Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Nove Colli

AppieN
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:59
Locatie: Groningen

AppieN 06 jan 2019 08:57

Hallo,

Kogel door de kerk. 1e serieuze doel 2019 staat genoteerd. Via Tour de Vacance een arrangement geboekt om op 19 mei de Nove Colli https://www.novecolli.it/ te gaan rijden. Bevestiging nog niet binnen maar goede hoop dat dit goed komt.
Zijn er meer forumleden die ook die kant op gaan en om de voorpret vast te vergroten (of niet :lol: ) hoor ik graag de avonturen en ervaringen van iedereen die hem al gereden heeft.
Vreselijk veel zin in :D

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 10 jan 2019 21:31

Ik ga hem ook weer rijden (de 12e keer voor mij), is een mooie GranFondo (de oudste ter wereld zelfs), zeer professionele organisatie, vooral onderweg. Politiebegeleiding, afgezette straten/kruisingen/rotondes, helicopters, EHBO in ambulances en op motoren. Goede verzorging onderweg (tot en met spagetti), op lange klimmen zelfs op de klim zelf. De eerste km's (tot de voet van de 1e Colli/klim) gaat het als een raket, vaak 38-45km/u GEMIDDELD.
Omdat het een GranFondo is word er op tijd gereden (registratie middels Chip aan de fiets), voor de Italianen is het dan ook meer een wedstrijd en wordt er ook echt gereden om te winnen. De kopgroep heeft dan ook continue motorbegeleiding.
Tevens wordt van 2 beklimmingen, de Barbotto (nr 4) en de Gorolo (nr 9), de klimtijd gemeten. Beide hebben steile stukken van 17-18% erin zitten.

Verzet wat ik daar rijd is 50/34 met een 11-28 cassette.

Als je weet wat je FTP waarde is, kun je op de website van BestBikesplit laten uitrekenen wat je eindtijd wordt (mijn berekening daar zat er maar 7 minuten naast tov de echte gereden tijd).
Het houd zelfs rekening met de temperatuur en de wind onderweg.
https://www.bestbikesplit.com
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

AppieN
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:59
Locatie: Groningen

AppieN 12 jan 2019 07:00

Hoi @bigfloor. Klinkt prachtig en met je 12e deelname geef jij iig aan dat het de moeite waard is om hier een keer aan de start te staan. Je omschrijving zoals je die geeft komt mooi overeen met wat ik er van verwacht dus mijn enthousiasme word alleen maar groter. Dat het hard en hectisch in een aanloop kan gaan weet ik van eerdere ervaringen. Prachtig maar niet zonder risico dunkt me met 12000 man aan de start.
Ben van plan om met 52/36 en 11-28 te rijden. Hopelijk is dat klein genoeg om op de steile stukken niet al te veel te moeten harken. Las over stukken van meer dan 15%, dat is nou niet echt mijn ding. Komen die stukken vaak voor en zijn dat lange stukken of gaat om enkele 10-tallen meters?
Wat zijn je ervaringen met het weer? Hoe is de start georganiseerd, wie het eerst komt staat vooraan of zijn er meerdere vakken ?

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 12 jan 2019 15:43

Hi @AppieN,

De steile stukken zijn relatief kort, op de Barbotto is het de laatste 1 km, op de Gorolo is het de op 1 na laatste km van de klim. Aangezien de weg geheel voor ons is kun je zelfs nog zigzaggen.

Op de site van de Novecolli en ook op Strava kun je de profielen van de beklimmingen precies zien.
https://novecolli.blob.core.windows.net ... rcorso.pdf
(Dit krijg je ook als klein kaartje dat je rond je stuurpen kunt draaien).
En hier nog eens in getallen:
https://novecolli.blob.core.windows.ne ... _205km.pdf

Het weer varieert, maar is over het algemeen een stuk beter als bij ons. Ik heb van de 12x precies 2x wat miezer gehad onderweg, meestal van 16 graden (aan de start om 06:00)
tot 25 graden gedurende de dag (met 2 jaar een uitschieter naar 30plus graden).

Startvakken worden ingedeeld naar je prestatie en/of soort van boeking
https://novecolli.blob.core.windows.net ... 19_ENG.pdf
Elk vak heeft zijn eigen kleur, en worden met 3 min verschil weggestuurd, Iedereen wordt via elekrtonische matten getimed bij het vertrek, en onderweg plus aan de finish (en op de klimmen met timing).

Aan de finish (op de Viale Carducci, bij het AGIP gebouw, vlak voor het Marco Pantani Monument) is er een medaille voor alle finishers, een pasta party en mogelijkheid tot massage.

En wat ook leuk is, er is in de dagen vlak voor de Novecolli een Bike Festival genaamd Ciclo & Vento, met veel grote en kleine fabrikanten en zelfs handelaren (last minute nog een nieuwe GPS kopen ? Het kan er)
http://www.cicloevento.it/home-2/gallery/

Elk jaar zit bij het inschrijfgeld ook een deel van een fietspak, laatste jaren het shirt, en daar kun je ook de bijbehorende bibshort bij kopen (SportFul BodyFit, echt wel goede kwaliteit).
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

AppieN
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:59
Locatie: Groningen

AppieN 12 jan 2019 17:49

@bigfloor Man, man klinkt allemaal geweldig.
Dank ook voor de uitgebreide info daar kan ik zeker wat mee. 1 Km meer dan 15% is te overzien maar zal best pijn doen.
Had al wat filmpjes gekeken en zag wat beelden van dat Bike Festival. Ik word wel blij van zo'n kermis rondom het evenement..
Hoe gaat het bij de verzorgingsposten. Het zal vast dik in orde zijn maar hoe is het met de drukte moet je lang wachten of kun je snel pakken en weer door. En zijn er ook overal toiletten aanwezig. Helaas moet ik nog wel eens een Dumoulintje :) doen.
Ik heb een kaart via een arrangement van Tour de Vacance dus zie wel in welk vak ik kom. Ik werd gevraagd om mijn shirt maat door te geven dus wrs wederom het shirt in het pakket.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 12 jan 2019 18:53

Verzorgingsposten zijn prima voor elkaar, je kunt zelfs 2x pasta eten onderweg (warm, met saus) als je daar zin in hebt. Door de langere beklimmingen rekt het peleton van 12.000 aardig snel uit, dus hoe verder je 'in koers' bent hoe beter het wordt qua wachttijden.
Op meerdere plekken zijn wc's, soms zelfs halverwege de klim (Perticara bijvoorbeeld)
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Plaats reactie