Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 400 Amsterdam - Het Gewest Holland 20-4-2019 (Pasen)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 09 apr 2019 11:56

Vanuit de startplaats Amsterdam rijden we eerst langs de voormalige zeedijk, die ooit het achterliggende Waterland tegen de machtige Zuiderzee moest beschermen, maar nu alleen de pierebadjes Markermeer en IJsselmeer van het land scheidt. Via Hoorn en Enkhuizen bereiken we Medemblik, waar we landinwaarts keren maar toch de voormalige Zuiderzeekust volgen; hier rijden we over de Westfriese Omringdijk, met links van ons het oude land en rechts de Wieringwaard, de eerste droogmakerij in de Zuiderzee.

De Omringdijk leidt ons naar de noordelijkste punt van het Hollandse vasteland, Den Helder, naar verluid de zonnigste stad van Nederland. Hier komen we weer aan de kust, en rijden we zuidwaarts door het Hollandse duinlandschap. Bij Velzen, (letterlijk) onder de rook van de Koninklijke Hoogovens, steken we het Noordzeekanaal over. Daarna doen we –verplicht nummer– het Kopje van Bloemendaal aan, voor de broodnodige hoogtemeters. Hier trainde “De Kneet” voor de bergetappes van de Tour de France.

We vervolgen onze weg zuidwaarts door de duinen, langs de oorspronkelijke monding van de Rijn bij Katwijk, waar naar men zegt een Castellum in zee ligt: het einde van de Limes, de grens van het Romeinse rijk. Verder gaat het, langs de “zandmotor”, een vernuftige innovatie die ervoor zorgt dat de Hollandse zandkust behouden blijft en niet langzaam door de Noordzee wordt afgeknabbeld. Tenslotte bereiken we de zuidpunt van de Hollandse Noordzeekust, het toepasselijk genaamde Hoek van Holland, waar we wederom landinwaarts draaien.

Langs de Nieuwe Waterweg gaat het richting Maassluis, waar we noordwaarts keren en via het Maasland en het plassengebied in het Groene Hart rijden we naar we Breukelen, waar we ons opmaken voor de eindspurt. Vanaf hier is het uitrijden; via het Schelde-Rijnkanaal bereiken we als ware het vanzelf weer ons startpunt, Amsterdam.

De startlocatie is Café Dors, Zeeburgerdijk 3, 1093 SJ Amsterdam

Parkeren: De startplaats ligt op de rand van Amsterdam Centrum, waar parkeren duur (tot €5 per uur!) is en ook op zondag betaald moet worden. Let dus op met parkeren! Vuistregel is: hoe verder van het centrum, hoe goedkoper. Dichtbij de start betaal je tot acht uur ’s avonds; een stukje verderop is het goedkoper en gratis vanaf zes uur en de gehele zondag. Kijk voor meer informatie omtrent zones en tarieven op: <https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... rtarieven/>.

Openbaar vervoer: Dichtstbijzijnde treinstation is Amsterdam Muiderpoort; dichtstbijzijnde Intercitystation is Amsterdam Centraal.

Aanmelden, GPS track en routebeschrijving op https://www.randonneurs.nl/event/brm-40 ... ballade-2/

sasa
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2009 22:33

sasa 09 apr 2019 17:59

FYI: Het exacte start en eind tijdstip staat niet op de site.

Ik twijfel om mee te doen. Ik heb paar weken terug wel elke dag met fietsvakantie 100 km+ gefietst incl bagage. Maar misschien is 4 keer zo lang op een racefiets zonder bagage alsnog iets teveel van het goede.

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 09 apr 2019 19:14

Start is om 20:00u einde om 23:00u (volgende dag) volgens de website.
Ik ben ws van de partij. Dit wordt mijn derde brevet op weg naar PBP kwalificatie.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 09 apr 2019 22:29

sasa schreef: 09 apr 2019 17:59 FYI: Het exacte start en eind tijdstip staat niet op de site.

Ik twijfel om mee te doen. Ik heb paar weken terug wel elke dag met fietsvakantie 100 km+ gefietst incl bagage. Maar misschien is 4 keer zo lang op een racefiets zonder bagage alsnog iets teveel van het goede.
Onder de 'registreren' knop komen de technische gegevens.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 09 apr 2019 22:30

Deze 400 is een mooie om het eens te proberen. Je kunt makkelijk halverwege afsteken en terug naar de start. Of op een ander punt met de trein terug. Het is geen 400 waar je halverwege diep in de Ardennen zit en alleen nog maar op de fiets terug kan.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 10 apr 2019 17:09

Hoe zit het met het stuk door het Noord-Hollands Duinreservaat tussen Bergen en Wijk aan Zee? Naar mijn weten kost het geld om daar doorheen te fietsen en mag je er niet eerder in dan 6.30 uur (zonsopgang), wat betekent dat je over de eerste 185 km tenminste 10,5 uur moet doen. Anders moet je afsnijden via Bergen-binnen en Castricum.
Ik zal overigens niet meefietsen; het paasweekend komt mij erg slecht uit dus probeer ik een week later in Herentals bij onze zuiderburen mijn derde kwalificatie voor PBP veilig te stellen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 apr 2019 17:19

Die opmerking had ik ook al eens geplaatst, ze hadden route aangepast hadden ze het toen over.
Maar route via link loopt idd nog via pwn duinen. En ik weet niet hoe de regels zijn in staatsbosbeheer duinen. (ten noorden van Schoorl)

Lars.
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 nov 2014 14:51

Lars. 10 apr 2019 17:31

In de duinen ten noorden van Schoorl (SBB) gelden geen restricties mbt de toegang voor zonsopkomst.

Ik denk dat ik er volgende week bij ga zijn. Het zou mijn eerste worden. Enkel solo al eens ritjes van rond de 200 km gereden.

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 10 apr 2019 17:41

De stukken waar je niet mag fietsen zijn er al uit gehaald. Wat je op de site ziet in het kaartje is een oude versie.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 11 apr 2019 10:57

Let op, de startplaats is veranderd. Die is nu:

Madmen Bicycle Café (ism Vrijburcht)
IJburglaan 444
1086 ZJ Amsterdam

sasa
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2009 22:33

sasa 11 apr 2019 22:11

Ik heb me een beetje ingelezen, maar twijfel nog over zaterdagnacht. Hoe doen jullie het?Niet slapen?

Ik heb wel enige slaap nodig denk,anders ben ik echt een zombie en heb ik er weinig plezier aan denk.

Iemand nog tips voor beetje betaalbare accommodatie voor een paar uur rond Den Helder?Of is dit vloeken in de kerk?

Lean
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2019 11:56

Lean 11 apr 2019 22:50

Zelf fiets ik altijd door in de nacht (mijn langste brevet is 600 geweest). Wanneer ik voel dat de vermoeidheid toeslaat gooi ik zelf een 200mg cafeïnepil (evenveel als ±600ml redbull) naar binnen. Vorige keer nog een paar anderen kunnen verblijden want had extra meegenomen. Kan er best eentje voor je meenemen en bij de start geven dan kan je altijd nog beslissen of je hem neemt (of een halve).

Volgens mij is het zeker geen vloeken in de kerk als je toch een overnachting in wilt plannen. De tijdslimiet is niet voor niets vrij ruim. Iedereen fietst hem op zijn eigen manier en het is geen wedstrijd. Al denk ik dat bij deze 400 met de start savonds wel in de minderheid bent en dat vrijwel iedereen de nacht door fietst wat deels ook de charme is denk ik zelf. Je kunt ook nog gewoon een slaapzak meenemen en een powernap doen in een bushokje of waar dan ook. Dat heb ik bij de 600 gezien maar wellicht kunnen anderen wat over hun ervaring daarmee vertellen.

Mijn nieuwe lampje is in ieder geval onderweg, Lezyne 1100xl. Mijn goede lamp was stuk dus heb het laatste stukje van de Oostvaardersplassen 300 met een 10eu lampje gereden. Geen ramp maar niet ideaal, zeker niet met deze 400 die vermoed ik een stuk minder verlicht zal zijn.

Plaats reactie