Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Parijs-Brest-Parijs 2019

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 16 jul 2019 08:03

ultra_ivo schreef: 15 jul 2019 23:19 B&M gebruikt bij bepaalde modellen high end batterij en dynamolampen dezelfde kop. Het resultaat is dus nagenoeg hetzelfde. In batterijvariant is dit het volgende model:

https://www.bike-components.de/en/busch ... ed-p38242/

Met 2 van die lampen op het stuur kom je PBP wel door. Je redt het niet met 1 set batterijen op vol vermogen voor 1 nacht. Met 2 lampen kom je de hele nacht wel door + je hebt voor de snellere afdalingen een 2e licht om bij te steken.
Ik heb er een op m'n fiets als reservelamp.
Dat is inderdaad een uitstekende lamp (meestal is de eco-modus afdoende en houden de batterijen het makkelijk een nacht vol), maar de houder is niet geweldig. Het is mij al meerdere malen voorgekomen dat ik de lamp over de straat zag stuiteren... Ik overweeg nu de accuversie omdat die een betere bevestiging lijkt te hebben.

Bosaap
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2019 09:14

Bosaap 16 jul 2019 14:12

Dat is inderdaad een uitstekende lamp (meestal is de eco-modus afdoende en houden de batterijen het makkelijk een nacht vol), maar de houder is niet geweldig. Het is mij al meerdere malen voorgekomen dat ik de lamp over de straat zag stuiteren... Ik overweeg nu de accuversie omdat die een betere bevestiging lijkt te hebben.
Doel jij op deze?

https://www.bike-components.de/en/busch ... ed-p38712/

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 16 jul 2019 14:26

Bosaap schreef: 16 jul 2019 14:12 [...]

Doel jij op deze?

https://www.bike-components.de/en/busch ... ed-p38712/
Ja

Bosaap
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2019 09:14

Bosaap 16 jul 2019 14:38

Wat een enorm verschil in prijs. Voor dat geld heb je er 2 van de batterijvariant.
Maar dat is een heel persoonlijk iets. Dank voor het meedenken.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 18 jul 2019 03:21

De acculamp gaat wel 2x langer mee op 1 accu. Losse batterijen heeft aan de andere kant ook weer voordelen.

Ivo, klopt mijn gevoel dat de hoogtemeters die 4 jaar terug in het laatste deel zaten, nu in het eerste deel zitten? Heb me 4 jaar terug flink verkeken op het laatste deel (oké, regen hielp ook niet mee)
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 jul 2019 07:54

monique70 schreef: 18 jul 2019 03:21 De acculamp gaat wel 2x langer mee op 1 accu. Losse batterijen heeft aan de andere kant ook weer voordelen.

Ivo, klopt mijn gevoel dat de hoogtemeters die 4 jaar terug in het laatste deel zaten, nu in het eerste deel zitten? Heb me 4 jaar terug flink verkeken op het laatste deel (oké, regen hielp ook niet mee)
Volgens iemand van het Franse forum is het stuk van Carhaix naar Loudéac nu zwaarder geworden. Die zullen nu dus daar zitten.

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 18 jul 2019 10:04

Weet iemand of er ook weer een groepsfoto wordt gemaakt? Net als bij de vorige editie.

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 18 jul 2019 10:10

@bosaap
Ik rij al jaren met een SON naafdynamo i.c.m. een lader van B&M. Daar kan ik alles mooi mee opladen. ‘s Nachts gewoon de koplamp aan en ‘s ochtends als het licht is alles op de lader. Eerst de Garmin dan de telefoon, indien nodig en als laatste de Virb.
Voordeel van de SON:
Onafhankelijk en altijd stroom als je fietst. En heel veel licht.
Nadeel van accupacks is dat je afhankelijk bent van opladen. Je weet eigenlijk nooit 100% zeker of je bij een controle kan laden. En het kost je weer extra tijd en gewicht :-) Vandaar mijn keuze voor de SON.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 jul 2019 01:20

tonnie schreef: 18 jul 2019 10:04 Weet iemand of er ook weer een groepsfoto wordt gemaakt? Net als bij de vorige editie.
Ja, komt er.
Details volgen nog.

Bosaap
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2019 09:14

Bosaap 19 jul 2019 07:41

@Tonnie:
Dank voor het delen van je inzichten over de (SON) naafdynamo. Ik begrijp heel goed dat je er voor kiest en het lijkt mij ook een groot gemak. Zeker voor PBP. En wellicht dat ik de stap ook wel ooit ga zetten. Maar momenteel vind ik het aantal uren dat ik in het aantal uren dat ik in donker rijd nog zo beperkt dat ik deze stap nog niet wil zetten. Wellicht ben ik nog iets te veel ‘racefietser’ en te weinig ‘randonneur’. Maar dat schuift al behoorlijk op, dus wellicht dat ik in de (nabije) toekomst toch die stap zet. Als ik voor een naafdynamo mocht kiezen dan begrijp ik van jou en vele anderen op het internet dat SON de beste optie is. Of zijn er randonneurs met goede ervaringen met andere naven?

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 19 jul 2019 10:04

Bosaap schreef: 19 jul 2019 07:41 @Tonnie:
Dank voor het delen van je inzichten over de (SON) naafdynamo. Ik begrijp heel goed dat je er voor kiest en het lijkt mij ook een groot gemak. Zeker voor PBP. En wellicht dat ik de stap ook wel ooit ga zetten. Maar momenteel vind ik het aantal uren dat ik in het aantal uren dat ik in donker rijd nog zo beperkt dat ik deze stap nog niet wil zetten. Wellicht ben ik nog iets te veel ‘racefietser’ en te weinig ‘randonneur’. Maar dat schuift al behoorlijk op, dus wellicht dat ik in de (nabije) toekomst toch die stap zet. Als ik voor een naafdynamo mocht kiezen dan begrijp ik van jou en vele anderen op het internet dat SON de beste optie is. Of zijn er randonneurs met goede ervaringen met andere naven?
SON is (kennelijk) erg goed, maar een Shimano LX dynamo is aanmerkelijk goedkoper. Bij Rose hebben ze voorwielen incl. dynamo vanaf 120 euro. Daar komt nog een lamp bij, dus dan ben je rond de 200 euro kwijt.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 jul 2019 10:27

Kijk dan wel naar de weerstandstabellen. Niet alleen de prijs is belangrijk bij een naafdynamo.

Daarnaast kun je een SON naafdynamo laten reviseren, een Shimano naafdynamo niet. Ik laat mijn naafdynamo's meestal na iets van 30-40.000km reviseren. Op die manier houden ze het heel lang vol. Ik heb er al eentje die tegen de 100.000km (met 2 revisies) aanloopt.

Plaats reactie