Alles over vakanties op én met de fiets

Rondje IJsselmeer

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 14 aug 2018 07:18

Volgende week zaterdag hebben we met een groepje het beroemde rondje IJsselmeer gepland staan; 325km in totaal.
Nu het steeds dichterbij komt, neemt ook de spanning toe....😊
Zijn er hier mensen die hem al eens gedaan hebben en nog goede tips hebben? Eten...reserveonderdelen...planning...alles is welkom.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 aug 2018 07:58

Ik heb geen IJsselmeer gedaan maar wel een behoorlijk aantal 300 en een aantal 400km op een dag.

Reserveonderdelen zou ik buiten bandjes niet doen. Het is zaterdag en alle winkels zijn open. Zorgen dat de fietsen in orde zijn.
Ik fiets volgende jaar 50 jaar op de racefiets en ben nog nooit gered door een reserveonderdeel! !
Eten zou ik niet ineens op basis van tips anders gaan doen wat je gewend bent.

Ik zou de eerste 150km in 1 ruk rijden. Geen koffie,geen foto's stops hooguit sanitaire stop.
Bij 150km uitteraard koffie met een goed stuk gebak en bidons vullen
Dan een blok van 70 en dan late lunch. BV Omeletje of een bordje pasta. Maar eet vooral wat je gewend bent. Bidons vullen
Vervolgens een blok van 60 en dan colaatje en een stuk taart/tosti/broodje. Bidons vullen
Tot slot laatste blok nog een kleine 50 km

Met 28 gem ben je 11,5 uur aan het fietsen. 1,5 uur pauze is totaal 13 uur
Zeven uur klaar dus 6 uur starten. Doe je half uurtje extra start 5:30
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 14 aug 2018 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 14 aug 2018 08:11

Rustiger kan ook ;) Verstandig is het wel om een lampje mee te nemen voor als je het laatste stuk niet meer redt in het donker.
Reserveondedelen heb ik altijd bij me. Af en toe voor mezelf nodig maar nog veel vaker voor anderen. Zorg iig voor 1 remkabel en 1 derailleurkabel in de groep (wel universeel model, geen Shimano anders hebben Campa rijders een probleem). Daarnaast 1 reserve buitenband voor de groep (tenzij er iemand met afwijkende maat rijdt). Water kun je overal onderweg vinden, winkels, tankstations, bij mensen langs de weg.
Goed eten is idd belangrijk. Ik eet altijd mijn gewone hoeveelheden onderweg en haal de extra energie uit sportvoeding.
Tenslotte, OV chipkaart meenemen, dan kun je altijd afbreken als het nodig is.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 aug 2018 08:15

Voor een ééndaagse rit zou ik gewoon van tevoren materiaal checken en reservekabels thuis laten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 aug 2018 08:23

Reservekabels vind ik voor een vlakke rit sowieso een beetje over de top. Overigens nog nooit maar dan ook nog nooit meegemaakt dat iemand een rem of schakelkabel kapot trok. Als je met goede buitenbanden start zou ik ook geen buitenband mee nemen.

Niet om Ivo af te vallen maar heb hem eens bij Gent Wevelgem gezien en eerste stuk samen opgefietst. Hij had echt ALLES (echt tassen vol) bij zich tot een balhoofdpers toe geloof ik..............alleen alles wat hij bij zich had was toch niet genoeg ;-) Cassette stuk meen ik?

Travel light, travel fast and far!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 14 aug 2018 09:21

Ik heb het rondje IJsselmeer vorig jaar gereden, dat was net geen 300km. Waarschijnlijk rijd jij dan ook nog om Flevoland heen, eigenlijk het Zuiderzee rondje.

Wij waren met een groep van ongeveer 10 man. Voor zover ik me kan herinneren hebben we in totaal 3x een stop gemaakt; 2x voor enkel voor wat drinken en 1x een wat langere stop om te lunchen. Verder zorgen dat het materiaal in orde is. Wel had ik voor de gelegenheid een zadeltasje aangeschaft zodat ik wat extra gelletjes en repen mee kon nemen.

Met dit soort ritten vind ik het zelf prettig om lekker door te rijden. Wij hadden een gemiddelde van 31. Op de terugweg stond er een stevige bries tegen te blazen. Dat werd voor een aantal van ons wel een probleem.

Succes
Afbeelding

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 14 aug 2018 09:33

2x gedaan. Eerste keer met rugzak met eten, drinken, reserve materiaal. Dat was waardeloos.
Achterzakjes vol, binnenbandje mee, een paar euro en een pinpas beviel me veel beter. Doorrijden en af en toe wat gekheid (bordjessprint, ff wegrijden bij de groep) maakte het voor mij makkelijker maar dat zal persoonlijk zijn.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 aug 2018 10:34

bve schreef: 14 aug 2018 09:33 Achterzakjes vol, binnenbandje mee, een paar euro en een pinpas beviel me veel beter.
Wat ik zeg: travel light! Wel telefoon mee!

bve schreef: 14 aug 2018 09:33 af en toe wat gekheid (bordjessprint, ff wegrijden bij de groep) maakte het voor mij makkelijker maar dat zal persoonlijk zijn.
Ritten langer dan 150km worden een stuk dragelijker als je een spelelement inbouwt ;)
Goeie tip :winkthumb:
Kan wel een beetje opbreken maar ach.......dit zijn toch al dagen met een sterretje :lol:

Hoe dan ook: veel plezier!

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 aug 2018 11:00

Vorig jaar 500 km rondom het IJsselmeer gefietst op de TT fiets.

https://www.strava.com/activities/1052478777

Drie bidonhouder op de fiets was wel prettig. Extra powerbank mee voor phone/Garmin/lampje op de fiets. Verder veel snelle suikers in de vorm van Snickers/marsen/snelle Jelles ect. Eet van te voren wat extra magnesium tabletten ter voorkoming van spierkramp. 2 binnenbandjes in combinatie met goeie anti lek banden is echt voldoende ik had ze overigens niet nodig. Extra fietsshirt met ondershirt vond ik wel prettig. Halverwege weer even een droog setje aan. Neem wel pauzes maar niet te lang. Ga niet ergens 1,5 uur lunchen ofzo. Je bent daarna compleet uit je fietsritme. Als je invloed op de route/windrichting hebt is mijn advies om eerst zoveel mogelijk tegen de wind in te fietsen. Succes!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 aug 2018 11:56

Blijf eten. Blijf drinken. Elke 100 á 150km een pauze. Pauzeer zo kort mogelijk. Reservebandjes mee. Eventueel een zalfje voor de gevoelige bips en lies. Je wilt geen schuurplekken rond je tere delen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 14 aug 2018 17:18

Vorig jaar gedaan.
1 extra binnenbandje (dus 1 bovenop de gebruikelijke 1)
Powerbank voor Garmin
Meer is niet nodig
o'7o

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 15 aug 2018 10:29

In mijn zadeltasje zitten standaard:

2 Binnenbandjes
2 gaspatronen
Het bijbehorende nippeltje
bandelichters
multitool
2 gelletjes
(en ja das past allemaal in een tasje van 3 euro uit China).

Op langere afstanden heb ik dan nog een tasje op de bovenbuis met daarin een aantal reepjes, qua smaak allemaal verschillend, aparte lichte glazen voor m'n bril (mocht het dan toch te donker worden voor de zonnebril, dan kan ik er blanke inklikken) een powerbankje, m'n pinpas en m'n huissleutel

Achter in de zakjes een telefoon, een fietspompje en nog meer eten.
Ontbijtkoek, Cliff Bars.

Merk wel dat uiteindelijk je ontzettend klaar bent met die zoete meuk dus daar ben ik nog wel een beetje zoekende in.

Verder 2x 950ml bidon's, 1e met electrolytes en de andere met sportdrank of water.
Rule #5

Plaats reactie