Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 200 Bergen op Zoom - Luctor et Emergo - 17 november

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 15 nov 2018 10:09

Aantal deelnemers gaat richting de 100, registratietafel is open tot 8:50, start om 9:00. Gelieve online in te schrijven via onze website, dat kan tot vrijdagmorgen 12:00

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 15 nov 2018 11:23

Aantal deelnemers gaat richting de 100, registratietafel is open tot 8:50, start om 9:00. Gelieve online in te schrijven via onze website, dat kan tot vrijdagmorgen 12:00



Zaterdag starten een aantal mensen die voor de eerste keer een brevet meerijden.
Vooral bij een winterbrevet is een goede voorbereiding vooraf belangrijk. En dan niet zozeer voorbereiding in de fysieke zin maar meer voor het materiaal.
We beginnen met de electronica voor de route. Op https://www.randonneurs.nl/event/brm-20 ... et-emergo/ kun je alle bestanden downloaden. Je krijgt dan een .zip bestand met daarin een globale routebeschrijving als PDF en 3 .gpx bestanden. De routebeschrijving kun je het beste uitprinten en/of op je telefoon zetten. Bijna niemand rijdt er nog op maar het is een handige referentie voor hoe ver het nog is en waar de controles zijn. Heb je geen stuurtas kun je hiervan een klein overichtje maken en op je bovenbuis plakken.
Er zijn 3 gpx files. Het 500 punten bestand is voor als je een oude Garmin Vista hebt. Heb je een modernere GPS dan kun je 1 van de andere 2 nemen. Het bestand CP geeft 1 track van controle naar controle. Voordeel is dat je de controle niet voorbijrijdt, nadeel is dat je iedere controle je nieuwe track moet opstarten in je GPS. Het Full bestand geeft alles in 1 keer. Let wel op dat je de waypoints ook op je GPS zet, anders weet je niet goed waar de controles zijn (of je moet ze vanaf papier lezen).
Het is november, het kan 's ochtends goed koud zijn. En 's avonds is het vroeg donker en koud. Neem dus een tasje mee voor wat extra kleren en wat extra eten. Beter een shirtje teveel dan een shirtje te weinig bij je. Een klein slotje kan handig zijn als je onderweg wat eten wil bijkopen of bij een controle. Onderweg kun je pech hebben. Een multitool, 2 binnenbandjes en liefst een vouwbandje zijn dan heel handig. Je kunt wat handige andere dingetjes elders in je fiets verstoppen zoals wat tiewraps en wat tape. Veel randonneurs hebben zich daarmee kunnen redden.
Ik noemde al dat het donker wordt. De meeste deelnemers zullen in het donker aankomen. Een goed achterlicht (liefst 2) en een koplamp waarmee je ook iets ziet en het 2-4 uur volhoudt zijn dan heel handig.

De start
Aan de start krijg je een controlekaart. Heb je al betaald is het heel simpel, je gaat naar de inschrijftafel, noemt je naam en je krijgt je controlekaart. Die is dan al volledig ingevuld. In nog geen minuut ben je klaar. Heb je nog niet ingeschreven dan krijg je een inschrijfformulier en moet je dit invullen. Daarna betalen. Dat kost veel meer tijd, ook voor de organisatoren. Vandaar het hameren op voorinschrijving ;).
Zorg wel dat je op tijd bent, zo rond een kwartier voor de start is er altijd een forse rij.

Onderweg.
Zoek een leuk groepje dat niet te hard en niet te langzaam rijdt. Bij rond de 100 deelnemers is de kans op het vinden van een groepje vrij groot. Doe je deel van het werk maar geef ook eerlijk aan als je er doorheen zit en even geen kopwerk kunt doen. Dat is helemaal geen schande.
Blijf wel bewust van je omgeving, waar je ongeveer zit en hoe het verkeer is.
Onderweg en op de controles moet je goed eten en drinken. Bij brevetten komt het vaak voor dat deelnemers halverwege of in het 2e gedeelte een lange stop in te lassen om te eten. Soms zelfs een fatsoenlijk diner bij een restaurant. Zit je in een groepje die dat doet, geniet er dan van.
Bij de controles vraag je om een stempel en noteer je je doorkomsttijd. Een pen meenemen kan dan handig zijn. In Vlissingen en Westkapelle zijn een vrije controles. Je gaat dan gewoon daarnaartoe waar je zin in hebt en vraagt om een stempel. Een kassabonnetje van een supermarkt is ook goed. Dat moet je dan wel goed bewaren.
Het is geen koers, je kunt dus sociaal rijden onderweg. Sociaal naar je mede randonneurs en naar andere weggebruikers. Die paar minuten die je voor een stoplicht staat maken echt niet veel uit op 200km. Hetzelfde als je een andere deelnemer ziet met pech. Bij randonneursbrevetten is het dan normaal om even te vragen of de pechvogel hulp nodig heeft. Bij deze rit kan het voorkomen dat je in een havenstad een Sinterklaasintocht tegenkomt. Mochten er dan wegen afgesloten zijn dan kun je zelf de route kort aanpassen om de intocht te omzeilen.

Ben je zelf de pechvogel en kun je niet meer verder dan stuur je een SMS aan de organisator. Die weet dan wat er aan de hand is. Je kunt dan zelf je weg naar huis of naar de finish zoeken. In de 1e helft van de route kan dat prima met de trein.

Aan de finish meld je je af bij de organisatoren. Achterop je controlekaart zet je je handtekening als bewijs dat je netjes hebt gereden. Daarna geef je je kaart af. Vervolgens kun je nakaarten met andere deelnemers.
De organisator houdt altijd een deelnemersboekhouding bij. Aan het eind moet duidelijk zijn wie aan de finish is gekomen en wie onderweg uitgestapt is. Daarom ook het afmelden als je opgeeft, dan hoeft er niet onnodig alarm geslagen te worden. Dit is ook de reden waarom we je mobiel nummer vragen bij de aanmelding.

Maar het belangrijkste blijft het genieten van een mooie tocht in een mooi landschap.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 16 nov 2018 08:47

De Zeeuwse WiNDverwachting voor morgen: matig windje (4 Bft) uit het oosten.

https://www.windfinder.com/forecast/wil ... n=redirect

Redelijk onzeeuws eigenlijk ...

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 16 nov 2018 12:25

Windkracht 4 kan in het vlakke Zeeuwse landschap vies tegenvallen, vergis je daar niet in! En oostenwind betekent eerst negentig kilometer in de rug, en daarna géén meewind meer, af en toe zelf vól er tegenin. Spaar je krachten!

De registratie is nu gesloten; we zijn de honderd deelnemers gepasseerd. Dat betekent dat het druk wordtbij de start; laatkomers en zeker daginschrijvers kunnen we niet garanderen dat ze klokslag negen uur kunnen vertrekken.

Officieel is de start bij een randonneursbrevet overigens een uur lang geopend. Wie graag rustig alleen of in een kleiner groepje rijdt, doet er goed aan de meute rustig te laten vertrekken en dan op het gemakje weg te rijden. Zoals Ivo al aangaf: op zo’n afstand doen een paar minuten er echt niks toe.
Vorsprung durch Pedantik

Delange63
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 apr 2016 13:32

Delange63 16 nov 2018 13:16

bartv schreef: 16 nov 2018 08:47 De Zeeuwse WiNDverwachting voor morgen: matig windje (4 Bft) uit het oosten.

https://www.windfinder.com/forecast/wil ... n=redirect

Redelijk onzeeuws eigenlijk ...
Onzeeuws of niet.....een brevet langs Goes is voor een WIND (in dit geval nr. 32) toch een beetje 'thuiswedstrijd'. :mrgreen:

Leuk om een brevet in het Westen te fietsen!!

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 17 nov 2018 06:29

jwkeij schreef: 08 nov 2018 11:08 Ja, helaas! Mijn vrouw is jarig En die zal het mij dan niet in dank afnemen als ik ga fietsen...

Ennne, pb’en kan ook nog over mijn vakantie naar Kopenhagen.😉 Maar das natuurlijk anders als in real life.
Gefelicteerd met je vrouw 😊

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 17 nov 2018 10:38

Honderdelf randonneurs gingen vanochtend van start in Bergen op Zoom.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 nov 2018 10:52

ultra_ivo schreef: 15 nov 2018 11:23 ............................

Maar het belangrijkste blijft het genieten van een mooie tocht in een mooi landschap.
Niet dat ik zelf ga meerijden aan zo'n lange tochten in de winter maar ik kan mij inbeelden dat wie dat wel doet jouw uitleg heel aandachtig gelezen heeft.
Top.
Amuseer jullie vandaag.
En het verhaal van de dag lees ik dan weer wel graag. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 17 nov 2018 14:45

alien schreef: 17 nov 2018 10:38 Honderdelf randonneurs gingen vanochtend van start in Bergen op Zoom.
Heel mooi aantal! Ben benieuwd of we dit soort aantallen ook gaan zien bij de langere brevetten in het voorjaar.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 17 nov 2018 16:19

De eerste is binnen, na zeven uur en zes minuten. Één keer raden wie…
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 17 nov 2018 17:31

Ah, DDX deed ook mee. Gemiddelde onder de 30 is wel wat laag. Griepje?
o'7o

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 nov 2018 20:18

Tot Bergen op Zoom had ik 31 gemiddeld op de teller staan. (uitgekomen op 30.3)
Maar route ging daarna dwars door het winkelcentrum (lekker druk op zaterdag) en ook nog eens via onder het station door via een trap/rolstoel baan. (met bordje verboden te fietsen)
Dat laatste stuk was totaal niet handig in de route.
Als ik nu achteraf op de kaart kijk (ben totaal niet bekend in dat gebied) lijkt het mij logischer om na Tholen de A4 over te gaan om zo richting finish te rijden ?

Was mooie rit, vanaf start lekker voorop groepje van zo'n 40 man richting Vlissingen, waar een vrije controle was.
Daar brak de groep helemaal, nog met zo'n 8 man door de duinen/bossen (wat ook niet handig was met groep, beetje spray dus maar lekker op kop doorgereden),
Bij Westkapelle was de volgende stop wat ik even vergeten was (ook lekker onzinnig, je kan weinig afsnijden daar) dus bij Oostkapelle maar een fototje gemaakt als bewijs ;)
En toen solo windbeuken 100km, lekkere motivatie om beetje door te trappen om beetje warm te blijven, hartstlag niet onder de 150 gehad volgens mij, power hele tijd ook 250w+
Kou viel mee, laatste 40km zelfs handschoenen uit gedaan.
Had voor zekerheid stuurtasje gemonteerd met extra warme kleding/dikkere handschoenen maar was gelukkig niet nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.strava.com/activities/1969892077

Plaats reactie