Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Elfstedentocht 2019

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 19 dec 2018 16:14

Yes! Net bericht gekregen dat ik ben ingeloot voor de elfstedentocht 2019 (die in Juni) :D

We gaan in totaal met 4 man. Voorheen deden we eignelijk altijd Limburgs Mooiste, maar dit jaar een keer wat anders. Het gaat de eerste keer worden dat we 'm rijden dus wat vragen:

1) Weet iemand of er een GPX file beschikbaar is/komt? Ik kan 'm op fietselfstedentocht.frl niet vinden...
2) Hoewel we nog geen starttijd hebben, toch even uit voorzorg; het is toegestaan om ná je toebedeelde starttijd te starten toch?
3) Wat is jullie ervaring met ravitaillering? Voldoende beschikbaar en makkelijk te krijgen, of is het 10 minuten in de rij staan voor een halve banaan elke de 80km?
4) Wat is jullie ervaring met de doorlooptijd van de stempelposten? Als dit lang is (zeg >5min) ervaren jullie dit dan als storend? Hierbij wellicht goed om te zeggen dat we niet van wachten en wel van doorrijden houden, hoewel we niet als maniakken iedereen door de berm inhalen. Gewoon lekker doorrijden als t kan (zeg tocht van 150km met 30-31avg, maar 235km zal wel wat langzamer gaan :lol: ).
5) Algemene tips&tricks specifiek voor deze tocht?


Iedereen die ook is ingeloot, succes met de voorbereiding:)
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 19 dec 2018 19:01

1 is totaal overbodig
2 ja
3 is er bijna niet op een appel, beker soep en nog wat drinken na 190km na.
4 laat starten is lange tijden wachten/ heel eind lopen.
4 is deze tocht absoluut niet geschikt voor tenzij je in de 1e pakweg 7 groepen kunt starten.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 19 dec 2018 20:10

Ik heb 'm een aantal keer met plezier gereden, maar ben het wel pinarello eens dat deze tocht niet geschikt is voor "doorrijders", tenzij je in de eerste paar groepen kunt starten. Het is gewoon heel druk op het parcours en in de stadjes ontstaan vaak opstoppingen bij stempelposten. Vooral bij stukken route over fietspaden is inhalen wel mogelijk maar niet altijd eenvoudig. Er zijn ook wel stukken waar je op de weg fietst, met name in het tweede deel, en daar is het wat gemakkelijker om eigen tempo te rijden.

Mijn tip is: vergeet het gemiddelde voor een dagje en geniet van de "folklore" van deze tocht en de gezelligheid in de dorpen en stadjes waar je doorheen komt.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 19 dec 2018 21:14

In 1999 gereden ( eens en nooit meer).
Veel te massaal. Toen was de regel volgens mij 25 kilometer per uur gemiddeld. Geen probleem hoor. Je staat zo lang te wachten voor de stempelposten dat dat wel goed komt. Mensen die door de berm wilden kregen dit te horen. Zelfs iemand op de kop naar beneden zien gaan in een ultieme poging om enkele tientallen mensen in te halen. Met 16 kilometer per uur over een smal fietspad is ook geen lolletje.

jaapieaap
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 26 mei 2017 14:18

jaapieaap 19 dec 2018 22:57

Gewoon de winter editie rijden in februari . Stuk rustiger en daar kan je wel lekker doorrijden 😎
Gelijk een goeie training

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 dec 2018 07:43

Fietselfstedentocht is folklore en polonaise, niet geschikt om hard door te rijden.

Dompel je erin onder en geniet ervan, want als je je eraan gaat ergeren ga je geen leuke dag hebben.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5738
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 20 dec 2018 08:40

scepticus schreef: 20 dec 2018 07:43 Fietselfstedentocht is folklore en polonaise, niet geschikt om hard door te rijden.

Dompel je erin onder en geniet ervan, want als je je eraan gaat ergeren ga je geen leuke dag hebben.
+1
Het is geen tocht om de prestatie maar voor het plezier.

Fietsdude
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2018 09:48

Fietsdude 20 dec 2018 09:57

Je kan elk jaar rond elk tijdstip deze route gewoon volgen. Overal staan borden waarmee je de route kan volgen zolang je maar ergens begint maak je het rondje zo af. https://mooifriesland.nl/elfstedentocht/

Houdt er inderdaad wel rekening mee dat het ontzettend druk is! Je kan inderdaad beter in de winter meedoen. Mocht je dit wel willen doen is het ook een aanrader om de mini-elfstedentocht mee te pakken en deze zo snel mogelijk 2x achter elkaar te fietsen. Een goede training voor hetgeen je te wachten staat.

Zorg dat je zelf genoeg eten meeneemt of vraag een partner/ vriend om ergens op de route te gaan staan. Zolang je het goed vantevoren uitzoekt en een goede planning hebt is het makkelijk om een persoon op meerdere plekken te plaatsen. Via de auto kunnen ze dan naar de volgende locatie rijden om jou daar weer wat te eten/ drinken geven. Maar over het algemeen zijn er op de route ook genoeg tentjes: op het ene moment erg druk en andere moment weer heel rustig.

Gemiddelde snelheid ligt rond de 25-28km/u. Dus denk dat jullie niks te klagen zullen hebben. Wachttijd ligt echt net aan de groep waar je in zit: zorg wel gewoon dat je heel vroeg start, dit scheelt al de helft.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 20 dec 2018 15:34

Fietsdude schreef: 20 dec 2018 09:57 ..... zorg wel gewoon dat je heel vroeg start, dit scheelt al de helft.
grappig, dit is net zoiets als: "iedere kmer die je voor 9uur fietst, hoef je erna niet meer te doen!"
quote van mijn pa. (+25x 11stdn)

ik heb 10x 11steden gereden en het is ook een spectakel tocht, bij het gezellige en warme volkje.
er is geen tocht gelijk, hoe de wind staat, hoe warm, hoe koud. tot dokkum is het een lang lint heel speciaal. na dokkum wordt het toch iets meer een lint met gaten. na de boven lus is het eigenlijk altijd "rustig", wanneer het op de kant gaat? jummie ^_^

gewoon rustig beginnen dus, je kan je lol nog wel op bolsward is nog wel ver.
houd je lijn en rijd defensief (zoals altijd)

11steden ik zal jullie missen met pinksteren. vanaf mijn 4de stond in aan de kant handjes uitsteken, vanaf mijn 20ste bijna iedere jaar gereden.

winter variant staat nog altijd hoog op mijn lijstje. misschien iets voor 2019

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 20 dec 2018 21:50

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik krijg een aardig beeld (denk ik) van wat me te wachten staat en waar ik me mentaal op voor kan bereiden.
Zoals gezegd gaan we geen mensen door de berm inhalen, die ergernis bespaar ik me ;) Rijden we 28 dan is het ook goed, maar is de hele toch 16 aan 't uur dan denk ik dat het eens maar nooit weer is :lol: Toch wil ik 'm een keer gedaan hebben.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 20 dec 2018 23:42

+1 met vorige sprekers: heeft imho weinig gemeen met de "echte" toertochten, is meer voor gezelligheid (altijd veel en enthousiast publiek, kom daar eens om bij de gemiddelde toertocht) en natuurlijk gewoon een eind fietsen.

Maar tegelijk hoort-ie eigenlijk wel op het lijstje van i.i.g. 1x gedaan van iedere NL-fietser :)

Wat in mijn (aardig wat toertocht en cyclo ervaring, maar niet gehinderd door veel talent..) ervaring dan wel eens grappig was, was toen ik even (op mijn niveau) doortrok op de beruchte dijk naar Stavoren en Hindeloopen, ik meteen mannetje of 40-50 in m'n wiel had..

Succes en plezier

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 21 dec 2018 11:27

bastiaan schreef: 20 dec 2018 23:42 +1 met vorige sprekers: heeft imho weinig gemeen met de "echte" toertochten, is meer voor gezelligheid (altijd veel en enthousiast publiek, kom daar eens om bij de gemiddelde toertocht) en natuurlijk gewoon een eind fietsen.
Dit is het meest uitgebreide misverstand van het recreatieve fietsen. Dit is juist wel waar
met de "echte" toertochten om zou moeten gaan.
Toertochten dienen op de eerste plaats , zoals het woord al aangeeft, om het toeristisch aspect en niet om en prestatie te leveren. Voor het prestatief fietsen is er de KNWU met licenties en wedstrijdaanbod.

Plaats reactie