Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Elfstedentocht 2019

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 30 dec 2018 10:28

Het verbaast me hier dat er een polemiek ontstaat over elke toertocht "zwaarder" is. Ik zou eerder verwachten welke van die toertochten het meest de moeite is betreffende toeristische bezienswaardigheden.
De zwaarte van een traject lijkt me pas relevant als het om een wedstrijd of prestatierit gaat.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 30 dec 2018 11:06

Dat komt doordat ik daar naar vroeg;)
Ik heb de Elfstedentocht nooit gereden, LM wel. De vraag is dus om te weten wat ik kan verwachten, niet om hoger op de apenrots te komen;)
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 30 dec 2018 11:17

RMB schreef: 30 dec 2018 11:06 Dat komt doordat ik daar naar vroeg;)
Non fa niente :like:

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 30 dec 2018 15:09

In Friesland wordt vaak gesteld dat als je de 150km route van de Elfmerentocht (enkele weken ervoor verreden) goed doorkomt, het met de Elfstedentocht ook wel goed komt. De Elfmerentocht is een stuk korter, maar ook veel rustiger en, aangezien je vaak in de buurt van open water fietst, een stuk winderiger. Je moet dus veel meer kopwerk-tegen-de-wind-in zelf verrichten.

Nu heb ik LM nooit gedaan (want die lijkt mij veel te druk, stapvoets door Sloten of Stavoren vind ik prima, stapvoets de Cauberg op lijkt me minder prettig) maar gegeven het bovenstaande lijkt LM 180 me zwaarder. Tenzij je door de veel langere dag in het zadel (denk 9 a 10 uur daadwerkelijk fietsen) met minder druk op de pedalen (16km/u is incidenteel, maar lange stukken 25-28km/u komen zeker voor) last krijgt van zadelpijn.

Nog een kleine correctie op de eerdere omschrijving van de ravitaillering: Die wordt de laatste jaren beter, of, liever gezegd, uitgebreider. Vroeger kon je alles inderdaad van tevoren exact uittekenen: Appeltje bij Birdaard (80km), soep in Bolsward (140km) koek in Sloten (165 km), (karne)melk in Stavoren (205km) en pepermuntjes bij Hindelopen (220km). Daarnaast waren er bij de meeste stempelposten (vanaf Leeuwarden althans) wel kraampjes met AA-drink en wat meer 'toeristische' sportvoeding voor heel schappelijke prijsjes.
De laatste paar jaar zijn er een paar punten met een voor cyclorijders meer herkenbare ravitaillering bij gekomen, eerst iets in Holwerd (65km), later (ook) in Winsum (120km). Die in Holwerd was wat mij betreft een ramp, het is daar veel te krap, en het is zo vroeg in de route dat je toch niks nodig hebt, maar iedereen staat er wel stil. In het ergste geval, bijna een kilometer lopen. Die in Winsum is veel beter, lekker ruim op een stukje bedrijven terrein, ze hebben er zelfs gelletjes (nee, nee, wat een hipheid!) naast de kruidkoek en krentebollen, en je kunt er ook gewoon doorfietsen als je niks hoeft. In Bolsward (140km) kom je tenslotte weer langs de start, en kun je zelf iets naar wens van je auto/verblijfslocatie halen.

Het is de meest folkloristische tocht die ik ken, *veel* mensen langs de kant (afhankelijk van het weer, vanaf Franeker (40km) ongeveer), hoempapa-bandjes, mensen met bier in de tuin, heel veel pompeblêden, mensen in alle mogelijke kostuums op de fiets, tandems met vlaggen en radio's, mensen met een softijsmachine in de tuin die gewoon staan uit te delen langs de kant van de weg. Handjeklap in Workum waarbij de kinderen proberen je een briefje te geven met een aanmoediging en hun adres, in de hoop dat je ze naderhand een kaartje stuurt...

En ja, als je voorbij startgroep 15 zit gaat het stuk tot Dokkum niet erg snel, waarschijnlijk heb je wat oponthoud in Holwerd, in Dokkum, in Leeuwarden, in Sloten en in Stavoren. De rest valt vaak wel mee. Sloten is erg weersafhankelijk: zeker als het het eerste mooie weekend van het jaar is, staat de brug heel vaak open. Reken dan op een half uur.... in de zon. Dus vergeet je zonnebrandcreme niet!

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 07 jan 2019 09:33

Na vorig jaar tijdens het uur wachten in de brandende zon voor de stempelpost van Holwerd uitgevallen te zijn met een zonnesteek twee vragen:

- Helaas uitgeloot dit jaar. Ik denk in de weken voor de tocht makkelijk via marktplaats aan kaarten te kunnen komen. Is dat ook daadwerkelijk zo?
- ik heb nog nooit in mijn (fietsende) leven oververhitting gehad zoals vorig jaar. Ik moet zeggen dat ik ook nooit een uur stil sta in een weiland. Iemand tips om je hier tegen te wapenen? Zat zelf te denken aan een skullcap onder de helm, en sportdrank met electrolyten. Verder nog ideeën?
Laatst gewijzigd door Stoffa op 07 jan 2019 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jan 2019 12:10

voldoende drinken, petje/bandana/buff onder je helm.., koelen wanneer het kan.., schaduw opzoeken.., niet dat hele uur afwachten op een stempeltje als het een probleem dreigt te worden, maar gewoon weer in gang komen. Schaduw opzoeken. Voldoende drinken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 07 jan 2019 20:30

-Startkaarten voor groep 23 (laatste startgroep, 7u56) staan elk jaar bij bosjes op marktplaats. Tegen kostprijs en minder. Wie een vroege startkaart wil, mag vaak wat dieper in de buidel tasten.

-Het oponthoud bij Holwerd lijkt weer minder te worden. Ik had vorig jaar (denk ik) startgroep 18, en was er met ongeveer tien minuten wel doorheen. Zat je wellicht net achter een ongeluk? Zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren, maar het is niet zo waarschijnlijk dat je dat elk jaar tegenkomt.

friese leeuw
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2013 17:54

friese leeuw 09 jan 2019 22:48

Ik heb 8x de Elfstedentocht gefietst daarbij heb ik diverse start groepen gefietst de laatste jaren in vroege groepen ook daar kun je nog redelijk door fietsen maar dan mis je wel de sfeer van de mensen langs de kant.
En tot groep 13t/m 15 kun je ook nog aardig door fietsen maar is het wat drukker bij de stempelposten maar is er ook meer sfeer langs de wegen dorpen en steden.
Ik vind het nog steeds een mooie tocht en laat alles zien wat Friesland te bieden heeft.
En verder als voor bereiding rij ik de Elfstedentocht de 100\150 km dit is ook een mooie tocht op het vlakke langs een stuk van de friesemeren..

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 10 jan 2019 12:15

friese leeuw schreef: 09 jan 2019 22:48 Ik vind het nog steeds een mooie tocht en laat alles zien wat Friesland te bieden heeft.
Dit is het wat er bij alle toertochten op de eerste plaats toe doet.
Helaas beleven steeds meer deelnemers het op de eerste plaats als een prestatie leveren. Prestaties die reëel gezien natuurlijk niets voorstellen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 jan 2019 10:03

PassoEira schreef: 10 jan 2019 12:15
friese leeuw schreef: 09 jan 2019 22:48 Ik vind het nog steeds een mooie tocht en laat alles zien wat Friesland te bieden heeft.
Dit is het wat er bij alle toertochten op de eerste plaats toe doet.
Helaas beleven steeds meer deelnemers het op de eerste plaats als een prestatie leveren. Prestaties die reëel gezien natuurlijk niets voorstellen.
Wat een onzin (sorry, mijn mening).
In de eerste plaats, als ik een tocht op de heuvelrug fiets, gaat het er totaal niet om wat Friesland te bieden heeft.
Ook gaat het er - voor mij - niet meer om wat voor moois de heuvelrug te bieden heeft, in het geval je al een dozijn tochten daar gereden hebt die allemaal over dezelfde hellingen rijden. Idem voor tochten in zuid limburg.

De reden om aan een tocht mee te doen, en dús waar het om gaat, is super persoonlijk. Jij kan vinden dat het gaat om het moois dat het gebied te bieden heeft. Prima. Maar voor een ander gaat het er vooral om, om met de fietsmaten een mooie dag elders dan een normaal trainingsrondje te hebben. Ook prima. Een derde gaat het er vooral om, dat je koffie en gebak gaat drinken en eten. Een vierde wil nu wel eens voor het eerst meet dan 100 (of 150 of 200 of 250)km rijden --> Prestatie. ook prima. Een vijfde doet het om de zaterdag of zondag niet thuis bij moeders de vrouw te hoeven zijn. Een zesde doet het om zijn trainingsarbeid om te zetten in een lange rit op tempo. Ook prima. En een prestatie kan prima iets voorstellen voor een persoon op zichzelf, terwijl het voor een buitenstaander niets voorstelt. 1e keer meer dan XXX km rijden, of met 30 km/u gem oid. Wie ben jij dan om dat te diskwalificeren als een niets voorstellende prestatie?

En het 1 sluit het ander niet uit natuurlijk. Ook al wil je zo hard mogelijk rijden, vind ik ook dat je rekening moet houden met ander verkeer en andere deelnemers. Het is geen koers (ga dan cyclo's rijden... die we in Nederland alleen niet hebben). En de ene tocht is beter geschikt voor doorfietsen dan de ander. De Dam tot Dam fietstocht was verschrikkelijk, veel smalle fietspaden over dijkjes waardoor je pelotonvorming kreeg van 200 a 300 fieters die elkaar nauwelijks konden passeren, met alle frustraties en gevaarlijke acties van dien... Nee die toertocht leent zich niet voor het doel om zo hard mogelijk rond te gaan. Elfstedentocht wellicht ook maar in beperkte mate. Maar genoeg kleinere tochten over ruimere (binnen-) wegen, kan dat prima.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 jan 2019 17:04

MarkVeenstra schreef: 14 jan 2019 10:03
PassoEira schreef: 10 jan 2019 12:15
friese leeuw schreef: 09 jan 2019 22:48 Ik vind het nog steeds een mooie tocht en laat alles zien wat Friesland te bieden heeft.
Dit is het wat er bij alle toertochten op de eerste plaats toe doet.
Helaas beleven steeds meer deelnemers het op de eerste plaats als een prestatie leveren. Prestaties die reëel gezien natuurlijk niets voorstellen.
Wat een onzin (sorry, mijn mening).
In de eerste plaats, als ik een tocht op de heuvelrug fiets, gaat het er totaal niet om wat Friesland te bieden heeft.
:lol:
Als je op de heuvelrug gaat fietsen, lijkt het mij nogal wiedes dat het er niet om gaat wat Friesland te bieden heeft :lol:

KarinP79
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 dec 2018 20:18

KarinP79 28 jan 2019 20:30

RMB schreef: 30 dec 2018 11:06 Dat komt doordat ik daar naar vroeg;)
Ik heb de Elfstedentocht nooit gereden, LM wel. De vraag is dus om te weten wat ik kan verwachten, niet om hoger op de apenrots te komen;)
Dat wat ik het zwaarste vond aan mijn 11-stedentocht was niet de afstand, maar wel het vele wachten. Dan moet je telkens weer in beweging komen en dat wordt elke keer moeilijker...

Plaats reactie