Alles over vakanties op én met de fiets

Cinglé du Mont Ventoux

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 aug 2018 12:58

Jans schreef: 09 aug 2018 14:22 @Keezx, ik begrijp echt niet dat je je in de omgeving van de Ventoux niet een paar dagen zou kunnen vermaken met fietsen. Havana heeft in het verleden de cols die hij hier gefietst heeft al een keer opgenoemd.
Ik heb niet het idee dat je de Col de Soubeyrand al eens beklommen hebt. (er zijn er nog heel veel meer). En het is er zo heerlijk rustig als je een 20 km van de Ventoux af naar het oosten bent.
Jij begrijpt wel meer niet van wat we toch als feiten moeten zien....
Wat moet ik met lijsten vol molshopen als ik geen lol heb om daar te fietsen?
Ik heb er niet met tegenzin gefietst, maar er is zoveel moois en dan valt die streek dus niet onder het mooiste....
Een paar dagen na de exercities op de Ventoux was ik in de Cevennen en daar beviel het me veel meer, echt goed verklaren kan ik het niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 aug 2018 13:07

Gastheerg schreef: 10 aug 2018 12:57
Keezx schreef: 10 aug 2018 12:52 Bij twijfel een paar tanden meer kan geen kwaad.
Door de jaren heen schaam je je minder voor een "noodijzer" ;)
Die jaren heb ik totaal overgeslagen....en de spullen waren zo aangepast.
In 1988 was ik voor het laatst in echte bergen (Jura) en ik was me totaal niet bewust van het feit dat er lichtere verzetten waren dan 42x19 en ik vond dat toen zeker niet te zwaar.
Teruggekeerd in het fietsgebeuren in 2010 en wel zo snugger om meteen maar een tripeltje te monteren op mijn oude Raleigh 531 Professional.
De 30x28 was niet overal nodig, maar wel lekker om achter de hand te hebben...
Hele bossen rijders op kompakkies heb ik in de Vogezen ingehaald en die keken echt niet naar mijn rijwiel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 aug 2018 14:25

@Keezx, ik heb later gewoon een eerlijke vraag gesteld. Waar haal je dan wel je plezier uit als je in het buitenland fiets? Moet het voor jou allemaal wat steiler zijn?
Je hebt het in een eerder bericht over beledigd, pissig, maar het lijkt erop dat ik jou vooral beledigd heb, dat je plezier zou moeten hebben op molshopen. De Col de Soubeyrand is 7,5km lang met een gemiddelde van 7%. Voor mij best een flinke klim, voor anderen dus een molshoop.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 aug 2018 15:21

Simpel gezegd weet ik het eigenlijk niet wat me wel of niet bekoort in een bepaalde streek.
Het hoeft in ieder geval niet altijd heftig klimwerk te zijn, ik mag ook graag in Limburg en aangrenzende gebieden rijden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 10 aug 2018 16:42

@Vince! Hoe lang waren die Ardennen-hellingen....? 2,3 of 4 kilometertjes klimmen is heel wat anders dan 20 km klimmen en dat ook nog drie keer. En er kan ook nog een flink windje staan (de Col des Tempetes vlak onder de top heet niet voor niets zo). Ik heb de Cinglés in oktober 2011 gereden. 's Ochtends bladstil en helemaal alleen op de top om ca. 9u (geniaal), maar bij de derde top-passage een uurtje of 5-6 later deed de Col des Tempetes zijn naam eer aan. Als je het jezelf op dat moment makkelijker kan maken met een 30 of 32, waarom zou je dat dan niet doen?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 aug 2018 19:00

Vince! schreef: 10 aug 2018 12:38 Max was 19%, ook dat lukte, weliswaar zijn de afstanden dan beperkt. Op de Ventoux wordt het nergens steiler dan 11%, daarvan uitgaande moet t lukken, niet ?
Appels en peren ben ik dit voorjaar achter gekomen. Ik ken jouw klimcapaciteiten, fitness en gewicht niet natuurlijk, maar de Ardennen heb ik weinig moeite mee en de Ventoux vond ik zwaar. Niet te vergelijken vanwege de lengte en het weer.

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 13 aug 2018 09:44

ypuh schreef: 11 aug 2018 19:00
Vince! schreef: 10 aug 2018 12:38 Max was 19%, ook dat lukte, weliswaar zijn de afstanden dan beperkt. Op de Ventoux wordt het nergens steiler dan 11%, daarvan uitgaande moet t lukken, niet ?
Appels en peren ben ik dit voorjaar achter gekomen. Ik ken jouw klimcapaciteiten, fitness en gewicht niet natuurlijk, maar de Ardennen heb ik weinig moeite mee en de Ventoux vond ik zwaar. Niet te vergelijken vanwege de lengte en het weer.
Zoals gemeld in m'n openingspost, net de 40 voorbij, een kleine 70kg en ondertussen dit jaar een kleine 6.000 km gefietst.
Het klimmen gaat me goed af, vooral de langere hellingen, beter dan de korte zeer steile (12-20%).
Op internet vond ik een excel blad waarop je de tijd kon berekenen waarin je de Ventoux theoretisch kan beklimmen. Er werd gevraagd naar je uur gemiddelde. Had dit nooit gedaan en k kwam uit op een gemiddelde van 34km/h (solo) gedurende anderhalf uur zonder echt diep te gaan en zonder degelijke opwarming.
Misschien doe ik de 32 cassette en een nieuwe ketting mee die ik liggen heb en rij ik hem eerst eens op met de 28.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 aug 2018 11:19

Dan ben je niet zwaar en fiets je goed door (solo). Dus zal je ook wel prima die bult opkomen. met een 34 voor(?) en 28 achter. Je moet 3x. een tandje overhouden is nooit vervelend. Als je de cassette hebt liggen met een 32, zou ik die gewoon monteren.
Normaliter een berg met 8 a 10%, zo rond de 900 tot 1100 hoogtemeters per uur oprijden, moet wel kunnen als je solo op het vlakke 34 fietst en maar 70 kg weegt. Maar de ventoux is lang, het kan enorm waaien bovenop en je wilt 3x op 1 dag. Dus ga je iets rustiger omhoog willen dan als je 1x ervoor gaat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 aug 2018 11:50

Vince! schreef: 13 aug 2018 09:44 Zoals gemeld in m'n openingspost, net de 40 voorbij, een kleine 70kg en ondertussen dit jaar een kleine 6.000 km gefietst.
Het klimmen gaat me goed af, vooral de langere hellingen, beter dan de korte zeer steile (12-20%).
Hmmz. Ik ben iets jonger, heb evenveel gefietst en ongeveer even fit maar ben wel een stuk zwaarder met 88kg. Denk dat je dan inderdaad wel prima bovenkomt met een 28 als je het klimmen gewend bent. Toch blijft het fijn om iets achter de hand te hebben, maar lijkt me geen must.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 aug 2018 20:35

Met 34x28 zal het je zeker lukken. Ik heb 2x een Cingle gereden en in beide gevallen met een 29 (Campa). Eind juni heb ik 3x de Stelvio gereden (Bormio, Prato en Umbrail) en had ik voor het eerst een ‘32’. Persoonlijk vond ik het iets hoger beenritme lekkerder. Ben net terug uit omgeving Annecy en ben met een ‘28’ gegaan: gen probleem maar miste de 32 toch wel een beetje (zeker op Col de Annes met stukken van 15%).
Oftewel: monteren die 32.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 29 aug 2018 20:13

Zo, de Cinglé is uitgereden.
Misschien een kort verslag en enkele ervaringen/raadgevingen wat voor de toekomstige Cinglés een bron van informatie kan zijn.
Uiteindelijk heb ik geen stempelkaart aangekocht...
Ben rond 6u30 vanuit onze logeerplaats vertrokken naar Malaucene, was een uurtje fietsen. Om goed 7u30 aangekomen in Malaucene en op 't gemak ben ik begonnen aan de eerste klim.
Het was rustig en stil op de baan en plots kwamen na enkele kilometers reeds de eerste renners in zicht, de zin om er telkens naartoe te versnellen was er en moest bedwongen worden. Tot aan de top schat ik een 10-tal renners ingehaald te hebben en ondertussen kwamen de eerste dalers reeds naar beneden.
Ik heb de ganse klim gereden op 'spaarmodus' wetende dat ik nog 2x de berg op moest en het een dag van meer dan 180km zou worden in een loden hitte.
Dwz hartslag onder controle houden, niet meer of minder. Toch verliep de eerste klim verrassend goed en passeerden de kilometerpaaltjes vlot en stond ik boven voor ik er erg in had.
Na 1u50 bovengekomen, redelijk bezweet, onmiddellijk bodywarmer aan, armstukken en halswarmer. Een kwartiertje genoten van de top en naar beneden richting Bedoin.
Bitterkoud gehad tijdens deze eerste afdaling, werkelijk rillen en klappertanden en eenmaal beneden leken m'n benen verstijfd.
Was begonnen met 2 volle bidons van 0.75liter en na de eerste klim had ik nog 1 volle over, de lege bidon aan een fontein gevuld en gebruikt ter verfrissing.
Deze tweede klim ging me aanzienlijk minder goed af, de koude in de afdaling leek me parten te blijven spelen, het stuk in het bos is toch een echte dooddoener. Hartslag kreeg ik minder goed onder controle en ik wenste dat ik een 32 had achteraan.
Halfweg het bos kwam alles terug op zijn plooi en eenmaal bij chalet reynard een cola gedronken, een reep gegeten en terug verder naar de top in ongeveer 2u15 minuten.
Daar had ik het gevoel dat de Cinglé gelukt is, Sault zou een makkie worden.
Boven waren beide bidons leeg, naar Sault gereden, daar bij de bakker een anderhalve liter fles gekocht bidons gevuld (isostar tabletten), taartje gegeten en terug naar boven.
Deze klim is totaal anders, langere vlakke stukken, maar toch niet te onderschatten. Ongeveer een uurtje met een landgenoot meegereden die ook aan zijn derde beklimming bezig was, ik volgde zijn ritme en m'n hartslag schommelde constant rond de 135. Recupereren.
Terug bij Chalet Reynard een cola gekocht en een reep gegeten en de klim verder gereden tot aan de top in een 2uur dacht ik.
Deze laatste kilometers waren kippenvel en het terugzien van m'n compagnon waar ik een uurtje samen mee fietste was hartelijk, we hadden het geflikt.
Nog wat genoten op de top en toen terug de afdaling naar Malaucene en nog een rit van een uurtje naar de b&b.
Ik had een ruime 180km en meer dan 5000 hoogtemeters op de teller, achteraf misschien jammer dat ik eens niet voluit gegaan ben.
In volgorde m'n eigen antwoorden op de vragen die ik bij het openen van m'n topic had ;
1. uiteindelijk geen stempelkaart gekocht
2. 's morgens stevig ontbeten, dwz havermout, yoghurt en toen al goed gedronken. Ik had teveel eten mee, uiteindelijk was 3 gelletjes en een reep of 4 voldoende, icm het gekochte taartje bij de bakker.
ik had 2 bidons van 0.75 liter en isostar tabletten, uiteindelijk lijkt me 2 bidons van 0.5 liter meer dan voldoende, er is overal voldoende gelegenheid om drank te kopen. In een camelback had ik wat reservemateriaal mee, naast het voedsel een pomp, binnenbanden, multitool, spanbandjes, bandenlichter.
3. ik had een fietsslot mee en gebruikt maar bij de bakkers kan je telkens je fiets in het oog houden en bij chalet Renard lijkt een slot misschien ook wat overbodig.
4. de cassette dan, rij je de berg 1x op is 34x28 voldoende lijkt me, maar ik had toch graag de 32 achteraan gehad, al was het maar om even de hartslag in het bos naar beneden te krijgen of om even te kunnen minderen.
met de 28 kan je moeilijker trager dan 8-9 per uur rijden, de 32 zou uitkomst kunnen bieden.
mocht ik het opnieuw doen monteer ik m'n 11-32 die ik nochthans liggen had.
5. specifiek trainen heb ik niet gedaan, wel had ik een kleine 6.000km in de benen voor ik eraan begon en had ik het gevoel dat het wel goed zat met de conditie.
6. mijn tips na het uitrijden van de cinglé ; 1. start vroeg om de hitte voor te zijn op de zwaarste klims 2. houd Sault als laatste klim 3. beperk je bagage, ik gebruikte 3 gelletjes een reep of 4, in de dorpjes is voldoende te koop zelfs de fietswinkels verkopen er materiaal, repen en sportvoeding 4. neem voldoende kleding mee voor de afdalingen ; bodywarmer, armstukken, buf voor hals en hoofd en zelfs beenwarmers
het weer aan de top verschilde enorm met beneden, winderig en echt koud tot 33graden en volop brandende zon. Zorg dat je fiets in orde is, ik monteerde een verse achterband en remblokken en monteer een 'noodverzet'. Ik lees regelmatig over klimmen op kracht, maar kan je verzekeren dat je dit niet 70km kan volhouden en dat t dan zeer vlug harken wordt, het is in niets te vergelijken met de veel steilerehellingen in de Ardennen bv die maar 1km lang is.
Overschat jezelf niet tijdens de eerste kilometers klimmen en hang in de afdaling de held niet uit, ik heb sportwagens zeer gevaarlijk zien doen, volledig over de andere weghelft rijden in een bocht en zelf moest ik hard remmen voor een mobilhome die een parking afreed net bij het begin van mijn laatste afdaling, die mobilhome ziet me komen, stopt en rijdt toch aan een slakkengangetje de baan op.
Het was een unieke belevenis.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 aug 2018 20:27

Mooi verslag!
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie