Alles over vakanties op én met de fiets

Parijs Roubaix: tips profs zien koersverkennen

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 22:34

Omdat ik begin van de dag wat heb afgesneden lagen de profs nog vrij ver achter me. Even twijfelde ik of ik in Cysoing in een van m'n favorieten Franse gokholen nog koffie ging halen maar ik besloot door te fietsen tot het einde van Pave Duclos Lassalle.
Duclos heeft twee keer op behoorlijke hoge leeftijd de "Helletocht" gewonnen.
Een keer in een sprint die eigenlijk thuishoort in een operavoorstelling in Verona.
Ballerini claimde direct de overwinning maar de finishfoto was genadeloos.
Op de vraag aan Franco wat hij fout had gedaan antwoorden hij: "dat ik ooit ben gaan fietsen"
Hij zou ook stoppen met fietsen maar gelukkig heeft hij dat niet gedaan en later heeft hij nog twee keer op de wielerbaan de bloemen en de kassei op mogen gaan halen.
Pave Duclos Lassalle maakt onderdeel uit van de gecombineerde strook die officieel als Bourghelles naar Wannehain in het wedstrijdboek staat.

Afbeelding

De profs fietste niet erg door dus ik besloot op de hoek van Duclos Lassalle te wachten op de eerste renners.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 22:38

De jongens van Lotto vlogen gretig door de bocht
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook het Nederlandse Lotto was geconcentreerd aan het rijden. Overigens fietste die veel meer als een ploeg!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 22:42

Ik ken dit deel van Frankrijk beter de m'n eigen achtertuin. Als je iemand weet waarvan je denkt dat hij/zij er beter de weg weet hoor ik het graag. Ik laat hem/haar daar dan wel een keer verdwalen :lol:

Dus ik een shortcut om de beide Lotto's nog een keer te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 06 apr 2018 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 22:49

Bourghelles naar Wannehain is een combistrook die pas deel uitmaakt van het moderne Parijs-Roubaix. En dan echt het heel moderne.
Vroeger trokken de renners van Cysoing naar Gruson. Ik heb deze strook wel eens gedaan maar dat moet je in twee etappes doen want er ligt inmiddels een TGV tussen.
De strook van Bourghelles naar Wannehain brengt de renners heel oostelijk (de Belgische grens kan je aantikken) om daar OVER de TGV te kunnen passeren want deze mogen geen gelijkvloerse kruisingen hebben.
Wel grappig hoe een dergelijke ontwikkeling invloed op deze koers heeft gehad.
Eind van deze strook pikte ik Cofidis op:
Afbeelding

Nog 25km naar het velodrome maar geloof me (en ik heb het echt heel, heel vaak gefietst) dat zijn toch geen gewone 25 kilometers.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 05 apr 2018 22:53

Erg leuk om te lezen. Ben benieuwd naar de rest.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 22:58

Camphin-en-Pévèle is de laatste strook voor de fameuze Carrefour de L'Arbre.
Een strook met 4 sterren en er staat eigenlijk altijd wind. De strook loopt ook wat op en heeft een enorme diversiteit van kasseien en soms ligt het vlak en dan weer heel bol. Lastige strook zeker als je dik 200 km in de beentjes hebt zitten.

In de haaks bocht een paar renners opgewacht
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 06 apr 2018 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 23:08

Dan gaat het in vliegende vaart naar Carrefour de L'Arbre.
Ik heb er vandaag weer 5 vloeken bijgeleerd waarvan 1 in het Noors, 1 Franse en 3 Vlaamse.

Ik heb Carrefour tientallen keren gefietst en sinds deze in de koers zit ieder jaar 1,2,3 en zelfs een keer 5 keer per jaar.
Carrefour is toch een beetje als een oude whisky. Steeds minder toegankelijk maar voor de liefhebber smullen geblazen.
Ik heb een paar jaar terug een hele middag op deze strook gehangen om de ideale lijn uit te zetten.
Ik heb eens bedacht met een speciale verf deze lijn uit te zetten en dat je die lijn alleen ziet met brillen die ik verkoop :mrgreen:
Heel opmerkelijk is dat Oss en Sagan precies die lijn fietste! Het ging niet hard (ik denk dat ik niet veel langzamer ging) maar mega ontspannen en toch super geconcentreerd.
Alle ploegmaten namen een veel ongelukkigere lijn!
Sagan was misschien nog niet super dit jaar maar ik zou hem wel in de gaten houden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sommige zelfs een HEEL ongelukkige lijn
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 23:11

Einde van Carrefour vindt een ieder dat hij echt in de hel is geweest en dan staat daar ook nog de duivel

Afbeelding

En duivels vies..........flink poetswerk (mijn fiets ziet er ook niet uit)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 23:12

Op het einde van Carrefour stonden veel supporters en die speculeerde er wat op los. Wie wordt de opvolger voor Greg?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 23:20

De meeste renners houden het na Carrefour wel voor gezien.
Opmerkelijk:
Bora fietste door en die kwam ik weer tegen toen ze terug kwamen van de strook van Hem. Dat zag er trouwens wel echt als een team uit.
Sky fietste tot de wielerbaan. Dat zag er niet als een team uit!
2 Trek renners fietste ook door tot Hem

Hem kan wat mij betreft zomaar (als de wind zo blijft staan) een sleutelrol gaan spelen en het is geen flauwe strook.

Zelf doorgefietst naar de wielerbaan en dan krijg je eerst nog de strook van Gruson. Wie met deze wind alleen weg is bij Carrefour gaat het echt heel, heel zwaar krijgen.
Ik ben gewend om alleen te fietsen, ik rij heel makkelijk op kassei maar na 240km gaat zelfs een Terpstra zo'n lange solo niet tot een goed einde brengen.
Naast Hem blijf ik de cote de Hem ook wel een goed idee vinden. Was het niet Raas die het daar flikte? Merckx probeerde het daar in 75? Wie fris is en niet kan sprinten!

Op en rond de wielerbaan waren ze aan het schilderen. Dus ik kon de baan niet op.
Voor het eerst!!!!
Afbeelding

De plaatselijke ploeg
Afbeelding

JA!!!!!!!!!!! echt dicht
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 23:24

In cafe Pave (volgens mij heeft het een nieuwe naam) natuurlijk een lekker biertje genomen :-)
Afbeelding

En nog even genieten van de erelijst boven de bar
Afbeelding

En de nieuwe kassei voor zondag staat klaar
Afbeelding

Ja Dirk is nog steeds trots (en terecht) dat hij daar staat
Afbeelding

Beetje ook een museum
Afbeelding

Wie voor zondag? Als NL winnaar vind ik Kuiper nog steeds het gaafst.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 23:28

Koud gehad. Nat geweest. Wind, wind, wind. 20 km kasseien.

In België (daar ben je in 10 minuten) lekker friet met een beenhammetje.

Afbeelding

Wat een heerlijke dag.

Daarna lekker hard de Stones op in de auto en relax op de rechterbaan naar huis.
Ik ben helemaal klaar voor zondag:

1) Stybar
2) Stuyven
3) Van Marcke

Plaats reactie