Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen Peschiera del Garda / Figline Valdarno (Toscane)

Ralph_canyon1986
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2014 11:13

Ralph_canyon1986 17 jun 2018 14:51

Beste mensen,

Vanaf 21-07 t/m 12-08 ben ik met mijn gezin op vakantie in Italië. Eerst een weekje in Peschiera del Garda en daarna rijden we door naar Toscane voor twee weken.
Ben zelf fanatiek (race)fietser en ben op zoek naar ervaringen m.b.t. routes / tochten in die streek. Zelf ben ik redelijk bekend met bij Gardameer echter niet direct qua (veilig) fietsen met de racefiets. Daarnaast ook de twijfel om de racefiets te gebruiken of voor de mountainbike te gaan? Zijn goede mountainbikes daar te huur (heb er zelf namelijk geen)? En zijn er leuke uitgestippelde routes bekend? Gaan er organiseerde tochten? Of zijn er toertochten in die periode? Of is er misschien ook iemand omstreeks die tijd die daar in buurt is en gaat fietsen? Zoals ik al aangaf ben ik met het gezin op vakantie dus fietsen is dan ook echt “bijzaak”. Hier in Nederland fietst ik vast rond 200km-250km per week.

Ik hoop in ieder geval op een paar leuke en bruikbare reacties! Alle info is welkom. En ik heb internet genoeg afgezocht maar vaak verouderde informatie. In ieder geval bedankt alvast!

Groeten,

Ralph

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jun 2018 15:09

Ik ben in beide regios geweest met de racefiets. Prima te doen qua verkeersveiligheid. Zo snel mogelijk van die drukke randweg door de dorpjes langs het meer af en genieten. Uiteraard Monte Baldo fietsen.
Veel keuze richting MOnte Baldo heb je niet, gewoon even in gpsies.com kijken. Voor maximale hoogte de routes richting Ferrara di MB nemen.

Figline: prima te fietsen. Zowel in westelijke richting (chianti) als in oostelijke richting de bergen in. Als je richting Chianti gaat kozen wij er voor om soms de auto in Radda neer te zetten. Dat scheelt je een fikse heuvel/km/tijd die je elke keer over moet.
Ik neem aan dat je op Norcenni zit? Dan is de beste tip die ik je kan geven: blijf uit de buurt van de ijs-bar. Dat is zo verdomd goed ijs, je komt 2kg zwaarder thuis :D
Less is bore

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 17 jun 2018 17:16

Drie keer in de buurt van Figline geweest. Prima omgeving voor de racefiets.
Bijv Greve - Radda - S Giovanni - Figline.
Of Richting Reggello naar Consuma, of nog beter eerst omhoog en dan naar Consuma (aardige klim).
prj

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jun 2018 21:06

Als je van lichtglooiend/vlak terrein houdt, dan ben je aan de zuidoever van het Gardameer op de juiste plek. Het kan er door de hoge luchtvochtigheid drukkend warm zijn.
Ziet er zo uit: https://goo.gl/maps/MEQQu2Dghgu

Voor een trip naar de Monte Baldo moet je een flink eind naar het noorden over de oostoever van het meer. Daar zou ik zelf de auto voor nemen, of buitenom fietsen. Het is ca. 75km over de kortste weg

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 jun 2018 09:04

In Figline of directe omgeving (Radda, Panzano) ben ik een 6 tal keer geweest en een paar duizend kilometer gefietst.

Je hebt daar vier mogelijk fietsuitdagingen:
1) gewoon vlak door de vallei noord-zuid
2) heuvels van Chianti
3) passen in oosten en noorden
4) strade bianche op het legendarische parcours van L'Eroica

1 vlak
Gewoon langs het spoor en de rivier de Arno knallen :mrgreen:

2 Heuvels Chianti
Echt onbeperkte mogelijkheden maar omdat je aangeeft dat fiets bijzaak is zijn dit leuke rondjes
Figline>Radda>Greve>Figline - prachtig door de wijngaarden
Andersom is het ineens een ander rondje met de valico del morellino (747m) ineens als een smerige uitdaging :mrgreen:
Afbeelding

Eigenlijk komt het er op neer dat als je ten westen, zuidwesten en zuiden van Figline in de heuvels gaat fietsen geen dag saai gaat worden. Wat Daniele al aangeeft is dat je wel vaak de valico del morellino (zo heet dat ding dus) over moet. Door een keer over Montevarchi (zuiden) of Greve (westen) te gaan kan je dat voorkomen. Aan de andere kant is het ook een prachtige klim.

Omdat het een familievakantie is nog een tip. Ik heb na het bezoek in Siena mij even buiten Siena af laten zetten en gezin is met de auto naar de camping gereden en ik op de fiets. Kan je net weer een wat andere (en verder) route rijden.

3) Passen
Ik heb in de loop der jaren een groot aantal passen in de Apennijnen gedaan met name tussen Parma en Arezzo.
Er zijn legio mogelijkheden maar om het doenbaar te maken even de aanloop met de auto. Dat is natuurlijk niet gezellig voor de familie maar 1 dagje? Ga je vroeg weg kan je in de middag met gezin bij het zwembad met een ijsje (negeer de waarschuw van Daniel niet :mrgreen:)
Er is toch een rondje daar zou je jezelf op moeten trakteren. Het is overigens geen eens een slecht idee de familie de auto te laten rijden als jij fietst. Het zijn wel twee ECHTE passen!
Met de auto naar Bibbiena. =70km Daar de auto parkeren als je alleen gaat.
Rondje gaat over de Passo di Mandrioli & Verna.
Over de SR71 fiets je naar de Passo di Mandrioli. Relaxe klim 10 km gemiddeld 6% en nauwelijks pieken. Dus 1 versnelling schakelen en genieten van de omgeving.
Na een foto op de top ga je een klein stukje terug en ga je na een paar km 180 graden naar links richting Verna. Weg gewoon volgen tot je bij de SP208 komt en dan verder omhoog naar de Verna (soort klooster op de top)
Foto en afdalen naar Bibbiena.
De passage tussen de twee passen zit een stuk in dat is buiten aardse. Echt een bizar landschap.
Rondje is 100km maar even onder de top van de eerste en op de top van de tweede kan je even zitten en wat drinken.
Als je gezin te porren is om de auto te rijden zien ze prachtige natuur en cultuur (Verna). Je kan dan zelfs besluiten de afdaling van de Verna te laten schieten. Paar flessen water, washandje, handdoek en deo en wat kleren mee :winkthumb:

4) Strade Bianche
Last but not least: de witte straten van Toscana. Grindwegen die als ze droog zijn bijna wit zijn. Als ze nat zijn kunnen ze zelfs roze worden :mrgreen:
Toen ik 10 jaar geleden L'Eroica fietste had nog niemand van Strade Bianche gehoord en nu liggen die dingen ineens overal :?
Nergens zijn ze echter zo mooi en ook nog eens officieel cultureel erfgoed.
L'Eroica is een toertocht volgens het retro concept. Dus oude stalen fiets en wollen trui en wordt traditioneel in het laatste weekend van oktober gereden.
De langste afstand (5x gedaan) is 209 km en 112 km strade bianche. De langste route is met grote borden permanent gemarkeerd.
De profkoers Strade Bianche is afgeleid van deze toertocht en is inmiddels bij veel renners een gewild doel.
De profkoers doet altijd een aantal passages aan die ook in de toertocht zitten. Monte Sante Marie is daar een voorbeeld van.
Omdat je aangeeft niet vies te zijn van onverhard is het wellicht een idee een stukje te doen. Prachtige passages. Goed aangegeven. Maar soms enorm steil.
Je kan zelfs een controlekaart aanvragen om deze rit zelfstandig te fietsen. Lijkt me niet doenbaar met een gezinsvakantie maar hier toch de link
http://www.eroicagaiole.com/permanent-route

Ik ben 5 keer in die omgeving geweest voor L'Eroica en stevig omlijstingsprogramma. Ook 1 keer daar geweest als gezinsvakantie in Figline. Daarvan staat op dit forum een verslag met ook wat tips buiten het fietsen om. Sommige links werken niet meer maar verslag zorgt hopelijk toch voor wat tips.
In dit verslag ook wat tips om kleine stukjes L'Eroica te doen
TOSCANE - STRADE BIANCHE, HOOGTEMETERS EN FIORENTINA


Succes en veel plezier....................maar we willen wel foto;s zien natuurlijk ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jun 2018 14:46

Ben ook twee jaar in Figline geweest. Mooi fietsen!
Prima rondjes van 60 tot 150km aan elkaar te maken (meer natuurlijk ook)

Die valico del morellino heb ik volgens mij elke keer andersom gereden is dat die weg dat je na de rotonde even naar beneden gaat en dan 15 - 20% omhoog wind stil met 40 graden :-), dat vond ik niet heel grappig......

Qua verkeer vond ik het daar prima, nooit het idee gehad dat het gevaarlijk was. Asphalt is redelijk (toen) 2014 en 2015,..... Goh wat klinkt dat al lang geleden!

Nadeel vond ik dat ik verplicht aan het hoogseizoen vast zit, daardoor ga ik nu niet meer. Ik vond Norceni (als je daar heen gaat) het tweede jaar te druk. Veel caravans bijgekomen en geen extra faceliteiten. ook de pech dat het tussen de 35 en 40 garden was en iedereen op de camping bleef. Misschien hebben ze nu wel extra zwembaden etc bijgebouwd, verder prima camping prima pizza,s en ijs. Leuke uitspatjes in de buurt.

De tip van Gastheerg om je na een bezoekje Sienna te laten droppen zou ik zeker meenemen!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 jun 2018 15:52

wasbeer2006 schreef: 20 jun 2018 14:46 Die valico del morellino heb ik volgens mij elke keer andersom gereden is dat die weg dat je na de rotonde even naar beneden gaat en dan 15 - 20% omhoog wind stil met 40 graden :-), dat vond ik niet heel grappig......
Ja dus:
Gastheerg schreef: 18 jun 2018 09:04 Andersom is het ineens een ander rondje met de valico del morellino (747m) ineens als een smerige uitdaging :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jun 2018 21:29

Ik heb in september op Norcenni gestaan (omdat GG echt bezweerde dat dat goed te doen was), maar moet er niet aan denken dat ik daar in hoogseizoen heen moet. Dan is het geen vakantie meer, maar overleven (vind ik dan).
Less is bore

Ralph_canyon1986
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2014 11:13

Ralph_canyon1986 03 aug 2018 14:57

Beste mensen,

En zeer late reactie van mijn kant maar bedankt voor de vele reacties op mijn vragen.
Een weekje Gardameer en weekje in Figline Valdarno (inderdaad camping Norcenni) heb ik momenteel achter de rug. Aan het Gardameer heb ik zelf wat routes gedaan van 30-35km. Was leuk alleen niet spectaculair qua hoogtemeters. Ik had via Wikiloc nog wat gezocht. Ik heb overigens de mountainbike meegenomen. Weer eens wat anders dan op de weg in Nederland.
Via de camping ben ik in contact gekomen met een ervaren mountainbiker uit de buurt. Ik ben nu een aantal keer mee geweest maar in één woord omschreven; geweldig! Hij weet exact de leuke beklimmingen, bospaadjes, downhills, uitzichten en bovendien ook wat lokale informatie over het gebied. Daarbij ook wat weggetjes gehad die behoren tot de boeren en eigenaren van de wijngaarden. Hij gaf aan niet alleen op deze weggetjes te mountainbiken vanwege de honden die het gebied bewaken. Hij heeft met de eigenaren hier afspraken over gemaakt dus alleen mountainbiken daar is sterk af te raden. Qua rit voldoende hoogtemeters en goed afzien. Het enige kleine minpuntje zijn de steekmuggen in de bossen pff.. Die blijven bergop echt om je heen hangen wachtend op een goed plekje om te steken. Maar goed, valt eigenlijk achteraf wel mee.
Nu nog een weekje op Norcenni te gaan. Zoals gezegd is het inderdaad wel druk op de camping maar het is goed verdeeld. Dit komt ook vanwege de uitbreiding sinds dit jaar. Ik ben hier met mijn vrouw en twee kids die amuseren zich prima! Zowel van camping Altomincio (Gardameer) en camping Norcenni totaal geen spijt. Maar goed, ieder zo zijn eigen voorkeur natuurlijk.

Groeten,

Ralph

Plaats reactie