Alles over vakanties op én met de fiets

bourgogne - morvan

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 okt 2018 09:00

als forumleden die tochten in de streek van de bourgogne meer specifiek in de Morvan gereden hebben?
verleden week gelogeerd in de buurt van Avallon -vezelay en daar een toertje gemaakt van een twee uur, daar waar de morvan juist begint. En ik moet zeggen , fantastische streek. Bossen, rustige smalle wegen, oude dorpen, kastelen, riviertjes en nog goed weer ook gehad.
En ook belangrijk, voor mij van in Ninove slechts 5 uur rijden.
Wie kan meer info over ritten ter plaatse geven, aub?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bwinkel
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 jan 2018 07:17

bwinkel 07 okt 2018 14:28

zie GPSies en op cyclokalender kun je ook wel wat vinden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 okt 2018 14:55

Heb een 5 jaar geleden met een paar gezinnen met kinderen 5tal dagen door bourgougne gefietst (ten zuiden van beaune. Geslapen in b&b en gelijkaardige.
Moest je extra info willen laat maar weten (is natuurlijk iets anders dan racefietstoertochten).

Wil je wat bergen moet je toch al naar zuiden van Macon.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 okt 2018 15:01

Update; zie dat Morvan wat meer westelijk ligt en toch wat bergen heeft.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 okt 2018 15:21

Geweldig fietsgebied! Heel rustig, geen echt hoge bergen maar wel voortdurend op en af.

In 2014 weekje in Marigny-l'Église gezeten, beviel prima.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 08 okt 2018 15:31

Begin september een week in Nod-sur-Seine verbleven in een gite. Dit is in de Bourgogne. Prachtig bosrijk gebied en we hadden super weer. Omgeving is flink heuvelachtig. Een 4-tal fietstochten gemaakt, gaat constant op en af, met soms verassend pittig klimwerk (voor een niet-klimmer als ik).
Niet veel racefietsers gezien, eigenaresse van de gite vertelde dat de fransen er vooral mtb-en. Toch leent het gebied zich goed voor racers; goede wegen en geen druk verkeer. Alleen de 'routes forestiëre' hebben me 2 binnenbandjes gekost tijdens een rit. Waarvan ééntje echt eigen schuld dikke bult was.
De tochten stelde ik zelf samen aan de hand van Michelin wegenkaartenboek en wandelkaarten. Enige nadeel was dat de vele kleine dorpen/gehuchten weinig horeca hebben, geen enkele keer bakkie koffie onderweg kunnen doen. In de grote dorpen/steden (bijv. Chatillon-sur-Seine) zijn zeker cafe's/restaurants, maar daar gingen mijn routes niet naartoe.
Een paar hele goede restaurants in de omgeving hielden mijn gewicht toch wel op peil :-) ….. het is tenslotte de Bourgogne.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 08 okt 2018 16:19

PierreW schreef: 08 okt 2018 15:31 Begin september een week in Nod-sur-Seine verbleven in een gite. Dit is in de Bourgogne. Prachtig bosrijk gebied en we hadden super weer. Omgeving is flink heuvelachtig. Een 4-tal fietstochten gemaakt, gaat constant op en af, met soms verassend pittig klimwerk (voor een niet-klimmer als ik).
Niet veel racefietsers gezien, eigenaresse van de gite vertelde dat de fransen er vooral mtb-en. Toch leent het gebied zich goed voor racers; goede wegen en geen druk verkeer. Alleen de 'routes forestiëre' hebben me 2 binnenbandjes gekost tijdens een rit. Waarvan ééntje echt eigen schuld dikke bult was.
De tochten stelde ik zelf samen aan de hand van Michelin wegenkaartenboek en wandelkaarten. Enige nadeel was dat de vele kleine dorpen/gehuchten weinig horeca hebben, geen enkele keer bakkie koffie onderweg kunnen doen. In de grote dorpen/steden (bijv. Chatillon-sur-Seine) zijn zeker cafe's/restaurants, maar daar gingen mijn routes niet naartoe.
Een paar hele goede restaurants in de omgeving hielden mijn gewicht toch wel op peil :-) ….. het is tenslotte de Bourgogne.
kun je wat meer specifiëren over je tochten? Hoe ver, tijdsduur, naar waar juist...
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

arjansh
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2010 12:21

arjansh 08 okt 2018 18:19

Zelf ben ik een paar keer in de Morvan geweest om te fietsen, voornamelijk in het zuidelijke deel van het gebied (tussen Luzy & Autun) en ik vind het prachtig fietsen daar. De wegen zijn over het algemeen goed, het gaat lekker op en af, maar de heuvels zijn een stuk vriendelijker dan in de Ardennen.

Ik ben een keer van Maastricht in een paar etappes naar de Morvan gefietst, waarbij de laatste etappe de Morvan van noord naar zuid doorstak. Daarnaast ook rondjes gefietst rond de Haute Folin en Mont Beuvray, bij die eerste kan je 10 km lang omhoog fietsen aan gemiddeld 4%.

Wat ik vooral zou aanraden is op de Michelin kaarten te kijken naar de D-wegen met een groene lijn, zijn eigenlijk allemaal prachtige wegen om overheen te rijden (en ze zijn bijna allemaal groen gearceerd).

De rondjes die je kan maken hangen natuurlijk een beetje af van waar je precies zit. Château-Chinon is een goede uitvalsbasis, maar weet niet zo goed wat daar in de buurt te vinden is. Bekenden van mij hebben een camping geopend in Ménessaire, een dorpje in het midden van de Morvan, zelf heb ik daar nooit gestaan maar dat lijkt mij ook een mooie locatie.

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 09 okt 2018 08:35

@Fiedoo: Die gegevens heb ik niet exact, heb geen Strava of GPS. De rondes die ik/wij fietste(n) varieerden van 55 tot 100 km. Telkens gestart vanuit Nod-sur-Seine.
Ik teken met stift de route in een Michelin routeboek in en maak daar een foto van zodat ik onderweg kan spieken. En ik noteer wat dorpsnamen en wegennummers op een briefje voor onderweg.
Ik zal eens kijken of ik een foto van het routeboek kan uploaden hier.

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 09 okt 2018 09:28

Afbeelding

Plaatje staat er helaas net niet helemaal op, maar je krijgt zo wel een idee van waar ik gefietst heb. Vooral ten zuidoosten van Nod-sur-Seine (= dikke roze stip). Die keuze gemaakt omdat het daar net wat bosrijker is, met meer groene wegen. Richting Bar-sur-Seine kom je al snel in het Champagne-gebied, daar is het vlakker.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 09 okt 2018 16:00

De Morvan ligt vol met goede D-wegen waar geen kat op rijdt. Je kan ook eens naar het parcours van de Morvandelle kijken.

https://www.strava.com/activities/1494879075

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 09 okt 2018 17:45

mannen, bedankt voor de gegeven info. Kan ik al heel wat mee verder. 'k Heb tijdens mijn verblijf in Avallon van de B&B uitbater ook een toeristische kaart gekregen waar heel wat info op staa. Volgend jaar zeker eens een paar dagjes gaan fietsen daar. THNX!!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie