Alles over vakanties op én met de fiets

Velomediane 2018

polderklimmer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2018 14:42

polderklimmer 12 mar 2018 14:46

Hoi,

Sinds een paar jaar, 3 om exact te zijn, staat deze cyclo op mijn programma. Jaar 1 na drie km einde race (problemen met versnellingsapparaat), deelname 2 brons (ook Marmotte gedaan in hetzelfde jaar en uitgeblust in La Roche aan de start verschenen) en deelname 3 vorig jaar zilver.
Ik zou wel eens een keertje voor goud willen gaan dit jaar maar heeft er iemand - haalbare - voorbereidingstips...
5 van de 7 dagen per week trainen zit er niet in...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 mar 2018 15:41

Poeh, ik heb hem 2 maal gereden slechts beide keren in slechte vorm aan de start verschenen. (in andere, betere jaren, wel goud op trois ballons en marmotte gereden). Mijn gevoel is wel dat de velomediane uitdagender is om goud te rijden (maar dat kan ook een beetje aan mijn persoonlijke voorkeur liggen, ik fiets makkelijker 3 of 4 grote bulten op, dan 20x een korte pittige klim).

Anyhoe, vanaf de start is het direct omhoog en geen meter vlak. Wat je kunt doen zijn trainingskoersen rijden. Die hebben mij wel geholpen in beter sturen, beter hard fietsen in een groep (velomediane het stuk bovenop na de 1e klim bijvoorbeeld), en toch enigszins geholpen in herstellen tijdens de race. Dat laatste is natuurlijk vooral te bereiken met een brede basis leggen, dus een 4 a 5u. rit in het weekend aan lage intensiteit icm nog 1 kortere rit doordeweeks en die ene intensieve trainingskoers.
Bij de velomediane heb je gewoon baat bij als je tussentijds weer iets kunt herstellen, dus moet je je lichaam daarop trainen. Brede conditionele basis leggen, en dan afwisselen met intensieve trainingsprikkels. En dan hoef je echt niet elke dag op de fiets te zitten, een paar toertochten in de ardennen of een weekje fietsvakantie ergens tussendoor, kunnen wel sterk helpen ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 mar 2018 19:23

Een paar opmerkingen.
- De goud-zilver-bronslimieten van de Criq liggen inderdaad een stuk scherper dan bij de Marmotte. Goud halen bij de Criq is echt wel een goede prestatie. Dat haalt lang niet iedereen.

-In jaar 2 stond je uitgeblust aan de start. Het lijkt erop dat je dat toeschrijft aan de Marmottedeelname. Dat lijkt me niet het geval.

- Zoals Mark al zei, werk aan een stevige basis. Veel duurtraining op lage hartslag, daar word je echt zoveel sterker van. Dat merk je echt in een cyclo als de Criq. Je kunt dat ook na 120 km nog lekker aanzetten.

- Slim rijden. Duik lekker in een groep, ga daar niet het mannetje uithangen.

- Lees het ebook 'Cyclo's rijden voor dummies' van het bekende forumlid havana: http://www.cyclokalender.nl/B/prog/inde ... id=1#form2
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 13 mar 2018 13:21

Hallo Polderklimmer, wat is je leeftijd? In mijn ervaring is het namelijk relatief gemakkelijker om de limieten te halen als je iets ouder bent. Limiet 40 -50 goud is namelijk 5.55, voor 20-30 5,20. Dat is maar liefst 35 min sneller, terwijl duurvermogen begin 40 nog serieus goed is.

Bovendien is de limiet 2 jaar geleden aangepast Voor mijn cat. (40-50) van 6.15 naar 5.55. 5,55 is al een serieuze tijd! in mijn eerste deelname (zonder marmotte als voorbereiding)haalde ik met moeite 6.13. In mijn tweede deelname (met marmotte) 5.35.

Als voorbereiding is juist de marmotte een prima rit. Ik heb 2 x de marmotte icm de velom. gereden en das prima bevallen. Maar wat heb je na de marmotte gedaan? Niets meer of juist teveel. Hoe zag je zomervakantie eruit? In frankrijk met veel fietsen? of op Kreta met veel drank en eten (als voorbeeld :twisted: ).

Mijn ideale voorbereiding: lekker trainen in het voorjaar. Enkele ardennentochten rijden, LBL / Philippe Gilbert / La Chouffe / Waalse Pijl. Dan serieuze uitdaging: Marmotte of trois ballons oid . Gas terugnemen, begin augustus weer opbouwen met een leuke tocht erin LBL / Sean Kelly oid. Weekje afbouwen en dan vlammen op de velomediane

Succes!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mar 2018 13:30

Voor de meelezers die niet voor een toptijd gaan; de Velomediane is een van de mooiste ardennenritten om te rijden met leuke sfeer onderweg. Aanrader!
Less is bore

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 13 mar 2018 14:19

Klopt helemaal Daniel. Als die idioten die persé een goede tijd willen zetten (zoals ik :lol: )eenmaal vertrokken zijn. Is het een prachtige rit, met veel publiek, onderweg in de dorpjes vele aanmoedigingen, op de Mur en de haussiere een bandje, een gezellige after party etc.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

polderklimmer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2018 14:42

polderklimmer 13 mar 2018 14:21

Hey,
Thanks voor de reacties...

Ik val in de categorie 29 - 39...

In het marmotte jaar heb ik tussen de marmotte en de Velomediane een beetje geworsteld om inderdaad die twee maanden goed te trainen. Vorig jaar (de zilveren editie) was eigenlijk last minute beslissing in Juni (wissel van werk en weer wel tijd om 's avonds en in het weekend te trainen...) om toch deel te nemen aan de velomediane.
Juli en Augustus noodschema gekregen en met eigenlijk maar twee maanden fietsen -
ook nog es onderbroken met een 10 dagen vakantie zonder fiets - net zilver gereden.
Maar dus geen basis gelegd in de winter of de eerste maanden van het jaar.
Dus met een gedegen voorbereiding moet er dus best wel een pak tijd af kunnen...

De tips tot hiertoe zijn in ieder geval al mooi... :like:

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 13 mar 2018 16:08

Ik heb hem vorig jaar voor het eerst gereden en net goud gehaald (5:15 over gedaan). Was wel helemaal leeg op de laatste klim.

https://www.strava.com/activities/1152815620/overview

Je kan op strava wel zien wat mijn voorbereiding was.. Zit er over te denken hem dit jaar weer te doen, was een leuke cyclo.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mar 2018 18:20

Tracing_NL schreef: 13 mar 2018 14:19 Klopt helemaal Daniel. Als die idioten die persé een goede tijd willen zetten (zoals ik :lol: )eenmaal vertrokken zijn. Is het een prachtige rit, met veel publiek, onderweg in de dorpjes vele aanmoedigingen, op de Mur en de haussiere een bandje, een gezellige after party etc.
La Roche uit op die lange klim (je bent nog koud dan...) selecteert het zich direct al. Je komt alleen later in de rit nog wat overmoedige starters tegen ;-)
Less is bore

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 mar 2018 19:21

Herman_N schreef: 12 mar 2018 19:23 Een paar opmerkingen.
- De goud-zilver-bronslimieten van de Criq liggen inderdaad een stuk scherper dan bij de Marmotte. Goud halen bij de Criq is echt wel een goede prestatie. Dat haalt lang niet iedereen.

-In jaar 2 stond je uitgeblust aan de start. Het lijkt erop dat je dat toeschrijft aan de Marmottedeelname. Dat lijkt me niet het geval.

- Zoals Mark al zei, werk aan een stevige basis. Veel duurtraining op lage hartslag, daar word je echt zoveel sterker van. Dat merk je echt in een cyclo als de Criq. Je kunt dat ook na 120 km nog lekker aanzetten.

- Slim rijden. Duik lekker in een groep, ga daar niet het mannetje uithangen.

- Lees het ebook 'Cyclo's rijden voor dummies' van het bekende forumlid havana: http://www.cyclokalender.nl/B/prog/inde ... id=1#form2
Voor de categorie 29-39jaar is de limiet voor goud 5u35, dat is dus tegen de 31 km/u gemiddeld. Dat is al een serieus stukje fietsen voor een tocht met meer dan 3000hm.

Je moet zorgen dat je de afstand makkelijk aankan, dus veel duurtraining gaat inderdaad noodzakelijk zijn.

Wat betreft dat slim rijden, ja als iedereen er zo over dacht ?
Maar dit is zeker voor de rijders met niet al te veel overschot de beste tactiek ; meegaan met een groep die je relatief makkelijk kan volgen (uit de wind) maar die toch sneller gaat dan je in je eentje zou kunnen.

Het is toch wel iets speciaals voor laaglanders : 170km rijden zonder echt vlakke stukken. Het is eigenlijk alleen maar bergop of bergaf in alle mogelijke gradaties.
Het is dan ook heel nuttig om veel bergop te trainen. Dat is toch een ander soort belasting dan 170km vlak.

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 15 mar 2018 11:17

dwangarbeider schreef: 13 mar 2018 19:21
Herman_N schreef: 12 mar 2018 19:23 Een paar opmerkingen.
- De goud-zilver-bronslimieten van de Criq liggen inderdaad een stuk scherper dan bij de Marmotte. Goud halen bij de Criq is echt wel een goede prestatie. Dat haalt lang niet iedereen.

-In jaar 2 stond je uitgeblust aan de start. Het lijkt erop dat je dat toeschrijft aan de Marmottedeelname. Dat lijkt me niet het geval.

- Zoals Mark al zei, werk aan een stevige basis. Veel duurtraining op lage hartslag, daar word je echt zoveel sterker van. Dat merk je echt in een cyclo als de Criq. Je kunt dat ook na 120 km nog lekker aanzetten.

- Slim rijden. Duik lekker in een groep, ga daar niet het mannetje uithangen.

- Lees het ebook 'Cyclo's rijden voor dummies' van het bekende forumlid havana: http://www.cyclokalender.nl/B/prog/inde ... id=1#form2
Voor de categorie 29-39jaar is de limiet voor goud 5u35, dat is dus tegen de 31 km/u gemiddeld. Dat is al een serieus stukje fietsen voor een tocht met meer dan 3000hm.

Je moet zorgen dat je de afstand makkelijk aankan, dus veel duurtraining gaat inderdaad noodzakelijk zijn.

Wat betreft dat slim rijden, ja als iedereen er zo over dacht ?
Maar dit is zeker voor de rijders met niet al te veel overschot de beste tactiek ; meegaan met een groep die je relatief makkelijk kan volgen (uit de wind) maar die toch sneller gaat dan je in je eentje zou kunnen.

Het is toch wel iets speciaals voor laaglanders : 170km rijden zonder echt vlakke stukken. Het is eigenlijk alleen maar bergop of bergaf in alle mogelijke gradaties.
Het is dan ook heel nuttig om veel bergop te trainen. Dat is toch een ander soort belasting dan 170km vlak.
De afstand van deze tocht is overigens niet de geclaimde 170 km. van jaar tot jaar verschilt het parcours in een paar details nog wel eens ivm werkzaamheden maar ik heb de laatste twee jaar 161 en 162 km op de klok gehad. dus de organisatie overdrijft wat met de afstand van de tocht.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 15 mar 2018 11:47

Inderdaad, de tijdslimieten zijn minder scherp (op vlak van gemiddelde snelheid dan) omdat ze rekenen op 170 maar vorig jaar was het 160 km. Grootste tip die ik kan geven is goed indelen. Je kan een serieuze klop van de hamer krijgen op dat parcours want er zijn nergens echt recuperatiestukken. Vind het zelf een prachtige wedstrijd waarin ik vorig jaar 5e ben kunnen worden. De kopgroep heeft toen vooral op de Haussire vorm gekregen, en op de Cote de Beffe (helemaal naar het einde toe) is alles dan uit elkaar gebarsten.

Plaats reactie