Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 600 Maastricht, Rondom de Ardennen, 23-6-2018

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 14 jun 2018 11:06

Deze route voert door België en Luxemburg via oude spoorwegen naar Longwy in Noord-Frankrijk.
Natuurlijk moet er ok nog enige malen geklommen worden om deze spoorwegen, die meestal een rivierdal volgen, met elkaar te verbinden.

Vanaf Longwy volgen we de Chiers die ons rechtstreeks naar Charleville-Mézières brengt. Alhoewel we een rivierdal volgen is dit traject niet vlak te noemen. Bewonder in Charleville-Mézières, bij dag of nacht het prachtige marktplein.

Tussen Charleville-Mézières en Namen volgt de route het Maasdal. Meestal via Voie Vertes langs de Maas.

Vanuit Namen over een oude spoorlijn naar Hoegaarden, waarvan de eerste 8km een beklimming zijn. In Drieslinter is de laatste controle waar iedereen tot 22:00h welkom is.

De laaste etappe van 50km verloopt via kasteel Alden Biessen naar Maastricht. Vergis je niet in dit laatse deel, het heeft zo zijn eigenaardigheden.

Bij dit brevet kan de hele nacht worden doorgereden. Verlichting en reflectievest zijn dus noodzakelijk.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 14 jun 2018 11:09

Voor de liefhebbers van een 600 met overnachting zijn er hotels in Sedan en Charleville-Mézières.
Mijn fotoimpressie van vorig jaar vindt je hier:

https://fotoalbum.dds.nl/ivo_m/brm600maastricht2017/1

Aanmelding, routebeschrijving en GPS track staan op de site: https://randonneurs.nl/event/brm-600-ma ... -ardennen/

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 14 jun 2018 11:27

Mits redelijk weer ben ik er bij, lijkt me een mooie route 👍

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 jun 2018 12:53

Ook met dit brevet is het even oppassen met de bevoorrading. De meeste deelnemers zullen rond de Franse grens de nacht ingaan. Bij het uitrijden van Rodange is een hele serie pompstations net voor de Franse grens. Daar is waar Jos de controle heeft gelegd. Een plaats eerder, Pétange, heeft een goeie selectie aan kroegen en restaurantjes.
Longwy is alleen in te plannen als je er voor 21-22 uur doorkomt. Daarna is weinig tot niets open. Hou rekening met zo'n 100km zonder verzorging totdat je in Sedan bent en voor de snelle rijders zelfs Charleville-Mézières. Je kunt wel nog water krijgen bij kerkhoven. De kwaliteit daarvan is wisselend.
In Frankrijk zijn de bakkers vroeg wakker. Zo rond een uur of 5 beginnen ze al met bakken. Je neus is dan beter dan je Garmin om de bakker te vinden. Helaas is de nachtbakker in Charleville sinds vorig jaar gesloten.
Na Charleville heb je de keuze tussen fietspad en D1. Jos heeft de track over het fietspad gelegd. Dat is prima rijden. Alleen in het holst van de nacht kun je je er wat onprettig voelen met de Maas zo vlak bij je. Snelle rijders kunnen dan de D1 kiezen die ook het Maasdal volgt. Het fietspad komt af en toe door wat dorpjes waar de bakkers al vroeg wakker zijn.
Het let op punt in Révin is vooral voor lange rijders. Daar moet je door een laag tunneltje.
In Frankrijk is het wettelijk verplicht om in het donker of bij slecht licht een reflectievestje te dragen met een keurmerk (EN1150)

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 19 jun 2018 14:21

DDX schreef: 14 jun 2018 11:27 Mits redelijk weer ben ik er bij, lijkt me een mooie route 👍
600 km fietsen met een gemiddelde rond de 33 per uur :lol:

Ik zal ook mee fietsen, samen met een fietsmaat uit de regio Assen. Beetje wankel op de beentjes natuurlijk, na de verplichte Salsa avond in de StayOkay.

Fryskebloed, Slugbait, gaan jullie nog?

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 19 jun 2018 16:12

Ik denk het wel; met de toerfiets, dat scheelt gehannes in de trein. Salsa, dat zijn chips, toch?

Ivo: is dat keurmerk ook in de praktijk van belang? Ik heb een reflectievest dat aan EN1150 voldoet (en een label van dien aard heeft), maar de pasvorm is minder fijn dan mijn "dark jacket" reflectievest.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 19 jun 2018 18:41

oehT schreef: 19 jun 2018 14:21
Fryskebloed, Slugbait, gaan jullie nog?
Euh, ik heb vorig weekend al een 600 gedaan? Daar stond ik aan de start omdat dit brevet niet in mijn agenda paste. Maar ik ben er bij de 1000 weer bij in Maastricht.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 jun 2018 21:41

FryskBloed schreef: 19 jun 2018 16:12 Ik denk het wel; met de toerfiets, dat scheelt gehannes in de trein. Salsa, dat zijn chips, toch?

Ivo: is dat keurmerk ook in de praktijk van belang? Ik heb een reflectievest dat aan EN1150 voldoet (en een label van dien aard heeft), maar de pasvorm is minder fijn dan mijn "dark jacket" reflectievest.
Belangrijk is dat het vanaf een afstandje uitziet als een jack dat aan die normen voldoet. Oom agent zal je niet aanhouden om te kijken of er de juiste cijfertjes instaan. Maar als je iets opvallends doet en dan lastig wordt tegen de agent, dan kan hij natuurlijk het etiketje gaan bekijken.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 20 jun 2018 23:13

Ik vervoeg mij ook vrijdagavond in de Steeokee. Benieuwd of de combinatie van 600 km en meer dan 3000 hoogtemeters mij zal fnuiken.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 21 jun 2018 09:58

aloisvonesterhazy schreef: 20 jun 2018 23:13 Ik vervoeg mij ook vrijdagavond in de Steeokee. Benieuwd of de combinatie van 600 km en meer dan 3000 hoogtemeters mij zal fnuiken.
Ik ben geen goede klimmer en toch heb ik hem altijd binnen de tijd uitgereden. Het tweede deel is duidelijk vlakker, hier kun je tijd terugwinnen. Twee jaar terug was ik in Sedan twee uur buiten tijd en heb ik die twee uur dik kunnen goedmaken in het tweede stuk.

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 21 jun 2018 11:39

FryskBloed schreef: 19 jun 2018 16:12 Salsa, dat zijn chips, toch?
Ik heb de vorige Salsa Avond wel als een dip ervaren. Dus denk het wel.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 21 jun 2018 22:42

Bedankt voor de tips Ivo!

In Charleville-Mézières kun je zo te zien goed eten, jammer dat ik daar (naar verwachting flink) na middernacht doorheen fiets. Ook een boel banken trouwens, dus een bonnetje regelen voor de controle zal geen probleem zijn. De McDonalds in Sedan (20km) eerder is tot middernacht open, maar dat zal 'm ook wel niet worden.

Oh, en al twee mooie plekjes gespot om een tukje te doen in m'n bivakzak :-)

Jos pakt bij Hastière-par-Delà de N96 ipv het fietspad (RV2 / RV6) langs de Maas naar Namur; op zondagochtend zal de N96 wel rustig zijn, maar weet jij of dit een mooi fietspad is?

Plaats reactie