Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Alpenbrevet 2018

jwpcycle
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 04 mei 2011 23:17
Locatie: Gennep

jwpcycle 25 jan 2018 20:35

Start en finish dit jaar in Andermatt.
Bericht gekregen van reisorganisatie Velotours hierover.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jan 2018 21:35

Ik hoorde dat de rijrichting ook veranderd is?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 25 jan 2018 21:46

Waar hoorde je dat Havana? In dat geval eindigt de tocht met een klim.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

jwpcycle
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 04 mei 2011 23:17
Locatie: Gennep

jwpcycle 25 jan 2018 22:08

Was voorheen, tot 2007 ofzo, de start en finish ook niet in Andermatt?
Hoe was toen de rijrichting dan?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jan 2018 22:20

Herman_N schreef: 25 jan 2018 21:46 Waar hoorde je dat Havana? In dat geval eindigt de tocht met een klim.
Ik hoorde dit van @csteenbe, maar hij is al op leeftijd dus wellicht klopt t niet :D

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 jan 2018 22:23

Ik ben destijds ook gestart voor de Platina versie in Andermatt, ik weet alleen nog dat de laatste klim de Oberalp was en dat ik vanuit Italie kwam de rest heb ik verdrongen!
Eindigt dan nog steeds met een afdaling, een man boven op de Oberalp sprak voor mij de legendarische woorden "Jetz its klar!! "
Laatst gewijzigd door colnagofreak op 25 jan 2018 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 25 jan 2018 22:27

De reden dat de startplaats is gewijzigd heeft te maken met het stuk Andermatt-Wassen. Dit was in de vorige edities een geneutraliseerde afdaling. Maar desondanks lapten veel fietsers de regels aan hun laars, aldus de plaatselijke autoriteiten.

Mi zijn er twee mogelijkheden:
1. De route is als vanouds tegen de klok in. In dat geval kan de hele meute 's morgensvroeg vertrekken uit Andermatt en zal de weg richting Wassen vrijgehouden worden. Voordeel is dan wel dat dit slechts een half uurtje duurt en dat de rest van de dag hier geen fietsers rijden. In ieder geval geen fietsers die bezig zijn met het Alpenbrevet.

2. De route met de klok mee. Dit heeft als voordeel dat het stuk Wassen-Andermatt dan een klim is, op enkele stukken zelfs heel stevig. Dat levert waarschijnlijk al minder problemen op met autoverkeer.

Maar als ik het voor het kiezen had geef ik de voorkeur aan optie 1.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 25 jan 2018 23:09

Wordt dan zeker optie 1. Bij optie 2 heb je niet de mogelijkheid om te kiezen tussen goud en platina, want je moet meteen kiezen tussen de Oberalp of de Gotthard. Bovendien wil de politie wsl zo snel mogelijk iedereen van het stuk Andermatt-Wassen af hebben, bij optie 2 duurt dat juist alleen maar langer terwijl het peloton daar dan ook maximaal uit elkaar ligt. Wel heel jammer als de info klopt, want Meiringen is een prima plek voor de start en verblijf. Andermatt ligt 1000 m hoger en dus veel kouder dan Meiringen en er is maar één, nogal scharrig en kaal campinkje, daar ga je niet voor je lol al een week van te voren zitten. Overigens zat de politie in 2016 ook al zo te zeiken, terwijl ik en mijn mederijders echt niets bijzonders hebben gezien. Door de drukte (baustellen en mooi weer) kon je je in die Schollenenschlucht amper misdragen al had je het gewild. Wat heel veel motor-muizen trouwens wel uitstekend lukte, die reden als idioten over de Süstenpass.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 jan 2018 00:51

Klopt joopi. Die splitsing kan idd alleen bij optie 1. Behalve dan weer als ze de gouden route laten lopen over de Oberalp, Lukmanier, Nufenen en Furka en de zilveren route over de Oberalp, Lukmanier en Gotthard. Complex verhaal, maar dat kan natuurlijk ook nog. In dat geval moet alleen een handjevol renners van de platina route door de Schollenenschlucht.
Optie 1 komt ook overeen met het verhaal van colnagofreak. Maar goed, we zullen zien.

Verder heeft het weinig zin om een mening te hebben over de politie daar. Het is zoals het is en de deelnemers moeten het ermee doen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 26 jan 2018 07:30

havana schreef: 25 jan 2018 22:20
Herman_N schreef: 25 jan 2018 21:46 Waar hoorde je dat Havana? In dat geval eindigt de tocht met een klim.
Ik hoorde dit van @csteenbe, maar hij is al op leeftijd dus wellicht klopt t niet :D
Het lijkt mij logischer.... ;)

Als de drukte van de Gotthard - Wassen een probleem vormt dan is het rijden in de andere richting een optie, je hebt dan de drukte in de vroege morgen.

Echter terechte opmerking m.b.t. de Platina dat kan dan een probleem gaan vormen.
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 feb 2018 13:01

Routes zijn bekend. Start in Andermatt. Rijrichting onveranderd.

Gold: Susten - Grimsel - Nufenen - Gotthard
Platin - Susten - Grimsel - Nufenen - Lukmanier - Oberalp

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 22 feb 2018 13:19

Korte analyse:
Geneutraliseerde start tot Wassen. Lijkt me geen verrassing aangezien de organisatie daar de meeste problemen mee had. Doordat het stukje Meiringen-Innertkirchen er niet meer in zit zijn de afstanden en hoogtemeters een fractie minder. Maar ik denk niet dat iemand dat gaat merken.

De Sustenpass is nu de eerste pas, dat lijkt me geen nadeel. Maar bij de goldtour en de platintour is de Nufenenpass de derde ipv de tweede pas. Dat kan nog wel eens voor problemen gaan zorgen. Dit is nogal een taaie helling.

Bij de goldtour is de Gotthard nu slotklim ipv de Susten. Weet niet of dit nou een verbetering is.
Bij de platintour is de Oberalp de slotklim ipv de Susten. Dat lijkt op papier een vooruitgang. Nu nog de werkelijkheid.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie