Alles over vakanties op én met de fiets

Riva del garda

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 16 mei 2021 18:49

raven14 schreef: 15 mei 2021 11:28.... bvb lunchadresjes onderweg... houd ik me aanbevolen.
Iets ten noorden van Dro, gesitueerd aan het prachtige fietspad, kan je de 'Bike & Wine Bar' vinden.
Heb er als wandelaar tweetal keer lekker (en verbazend goedkoop) iets gegeten (en uiteraard de lokale wijn gedronken). Zeker een aanrader.
Eveneens in Dro herinner ik me de lekkere pasta in deze zaak: https://ristorante-pizzeria-alla-pergola.business.site/
Toen we deze regio enkele jaren terug aandeden, hadden we jammer genoeg geen fietsen mee. In Riva en o.a. Torbole zijn tal van fietsverhuurders.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 mei 2021 19:50

Maak je in Italia geen zorgen over waar je zou kunnen eten en of het daar wel goed is ;-)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 mei 2021 20:20

Wel, men zegt me tegelijk dat de horeca aan het Gardameer nogal Duits beïnvloed is, en dan maak ik me wel degelijk zorgen 🥲
Afbeelding

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 17 mei 2021 10:57

Geen zorgen maken :)
ik zat vorig jaar ook ten noorden van het Gardameer (Drena) en heb een hekel aan drukte en toeristische toestanden.
Zelf nooit echt dicht bij het Gardameer geweest dus om iets te eten of zelfs nog maar naartoe te gaan.

De klimmetjes heb je mooi opgesomd.
Qua lunchplekjes gewoon even langs de kleine dorpjes en je vindt zeker je zin.
Die wijnbar die hier reeds passeerde is alvast een leuk adresje.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 mei 2021 11:33

Zeker geen zorgen maken over het eten, het "verduitsen" heeft enkel met een Duitse versie van de menukaart te maken of het feit dat ze er Duits spreken. Het eten blijft onveranderd Italiaans. Aanranders voor lunch vind ik Antica Croce in Trento (niet ertegenover bij Castello dat is een stuk minder) of stukje verder aan dezelfde leuke niet te zware klim Da lucio in Ballino hier lunchen ook heel veel locals en italiaanse toeristen, Die gaan standaard binnen eten, zodat er op het terras altijd plaats is, en de passo Ballino vind ik vanuit Riva een van de leukste stukje om te rijden, zeker als je een een wat lekker lopende klim wilt rijden,
Verder is het fietspad rond het meer nu ook klaar, nog niet gereden, maar het stuk dat al klaar was, lag heel mooi anderhalf jaar geleden.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mei 2021 11:46

Alleen het meer rond is aan de oostkant echt niet leuk.
Stervensdruk, allemaal rotondes, kruispunten, niet oplettende toeristen, etc.
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 17 mei 2021 12:10

raven14 schreef: 15 mei 2021 11:28 en bvb lunchadresjes onderweg... houd ik me aanbevolen.
Heel simpel: een zijstraatje van een zijstraatje.
Prijs halveert, Keus is wel doorgaans iets minder maar kwaliteit is prima. En geen toeristen want die blijven op de boulevard.
Ik heb inmiddels meer dan een jaar in Italië doorgebracht en keren dat ik matig/slecht gegeten heb kan echt op 1 hand tellen. Dat neemt niet weg dat het helpt als er geen buitenlandse (anders dan I) kentekens voor de deur staan.

daniel1975 schreef: 17 mei 2021 11:46 Alleen het meer rond is aan de oostkant echt niet leuk.
Stervensdruk, allemaal rotondes, kruispunten, niet oplettende toeristen, etc.
.

Vorig jaar op een donderdag in september gedaan na de schoolvakanties en viel dik mee. Er zijn inmiddels ook heel veel fietspaden. Die overigens soms lastig te zien zijn.
Ik heb er altijd tegenaan gehikt maar buiten het hoogseizoen op een doordeweekse dag is het prima te doen MAAR ga wel met de klok mee!

Toch nog een fietstip naar aanleiding van m'n verblijf vorig jaar

STRADA DELLA FORRA
Volgens Winston Churchill de mooiste weg die er is.
Slingeren door een kloof omhoog.
Rij wel van zuid naar noord. Opletten met afdalen terug naar het meer want is op een paar plaatsen vrij steil en je snelheid loopt snel enorm op.
Vergeet bij de klim niet even bij Pieve naar het uitzichtbalkon te gaan. Weergaloos!
Tevens watertap in dat dorp!

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mei 2021 12:16

Gastheerg schreef: 17 mei 2021 12:10
daniel1975 schreef: 17 mei 2021 11:46 Alleen het meer rond is aan de oostkant echt niet leuk.
Stervensdruk, allemaal rotondes, kruispunten, niet oplettende toeristen, etc.
.

Vorig jaar op een donderdag in september gedaan na de schoolvakanties en viel dik mee. Er zijn inmiddels ook heel veel fietspaden. Die overigens soms lastig te zien zijn.
Ik heb er altijd tegenaan gehikt maar buiten het hoogseizoen op een doordeweekse dag is het prima te doen MAAR ga wel met de klok mee!
Buiten het seizoen in september kan er inderdaad veel meer, en is zelfs Norcenni nog aan te bevelen in Figline. Daar wil je normaal ook niet dood gevonden worden in het hoogseizoen ;-)
(>1100 accomodaties en caravanplekken)
Less is bore

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 17 mei 2021 12:30

daniel1975 schreef: 17 mei 2021 12:16 ...

Buiten het seizoen in september kan er inderdaad veel meer, en is zelfs Norcenni nog aan te bevelen in Figline. Daar wil je normaal ook niet dood gevonden worden in het hoogseizoen ;-)
(>1100 accomodaties en caravanplekken)
Of in het voorseizoen, eind mei begin juni (normaal gesproken dan; dit jaar dus niet). Zeker als je een plek kunt bemachtigen aan de overkant van de weg van de 'oude' receptie/ingang.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 mei 2021 12:34

Het meer rond zou nu een stuk beter moeten gaan sinds begin dit jaar 2021 is het vrij liggende fietspas rond het meer helemaal gereed. Zal alleen hier en daar wel druk zijn met wandelaars, maar daar is rekening mee te houden in tegenstelling tot de langsrazende auto's op de weg rond het meer.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mei 2021 13:37

De Tukker schreef: 17 mei 2021 12:30
daniel1975 schreef: 17 mei 2021 12:16 ...

Buiten het seizoen in september kan er inderdaad veel meer, en is zelfs Norcenni nog aan te bevelen in Figline. Daar wil je normaal ook niet dood gevonden worden in het hoogseizoen ;-)
(>1100 accomodaties en caravanplekken)
Of in het voorseizoen, eind mei begin juni (normaal gesproken dan; dit jaar dus niet). Zeker als je een plek kunt bemachtigen aan de overkant van de weg van de 'oude' receptie/ingang.
De huisjes bovenaan, Vacancesoleil (tip van GG) hebben wij paar jaar geleden gedaan. Nadat ie plechtig had gezworen dat het off-season goed te doen is :lol:
Verder kan ik er echt met mijn verstand niet bij dat mensen dit leuk vinden voor de zomervakantie. Om on-topic te blijven, idem voor campings a la Bella Italia in Peschiera.
Less is bore

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 17 mei 2021 15:26

Meerdere keren week Gardameer in de meivakantie gedaan, graadje of 22-28. Verwarmd zwembad, lekker rustig overal en de natuur frisser qua kleuren.

Keer bij Salo gezeten en paar keer bij Lazise. De onderkant vind ik niets aan, wel eens een bezoekje links en rechts gedaan, mij te druk.

In de mei vakantie vind ik de oostkant beter dan de westkant. Volgens de locals is het weer ook beter aan deze kant, minder buien... Aan de westkant zit je meer tegen de bergen aan en de buien blijven nog wel boven het meer, tegen de bergen aan hangen.

Paar keer door Riva gekomen danwel pitstop gedaan, ik vind het echt een sportief stadje... Veel mtb-ers en racefietsers te zien, maar ook hardlopers en uiteraard watersporten.

Zomervakantie aan het gardameer is niet mijn ding, veel te druk.
(komende zomer oa sirolo geboekt, ben benieuwd)

Plaats reactie