Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2019

Jeanke86
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2018 07:44

Jeanke86 16 okt 2018 07:46

Inschrijving van de Marmotte 2019 is gisteren geopend. Maar alleen voor mensen die een bundelpakket willen kopen voor meerdere tochten..

Ik wil enkel de Marmotte rijden dus ik moet wachten tot volgende maandag..

Maar hoe snel gaat het uitverkocht zijn en weet er iemand hoeveel plaatsen er nu al weg zijn??

Mvg

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 okt 2018 08:48

Maak je geen zorgen, zie dit artikel.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 20 dec 2018 13:18

Twee Marmotte vragen, want die ga ik dus rijden in 2019:

- Weet iemand of er bevoorrading te huur is? Je ziet dit veel als onderdeel van een arrangement, maar dat hoef ik niet. Ik zou alleen een bevoorradingsmannetje willen om de drukte bij die van de organisatie te mijden.

- Ik heb carbon velgen en twijfel erg of dit zo handig is bij die afdalingen. Is het toch veiliger om een alu klimsetje te regelen? Advies gevraagd hierover.
Ik heb nog nooit in de bergen gefietst, dus ben niet bekend met die lange, snelle afdalingen. Ik rem nooit slepend, alleen pompend, maar carbon, veel remmen en hoge snelheid geeft veel meer risico op grote hitte en de klapproblemen die daar het gevolg van kunnen zijn.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 dec 2018 13:28

1e vraag, geen idee. Mijn ervaring (2012) was dat het toch vooral alleen op de glandon erg druk was bij de bevoorrading. Dus je kunt ook ervoor kiezen om zelf wat extra mee te nemen om tot de voet van de Telegraph te komen. Water kan je waarschijnlijk wel vinden langs de route (tappunt) in 1 van de dorpjes.

2e vraag. Als je nu al twijfelt, zou ik voor alu gaan. Ik zou ze sowieso meenemen in geval het slecht weer (dreigt) te worden. Volgens mij is carbon van nu minder kritisch dan een jaar of 10 terug, maar je geeft zelf al aan dat je nog niet bekend bent in de bergen. Ga je alleen kort voor de Marmotte daar heen? of zit je er al de hele week. Dan kan je wat wennen aan het fietsen in de bergen en dus ook mooi het rijden met carbon wielen testen. Neem je alu set mee voor de zekerheid, kan je altijd wisselen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 dec 2018 14:12

Als je nog nooit in de bergen gereden heb zal ik mij geen enkele zorgen maken om de bevoorrading. Als je snel genoeg boven bent dan is het nog totaal niet druk.
Als je niet snel genoeg boven bent maken die paar minuutjes wachten ook niet meer uit, en zullen wellicht in je voordeel zijn. Je moet af en toe toch even rusten.

En inderdaad, hoe verder je komt hoe rustiger de stops zullen zijn.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 20 dec 2018 15:10

@MarkVeenstra :
punt 1, thnx! Goed om dus vooral met de Glandon rekening te houden.
punt 2. Ik ben er de hele week daarvoor, gelukkig. Goed put van dat slechte weer ... dat is met carbon nog minder leuk.

@japiecarbon ... ik hoop snel genoeg boven te zijn. Ik train me een ongeluk en ben redelijk sterk. Nog wat harder trainen, dus, voor rustiger stops. ;-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 dec 2018 15:29

voordeel bij de glandon is dat je tijd gestopt wordt .., en pas onderaan de afdaling weer gaat lopen. Je hebt dus absoluut geen haast (behalve dat je zelf wat afkoelt of ongeduldig bent)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 20 dec 2018 15:32

Ja, natuurlijk! Dat helpt mooi mee.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 20 dec 2018 21:29

En vergeet vooral niet te genieten.. Je kunt het cyclo of granfondo oid noemen... Uiteindelijk is het gewoon een toertocht

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 20 dec 2018 23:33

snowkrash schreef: 20 dec 2018 13:18 Twee Marmotte vragen, want die ga ik dus rijden in 2019:

- Weet iemand of er bevoorrading te huur is? Je ziet dit veel als onderdeel van een arrangement, maar dat hoef ik niet. Ik zou alleen een bevoorradingsmannetje willen om de drukte bij die van de organisatie te mijden.

- Ik heb carbon velgen en twijfel erg of dit zo handig is bij die afdalingen. Is het toch veiliger om een alu klimsetje te regelen? Advies gevraagd hierover.
Ik heb nog nooit in de bergen gefietst, dus ben niet bekend met die lange, snelle afdalingen. Ik rem nooit slepend, alleen pompend, maar carbon, veel remmen en hoge snelheid geeft veel meer risico op grote hitte en de klapproblemen die daar het gevolg van kunnen zijn.
Heb laatste keren wat andere "tactiek" gevolgd om drukte bij Glandon bevoorrading te voorkomen: oude bidon/fles met water bij de start leegdrinken (en daar laten), vervolgens met 2 grotere (750 ml) bidons op pad, Glandon klim ligt nog in de schaduw en temperatuur is nog niet zo hoog in deze klim. Dus Glandon bevoorrading kun je dan overslaan, lekker afdalen en in het dal bij St Michel de nooit drukke drinkstop pakken om bidons weer te vullen. Werkte prima. Behalve Glandon stop nergens te druk bij de bevoorradingen, dus privé bevoorrading niet echt nodig volgens mij (maar als je het kunt regelen: erg chique en doen).

Verhaal van neutralisatie is leuk, maar zou gewoon proberen wat "gang in de dag" te houden, al is het alleen maar omdat je nooit weet wat je nog tegenkomt én om (bij warm weer) niet op het allerheetst van de dag (2e helft middag, pal in de zon) de Alpe op te hoeven...

Voor je vraag over velgen, ben ik geen ervaringsdeskundige, maar Mark's commentaar klinkt logisch. Hou sowieso in de gaten dat de afdalingen in de Marmotte allemaal (behalve Telegraphe) lange afdalingen zijn. Glandon afdaling is bovendien redelijk technisch, dus best wat remwerk voor de meesten.

Succes met je voorbereiding en Marmotte en als al gezegd; geniet er vooral van !

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 dec 2018 02:38

Critic schreef: 20 dec 2018 21:29 En vergeet vooral niet te genieten.. Je kunt het cyclo of granfondo oid noemen... Uiteindelijk is het gewoon een toertocht
Genieten zeker mee eens.
Maar wellicht direct het probleem van het imago van de marmotte... Het is echt niet gewoon een toertocht. Qua manier van rijden (rond de start en toch zeker bij de groepen die rond de eindtijd voor goud rijden. Maar ook wat betreft de uitdaging/zwaarte van het parcours, de afdalingen en het feit dat je daar met 6000 man overheen moet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 21 dec 2018 07:32

oude bidon/fles met water bij de start leegdrinken (en daar laten), vervolgens met 2 grotere (750 ml) bidons op pad,


Dát is helemaal zo'n gek idee nog niet .... zeker als je dat meeneemt met:
Verhaal van neutralisatie is leuk, maar zou gewoon proberen wat "gang in de dag" te houden, al is het alleen maar omdat je nooit weet wat je nog tegenkomt én om (bij warm weer) niet op het allerheetst van de dag (2e helft middag, pal in de zon) de Alpe op te hoeven...
Het is echt niet gewoon een toertocht.
Dat is me inderdaad al een paar keer op het hart gedrukt. Ga ik me niet op vergalopperen, nee.
Als je nu al twijfelt, zou ik voor alu gaan. Ik zou ze sowieso meenemen in geval het slecht weer (dreigt) te worden.
Dat is het hem. Ik heb (nog?) geen alu velgen, alleen carbon. Je hoort eigenlijk twee verhalen:
- Doe alu ... veel minder risico: hitte, nat weer etc
- Maakt niet uit, train op goede remtechniek en niet te veel luisteren naar horrorverhalen.
- Neem schijfremmen

Dat laatste dus een no-go. Mijn fiets heeft velgremmen, bewust voor gekozen. Ik neig naar het zoeken naar die mooie aanbieding op bijv. Marktplaats van alu wielen.

Mijn nadeel is dat ik weleens een daredevil kan zijn op momenten dat ik eigenlijk beter moet weten. En als ik dan fouten ga maken met remmen op carbon op een voor mij onbekend soort terrein en het regent ...

Plaats reactie