Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 400 Amsterdam NL- De Zuiderzeeballade 9-6-2018

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 27 mei 2018 06:15

“Eens ging de zee hier tekeer, maar die tijd komt niet weer: Zuiderzee heet nou IJsselmeer.” Wie tegenwoordig de gezapige speelvijver het IJsselmeer aanschouwt, kan zich nauwelijks voorstelen dat dit ooit een machtige binnenzee was.

Amsterdam, onze startplaats, is slechts één van de vele handels- en visserijsteden die hun welvaart aan de Zuiderzee te danken hebben.
Vanuit de hoofdstad rijden we noordwaarts langs en over de zeedijk die ooit slechts met moeite het achterliggende Waterland tegen de onstuimige Zuiderzee beschermde. We passeren de vissersplaatsen en VOC-steden Monnickendam, Volendam, Edam, Hoorn en Enkhuizen, om vervolgens bij Medemblik landinwaarts te rijden over de Westfriese Omringdijk: hier zien we de eerste grote droogmakerij in de Zuiderzee: de Wieringerwaard.
Via het voormalig eiland Wieringen bereiken we de Afsluitdijk: na eeuwen van stormvloeden en watersnoden werd hier in 1932 de Zuiderzee definitief afgesloten en ontstond het IJsselmeer. Dertig kilometer lang en naar mijn mening op zijn mooist met wind tegen en liefst ook nog een fikse regenbui. Laten we hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn.

Via de Afsluitdijk komen we in Friesland, waar we zuidwaarts keren en de weg langs roemruchte havenplaatsen met klinkende namen vervolgen:
Makkum, Workum, Hindeloopen en Stavoren, om uiteindelijk bij Lemmer wederom het IJsselmeer de rug toe te keren en de voormalige kust van de Zuiderzee te volgen langs de tweede grote landaanwinning, de Noordoostpolder. Langs het voormalig turfwingebied de Weerribben, bereiken we Genemuiden en Kampen, steden aan de mondingen van de IJssel die het binnenmeer voedden waaruit ooit de Zuiderzee ontstond. Vanuit Kampen volgen we de voormalige zeedijk langs wat tegenwoordig de randmeren zijn, langs Elburg, Harderwijk, Spakenburg ena de vestingsteden Naarden en Muiden, om tenslotte via de Diemerzeedijk Amsterdam weer binnen te rijden.

De startlocatie is Café Dors, Zeeburgerdijk 3, 1093 SJ Amsterdam

Inschrijven via https://randonneurs.nl/event/brm-400-am ... eeballade/
Laatst gewijzigd door monique70 op 27 mei 2018 06:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mei 2018 06:21

9 oktober is deze rit? Of tikfoutje in de titel?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 27 mei 2018 06:35

Dank voor je oplettendheid Mark, datum is aangepast.

Ik ben nog nooit met de fiets over de afsluitdijk gereden. Lijkt me een mooi rondje. Nu nog hopen op een beetje wind mee op de dijk.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 27 mei 2018 07:32

Ik ga waarschijnlijk wel meefietsen. Wel even een klein dingetje wat betreft de route: de pont over de Eem vaart niet op zondag.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 27 mei 2018 10:44

Mooi rondje, zoiets heb ik in april gereden. Maar dan in meerdere dagen. Relaxt in fiets-vakantie-modus.
En de Afsluitdijk... Tsjaa.. Dat is wel de dijk die je een keer gefietst moet hebben, toch? ;)
Moet wel zeggen dat ik de 35km rechtdoor met steeds hetzelfde uitzicht (snelweg en water) errrug saai vond. :|
WiND 56 - 2020

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 27 mei 2018 17:16

Met een start o acht uur 's avonds moet je flink doorrijden, wil je vóór donker bij de Afsluitdijk zijn. Dus van dat water zul je niet veel zien, dat scheelt alweer de helft.
Vorsprung durch Pedantik

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 06 jun 2018 23:14

De laatste dag om in te schrijven start bijna, morgenavond laat gaat de voorinschrijving dicht. Er zijn nu al behoorlijk veel aanmeldingen (bijna 2x zoveel als gebruikelijk voor een 400) maar er is nog plek.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 07 jun 2018 21:15

Even voor de goede orde, er wordt om acht uur 's avonds gestart? Dus (uitgaand van 25km/u), de 2e vrije controle in Oudesluis bereik je om 1 uur 's nachts? Wat is daar op dat tijdstip open? Ze hebben er voor zover ik kan zien niet eens een geldautomaat... En om 4 uur (na 200km fietsen) ben je dan in Stavoren, hier hebben ze in elk geval een geldautomaat, maar briefpapier vult de maag niet.

Kan niet zeggen dat ik op voorhand al enthousiast wordt van dit brevet...

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 07 jun 2018 21:27

Oudesluis heeft een kroeg, en een kerktoren met een klok, daar volstaat een foto ter controle van doorkomst. De (vrije) controle in Stavoren is bij het station geplaatst, ook daar is meestal wel een klok te vinden voor een fotocontrole.

De één geeft voorkeur aan een ochtendtraining voor een vierhonderd; de ander start liever ‘s avonds. Aan belangstelling voor dit brevet is in elk geval geen gebrek.
Vorsprung durch Pedantik

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 08 jun 2018 08:40

Die kroeg in Oudesluis lijkt te sluiten om middernacht, dus dat wordt doorfietsen. Als je ergens 's nachts een kop koffie wilt drinken en iets wil eten, dan is dat tankstation midden op de Afsluitdijk een optie?

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 08 jun 2018 09:30

De Texaco op de Afsluitdijk is van negen uur 's avonds tot acht uur 's ochtends dicht. AVIA in Den Oever gaat een uur eerder dicht en een uur later open. Ik denk dat je 's nachts op jezelf bent aangewezen. Genoeg eten meenemen, dan is het te doen. Gelukkig heb ik zelf een afkeer van koffie.
'Zondag overdag fiets je trouwens tot aan de Hollandse grens door de Bible Belt, dat is ook iets om rekening mee te houden.

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 08 jun 2018 14:57

Aha. We gaan dus sterven van de honger en omkomen van de dorst. Lijkt mij uitstekend.

Het zal dus zaak zijn rond 2300 uur of zo ergens de bidons af te vullen en daar nog even goed wat drinken naar binnen te slaan. Immers, daarna is het bijna 160 km op 2 bidons fietsen hahahaha.

Nu al zin in.

Zijn er lokaal bekenden die langs de route in Friesland tankstationnetjes kennen die rond 0700 uur op zondag wel open gaan (behalve precies geen enkele?)? We zullen ergens water moeten tappen lijkt mij.

Plaats reactie