Alles over vakanties op én met de fiets

Klaag hier over dure toerritten

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 08 dec 2018 10:44

nijkie schreef: 08 dec 2018 09:29 De trend is grote georganiseerde tochten met een programma er omheen.
Ik woon in Arnhem dus er zijn heel wat tochten hier in een straal van 40-50km.
Ook de commerciële jongens zitten hier en de lokale clubs krijgen het moeilijk.
2018 klimtocht vanuit Ede afgelast ivm classico boretti.
2019 zie ik ook al meer aflastingen helaas.
Voor veel rijders is het een dagje uit makkelijk parkeren,koffie,biertje,pasta en uiteraard het shirt.
Dat de lokale clubs het steeds lastiger krijgen is mij de grootste doorn in het oog.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 dec 2018 11:17

daniel1975 schreef: 08 dec 2018 10:24
nijkie schreef: 08 dec 2018 09:29 De trend is grote georganiseerde tochten met een programma er omheen.
Ik woon in Arnhem dus er zijn heel wat tochten hier in een straal van 40-50km.
Ook de commerciële jongens zitten hier en de lokale clubs krijgen het moeilijk.
2018 klimtocht vanuit Ede afgelast ivm classico boretti.
2019 zie ik ook al meer aflastingen helaas.
Voor veel rijders is het een dagje uit makkelijk parkeren,koffie,biertje,pasta en uiteraard het shirt.
Zuidveluweklimtoertocht bedoel je afgelast?
Een van de leukste club-tochten als je het mij vraagt.
Idd Daniël ,heerlijke tocht.Ik ben zelf nu bezig met een soortgelijke tocht voor onze club.Tot nu toe ruwe route 140km met 1500hm.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 08 dec 2018 11:31

nijkie schreef: 08 dec 2018 09:29 De trend is grote georganiseerde tochten met een programma er omheen.
Ik woon in Arnhem dus er zijn heel wat tochten hier in een straal van 40-50km.
Ook de commerciële jongens zitten hier en de lokale clubs krijgen het moeilijk.
2018 klimtocht vanuit Ede afgelast ivm classico boretti.
2019 zie ik ook al meer aflastingen helaas.
Voor veel rijders is het een dagje uit makkelijk parkeren,koffie,biertje,pasta en uiteraard het shirt.
Commerciële tochten zijn idd concurrent van de reeds jaren bestaande tochten van lokale clubs waar je waar voor je geld krijgt. Zijn deze tochten afgelast omdat ze vrezen voor te weinig deelnemers en daardoor verlies dreigen te draaien? Of zijn de commerciële eerder met het aanvragen van de nodige vergunningen die vlgs mij nodig zijn in regio Arnhem.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2018 12:54

@nijkie: als openbare toertocht? Zo ja, welke datum? :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 dec 2018 13:15

ypsilon1972 schreef: 08 dec 2018 01:31 Je kan zo een toertocht toch ook zonder betalen rijden als het teveel kost. .........;
PassoEira schreef: 08 dec 2018 10:41 .......Maar soms heb ik ook wel eens "zwart" gereden ..............Toen alleen de route gereden en geen misbruik gemaakt van de andere faciliteiten. .............;
De afgepijlde route rijden zonder in te schrijven is al misbruik maken van de faciliteiten.

Als je iets te duur vindt rij je de dag van het evenement niet mee, het hoeft echt niet moeilijker te zijn.


Onze club organiseerde in België een tocht met tot 7000 ingeschrevenen.
Er reden er, ondanks de geringe inschrijvingskost, toch nog ettelijke (volgens de politie en eigen tellingen) 1000-en "zwart" mee. Want die vonden 5 Euro toch nog teveel en de baan is van iedereen en zoverder.
Doordat er zoveel fietsers op de baan reden moesten wij aan heel veel verplichtingen voldoen.
- Afspraken met ziekenhuizen op het parcours
- Ambulances in stand-by
- Een echt "rampenplan"
- Vergaderingen met de lokale politiezones langs het parcours
- Vergaderingen met de gemeentebesturen.
- Toelatingen van de verschillende politiezones/gemeentebesturen die dan een week voor het evenement toch ingetrokken werden.
- Verschillende rode-kruisposten
- Seingevers
- Verschillende verzekeringen allerhande mocht er toch iets mislopen.
- We zijn zelfs eens in kortgeding (5 dagen voor het evenement) gedagvaard omdat een buurtbewoner vond dat er teveel passage aan zijn huis ging zijn dat naast en bevoorradingspost lag. We hebben dat gewonnen maar toch weer stress, advokaat betalen en dan moet je maar hopen dat er de dag zelf weer niets anders gebeurt.
En telkenjare vond er wel iemand een verplichting bij.

Dit maakte het ondanks de mooie "winst" die we er elk jaar aan overhielden dat we er toch mee gestopt zijn.
Het is als fietsclub met vrijwilligers die allemaal ook nog een full time baan hebben bijna onmogelijk om nog een groot evenement georganiseerd te krijgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 dec 2018 14:41

daniel1975 schreef: 08 dec 2018 12:54 @nijkie: als openbare toertocht? Zo ja, welke datum? :mrgreen:
15-9 Airborne klim toertocht en er zal ook 75km tocht zijn waarbij Airborne monumenten aangedaan worden.
Het zijn wel veel korte stukjes die omhoog lopen dus aan het einde kan je aardig groggie zijn.
Voor de buurtgenoten hier teken ik regelmatig tochten,zoals 26-29-3-2019 4x 100km,rijden we elke dag een windrichting uit,dus ook elke dag een rit met heuveltjes. :lol: :lol: :lol:
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 dec 2018 15:18

Op veel plekken (denk aan Z-Limburg of Utr. Heuvelrug of Posbank) wordt het te druk en wordt het moeilijker om een evenement te organiseren. Dan gaat het de kant op die LCSmet hierboven aangeeft en wordt het voor bedrijven makkelijker om de vrijwilligers van de clubs uit de markt te drukken. Clubleven vormt samen met geloof, kunst en cultuur het weefsel van de lokale samenleving, Maak dat niet kapot.

(Zwartrijden om 5 euro uit te sparen? Echtwaar? #profiteur)

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 08 dec 2018 15:44

rob74 schreef: 08 dec 2018 08:40 Zomaar even rekenen. Gewoon voor de gein.

Stel ik organiseer zo'n popi tocht en ik laat elke deelnemer 50 euro betalen. Er komen 15.000 gekken die dat doen en dus heb ik 750.000 euro als inkomsten.


iedereen met een klein beetje boekhouderskennis kan dus al snel uitrekenen dat het verdraaid lucratief is om zoiets te organiseren. :|
Iedereen met een beetje boekhoudkennis weet dat er sowieso zo'n 130.000 euro aan BTW in de opbrengst zit die moet worden afgedragen :mrgreen:

Maar het is inderdaad ook dan nog steeds een lucratieve business.
Courir c'est mourir un peu

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 08 dec 2018 17:36

Ik heb maar een paar 'te dure' tochten. Ik heb 3x AGR en 1x LBL gereden. Vooral de AGR vond ik veels te druk.
Voor nu zijn mijn duurdere tochten de Ronde van Drenthe en Sallands Mooiste vanuit Haarle. Deze is trouwens iets van 7-8 Euro.
De Kleinere tochten zijn soms wel net zo mooi. Neem een Classico Grupetto, Dwars Deur Salland, De Hel van Twente, De Coppi Toer en Holterbergtoer. Dit is een greep van de mooie tochten die ik dit jaar gereden heb. Allemaal tegen de 5 Euro en gezellig. Daar gaat het toch om?
T=100

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 09 dec 2018 09:52

Buiten de veel te dure inschrijving zijn er nog wel wat ergernissen bij die grote evenementen ;
- aanschuiven aan de bewaakte fietsenstalling
- aanschuiven aan de inschrijving
- aanschuiven aan de bevoorrading
- aanschuiven op de top van iedere molshoop want ieder groepje moet natuurlijk wachten op de gelosten, en dat is nu eenmaal het makkelijkst als je gewoon midden op de weg stopt.
- wie begint te zwalpen op een ietwat steilere helling doet dat natuurlijk naast een andere zwalper zodat iedereen achter ze ook maar moet (ik kan niks anders verzinnen) aanschuiven.
- polsbandjes tot daar aan toe, maar rugnummers en stuurbordjes ?
- Na de rit moet je die nummers natuurlijk weer gaan inleveren om de waarborg terug te krijgen en kan het aanschuiven weer beginnen.
Ik ben zelf zeker niet het snelste fietstalent en je kan mij wel wat ongeduld verwijten maar dit is echt niet mijn idee van een mooi dagje fietsen.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 09 dec 2018 10:36

nijkie schreef: 08 dec 2018 14:41
daniel1975 schreef: 08 dec 2018 12:54 @nijkie: als openbare toertocht? Zo ja, welke datum? :mrgreen:
15-9 Airborne klim toertocht en er zal ook 75km tocht zijn waarbij Airborne monumenten aangedaan worden.
Dat laatste is wat er in toertochten echt toe doet. Klimmetjes en hoogtemeters mogen er voor mij juist zo weinig mogelijk inzitten.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 09 dec 2018 10:45

Omdat het al heel lang geleden is dat ik zo'n commerciëel en druk evenement heb gereden realiseerde ik me de extra ergernissen door @dwangarbeider niet. Extra argumenten om ze vooral niet mee te doen. Als ik persé de tocht wil doen is voor mij de meest voor de hand liggende optie een andere dag kiezen of als het door aangeboden vervoer alleen op de dag zelf kan "zwart" rijden. Dan vervallen de door @dwangarbeider opgesomde ergernissen ook bijna allemaal.

Plaats reactie