Alles over vakanties op én met de fiets

regels fietsen in de UK

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 feb 2019 02:12

wat zijn zowat de basisregels ivm fietsen in UK?

Begin juli gaan we met 12 mensen door Kent-Sussex fietsen. Ik probeer even te begrijpen wat de regels zijn voor fietsers in de UK.
Ik vond een beetje: https://www.donkey.bike/uk-cycling-rules/ maar niet echt uitgebreid (blijkbaar mag je er op fietspaden rijden, maar moet het niet).
Wat zijn andere regels?
Kan je met 2 naast elkaar ? Specifieke regels voor groepen? Verschillen bebouwde kom of erbuiten?

Walter

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 03 feb 2019 05:57

Stuur csgman eens een PB. Als geboren en getogen Engelsman, die daar ook nog regelmatig fietst, zal die je wel de nodige tips kunnen geven.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 feb 2019 09:58

csgman heeft een pb; anderen mogen ook nog reageren ;-).

Gebruikersavatar
csgman
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2008 18:18

Gebruikersavatar csgman 03 feb 2019 10:06

Dat eerste is waar.. helaas sinds 1990 nauwelijks meer gefietst daar,
en nooit in een groep. Kent/Sussex ken ik alleen als automobilist, mooi streek maar heb nooit echt iets zoals een fietspad gezien.

Er zijn veel randonneurs op het forum die een UK brevet hebben gereden misschien hebben zij wat tips anders kijk op yacf.co.uk en stel je vraag daar

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 feb 2019 10:22

Bedankt voor de feedback.
https://www.sustrans.org.uk/ncn/map gebruik ik als bijbel om te plannen.
Voldoende fietsbare weg in Kent en Sussex vind ik.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 03 feb 2019 18:00

Ik heb verscheidene randonneurstochten gedaan in Engeland: er wordt net zo gefietst als bij ons. Dus in kleine pelotons en af en toe plaats maken voor auto's.

Het is wel zo dat het rond (grote) steden vaak druk is en dat de fietspaden zo veel obstakels bevatten dat het vaak een keuze tussen twee kwaden is. Of de drukke weg met soms asociale automobilisten of "stapvoets" over het fietspad.

De sustrans-routes zijn in het algemeen vrij prettig, maar er zitten onverharde stukken in. Op de racefiets maak ik er daarom niet veel gebruik van. Niet dat het niet kan, maar onverharde afdalingen in de regen op een racefiets is nooit een groot succes.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 feb 2019 18:07

We reizen met pak en zak en niet op de koersfiets (zie het als fietswandelen).

Ik wil vooral weten hoe je je als groep moet gedragen en of je met 2 mag rijden naast elkaar.
En dan begrijp ik dat er een verschil kan zijn tussen rijden volgens de regels en hoe het uiteindelijk gebeurt.

Walter

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 03 feb 2019 18:38

Heb een beetje een soortgelijk probleem. Niet zozeer over de regels maar meer over mijn eigen veiligheid..... Ben afgelopen maanden een aantal keren in Cornwall geweest en wil daar binnenkort ook heel graag gaan fietsen. Wat ik tot nu toe gezien heb (vanuit de auto) scares me to death. OF je fietst op de binnenwegen OF je fietst op wat wij een snelweg zouden noemen. Op de motorways (M-ways) mag je uiteraard niet fietsen, maar voor de rest is volgens mij alles toegestaan. De locale wegen zijn supersmal (één auto breed) en aan beide kanten door heggen begrensd. Je ziet absoluut niets en geen meter is vlak..... Ik ga het uiteraard proberen, maar hou mij hart vast... :-) Iemand ervaring met fietsen in Cornwall ?
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 03 feb 2019 19:12

walter- schreef: 03 feb 2019 18:07 We reizen met pak en zak en niet op de koersfiets (zie het als fietswandelen).

Ik wil vooral weten hoe je je als groep moet gedragen en of je met 2 mag rijden naast elkaar.
En dan begrijp ik dat er een verschil kan zijn tussen rijden volgens de regels en hoe het uiteindelijk gebeurt.

Walter
De exacte regels ken ik niet, maar ik zie wielrenners (en fietswandelaars) gewoon op een normale manier rondfietsen, incl. naast elkaar rijden. Alleen je moet het wel doen op plekken waar het kan.

@Wido: Ik heb gefietst in Cornwall, maar dat was zo lang geleden (1993?) dat ik daar geen advies voor durf te geven.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 03 feb 2019 19:39

wido schreef: 03 feb 2019 18:38 Iemand ervaring met fietsen in Cornwall ?
Ja, 2jr terug fiets meegenomen naar ZW Cornwall;
nog nooit meegemaakt dat automobilisten zo voorzichtig met je omspringen (afwachten, ruim om je heen sturen). Nou viel me ook op dat de stuurmanskunsten van de gemiddelde Engelsman op de fiets niet echt overhouden, zou daar misschien ook aan ten grondslag liggen ;)

De B wegen zijn over het algemeen goed te doen met de fiets (zelf toen o. a. de B3306 naar Land's End gedaan en dan via de oostkant terug naar St Ives)

Edit:
Dacht al, ik val volgens mij in herhaling.... ;) ;
viewtopic.php?t=84182
RKN schreef: 16 aug 2017 18:49 Oh ja, misschien ook het noemen waard:

De B wegen in Engeland zijn prima fietsen, A wegen verschillen van verkapte landweg tot iets wat hier als N weg zou gelden (en waar je als fietser weinig te zoeken hebt).

Bijna alles is wel in streetview beschikbaar, dus ik zou je uitgestippelde route even goed nalopen. //
Laatst gewijzigd door RKN op 03 feb 2019 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 03 feb 2019 20:12

Inderdaad, de regels zijn vergelijkbaar met Nederland/Belgie (alleen wel links rijden hè!?), je mag twee-aan-twee rijden, maar soms roepen auto's wel dat dat niet zou mogen. Soms is er een fietspad, maar dan moet je altijd goed op blijven letten, het kan zomaar ophouden, er kunnen auto's op geparkeerd staan, er kan een bushalte zijn, het kan een buslaan zijn (gedeeld). Bovendien moet je toch wel opletten, er ligt veel vuil op de straat, en er zijn veel gaten in de weg. Auto's zijn er niet zo aan je gewend als in de Lage Landen, dus deuren slingeren geregeld open, en onbedoeld afsnijden gebeurt ook. Je moet dus best assertief zijn, en je plek opeisen, de politie raadt dat ook aan. Bij een stoplicht in steden gewoon langs de auto's naar voren rijden en dan vóór de eerste auto gaan staan. Fluo is helemaal in, en is ook eigenlijk een soort sociale norm onder fietsers.

Het ruim om je heen fietsen van RKN herken ik niet helemaal, maar dat zal ook door Londen en omgeving kunnen komen.

Bron: woon en fiets nu tijdelijk zelf in Londen, en vriendin heeft er jaren gewoond en gefietst, ook met een club

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 feb 2019 20:15

Iemand een bron die stelt dat je idd met 2 naast elkaar mag?
Om maar even te begrijpen dat wanneer je op een smallere weg rijdt met auto achter je, wie hoffelijk zal zijn voor wie.

Walter

Plaats reactie