Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Alpenbrevet 2019

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27527
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 aug 2019 11:44

Sustenpas is overigens een lopertje, vergelijkbaar met de Loorberg maar dan net een tikkie langer :D
Laatst gewijzigd door havana op 20 aug 2019 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Avvocato
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 jun 2013 16:08

Gebruikersavatar Avvocato 20 aug 2019 11:51

Top gaat goedkomen. Afgelopen weekend de 3k voorbereiding aangetikt voor dit jaar, dus voel me er klaar voor :like:

Wel grappig, ik had voordat ik me hiervoor inschreef 3500 als totaaldoel voor dit jaar (en dat is al meer dan afgelopen jaren met kleine kids en werk), motiveert wel om zoiets in de planning te hebben :winkthumb:

El Condor
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2019 22:08

El Condor 22 aug 2019 20:10

Vandaag verkenningsronde gedaan en genoten van de prachtige omgeving.
Begonnen met de Furkapass en dat was heerlijk beginnen. Mooie klim naar een flinke hoogte. Wegdek was prima en de klim was redelijk goed te doen, zonder al te veel in het rood te moeten rijden. Probeer zoveel mogelijk net onder mijn omslagpunt te rijden en dat is even wennen. Maar ondanks dat het minder snel gaat, hebben de benen relatief weinig te lijden.
Dat is zaterdag de enige manier om te genieten en niet helemaal naar de klote te gaan.
De afdaling naar de Nufenen beklimming is leuk en prima te rijden. Mooi wegdek en overzichtelijke bochten.
De beklimming naar de Nufenenpass zal zaterdag een kantelpunt zijn voor veel deelnemers, is de derde klim van de dag en komt eigenlijk niet echt onder de 9%. Niet de langste van de dag zaterdag maar wel qua ligging en stijgingspercentage de pittigste denk ik.
Ook weer op omslagpunt gereden en kom eigenlijk niet van de 36/32 af op deze klim. Hierdoor wel op souplesse kunnen rijden en kom nog redelijk fris boven. So far so good :-)
Na een snelle afdaling (wel een paar stukken met wat slechter wegdek) richting Airolo, linksaf de Gotthard op.
Erg leuk en bijzonder om te doen, maar echt lekker fietsen is het niet die klinkertjes....
Maar als je hier bent is het echt wel leuk om hem op gereden te hebben.
Na een snelle afdaling (eerst weer over de klinkertjes stuiteren) kwam ik redelijk fris weer terug in Andermatt.
Als het weer zo blijft als vandaag en voorspelt belooft het zaterdag een fantastische dag te worden en is het na lang en intensief trainen afgelopen maanden tijd om te knallen!
Jullie allemaal ook veel plezier en wie weet komen we elkaar ergens tegen!

<iframe height='405' width='590' frameborder='0' allowtransparency='true' scrolling='no' src='https://www.strava.com/activities/26413 ... '></iframe>

El Condor
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2019 22:08

El Condor 22 aug 2019 20:12

hmmm die link naar mijn Strava activiteit van vandaag werkte niet geloof ik....

https://www.strava.com/activities/2641392671

hoop deze wel...

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 22 aug 2019 21:23

Neem allemaal een krantje mee voor onder het shirt op dat eerste stuk naar Wassen. Daar zal het met ca. 10 graden nog best fris zijn en bewegen/opwarmen doe je ook niet echt bij het in de groep naar beneden rollen. Oude truc, maar die doet het nog steeds prima.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27527
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 aug 2019 21:24

Vandaag na de autorit ook nog even de Furka gedaan vanaf Andermatt. Wat een prachtige klim!
Bijlagen
5355B12E-EA50-4ACF-AF55-795357C897C7.jpeg
CAAA7C04-14B1-43C5-99AD-ED4B904EE5AA.jpeg
148C69D5-53E3-471C-A24E-207564C1033E.jpeg

El Condor
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2019 22:08

El Condor 22 aug 2019 21:39

@havana: mooie fiets hoor! Krantje wordt windstoppertje (en dunne mouwtjes mee). Heb ik iig iets warms bij me mocht het weer omslaan...
Nou succes iedereen zaterdag. Ken jullie natuurlijk niet maar wel leuk om te zien hoe iedereen het gehad heeft zaterdag.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27527
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 aug 2019 06:53

Twijfel nog een beetje over de outfit, vond het gisteren eind van de middag toch al behoorlijk fris bovenop op de Furka. Met een normaal shirt, ondershirt, armstukken en een windstopper vond ik het nóg koud. En aangezien ik van plan ben de platin te rijden, overweeg ik dus ook nog een windjackje mee te nemen.

Overigens fijn wakker worden hier in Andermatt...
Bijlagen
91611934-96DA-40CC-9F1F-D1D380A2763B.jpeg

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27527
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 aug 2019 12:22

Goed, het Alpenbrevet Platin dus. Dat was een blinde vlek op mijn toch al redelijk gevulde cyclopalmares. De Gold versie had ik al 2x gedaan, maar de Platin ontbrak nog. Dus daar moest verandering in komen, en wel dit jaar.

De voorbereiding verliep langs de geijkte route. Veel en gevarieerd fietsen en waar mogelijk veel hoogtemeters pakken. De afgelopen 2,5 week was ik met mijn familie nog in de bergen, en heb daarbij nog flink wat grote en kleine cols opgebold. Met ruim 7000 trainingskilometers op de klok kon ik tevreden zijn. So far so good dus, al kreeg ik tijdens de vakantie last van m’n rug. Mijn generale repetitie, het befaamde 3-cols rondje (Cayolle - Champs - Allos) , werd door hevige rugpijn een heuse zwanenzang. Mijn rug was dus mijn enige onzekerheid toen ik afgelopen donderdag met fietsmaten @csteenbe en @magoo naar Zwitserland afreisde.

Donderdag na de autorit de Furka nog even opgereden en geconcludeerd dat “silber toch ook geen schande zou zijn”. Da’s waar natuurlijk, maar ik ben hier voor de Platin. Ik was vastbesloten echt alles geven om ‘m uit te rijden, de tijd was daarbij niet van belang.

Vrijdag een hangdagje, waarbij we per auto nog even Furka - Nufenen - Gotthard hebben gedaan, met koffie in Airolo. Prima dagbesteding. Vroeg naar bed en zaterdag op tijd op. Ons hotel ligt letterlijk aan de straat waar de start plaatsvindt dus beter kan niet. Het weer ziet er goed uit: droog, niet te warm en niet te koud.

Het ochtendritueel verloopt zonder problemen. Twee pijnstillers genomen voor m’n rug en een hele strip mee voor onderweg. Fingers crossed.

Vanaf 6:45 wordt er in groepen van 1000 renners gestart. De afdaling naar Wassen geschiedt achter een pacecar. Al bij de eerste haarspeldbocht gaat het mis, twee renners kwakken tegen het asfalt doordat de voorste een klapband krijgt. Oppassen dus, en vooral afstand houden.

We beginnen aan de Susten. Vooraf had in ingeschat dat deze klim een stuk makkelijker zou zijn nadat de start is verplaatst naar Andermatt. Dat blijkt te kloppen. Deze klim is prima te doen. Mijn strijdplan voor vandaag is vrij simpel. Ik ben geen super klimmer, ik moet het hebben van de afdalingen, zeer korte stops en de vlakke stukken - voor zover die er zijn in het Alpenbrevet..

Vooraf heb ik 200-220w als ‘kruisvermogen’ bestempeld (FTP 280w). Behoorlijk veel minder dan wat ik normaal in cyclo’s trap, maar ik moet dan ook 5 cols op. Tijdens de klim kost het heel weinig moeite dit goed vol te houden. Sterker nog, ik moet mn best doen om eronder te blijven. Het wordt een dag van inhouden en heel goed doseren. De hartslag blijft mooi laag, zo rond de 150. We rijden een groot deel van de klim met z’n drieën. Bovenop snel vullen en meteen omlaag. Cees en Marc ben ik kwijt.

De Susten is een heerlijke, vrij technische afdaling, helemaal mijn ding. Binnen no time rijden we de Grimsel al op.

Met 26 km is dit weliswaar een lange klim, maar ongeveer de helft van de kilometers zijn goed te doen. Er zijn genoeg rustpunten. Net als op de Susten houd ik me flink in en zet ik nergens een trap te veel. Mijn rug houdt ‘t goed, maar voor de zekerheid neem ik wel nog een ibuprofen. Het is druk op deze klim, er rijden veel bussen en auto’s. Best irritant, eerlijk gezegd.

Bovenop de armstukken weer omhoog, windstopper dicht, razendsnel bijvullen en de afdaling in. Gelukkig geen auto’s voor me dus ik kan op volle snelheid dalen. Op het vlakkere deel ontstaat al snel een groepje met een paar DDD’s, die flink doorperen. Zij liever dan ik. Ik weet dat het nog ver is. Ik hang lekker in het wiel.

De volgende hindernis is meteen de lastigste, de Nufenen. Met 14 km niet bijzonder lang, maar op een tweetal km na continu rond de 10%. Ik ken de klim nog van m’n eerdere deelnames. Het plan blijft hetzelfde: op beperkt vermogen omhoog rijden. Dat lukt goed. In één van de eerste kilometers word ik ingehaald door @El_Condor, die bij mij in het dorp blijkt te wonen. Hij gaat iets sneller dan ik, dus na een kort praatje spreken we af elkaar later weer te treffen.

Het tweede deel van de Nufenen loopt de hartslag door de hoogte wel iets op, maar ik kan nog steeds het gewenste vermogen leveren zonder dat het veel moeite lijkt te kosten. Ik haal veel mensen in die mij eerder inhaalden. Ondertussen probeer ik nog wat te genieten van deze adembenemende omgeving. Het weer werkt goed mee, het is zonnig, maar niet heet-heet.

De stop boven sla ik over, ik heb nog een halve fles en verderop in Airolo is weer een stop. In de afdaling kom ik @El_Condor weer tegen, die wel is gestopt op de Nufenen. In Airolo heb ik nog ruim een half uur op de tijdslimiet, maar toch verspil ik ook hier geen tijd om lang te stoppen. Bijvullen en meteen door. Als ik wil wegfietsen, zie ik juist een Belg genaamd Steven wegfietsen, en ik besluit hem te volgen. De eerste 8 km van de 40 km lange afdaling naar Biasca rijden we om beurten, maar al snel groeit ons groepje uit tot 5 man. Er wordt goed samengewerkt en in no time zijn we in beneden, waar wederom een bevoorrading is.

Ik vul weer even snel bij en begin samen met de Belg aan de Lukmanier. Een klim van maar liefst 41 km, al moet gezegd worden dat de eerste helft niet echt bergop gaat. Al na een paar km moet de Belg lossen en sta ik er alleen voor. Ik probeer het voor mentaal makkelijker te maken door mezelf steeds nieuwe doelen te stellen. 10 km geklommen, 21 km geklommen (de helft), nog minder dan 20 te gaan, 30 gedaan. Het volgende doel is 38 km, want de laatste 4 zijn goed te doen. Ik drink als een scheepskameel, maar toch heb ik nog altijd niet geplast. Goed blijven drinken dus. Ik stop even bij een bron. Er staan meer renners. “Whansinn”, zegt een Duitser - gelijk heeft hij. Alhoewel ik me nog goed voel.

De slotkilometers tikken redelijk vlot weg. Ik trek m’n windstoppertje vast aan. Bovenop snel bijvullen en omlaag. De afdaling is behoorlijk rap, al worden we een aantal keer opgehouden door wegwerkzaamheden. Ik voel de kramp er wat inschieten, dus tik een halve bidon weg en probeer wat staand te fietsen. Succes gegarandeerd.

Ik zit een vrij snel groepje met Franssprekende Zwitsers. Ze maken allerlei slechte grappen waar ik niet heel van versta, behalve het woord ‘putain’, dat veelvuldig valt. Met een heel clubje, waaronder ook @El_Condor, beginnen we aan de laatste hindernis, de Oberalp. Ik heb het profiel goed in mijn hoofd zitten. De eerste 13 km zijn goed te doen, daarna nog 8 km serieuzer klimmen. Het eerste stuk rijden we ‘en groupe’. De kilometers tikken snel weg. Vlak voor het steilere deel is nog een laatste bevoorrading. Aangezien de kramp op de loer ligt, stop ik toch nog maar 1x zeer kort om mijn bidon te vullen. Goed blijven drinken is het devies.

Vanaf hier moet ik het alleen doen. De eerste 4 km lopen nog goed, maar zodra we de bocht omgaan moet ik dan voor het eerst vandaag flink afzien. Maar goed, ik weet dat t nog maar 4 km is tot de top. De kilometers tikken traag weg. Het koelt af, dus ik rits mijn windstopper vast dicht en trek mijn armstukken vast omhoog. Ik bereik de top, waar ik word aangemoedigd door een ambulance. Ik trek mijn windjackje ook nog aan, want ik heb geen zin om kou te lijden de laatste kilometers.

De afdaling rijd ik moederziel alleen af, een vreemde gewaarwording. Opeens doemt Andermatt op. Nog even om het dorp heen bollen en naar de finish. Op de laatste strook kom ik @El_Condor tegen, en samen rijden we over de finish, waar @csteenbe en @magoo al staan te wachten en zorgen voor een prachtig onthaal.

Het zit erop. 12 uur en 46 min was ik onderweg, inclusief stops. Goed voor 268 km met 6800 hm. Ik denk ik nog aardig fris ben, maar als ik in het hotel een pizza en een bier probeer weg te werken, blijkt toch dat ik vrij diep heb moeten gaan. De hele dag zoete troep zal ook niet hebben meegeholpen. Afijn ik moet even mijn maaginhoud lozen en na een douche ga ik maar meteen naar bed, want ik ben gesloopt.

Het was een onvergetelijke trip! Het is en blijft een fantastische cyclo, al is de start/finish echt totaal sfeerloos. Zelfs de goodiebag was wegbezuinigd.
Bijlagen
194EFE55-BFFB-437C-B00D-19EC8BBFBC51.jpeg
Laatst gewijzigd door havana op 26 aug 2019 15:18, 3 keer totaal gewijzigd.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 25 aug 2019 12:52

Zo, petje af en gefeliciteerd met je prestatie.
Ook bedankt voor het verslag.

Nog één kleine vraag; Hoeveel drinkt zo'n scheepskameel nou gemiddeld?? :-)
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27527
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 aug 2019 13:04

Dan moet ik eens even heel goed denken.

Susten 600 ml
Grimsel 600 ml
Nufenen tot Airolo 1200 ml
Afdaling naar Biasca ongeveer 600 ml
Lukmanier 1800 ml
Oberalp 1200 ml

Totaal 6 liter dus. 10 bidons dus. Achteraf had ik in het eerste deel iets meer moeten drinken.
Laatst gewijzigd door havana op 25 aug 2019 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2326
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 25 aug 2019 13:05

Inspirerend sfeerverhaal, Havana! Leest lekker weg. En ja, wát een prestatie. Proficiat! Kan me ook goed voorstellen dat — na al die zoete bende — zo'n pittige platina plak wel h e e r l i j k smaakt. ;)

Plaats reactie