Alles over vakanties op én met de fiets

Cinglé du Mont Ventoux

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 15 mar 2018 21:34

Fietsers,

Deze zomer verblijven we enkele dagen in de omgeving van de Mont Ventoux.
Ik heb het plan opgevat om in deze periode (half augustus 2018) de berg op te rijden vanuit de 3 dorpen die aan de voet van de gelegen zijn.
Om zo een poging te doen om een 'cinglé du Ventoux' te worden.
Reeds diverse fora en sites heb ik doorlezen, maar toch blijf ik met enkele vragen zitten.
1) bedoeling is om de kaart die je koopt te laten afstempelen als bewijs dat je de routes gereden hebt, maar welke zaak/winkel is er open wanneer je vroeg (6uur 'smorgens) zou willen vertrekken ? Heb gelezen over personen die om 4 uur 's nachts vertrekken, dan is alles gesloten ?
2) wat mee te nemen van bevoorrading ? Isostar tabletten om op te lossen in de bidon lijkt me een goede oplossing ? Rugzakje met eten gelletjes/banaan/koek of is alles onderweg te koop ? Welke bevoorrading kan je op de top inslaan ?
3) ga je toch een winkel binnen voor drank of eten -> fietsslot ook meenemen ? hoe lossen jullie dat op ?(zal de route alleen fietsen, vrouw en kinderen blijven in B&B) :-)
4) grootste vraag blijft ; de cassette ? Na het lezen van de fora en sites kan ik besluiten dat een 34-25 in principe moet lukken, een 34-28 zeker voldoende is, maar wat als je hem 3x na elkaar wilt opfietsen eventueel met een rugzakje en wat bagage, volle bidons, ...
Ik rijd nu met een 14-28 cassette wat ik zeer prettig vind op 't vlakke, kleine stapjes en alle kransjes worden gebruikt. Bergaf de Ventoux zal ik de 11-12-13 misschien missen, maakt me niet uit.
Maar bergop lijkt het me een aangename gedachte te weten dat je de 32 achter de hand houdt voor het geval dat...
Stevig bergop met een 'zwaar' verzet rijden op kracht moet wel lukken voor een tijdje, maar ik kan me inbeelden dat tijdens de 2e en laatste klim een verzet dat je op souplesse kan rijden aangenamer is en vooral langer uit te houden.
Of zeggen jullie, 28 is zeker voldoende om op souplesse te rijden?
20 jaar terug heb ik de berg opgefietst met een mountainbike en weliswaar veel bagage en ik herinner me dat ik vaak op het kleinste verzet gereden heb, een verzet die vermoedelijk kleiner is dan een 34-32.
Om te kaderen, ben net de 40 voorbij, gewicht zit ook net onder de 70kg voor 1.77m. Ben geen topfietser maar kan toch aardig mee, solo van 100km zal rond 31 zitten zonder constatnt diep te moeten gaan, in groep 33-35 gemiddeld voor ruim 100km.
5) Zal niet zeggen dat ik een goede klimmer ben, maar k vind het wel plezierig om eens zo'n lang eind bergop te rijden. Rondom mijn woonplaats is het afgezien van een viaduct/brug plat, hoe kan ik het beste trainen ? Blijven vlakke kilometers malen ?
6) Ben van plan om tijdens de eerste 2 beklimmingen de hartslag goed in de gaten te houden, daarnaast nog iemand tips ?

Alvast hartelijk dank,

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 mar 2018 21:44

Een paar antwoorden:
Ik heb ooit een cinglé gefietst maar niet de moeite genomen om dat te laten registreren. Geen idee hoe dat zit met de stempels. Over de bevoorading zou ik me nul zorgen maken. Je komt drie keer door een dorpje heen. Na elke klim even stoppen om te bidons vol te tanken en de voorraad aan te vullen. Over de cassette, ik zou zeker de 34/28 meenemen en een gatenkaas cassette (11-28) voor lief nemen. Op de Ventoux zitten toch geen vlakke stukken.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 mar 2018 23:01

Heb je www.dekaleberg.nl al geraadpleegd? Daar vind je alles. Ik begrijp dat je de Berg nog nooit gezien hebt, laat staan gereden. Dat zou ik toch maar eerst doen.
Er zijn geen winkels onderweg. De bakker in Malaucène is heel vroeg open. In Bedoin ook. Sault wordt voor het laatst bewaard. Energie poeder is belangrijker dan dorstlesser. Op de top kun je een maaltijd nuttigen (Le Vendran) en een cola e.d. kopen. Ook in Chalet Reynard en Liotard kun je in het hoogseizoen eten. Geen ervaring mee.
Met 34x28t rijd je (disclaimer: ik en de andere forumleden kennen je duurvermogen niet) zeker in de tweede, maar ook in de derde klim (stuk van 8km tegen 6% en de laatste 6km zijn 8% gemiddeld) beslist niet op souplesse. Dat is een verzet voor 1u40.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 16 mar 2018 07:49

Net als Rob74 heb ik dit ook wel eens gedaan zonder af te stempelen. Tegenwoordig heb je strava als bewijs dus waarom al die moeite? Maar goed je moet het zelf weten. Ik startte destijds om 8.30 en was meen ik rond 16.30 klaar wat ik me herinner. Zonder me compleet gek te maken en gewoon rustig pauzes genomen. En een superklimmer ben ik ook niet.

Qua voedsel is alles te koop. Dorpjes aan de voet, chalet Reynard onderweg vanuit Sault en Bedoin. En op de top zijn winkeltjes waar je koeken, cola en simpele etenswaar kunt krijgen. Wat reepjes in je zak zou meer dan voldoende moeten zijn. Wel een aanrader zijn 750 ml bidonnen.

Advies over verzetten. Tja wat moet ik daarvan zeggen? Neem gewoon het lichtste mee dat er is. Ik ga je nu al zeggen, stevig zwaar bergop rijden gaat je helemaal niet lukken op de Mont Ventoux. Dat is gewoon een heel nare berg om zwaar te rijden. Laat dat idee maar uit je hoofd. Ik denk dat je die 32 niet achter de hand houdt, maar ook gewoon gaat gebruiken. Ik zou me geen zorgen maken over grote gaten in de cassette. In de bergen is dat juist prettig

Fietsslot meenemen? Als je het risico wil lopen dat je fiets weg is als je even een winkel binnengaat zou ik hem lekker onbeheerd laten staan. Je hebt tegenwoordig van die minislotjes die je zo in je achterzak of zadeltasje meeneemt. Dat zou ik zeker doen als je niet wil behoren tot die huilebalken die hun karretje van 5k 'even' achterlaten en hem dan nooit meer terugzien.

Verder zou ik zeggen ga eens lekker in Limburg trainen. Drie keer de Mont Ventoux is gewoon een pokkezware opdracht die nauwelijks onderdoet voor een rit als de Marmotte bv. Onderschat het niet. Duurvermogen kweken is belangrijk dat kun je prima in de polder.

Ben benieuwd naar de volgorde die je wil rijden. Succes.
Laatst gewijzigd door Herman_N op 16 mar 2018 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mar 2018 08:01

Ook ik heb geen stempelkaart gehaald, ik ben immers geen 12 meer.

Zakjes van de Decathlon met sportdrankpoeder had ik zelf mee. Bijgevuld op de volgende plekken

- in Malaucène zitten meerdere fonteinen
- bij de dorpsfontein in Bédoin. Staat bij "Eau non-potable" maar da's onzin. Is prima drinkbaar. Betekent alleen maar dat ze er geen controles op doen.
- bovenop de berg voor 3x 2,50 = 7,50. Dat was niet slim want een paar km naar onderen niet ver voor Chalet Reynard komt het water gratis uit de berg.

Slotje meenemen kan je prima doen. Ik vraag altijd gewoon even aan 2 mensen op het terras of ze op mijn fiets willen letten, werkt ook prima.
Laatst gewijzigd door havana op 16 mar 2018 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 16 mar 2018 08:27

Het aller kleinste verzet meenemen is het enige advies dat ik je kan geven, de rest is bijzaak en allemaal goed te doen.

En om 4 uur 's nachts te vertrekken is nergens voor nodig, toen ik hem deed ging ik om 7:00 en dat vond ik al vroeg....
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mar 2018 09:01

Het hangt er natuurlijk wel vanaf in welk jaargetijde je het doet en hoe ver je van de voet zit. Ik deed 'm in juli middenin een hittegolf, moest 45 min. fietsen naar de voet dus ik ben om 5:00 opgestaan...

rocketboy
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 23 jan 2007 11:52

rocketboy 16 mar 2018 09:10

Ook zonder stempelkaart weet ik na 17 jaar nog steeds dat ik het volbracht heb, maar dit terzijde.

Vergeet ook niet de zonnecreme en een insectenwerend middel mee te nemen, vond ik wel handig. Zeker vanuit Bedoin rij je ongeveer een uur door het bos tegen niet al te hoge snelheid. Dan wil je niet gestoord worden door vliegen of erger...
Dat kan in kleine plastic flacons.
Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 16 mar 2018 11:09

Lang geleden gedaan zonder stempels e.d. Maar als ik t.s. lees lijkt het mij dat er eerst een beetje geoefend moet worden. Het is echt best zwaar :lol: en als je nu niet weet met welk verzet je wilt klimmen lijkt mij het beste advies om eerst een rustig een echte col op te rijden.
Maar, aan andere kant, als ik het kon kan iedereen het :mrgreen:
Allard

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 16 mar 2018 11:33

Staat ook op mijn to do-list. Met stempelkaartje natuurlijk! Leuk aandenken toch.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 16 mar 2018 12:07

Het lijkt me vooral vervelend om een stempel te halen, ik rijd liever door. Als aandenken heb ik een cinglé milestone gekocht en we hebben Strava nog.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 mar 2018 12:24

havana schreef: 16 mar 2018 08:01
- in Malaucene zitten meerdere fontijnen
Ouch.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie