Alles over vakanties op én met de fiets

Alpenchallenge Lenzerheide

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 17 jun 2018 21:12

Toch ook eens een poging tot verslag van deze, toch niet enorm populaire, cyclo in Benelux. 90 % Zwitsers naar mijn aanhoren, met slechts enkele Belgen en Nederlanders.

Met vorig jaar Marmotte Alpes als eerste cyclo gedaan te hebben dit jaar voor Alpenchallenge Lenzerheide gekozen. Week voor afreis het slechte nieuws gekregen dat lange afstand niet mogelijk was door instabiele ondergrond op Splugenpass. Alternatieven liggen er door het aantal wegen ook niet voor het rapen dus een korte, snelle editie dan maar.

Kamer geboekt in Hostel aan de start, lekker makkelijk. Start bleef ondanks de korte afstand om 7 uur. Half 6 ontbijten, rustig klaarmaken, alle tijd en plots zie je de rij voor de toiletten.. Alsnog netjes op tijd aan de start. Deelnemers werden ingedeeld in 5 startblokken waarbij telkens 30 seconden tussen werd gelaten. Zelf mocht ik in het 3de vak plaatsnemen. Gestart werd er met een afdaling naar de voet van de Albulapas. Lekker fris zo vroeg in de ochtend dalen en dan begint plots achterrem nog enorm hard te piepen. Maakte me er toch wat zorgen over om zo straks een alpencol naar beneden te komen.. Na een aantal keer doorremmen verdween deze gelukkig terug zoals hij gekomen was. Terug gerust! Klimmen dan maar! In afdaling redelijk wat tijd verloren, maar gewoon eigen tempo zoeken was de boodschap. Op die korte afstand nog altijd mogelijk om jezelf op te blazen. Gelijkmatige klim en ondertussen begint het ook al wat op te warmen, de zon vol op het gezicht. Heerlijk klimmen zo! En met zulke natuur rondom ook genieten. Zelf gaat het redelijk vlot en begin ik wat mensen op te rapen. Naarmate de top nadert worden dit er meer en meer. Bovenop Albula, 2300m, eerste bevoorrading snel bidon vullen en iets voor te eten onderweg
meegraaien.
A979B7FF-8D78-4C16-8B38-D8320782C4C7.jpeg
Redelijk korte afdaling voor de boeg in vergelijk met de klim. Heel overzichtelijk met slechts handvol blinde bochten. En ja hoor daar worden we tegengehouden voor ambulance waar renner decor is ingegaan. Leek op het eerste zicht nog mee te vallen. Bijna beneden in Pont gaat de slagboom net naar boven als we er aankomen. Mooi! Met als gevolg een grote groep om op het vlakke naar Sankt-Moritz te knallen. En snel gaat het zeker! Kopwerk werd gedaan door 5 a 6 man ondanks we zeker met +30 waren. In de wielen blijven hangen dus maar. Tweede bevoorrading laten we links (euh.. rechts) liggen, meteen naar Julierpas.

7km lang en wat te vergelijken met Albula qua steilte. Vanuit die groep een voorganger die exact hetzelfde tempo klimt. Ondanks dit bergop minder meespeelt haal ik er toch altijd wel bepaald voordeel uit (mentaal?). Eens boven wacht een lange afdaling en wederom zeer overzichtelijk met enkele haarspeldbochtjes en gladde asfalt. Ik ben fan!

Geen passen meer te gaan, enkel nog twee puisten. En na 20km dalen doet elke meter bergop hierna meteen pijn. Laatste klim naar de finish is dan ook nog best pittig met percentage dat steeds tegen 10% aantikt. Ondanks dat ik het gevoel had bijna niet vooruit te gaan blijkt achteraf dat ik hier nog best snel naar boven gegaan.

Finish: 116km - 4u33
#211 / 836 overall
Tevreden, ook al viel er wel wat meer te rapen mi. Genoten van deze dag in schitterende regio. Ik kom nog terug voor de lange afstand! Een aanrader!

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 17 jun 2018 21:29

Mooi verhaal man :like: Ik had m ook willen rijden maar heb er 2 weken van tevoren een streep doorgezet vanwege andere bezigheden en verminderde motivatie dit jaar. Was er blij mee toen ik las dat de route was ingekort. Jammer, want de afdaling van de Maloja en de Splügenpas zijn fabelachtig. Tja mooier fietsen dan Zwitserland ga je niet gauw vinden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 25 jun 2018 22:29

Ik wil nog even een lans breken voor de uitstekende organisatie. Op beide passen waren nogal wat versmallingen ivm met wegwerkzaamheden, maar fietsers kregen overal voorrang van alerte seingevers, met als gevolg flinke files voor het tegemoetkomende verkeer. Bij overige obstakels zoals kruisingen en smalle dorpsstraatjes stonden ook overal alerte seingevers zodat de route bijna autovrij aanvoelde. En bij de 3 verzorgingsposten kon je onbeperkt Powerbar gels en repen meegraaien, naast het gebruikelijke werk (bananen, etc).

Plaats reactie