Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Elfstedentocht 2019

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 21 dec 2018 11:31

PassoEira schreef: 21 dec 2018 11:27
bastiaan schreef: 20 dec 2018 23:42 +1 met vorige sprekers: heeft imho weinig gemeen met de "echte" toertochten, is meer voor gezelligheid (altijd veel en enthousiast publiek, kom daar eens om bij de gemiddelde toertocht) en natuurlijk gewoon een eind fietsen.
Dit is het meest uitgebreide misverstand van het recreatieve fietsen. Dit is juist wel waar
met de "echte" toertochten om zou moeten gaan.
Toertochten dienen op de eerste plaats , zoals het woord al aangeeft, om het toeristisch aspect en niet om en prestatie te leveren. Voor het prestatief fietsen is er de KNWU met licenties en wedstrijdaanbod.
Eens

Waarbij de cyclo dan een tussenvariant is, een toertocht met wedstrijdelement. Maar tochten als de AGR, Limburgs Mooiste etc. zijn gewoon toertochten en zouden ook als zodanig benaderd moeten worden door de deelnemers.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 21 dec 2018 12:53

PassoEira schreef: 21 dec 2018 11:27
bastiaan schreef: 20 dec 2018 23:42 +1 met vorige sprekers: heeft imho weinig gemeen met de "echte" toertochten, is meer voor gezelligheid (altijd veel en enthousiast publiek, kom daar eens om bij de gemiddelde toertocht) en natuurlijk gewoon een eind fietsen.
Dit is het meest uitgebreide misverstand van het recreatieve fietsen. Dit is juist wel waar
met de "echte" toertochten om zou moeten gaan.
Toertochten dienen op de eerste plaats , zoals het woord al aangeeft, om het toeristisch aspect en niet om en prestatie te leveren. Voor het prestatief fietsen is er de KNWU met licenties en wedstrijdaanbod.
Waarom zou je een licentie van de KNWU moeten nemen en wedstrijden gaan fietsen als je met je eigen fietsgroep lekker kunt doorfietsen tijdens een toertocht die zich daar wel voor leent? Niveau verschil tussen wielertoerisen en KNWU rijders is m.i. erg groot. Ieder geniet op zijn eigen manier, daarvoor hoef je niet de toerist uit te hangen. Ontspanning door inspanning.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 21 dec 2018 20:47

werkpaard schreef: 21 dec 2018 12:53
PassoEira schreef: 21 dec 2018 11:27
bastiaan schreef: 20 dec 2018 23:42 +1 met vorige sprekers: heeft imho weinig gemeen met de "echte" toertochten, is meer voor gezelligheid (altijd veel en enthousiast publiek, kom daar eens om bij de gemiddelde toertocht) en natuurlijk gewoon een eind fietsen.
Dit is het meest uitgebreide misverstand van het recreatieve fietsen. Dit is juist wel waar
met de "echte" toertochten om zou moeten gaan.
Toertochten dienen op de eerste plaats , zoals het woord al aangeeft, om het toeristisch aspect en niet om en prestatie te leveren. Voor het prestatief fietsen is er de KNWU met licenties en wedstrijdaanbod.
Waarom zou je een licentie van de KNWU moeten nemen en wedstrijden gaan fietsen als je met je eigen fietsgroep lekker kunt doorfietsen tijdens een toertocht die zich daar wel voor leent? Niveau verschil tussen wielertoerisen en KNWU rijders is m.i. erg groot. Ieder geniet op zijn eigen manier, daarvoor hoef je niet de toerist uit te hangen. Ontspanning door inspanning.
De fietsgroepen die prestatief toerfietsen gedragen zich vaak zodanig in het verkeer dat als gevolg daarvan bij andere weggebruikers zo'n aversie t.o.v. wielertoeristen is ontstaan. De meeste wielertoeristen gedragen zich gelukkig wel redelijk voorbeeldig en als ze dat doen is er niets mis met het doorfietsen.
Maar het is en blijft zo dat toertochten daar niet op de eerste plaats voor bedoeld zijn.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 21 dec 2018 21:52

PassoEira schreef: 21 dec 2018 20:47
werkpaard schreef: 21 dec 2018 12:53
Waarom zou je een licentie van de KNWU moeten nemen en wedstrijden gaan fietsen als je met je eigen fietsgroep lekker kunt doorfietsen tijdens een toertocht die zich daar wel voor leent? Niveau verschil tussen wielertoerisen en KNWU rijders is m.i. erg groot. Ieder geniet op zijn eigen manier, daarvoor hoef je niet de toerist uit te hangen. Ontspanning door inspanning.
De fietsgroepen die prestatief toerfietsen gedragen zich vaak zodanig in het verkeer dat als gevolg daarvan bij andere weggebruikers zo'n aversie t.o.v. wielertoeristen is ontstaan. De meeste wielertoeristen gedragen zich gelukkig wel redelijk voorbeeldig en als ze dat doen is er niets mis met het doorfietsen.
Maar het is en blijft zo dat toertochten daar niet op de eerste plaats voor bedoeld zijn.
Zoals je zegt de meeste gedragen zich, dus niets om je druk over te maken.
Toertochten, of ze bedoeld zijn zoals je aangeeft weet ik niet, zou kunnen. Dingen veranderen nu eenmaal of je wilt of niet.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 22 dec 2018 09:55

werkpaard schreef: 21 dec 2018 21:52
PassoEira schreef: 21 dec 2018 20:47
werkpaard schreef: 21 dec 2018 12:53
Waarom zou je een licentie van de KNWU moeten nemen en wedstrijden gaan fietsen als je met je eigen fietsgroep lekker kunt doorfietsen tijdens een toertocht die zich daar wel voor leent? Niveau verschil tussen wielertoerisen en KNWU rijders is m.i. erg groot. Ieder geniet op zijn eigen manier, daarvoor hoef je niet de toerist uit te hangen. Ontspanning door inspanning.
De fietsgroepen die prestatief toerfietsen gedragen zich vaak zodanig in het verkeer dat als gevolg daarvan bij andere weggebruikers zo'n aversie t.o.v. wielertoeristen is ontstaan. De meeste wielertoeristen gedragen zich gelukkig wel redelijk voorbeeldig en als ze dat doen is er niets mis met het doorfietsen.
Maar het is en blijft zo dat toertochten daar niet op de eerste plaats voor bedoeld zijn.
Zoals je zegt de meeste gedragen zich, dus niets om je druk over te maken.
Toertochten, of ze bedoeld zijn zoals je aangeeft weet ik niet, zou kunnen. Dingen veranderen nu eenmaal of je wilt of niet.
Wel een beetje druk om maken want van het slechte imago door het "wangedrag" van een minderheid hebben iedere fietstoerist met een krom stuur last.

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 22 dec 2018 19:20

PassoEira schreef: 21 dec 2018 11:27
bastiaan schreef: 20 dec 2018 23:42 +1 met vorige sprekers: heeft imho weinig gemeen met de "echte" toertochten, is meer voor gezelligheid (altijd veel en enthousiast publiek, kom daar eens om bij de gemiddelde toertocht) en natuurlijk gewoon een eind fietsen.
Dit is het meest uitgebreide misverstand van het recreatieve fietsen. Dit is juist wel waar
met de "echte" toertochten om zou moeten gaan.
Toertochten dienen op de eerste plaats , zoals het woord al aangeeft, om het toeristisch aspect en niet om en prestatie te leveren. Voor het prestatief fietsen is er de KNWU met licenties en wedstrijdaanbod.
Grappig hoe zo'n forumgesprek onbedoeld een heel andere kant op gaat..

@ PassoEira, je hebt natuurlijk helemaal gelijk: toertochten zijn er vooral om "toeristisch te rijden" en volgens mij doet ieder dat op z'n eigen manier. En natuurlijk moeten echte prestatierijders vooral met een licentie wedstrijden gaan rijden. In mijn optiek zit er tussen dat en bijvoorbeeld Elfstedentocht een heel scala tochten waar mensen, waaronder ik, de combinatie proberen te zoeken van een mooie prestatie (tijd, bepaalde afstand/klimmen doen, etc.) en genieten van de omgeving, iets wat ik in ieder geval zeker ook doe.

Enige wat ik probeerde te duiden aan @RMB als oorspronkelijke vragensteller, was dat Elfstedentocht naar mijn ervaring een heel andere beleving is dan bijvoorbeeld Limburgs Mooiste, waar hij aan refereerde als in een paar keer gereden hebbend.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 24 dec 2018 13:13

bastiaan schreef: 22 dec 2018 19:20 Enige wat ik probeerde te duiden aan @RMB als oorspronkelijke vragensteller, was dat Elfstedentocht naar mijn ervaring een heel andere beleving is dan bijvoorbeeld Limburgs Mooiste, waar hij aan refereerde als in een paar keer gereden hebbend.
Ik heb de indruk dat de meesten het hier eigenlijk wel met elkaar eens zijn; Toertochten zijn niet bedoeld om snelheidsrecords te zetten, maar als de situatie zich er toe leent is het uiteraard prima om wat tempo te maken. Sommige recreanten zien dat anders en frustreren zichzelf en hun directe omgeving daar mee.


Wat betreft de Elfstedentocht concludeer ik uit al jullie reacties dat er bij deze toertoch minder mogelijkheid is om tempo te maken dan bij de gemiddelde tocht. C'est ca, ik wil m toch een keertje doen :D

Nu we toch de vergelijking maken met andere tochten, wat zouden jullie zeggen dat zwaarder is; Limburgs Mooiste 180km, of Elfstedentocht? Ik weet dat dit uiteraard per persoon kan verschillen (de een verteert de limburgse klimmetjes beter dan de ander), maar als t slechts op 'persoonlijke voorkeur' aankomt durf ik te beweren dat deze twee tochten wat dit betreft redelijk bij elkaar in de buurt liggen.

Verder houd ik me nog aanbevolen voor algeme tips&tricks:)
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 dec 2018 13:45

Je kunt de elfstedentocht dan ook vergelijken met de dolomieten marathon.... Zo druk dat je tempo bepaald wordt door de meute ;).

Limburgs mooiste 180km weet ik zo niet.. De 250 was wel echt zwaar. Maar meer intervallen, in Friesland zal 't meer steady state zijn... Wat juist lastig kan zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 24 dec 2018 17:38

Ik weet niet of het nog steeds zo is maar de Elfstedentocht is wat tijdschema betreft afgestemd op een snelheid van gemiddeld 25 km per uur. Harder kan op sommige stukken wel maar dan moet je wachten bij de stempelposten.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 27 dec 2018 08:31

RMB schreef: 24 dec 2018 13:13
Nu we toch de vergelijking maken met andere tochten, wat zouden jullie zeggen dat zwaarder is; Limburgs Mooiste 180km, of Elfstedentocht? Ik weet dat dit uiteraard per persoon kan verschillen (de een verteert de limburgse klimmetjes beter dan de ander), maar als t slechts op 'persoonlijke voorkeur' aankomt durf ik te beweren dat deze twee tochten wat dit betreft redelijk bij elkaar in de buurt liggen.

Verder houd ik me nog aanbevolen voor algeme tips&tricks:)
Serieus? een klimtocht met een paar 1000 hm vergelijken met een ultra vlakke 200 km? Die je dan ook nog met 4en rijdt zodat je niet alles alleen hoeft te doen mocht er wind staan? Sorry maar das appels en peren vergelijken. Zolang er niet windkracht 5 of meer staat zijn toertochten op het vlakke absoluut niet te vergelijken met klimtochten
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 dec 2018 09:12

elfstedentocht is 200km.., de elfstedenfietstocht is 240 (ze maken soort achtje door de provincie).
Uiteraard is het appels met peren vergelijken, maar juist daarom komt die vraag. Doen die 60km extra, maar zonder hoogtemeters en eentonig vlak (mentaal zwaarder?) iets wat de hoogtemeters van Limburgs mooiste ook doen binnen een kleiner aantal km's.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 27 dec 2018 14:55

Tracing_NL schreef: 27 dec 2018 08:31 Serieus? een klimtocht met een paar 1000 hm vergelijken met een ultra vlakke 200 km? Die je dan ook nog met 4en rijdt zodat je niet alles alleen hoeft te doen mocht er wind staan? Sorry maar das appels en peren vergelijken. Zolang er niet windkracht 5 of meer staat zijn toertochten op het vlakke absoluut niet te vergelijken met klimtochten
Als appels met appels vergeleken werden had ik 't antwoord wellicht zelf kunnen bedenken ;) (omdat het dan eenduidig is)
Dat is het dus niet, en vandaar de vraag. Omdat het niet netjes te vergelijken is, zit er in ieder antwoord een persoonlijke component/voorkeur/etc, zoals ik ook al toegegeven heb. Als er echter genoeg antwoorden komen is daar wel relevantie informatie uit te destilleren.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Plaats reactie