg om mooie rondjes te kunnen maken en redelijk rustig. De omgeving van Saint Pee is licht heuvelachtig tot zo'n 200 meter. Als je een "echte" col wilt beklimmen, de Col d'Ibardin kun je met een rondje van 60 km binnenharken!
Voor een rondje Puerto d'Otxondo - Col d'Ispeguy (+/- 600 meter) ben je wel dik 100 km onderweg.
De kuststreek is ook heel mooi, Route de la Corniche van St. Jean de Luz naar Hendaye. Een rondje over de Jaizkibel kan ook binnen 100 km.
Als je het wilt beperken tot 50 - 80 km zou ik de streek rond St Pee, Ascain, Ainhoa en Espelette aanhouden.

Het kan wel serieus regenen in die omgeving.......

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 09 mei 2019 11:52

Voorzie regenkledij!

Echo
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 10 mei 2019 11:26

Ik ben elk jaar 3 weken in Bidart te vinden (medio juli/aug) en wissel surfen met fietsen af (als er dus geen goede golven zijn...) Ik kan me dan ook helemaal vinden in de tips van edwin01. Vorig jaar heb ik de tijdritroute van TdF gereden (32 km) inclusief heen en terug Bidart is dat ongeveer 60 km. Schitterende streek! Ik heb de GPX'n voor je als je interesse hebt.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

heuvelrug-rider
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2017 15:48

heuvelrug-rider 12 mei 2019 10:45

Thnx voor jullie reactie's tot zover.
Ik wil die GPX bestanden inderdaad wel hebben !!

Hoe is het met de veiligheid in die regio, eerder in de Alpen rondom Bourg gereden en daar werd echt heel netjes omgegaan met fietsers.

Plaats reactie