Alles over vakanties op én met de fiets

Oetztaler Radmarathon 2018

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 06 sep 2018 22:19

Afgelopen zondag heb ik, voor de 4e keer, de Oetztaler Radmarathon gefietst. Ben eindelijk een beetje opgedroogd en heb nu de rust om mijn "roerselen" aan het forum te kunnen toevertrouwen.
Na de edities van 2013 (nat en koud aan het begin), 2014 (nat en koud aan het eind) en 2017 (prachtig weer de hele dag) werd het nu weer een behoorlijk natte editie.

Verblijf
Sinds vorig jaar is het mogelijk om accomodatie te boeken via de organisatie (als je uitgeloot bent). Natuurlijk betaal je dan wel iets meer maar dat neem ik voor lief.
Ik zit nu in een appartement in Gries (bij Längenfeld het Oetztal verlaten en een paar km via een steil weggetje omhoog).
Totaal betaal ik 400 euro voor 5 nachten incl. startbewijs.
Achteraf misschien wat onhandig want het is ongeveer een half uur rijden naar de start, maar toch is het wel lekker rustig in vergelijking met het drukke Sölden.

De dagen ervoor
Woendag van Nederland naar het Oetztal gereden.
Op donderdag stap ik in de auto en rijd naar Nauders (ca. 1,5 uur) want ik wil de Stelvio op ! Ik heb in 2011 de Dreilander Giro gereden en volg de route daarvan.
Achteraf niet zo'n verstandige keuze om nu dezelfde weg te kiezen want de weg van Nauders naar de voet van de Stelvio is erg druk en niet fijn om te rijden. De heenweg gaat nog wel maar terug moeten er wat hoogtemeters worden gemaakt en dat is niet fijn met het achteroprazende (vracht)verkeer.
De Stelvio zelf is prachtig maar bovenop begint het te regenen. Daarna via de Umbrail pas naar beneden en nog even een foto gemaakt bij een bekend verkeersbord waar een stukje Nederlandse wielergeschiedenis is geschreven (gelukkig met goede afloop). Zie foto
IMG_20180830_164204.jpg
Op vrijdag en zaterdag is het bagger weer; het regent vrijwel de hele dag....balen...ik heb geen zin om er in dat weer op uit te gaan...als dat zondag maar goed gaat.

De Oetztaler
Welke kleding trekt men aan is altijd de vraag. Ik fiets in de bergen altijd met een (kleine) rugzak om extra kleding mee te nemen, dat helpt. Ik kies voor 2 ondershirts met een Castelli Gabba shirt met lange mouwen en (in de regen) een Gore-tex regenjas.
Ik ben een koukleum...

's Ochtends om half 5 opgestaan, ontbeten en naar Sölden gekacheld. Ik merk dat ik toch wel een beetje zenuwachtig ben. Slaat helemaal nergens op want een snelle tijd kan ik en hoef ik niet te rijden.

Vorig jaar wilde ik graag binnen de 10 uur rijden en dat is toen gelukt (9u35m). Het doel is nu : genieten, geen ongelukken, hopen dat mijn rug het volhoudt en ergens in de middenmoot finishen. Het is zowaar droog bij de start ! Met een graadje of 8 is het frisjes maar eigenlijk prima te doen.
Ik heb geen zin om in de drukte te dalen en sluit achteraan aan. Qua tijd niet zo'n handige keuze want grote delen van het eerste stuk naar Oetz rijd ik in kleine groepen of alleen.

Na een paar km. zie ik iemand een ambulance in gedragen worden. Zijn fiets ligt in kreukels tegen de vangrail aan. Dat is wel erg vroeg want het is toch geen moeilijke afdaling. Gelukkig is dat de enige valpartij die ik zie voor de rest van de dag.

In Oetz de gebruikelijke verkleedpartij bij de Spar supermarkt aan de voet van de Kühtai. Ik trek mijn regenjasje uit en begin aan de klim. Later zie ik dat als een oude krant heb gedaald want mijn overall ranking over het 1e stuk is nr. 3668.
De klim zelf is eigenlijk wel lekker om mee te beginnen. Wel druk maar dat krijg je als je aan het eind van de meute begint en dus mensen moet inhalen.

Bij Ochsengarten (waar de weg vanuit Haiming erbij komt...ook leuk om te doen...maar nu niet) wordt het even vlak en volgt (na de brug) het steilste gedeelte van de klim door de galerij.
Onderweg nog even wat om de koeien heen slalommen en een paar km voor de top begint het te regenen. Temperatuur is nu een graad of 2. Boven bij de bevoorrading is het een behoorlijke chaos; ik tank wat water bij en duik de afdaling in.
In 2013 heb ik hier mijn slechtste moment ooit op de fiets mee gemaakt. Toen vergelijkbare omstandigheden maar ik kreeg het toen zo koud dat ik begon te rillen van de kou en dat niet meer onder controle kreeg. Ook zag ik geen hand voor ogen omdat mijn bril besloeg.
Nu fiets ik met (dag)lenzen en met mijn comfortabele outfit en heb het geen moment koud en heb voldoende zicht. Ik merk zelfs dat ik geniet van de afdaling en veel mensen inhaal.

Beneden naar rechts afslaan en richting Innsbruck rijden. Het is nu (bijna) droog. Op de Brenner begint zowaar de zon een beetje te schijnen en kan ik in een grote groep naar boven rijden. Alleen vlak voor de grens met Italië is het een beetje steil en moeilijk maar voor de rest is het 35 km vals plat omhoog.
De bevoorrading is nu gelukkig iets rustiger en ik neem een paar minuten de tijd om wat in te slaan.
De afdaling naar Sterzing is goed te doen en ligt er droog bij. Beneden gekomen is het eigenlijk maar een paar km vlak en dan begint de Jaufenpas alweer.

Eigenlijk begint de Oetztaler hier pas echt heb ik het idee. Qua tijd zit je ongeveer op de helft en hier mag ik voor het eerst een klein beetje gas geven. De klim zelf is erg mooi, loopt in het begin door het bos en is redelijk gelijkmatig. En het wordt zelfs een beetje warm !

Ongeveer een km. voor de top ligt de bevoorrading maar daarna begint het toch weer te miezeren. Ik denk dat loopt wel los in de afdaling maar aan de andere kant van de pas lijkt het ineens een andere wereld. Het is erg mistig met slecht zicht en ik trek toch maar weer mijn regenjas aan.
Het wegdek is op sommige plaatsen ook erg slecht dus het is oppassen geblazen.

Na een tijdje begin ik toch te bibberen en krijg het koud. Dat had ik hier eigenlijk niet verwacht. Dan maar even doorbijten tot beneden in St. Leonhard. Daar gas geven (voor zover mogelijk) om een beetje op te warmen.
En dan de Timmelsjoch. Die is natuurlijk erg lang en vervelend maar als je het opknipt in handzame brokken dan valt het eigenlijk allemaal best wel mee (?)
Eerst 14 klimmen, dan 6 km "vlak" gevolgd door de laatste 7 vervelende kilometers tot aan de tunnel.
En het wordt warm....de zon schijnt en mijn Garmin geeft 18 graden aan. Over de Garmin gesproken...het lijkt alsof er hier nauwelijks een fatsoenlijk GPS signaal te halen valt want het "ding" is voortdurend aan het piepen dat hij de rit wil eindigen.
Bij eerdere deelnames heb ik dat ook al gemerkt. Nu ben ik het zat, onderdruk de neiging om dat ding in het ravijn te smijten en stop het in mijn rugzak, De rest van de rit neem ik op met de smartphone.

En het begint weer te regenen...gewoon door blijven stoempen om warm te blijven is het devies. Wel neem ik nog wat foto's, stuur een appje naar het thuisfront en eindelijk doemt hij op : de tunnel.
IMG_20180902_160011.jpg
IMG_20180902_160017.jpg
Eigenlijk is het grote "lijden" hier voorbij want de laatste 1,5 km naar de pas is vlak. Vervolgens de afdaling in, het regenen is plenzen geworden maar who cares : we zijn er bijna !

De afdaling begint met een aantal haarspeldbochten en daarna een lang recht stuk, met een hobbelig wegdek naar het begin van het klimmetje naar het Maut-station. Ik durf het niet aan om me hier vol naar beneden te storten. Strava geeft later 72 km/u aan maar dat geloof ik eigenlijk niet.
Dan nog even op de pedalen staan voor een honderdtal hoogtemeters, wat koeien ontwijken (hier ook al ?) en vanaf het tolhuisje weer naar beneden knallen. Vlak voor Sölden nog een klein stukje gemeen vals plat en dan 2 vervelende (natte) bochten het dorp in, al proberend de putdeksels te ontwijken.

In 2014 zag ik hier, in de regen, nog 2 mensen op hun plaat gaan in hun fanatisme voor een paar seconden tijdwinst.
Ik heb me de hele dag niet met mijn tijd bezig gehouden; bij de finish zie ik dat ik er 10 uur en 42 min over heb gedaan.

Toch ruim een uur langzamer dan vorig jaar. Het weer, mijn slome start en het feit dat ik ca. 40 minuten heb stil gestaan (zie ik later op Strava) zullen daar debet aan zijn.
Uiteindelijk is het plaats 1703 overall...mijn middenmoot-ambitie zal wel ongeveer vervuld zijn vermoed ik :)
IMG_20180902_174515.jpg
Conclusie qua Oetztaler
- 4 deelnames met slechts 1 keer perfect weer (2017).
- waarschijnlijk blijft het hierbij (?).
- Sölden is een druk dorp (langs de hoofdstraat). Het idee om ergens anders te bivakkeren is me goed bevallen. Vorig jaar zat ik wat hoger in het dorp (de lift in en dan nog een klein stukje lopen; ook prima)
- mijn favoriete acclimatisatie-ritten in de dagen vooraf : de Kühtai van de "moeilijke" kant (vanuit Haiming), de Oetztaler Gletscherstrasse en de Kaunertaler Gletscher (prachtig !)

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 07 sep 2018 06:38

Leuk verslag om te lezen!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 sep 2018 06:45

Mooi verslag und eine tolle Leistung!

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 07 sep 2018 07:31

Mooi verslag om te lezen.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Plaats reactie