Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Dé alternatieve Elfstedentocht op de fiets, 3 Februari 2019

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 20 nov 2018 09:44

Stop niet te lang maar blijf wel dooreten. Voedsel ben je nodig, maar je koelt veel te veel af als je ergens lang stopt voor, bv. een warme maaltijd.
Ja, daar kwam ik afgelopen zaterdag achter, met dikke(re) handschoenen is het lastig eten uit je achterzakje halen.
Idee is om iets van een frametasje te hebben, en eventuele verpakkingen open te hebben zodat ik ze wat makkelijker kan pakken.

Spatborden zijn echt heel fijn bij lange tochten in de winter.
Ik zat aan zoiets te denken:
https://www.decathlon.nl/p/set-spatbord ... gLr3PD_BwE

En als het stevig vriest: Ga een bij de Decathlon langs en haal wat winterkleding uit de outdoor/ski-sectie. Het is goedkoper en vaak ook warmer dan de fietskleding (bv. wanten).
Gaat goed komen, dank voor de tip!

Eten en drinken moet je inderdaad gewoon zelf regelen, gewoon tijdens het fietsen. Stukje worst en een kwart banaan is niet genoeg 😂.
Blijven eten en drinken tijdens een langere tocht is altijd een goed advies 😂


Voorbereiding: probeer een paar keer boven de 100 kilometer te fietsen in december/januari, verder regelmatig buiten fietsen om aan de omstandigheden te wennen die je op 3 februari kunt verwachten.
Word aangewerkt!
Rule #5

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 20 nov 2018 10:38

Er is inderdaad weinig verzorging, maar dat werd er van tevoren duidelijk bijgezegd. Net zoals er werd gemeld dat je op een gpx-file moet rijden omdat het niet uitgepijld was. Maar stempelposten steeds in een lokaal café, dus voldoende gelegenheid om wat te eten en drinken, maar daar inderdaad vooral niet te lang blijven plakken om te voorkomen dat je teveel afkoelt. Wel dienbladen vol met haring in Stavoren en in 2016 ook een tent met snert in Bartlehiem.
Bij de versie van 2017 was er al een stuk meer geregeld dan in 2016 met in ieder geval iets aan uitpijling en een goede verzorgingspost (met hoempapa) in Stiens. Wat mij van 2016 en 2017 (2018 niet gereden) vooral is bijgebleven is de uitstekende sfeer. Allemaal erg vriendelijk, hartelijk en gemoedelijk bij zowel de organisatie als de fietsers onderling. Maar wel scherp als het moet, ik heb 2016 gewoon kunnen uitrijden maar voor de gestranden hadden ze na het stilleggen van de rit in no-time flink wat bussen opgetrommeld. Qua uitrusting vooral op alles voorbereiden, want met lage temperaturen en een beetje wind en regen wordt het al snel een lange en koude rit. Onorthodoxe trucs aanbevolen, zoals plastic zakjes om je sokken en latex onderhandschoentjes. Wordt uiteraard klammig, maar blijft wel warm. En de rit vooral benaderen als een mooi avontuur, niet om een PR te zetten op de 200 km.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 20 nov 2018 11:09

Vraag is wat mij betreft, waar betaal je die € 27,50 voor? Bij veel andere tochten krijg je voor dat bedrag in elk geval een uitgepijlde route, verzorgingsposten om de 40/50 km en verkeersregelaars op gevaarlijke punten.

De sfeer was in 2016 inderdaad prima (ook al kregen wij daar relatief weinig van mee aangezien wij én laat zijn gestart én voor de eerste stempelpost al meerdere keren lek waren gereden. Daardoor een groot deel met zijn 3'en gefietst. Overigens hebben wij ook niks meegekregen van bussen voor gestranden. Wij waren in Franeker toen we te horen kregen dat je niet verder mocht fietsen en dat je daarom op eigen gelegenheid naar Leeuwarden moest fietsen. We hebben daarom maar even lekker extra bakje koffie en gebakje gedaan voordat we weer op de fiets stapten. Moest ook wel aangezien één van ons tegen onderkoeling aan zat (leek althans zo, zo bibberde hij).

Maar goed laat je vooral niet tegenhouden. Het is namelijk wel gaaf om een dergelijke tocht in dat deel van het jaar te doen.
Mijn Strava

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 nov 2018 11:36

Je hoeft niet persé de Feitselfstedentocht te doen als je in de winter 200km wil rijden. Uiteraard wel als je het op de mythische route wil doen, maar niet voor de afstand. Daar zijn genoeg andere mogelijkheden voor.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 20 nov 2018 11:46

Het gaat inderdaad niet om de afstand, maar wel om de route, de historie, het kruisje etc. En deze tocht is niet zo massaal als de versie op 2e pinksterdag. Dat is voor mij de reden om in ieder geval één keer deze versie te willen uitrijden.

Het gebrek aan verzorging onderweg, daar kan ik wel mee leven. Ik vind het vooral irritant dat het op zondag is. Op zaterdag kan ik de eerste trein nemen en dan ben ik op tijd voor de start in Leeuwarden. Op zondag moet ik of naar Leeuwarden fietsen of overnachten in Friesland.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 20 nov 2018 12:08

ultra_ivo schreef: 20 nov 2018 11:36 Je hoeft niet persé de Feitselfstedentocht te doen als je in de winter 200km wil rijden. Uiteraard wel als je het op de mythische route wil doen, maar niet voor de afstand. Daar zijn genoeg andere mogelijkheden voor.
Volgens mij hoef je om de route ook niet mee te doen aan deze tocht. Je kunt de GPX zelf volgen. Het is niet zo dat je met de tocht een route volgt die je anders niet kunt volgen. Maar nogmaals, maak je eigen overweging. Ik heb ook maar een mening ;)
Mijn Strava

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 22 nov 2018 09:54

slugbait schreef: 20 nov 2018 11:46 Het gaat inderdaad niet om de afstand, maar wel om de route, de historie, het kruisje etc. En deze tocht is niet zo massaal als de versie op 2e pinksterdag. Dat is voor mij de reden om in ieder geval één keer deze versie te willen uitrijden.

Het gebrek aan verzorging onderweg, daar kan ik wel mee leven. Ik vind het vooral irritant dat het op zondag is. Op zaterdag kan ik de eerste trein nemen en dan ben ik op tijd voor de start in Leeuwarden. Op zondag moet ik of naar Leeuwarden fietsen of overnachten in Friesland.
Same hier, iets met een kruisje :) en idd, de zomerversie..schijnt afgrijselijk te zijn qua drukte.

Eten en drinken onderweg, kan ik ook zelf regelen/kopen.

Qua op tijd in Leeuwarden kunnen zijn, ik ben van plan om een overnachting te doen, zaterdag met de trein/fiets richting Leeuwarden en dan hoop ik dat m'n vrouw me zondag op wil komen halen met de auto.
Rule #5

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 22 nov 2018 09:55

joopi schreef: 20 nov 2018 10:38 Qua uitrusting vooral op alles voorbereiden, want met lage temperaturen en een beetje wind en regen wordt het al snel een lange en koude rit. Onorthodoxe trucs aanbevolen, zoals plastic zakjes om je sokken en latex onderhandschoentjes. Wordt uiteraard klammig, maar blijft wel warm. En de rit vooral benaderen als een mooi avontuur, niet om een PR te zetten op de 200 km.
Thanks voor de onorthodoxe trucken :)
Rule #5

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 22 nov 2018 10:49

joopi schreef: 20 nov 2018 10:38 Qua uitrusting vooral op alles voorbereiden, want met lage temperaturen en een beetje wind en regen wordt het al snel een lange en koude rit. Onorthodoxe trucs aanbevolen, zoals plastic zakjes om je sokken en latex onderhandschoentjes. Wordt uiteraard klammig, maar blijft wel warm. En de rit vooral benaderen als een mooi avontuur, niet om een PR te zetten op de 200 km.
Ik heb ooit , enkele decennia geleden , eenmaal overschoenen gehad. Toen die versleten waren nooit meer. Plastic zakjes over de sokken met als extra een zakje "noppenfolie" over de voorvoet. Dan is het wel zo handig dat je een fietsschoen hebt met wat ruimte bij de tenen. Behalve onorthodox ook de meest efficiënte truc. Minder last van koude voeten dan met overschoenen en heel wat goedkoper.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 nov 2018 11:05

Dat laatste betwijfel ik. Je moet dan schoenen een maat groter kopen voor de ruimte.
Een extra paar schoenen is duurder dan een paar overschoenen (2 tientjes? misschien 4 tientjes als je luxer gaat). Of je kiest ervoor de rest van het jaar met te grote schoenen rond te fietsen, dat kan ook.
Ik vraag mij wel of of de overschoenen van enkele decennia geleden, gelijk zijn aan de huidige overschoenen. Met andere woorden, als iets tientallen jaren geleden niet goed is bevallen, is het niet eens tijd om die oplossing te heroverwegen? Of in ieder geval niet als argument voor advies aan anderen mee te geven aangezien de houdbaarheidsdatum van je eigen ervaring nogal verlopen lijkt te zijn.
Volgens mij kun je niet stellen dat "overschoenen" niet werken. Aangezien je die hebt van dun stofje voor de looks en "aerodynamica" tot dun, maar wind en water dicht, tot neopreen in verschillende diktes.

Ik snap dat je je voet wind (en water)dicht opsluit, maar dan ga je zweten, waar blijft het zweet dan? Noppenfolie is gewoon een luchtisolatielaag, Lijkt me uitstekend werken hoor.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 22 nov 2018 11:42

Je betoog volg ik helemaal. Inderdaad heeft de ontwikkeling in 20 jaar niet stil gestaan. (Hoewel de meeste nieuwe ontwikkelingen vaak op de eerste plaats marketing dingetjes zijn i.p.v. verbeteringen.)
Ik heb van die schoenen (Sidi, al meer dan 10 jaar oud) ,die je sluit met drie klitterbandjes. Als ik de noppenfolie om de voorvoet doe is het een kwestie van de voorste klitterband wat ruimer doen. Schoenen passen ook zonder de orthodoxe truc uitstekend. Ik fiets(te) nooit onder natte omstandigheden. Wel onder koude omstandigheden op de crossfiets onverhard. Die luchtisolatie door de noppenfolie werkt inderdaad uitstekend.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 22 nov 2018 18:05

Toevallig een artikel in Fietssport van de NTfU over koude voeten :
https://www.fietssport.nl/magazine/id/2 ... ember+2018
Een tip ontbreekt: Tijdens een rit af en toe een paar honderd meter lopen.

Plaats reactie