Alles over vakanties op én met de fiets

Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 mar 2019 09:13

Tarkin schreef: 15 mar 2019 20:00
wouterf schreef: 15 mar 2019 18:17 Uiteraard een mooie aanleiding om er een mooie tocht voor te organiseren, en de Afsluitdijk is onmisbaar in een stevig zomers rondje Ijsselmeer/Zuiderzee etc. Maar wat een drama zeg. Slechts een heel klein groepje fietsers wordt in praktische zin geraakt, en wat locals zullen er zeker stevig van balen. Maar er zijn dit jaar nog maar 94 mensen over het West-Oost segment gereden. 94 (!)

Laat de Fietsersbond zich om andere dingen zorgen maken.
Ik denk dat het nog steeds een minderheid van de fietsers is die een gps heeft/Strava gebruikt. + Iemand genre ddx kan daar al quasi elke dag gepasseerd zijn.

En langs de andere kant, in het slechtste seizoen zijn er al bijna 10p mensen die daar vrijwillig gaan uitwaaien!
Genre DDX logt het hele internet bij elkaar over wat en hoe hij fietst. :lol:

Lars.
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 nov 2014 14:51

Lars. 17 mar 2019 11:11

Ik vraag me af hoeveel mensen er daadwerkelijk woon-werk met de fiets over de dijk gaan hoor. Toch een aardig stuk als je daar dagelijks met tegenwind moet fietsen lijkt me. En juist voor die mensen is de bus ook niet zo'n slechte oplossing lijkt me.

Een veel groter probleem lijkt het me voor de toerfietsers die er natuurlijk niet nu, maar vooral in de zomer fietsen. Ik vraag me af waarom er niet a la Houtribdijk een tijdelijke openstelling in de zomer kan komen?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 17 mar 2019 16:40

Ik was eerder kritisch, maar de woonwerkverkeer lui zijn wel serieuze belanghebbenden natuurlijk. Waarom zou je het niet op de fiets doen? Bijvoorbeeld met een elektrische, of een elektrische brommmer/scooter whatever en wat te denken van die gesloten ligfietsen? Die mensen hebben allemaal recht van klagen wat mij betreft.

Misschien een leuke geste om 1 rijbaan van de Afsluitdijk in de zomer eens een dag of dagdeel open te stellen voor fietsers of een leuk evenement organiseren.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 17 mar 2019 18:25

Er zijn gewoon niet zoveel woningen cq arbeidsplaatsen aan weerszijden van de Afsluitdijk. Harlingen - Den Helder is alweer 65 km ipv 32 km Afsluitdijk alleen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 mar 2019 19:43

Hoeveel mensen wonen in Den Oever en werken in Zurich of omgekeerd en doen dat ook nog vaak per fiets?
3x niks lijkt me...
Voor die enkeling is ut inderdaad wat zurig....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 18 mar 2019 06:48

Ik snap de redenering van de overheid, bouwbedrijven en anderen welke bezig zijn met het opknappen van de dijk, heel goed. Het laatste wat je wilt is dat er ongelukken gebeuren. Toch is een termijn van 3 jaar welke voor deze bouwwerkzaamheden en de daarbij geldende (hele, dan wel gedeeltelijke) afsluiting wordt genoemd eigenlijk best absurd.

Veel woon werk verkeer zal er qua fiets en brommer niet zijn, maar uit eigen ervaring weet ik dat er, zeker in de maanden april-oktober, heel veel gebruik gemaakt wordt van het fietspad door wandelaars, fietsers en andere tweewielers.

Het moet toch mogelijk zijn een oplossing te bedenken om de dijk ook voor deze groep het grootste deel van het jaar open te laten blijven.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 18 mar 2019 08:41

In de zomermaanden gaan er wekelijks vele duizenden fietsers over heen. Het hele plan om drie jaar af te sluiten vind ik ook veel te gek. Ikzelf ben nu 2 keer rondom het IJsselmeer gefietst. De Afsluitdijk was het minst interssant. Maar maakt de ronde wel iconisch. Petitie getekend.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 19 mar 2019 13:10

Ik heb 'm ook getekend. Ben geen direct belanghebbende maar ik erger me aan het gemak waarmee fietsroutes worden afgesloten. (Zoals hier in de buurt 4 maanden Botlekbrug - dat is geen reusachtige omweg, maar wél veel woon-werk naar de havens.) Mij lijkt toch: waar een wil is, is een weg om fietsen mogelijk te houden. Want de Afsluitdijk is inderdaad wel degelijk een icoon. Heb 'm zelf een keer of 5 gefietst, maar dat is al even geleden.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 19 mar 2019 15:16

Huh? Waarom zou jij dan die petitie tekenen? Er gaat nu heel veel moeite en aandacht naar de Afsluitdijk (waar een serieuzer alternatief voor fietsers heel veel geld kost) en niet naar al die tientallen kleine ongemakken die opgeteld veel meer impact hebben. Je noemt zelf ook een situatie waar jij last van hebt. Hoe helpt dit populistisch initiatief van de Fietsersbond bij al die andere situaties?

Als de Fietsersbond deze situatie nu had aangegrepen om al die andere loze afzettingen waar fietsers genegeerd worden aan te pakken, soit.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 19 mar 2019 21:22

wouterf schreef: 16 mar 2019 08:19 Ik beschrijf een aantal duidelijke kanttekeningen zoals mensen die daadwerkelijk woon-werkverkeer doen over de Afsluitdijk. Maar de Afsluitdijk vergelijken met de Cauberg gaat natuurlijk niet op.
Mnee, als alternatief voor de Cauberg kun je prima de Dode Man of Keutenberg rijden, en constateren dat beide een stuk leuker zijn.

Het enige alternatief voor de Afsluitdijk is de Houtribdijk, en niet alleen is de dijk zwaar inferieur (vliegjes, rare kronkel, en ook teveel vliegjes), hij brengt je ook nog eens in een vreselijk oord genaamd Lelystad in plaats van het schone Friesland.

De vergelijking gaat dus inderdaad totaal mank.

rovi
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mar 2007 20:54

rovi 20 mar 2019 03:19

En belangrijker nog, de houtribdijk is ook afgesloten voor fietsers...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 mar 2019 09:39

Tijanus schreef: 19 mar 2019 21:22
wouterf schreef: 16 mar 2019 08:19 Ik beschrijf een aantal duidelijke kanttekeningen zoals mensen die daadwerkelijk woon-werkverkeer doen over de Afsluitdijk. Maar de Afsluitdijk vergelijken met de Cauberg gaat natuurlijk niet op.
Mnee, als alternatief voor de Cauberg kun je prima de Dode Man of Keutenberg rijden, en constateren dat beide een stuk leuker zijn.

Het enige alternatief voor de Afsluitdijk is de Houtribdijk, en niet alleen is de dijk zwaar inferieur (vliegjes, rare kronkel, en ook teveel vliegjes), hij brengt je ook nog eens in een vreselijk oord genaamd Lelystad in plaats van het schone Friesland.

De vergelijking gaat dus inderdaad totaal mank.
En als ze de die Afsluitdijk nu laag houden is de kans groter dat Lelystad een keer van de kaart geveegd wordt met een stevige noordwester storm. Ik ga ook tekenen :twisted: .
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie