Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2019

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 17 jun 2019 09:46

Dit jaar voor het eerst deelname aan de Marmotte. Gaan er op zaterdag 29ste heen rijden en kamperen in de buurt.

Ben heel benieuwd hoe dit me gaat bevallen. Bij mij is het toch al weer ruim 10 jaar geleden om in de alpen te fietsen en maat van mij is het de eerste keer. Qua training dit jaar 3k+ gefietst waarvan aantal keer in Limburg en Ardennen. Vorig jaar Limburgs mooiste 225km gedaan, hete dag toen en ketting gebroken na 100km, 1,5 uur in de volle zon moeten wachten op pechhulp (veel van geleerd qua mee te nemen spullen, multitool met kettingspons en missing link).

Toen ik 10 jaar geleden ben gaan fietsen kan ik mij een nare ervaring herinneren in de afdaling van de Galibier. Na een bocht op eens tunnel, zonnebril nog op mijn hoofd en in de tunnel geen verlichting. In die tunnel door een kuil knalt en terug op de camping bleek dat er flinke scheur in mijn velg zat. Dus die afdaling staat zeker op de verkenningsroute.

Voor de dagen voor de Marmotte heb ik de volgende klimmetjes vanuit Allemond/Bourg d’Oisan op de planning staan qua last minute training (vrijdag en zaterdag voor de marmotte zijn rustdagen):
- Lauteret + galibier (ivm verkenning)
- Croix de Fer
- Alpe d'Huez via Villard-Reculas (met Sarenne misschien er achteraan)
- Col d'Oz
- Les deux alpes
Nog andere (niet te missen) klimmen? Wij komen niet vaak in de zomer in de omgeving dus dan wil je wel wat af kunnen kruisen.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 17 jun 2019 11:48

De andere kant (moet je maar eens naar GF 2 Alpes kijken)
Col d'ornon
Col du parquetout
alpe du grande serre

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 jun 2019 12:56

@JanWillem90: Wellicht een idee om je licht eens op te steken bij het Bourg d'Oisans-topic. :idea: ;)

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 17 jun 2019 15:54

@Tarkin, staan nu op het lijstje thx

@buzz thanks, heb van de eerste pagina 2 lichtere routes gekopieerd.

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 17 jun 2019 22:08

Als aanvulling moet ik voor de bergen nog ergens rekening mee houden qua materiaal. Heb nieuwe canyon met km of 1000 er op zitten. Dus qua ketting enzo nog helemaal prima, maar moet ik de schrijfrem blokken vervangen voor metal ipv resin? Of iets anders?

bastiaan
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mei 2005 14:30

bastiaan 18 jun 2019 13:42

JanWillem90 schreef: 17 jun 2019 09:46 Voor de dagen voor de Marmotte heb ik de volgende klimmetjes vanuit Allemond/Bourg d’Oisan op de planning staan qua last minute training (vrijdag en zaterdag voor de marmotte zijn rustdagen):
- Lauteret + galibier (ivm verkenning)
- Croix de Fer
- Alpe d'Huez via Villard-Reculas (met Sarenne misschien er achteraan)
- Col d'Oz
- Les deux alpes
Nog andere (niet te missen) klimmen? Wij komen niet vaak in de zomer in de omgeving dus dan wil je wel wat af kunnen kruisen.
Mmm... weet niet hoe lang je er wil zijn en ook ik zit er altijd wel een weekje om er vooral zo veel als mogelijk is aan klimmen te doen en niet alléén "de tocht". Echter, huldig zelf (en ook veel trainingsadviezen) principe om vooral ook niet te véél te doen. Wet van behoud van energie...

Klimmetjes die je noemt, noem ik klimmen :D Ofwel; zijn gewone lange, zware cols. Rondje Morte en Ornon is een klassieker en twee mooie lopende klimmen, dus prima om wat in te fietsen. Berarde is imho ideaal als je écht niet te veel meer wilt doen en magnifieke omgeving. Lauteret zou ik je niet aanraden (heb mezelf ooit beloofd deze nooit te doen :D ): te veel verkeer en er zijn veel rustigere, maar vooral mooiere klimmen dichtbij.

Het mooie overzicht van Buzz (waarvoor hulde !) geeft goeie indicatie wat mogelijk is. Eén toevoeging van mijn kant: overweeg ook de stijgingspercentages van de klimmen die je wilt rijden voor de Marmotte. Zitten lopers, maar ook wat steile bastards tussen, waarvan je moet afvragen of dat meer goed doet dan wel af doet aan je Marmotte..

Alvast veel plezier en succes met je Marmotte !

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jun 2019 14:44

Vooral plezier maken. En ookal zou je weinig moeten doen, elke dag 1 klim moet er wel vanaf kunnen, of 2 wat mildere klimmen oid. Alleen laatste 2 dagen zou ik niet zo'n grote jongen meer pakken, er vanuitgaande dat je de rest van de dag vrijwel niets uitvoert behalve de boodschapjes. En wellicht ook niet overal volle bak willen rijden voor het strava segmentje ;).
En verkeersdrukte? Die tackle je in een weekend toch het best door vroeg op pad te gaan. Doordeweeks is dat wat lastiger.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

asth
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 mar 2015 13:07

asth 18 jun 2019 16:38

Door een annulering van een groep heb ik in ons appartement nog plaats beschikbaar. Het is een 14-persoons appartement in Oz-en-Oisans en gehuurd van do 4 juli tot maandag 8 juli.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 18 jun 2019 17:01

Als je twee dagen rust houd kan je best wat stevige klimmen doen inderdaad, doen wij ook altijd, misschien op een iets lager pitje dan de cyclo zelf dan. Je komt er zoals je zegt niet iedere dag en dan is het mooi om zo veel mogelijk te zien, wat mij betreft mag dat zelfs een klein beetje ten koste gaan van de "ideale" voorbereiding.

Ik ben het wel met bastiaan eens dat de Lautaret geen mooie klim is, dan kan je beter (ook met het oog op verkenning) via de Telegraph (een stuk) omhoog rijden, de Marmotte komt zelf ook van die kant. En tipje betreffende Les Deux Alpe: omhoog is echt heel mooi als je de alternatieve route neemt (er van uit gaande dat je uit de richting van Le Broug D'Oisans komt is dat rechtsaf na "La Rivoire" via de D220 (hier dus: https://www.google.nl/maps/place/Les+De ... d6.1248743)).

Verder is de Lacets de Montvernier/Col du Chaussy een hele mooie klim, die nog niet op je lijstje staat.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 18 jun 2019 19:28

Kluus schreef: 18 jun 2019 17:01 [...] En tipje betreffende Les Deux Alpe: omhoog is echt heel mooi als je de alternatieve route neemt (er van uit gaande dat je uit de richting van Le Broug D'Oisans komt is dat rechtsaf na "La Rivoire" via de D220 (hier dus: https://www.google.nl/maps/place/Les+De ... d6.1248743)).

Verder is de Lacets de Montvernier/Col du Chaussy een hele mooie klim, die nog niet op je lijstje staat.
Genoemde tipjes zijn tevens opgenomen in respectievelijk de 7e en 2e route van het Bourg d'Oisans-topic. :winkthumb:

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 18 jun 2019 20:16

Ons programma ziet er als volgt uit
29 juni aankomt vogezen
30 juni 125 km L’alsasienne cyclo 3600 hm
Dinsdag aankomst bourg d’Oisans rondje van 45 km incl alpe dhuez
Woensdag 90 km( col ornon en de la morte)
Donderdag 80 km (lac chambon ,sarenne huez en lac du verney)

Hoop dat het niet teveel is
Specialized Diverge Axs

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 18 jun 2019 21:22

Klinkt als strak programma Feddesman.
Nee wij gaan zeker rustig doen, maar een paar klimmen om te wennen vind ik wel fijn. Toch weer heel anders dan ardennen of Limburg. Je wilt niet in 2km je hatdslag naar 90% helpen.
Sowieso twee dagen relatieve rust voor de marmotte.

Plaats reactie